OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:16

Ben gelukkig niet de enige die zoveel gedoe heeft :+
Ik ben in oktober netjes met 2 pasfoto's naar het postkantoor gegaan om mijn ov-jaarkaart op te halen.
De 2e pasfoto werd mij teruggegeven omdat dit niet nodig was volgens haar, daar is het bij mij fout gelopen.
Weken geen studenten ov-chipkaart ontvangen, dus heb maar een tijdelijke gehaald.
Die was vorige week weer verlopen, maar omdat ik nog steeds mijn studenten ov-chipkaart niet heb, is die tijdelijke maar verlengd.

Heb in november overigens wel netjes een 2e pasfoto ingeleverd nadat ik een brief kreeg en het had gecontroleerd op internet.
Maar nu 3 weken later nog niks, ik heb gister gebeld, daar hadden ze geen gegevens van mijn aanvraag.
Wat ze mij heeft vertelt is dat bij het inleveren van een 2e pasfoto ik óf een aanvraagformulier moest invullen, óf dat hij binnen 2 weken naar mijn huis werd gestuurd en ik hem vervolgens weer ingevuld moest opsturen.
Dit is bij mij beide niet gebeurd, mevrouw heeft mijn gegevens genoteerd en er wordt binnen een week contact met me opgenomen.
Er is namelijk nogal wat vertraging omdat er bij zoveel mensen iets mis is gegaan.

Helaas weet ik eigenlijk wel zeker dat ik mn ov-chip never nooit voor 1 januari heb, dus ik zit ook met t probleem hoe ik ga reizen tot ik hem wel heb..
Ik ben namelijk bang dat mijn tijdelijk maar is verlengd tot 1 januari, en ik ben zeker niet van plan om met mijn persoonlijke ov-chipkaart te gaan reizen, dit kost me namelijk véél te véél geld..

Ben er nu wel achter dat het bij mij mis is gelopen bij het postkantoor, ik denk dat hun niet genoeg geïnformeerd waren over het hele gebeuren waardoor er dus een belangrijke stap is vergeten; mij een aanvraagformulier opsturen.

Ik wacht nu af tot het telefoontje en ik hoop dat daarna alles geregeld is :)

Cadaz

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:18

ik heb er 2 opgestuurd gekregen meer dan halfjaar geleden...
nou heb ik dus eens gehoort dat ik 1 moet activeren en anders doen ze t beide niet??
nou kreeg ik vandaag een brief dat ik volgens hun nog geen 1 heb gekregen en contact met ze moet opnemen om het te gaan regelen....

gezeik altijd :(

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:27

ach, ik heb het kaartje wel
maar kan er mijn ''studenten-ov-week-bestand'' niet opzetten..
foutje bij de ns, moet via de website iets aanvragen ofzo, dan sturen ze bevestiging en kan ik op grote stations enzo opladen.. ik snap er geen f*ck van.. en zij zelf ook amper geloof ik...

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:38

ik lees dit op de site

Vanaf 16 december 2009 word je via de website van de studentenov-chipkaart geïnformeerd in welke periode je abonnement klaarstaat bij een ophaalautomaat.

hoe krijg je hier bericht over dan?
ik heb vandaag dus een brief gekregen dat ik nog geen chipkaart heb, staat niet in hun systeem

ik heb ze dus wel 2 stuks dus...

moet ik dan bellen ofzo met ib groep?

dus als ik t goed gegrijp is het zo:
je krijgt bericht met datum en vanaf die datum kun je naar zo'n automaat om het erop te zetten? week of weekend?
deze opties heb je bij automaat:
* een anonieme OV-chipkaart kopen;
* het saldo van uw OV-chipkaart controleren;
* bestellingen ophalen;
* saldo opladen;
* automatisch opladen activeren;
* baliediensten verkrijgen.
bij die dikgedrukte optie die moet ie hebben om je week of weekend erop te zetten?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:40

officieel wel!
maar dit werkte dus niet bij mij vandaag, ben naar de servicebalie geweest en kreeg een papiertje mee waar ik het moest aanvragen op de ns site

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:44

oke, ik zie net dat ik mijne pas op kan halen tussen 22 en 30 januari ?? :?

hoe moet ik dan begin januari reizen??

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:45

>;)
...

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:45

welke site staat dit??

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:47

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:06

In mijn brief stond dat ik hem vandaag kon activeren..
Ik proberen, staat er: er staat geen bestelling klaar... Okee. :=

Kijk ik net op die bovenstaande site. Staat er ook zoiets vaags. :?
Je abonnement staat uiterlijk 1 januari 2010 voor je klaar. De geadviseerde ophaalperiode is tussen 4 januari en 14 januari 2010.... ??

Ik snap er niks van.. Dan moet ik al met dat ding reizen als het goed is.. :=

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:07

nou zelfde als mij dus ik pas 22-31 januari

dus hoe moet je dan de eerste weken reizen?

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:40

13 januari tot en met 22 januari 2010. dan kan ik hem halen,miss dat de ov jaar kaart het tot die tijd doet??

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:47

marloe schreef:

Je abonnement staat uiterlijk 1 januari 2010 voor je klaar. De geadviseerde ophaalperiode is tussen 4 januari en 14 januari 2010.... ??

leuk he,..
hij is alleen op de échte stations op te halen (grotere dus) naar wat ik vandaag hoorde van service-medewerksters op station den bosch..
laat ik nou net bij een prut-stationnetje wonen, hoe kom ik bij een groot station dan? :')
echt dit wordt een rámp..

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:57

Naaltje schreef:
marloe schreef:

leuk he,..
hij is alleen op de échte stations op te halen (grotere dus) naar wat ik vandaag hoorde van service-medewerksters op station den bosch..
laat ik nou net bij een prut-stationnetje wonen, hoe kom ik bij een groot station dan? :')

Ooh lekker dan. :=
Ik begin me er wel al een beetje zorgen over te maken ja...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:44

Naaltje schreef:

Hilarisch (eigenlijk gewoon dramatisch :P)

Mijn zus en ik zitten ook zo te redeneren hoor :P. Wij hebben onze OV-chip never nooit op tijd (ik moet het formulier nog even invullen, maar hoe ga ik pasfoto's laten maken als ik de komende dagen hele dagen moet werken..... :+ ... terwijl het volgens de belmevrouw niet eens hoefde (zucht)) en we vragen ons af hoe we dan moeten gaan reizen. Volgende probleem, mijn zus moet 1 januari met de trein (ofnaja, wilt met de trein..de held :Y) ) maar dan wel met korting! Hoe moet dat dan met de OV-chip (als je die al hebt) en wat als je die niet hebt..hoe reis je met korting met een zo'n chipkaart (als je er al ergens één kan aanschaffen.......)

Het wordt echt één groot drama! Maar ik weet wel, alle kosten die ik moet maken voor het OV ga ik verhalen op wie dan ook. Zij maken daar de fouten, niet ik, dus ze mogen het ook oplossen :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:48

Ik ben mijn OV-kaart kwijt en wilde geen nieuwe halen (kost ruim dertig euro) en dacht toch weer een nieuwe te krijgen. Alleen, niets blijkt minder waar met die OV-chip...
Iemand enig idee hoe en wat?
Uiteraard kan ik de IBG bellen maar daar heb ik ook niet zo goede ervaringen mee...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:51

Over wat heb je het nu? OV-jaarkaart of je OV-chipkaart?

OV-chipkaart kan je gewoon via internet aanvragen hoor, bijvoorbeeld via studentenreisbewijs.nl . Gewoon zeggen dat hij nooit is aangekomen :)

OV-jaarkaart krijg je idd niet meer, het wordt allemaal OV-chipkaart

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:53

Ik heb nu dus allebei niet...

Ik kan zeker ook niet aan een chip komen zonder jaarkaart?

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:54

pfff ik ben dus niet de enige.
Al jarenlang geef ik elke keer braaf een extra pasfoto mee voor die ovchipkaart die ik tot nu toe nog niet heb gezien.
In oktober kreeg ik een brief dat ze nog geen pasoto hadden ( ze hadden er pas 3 dus logisch dat ze die kwijt zijn?) en dat ik die moest opsturen met identiteitsbewijs erbij... ik opgestuurd... kreeg ik het terug want ik was in de haast mn kopie van mijn id-kaart vergeten...
Paar dagen later met kopietje weer op de bus gedaan eind oktober en ik heb er nooit meer wat van gehoord. Op de site staat dat ze niks van mij hebben ontvangen... lekker hoor.

Morgen ga ik wel even naar het postkantoor, iemand die ik ken was er daar uitgekomen dus wellicht is dat wat en anders zien ze mij persoonlijk eind december in Groningen voor de deur staan :Y) . Ik ga dus echt niet een aantal dagen/weken betalen voor het reizen omdat zij hun administratie niet goed hebben geregeld.... :(:)
Ben benieuwd of ik er morgen uitkom.. desnoods stuur ik nog een formulier op als ik hem maar optijd krijg he ;) :+ ...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:54

Breek me de bek niet open over de IB-groep...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:55

TurdusMerula schreef:
Ik heb nu dus allebei niet...

Ik kan zeker ook niet aan een chip komen zonder jaarkaart?

Jawel hoor :j

Kan je gewoon aanvragen, via de site. Overigens denk ik niet dat hij ooit op tijd aankomt :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:08

Als je je ov-chipkaart al hebt staat er standaard een weekabonnement op dat geldig is tot 31 januari. Eerst zou dit tot 1 januari zijn maar door vertragingen hebben ze dat verlengd. Als je dus je kaart pas vanaf 4 januari ofzo kan activeren maakt dat verder niks uit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:09

Zonder extra kosten he?

Zou wel mooi zijn, ik ben niet zo tijdgebonden op zich...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:12

Voor zover ik het begrepen heb van de site kost dat niks. Maar ik weet 't allemaal niet 100% zeker. Heb zelf 't gevoel dat ze dit wel heel leuk verzonnen hebben maar dat er maar weinig mensen zijn die ook precies weten hoe 't allemaal werkt en zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:15

Ik ga ook echt niet helemaal ri een station waar dat wel kan hoor.. hun willen dat je het activeert, dan moet dat toch overal kunnen? Ben ook benieuwd wat ze doen met internationale treinen haha ik had zo'n OV chipkaart site gemaild kreeg ik vrolijk mail terug dat ik dat aan de NS moest gaan vragen want dat wisten ze niet. Hoezo slecht? Ik vraag me af of de NS uberhaubt wel gedacht heeft aan die situatie.. hoe weten zij dat ik naar Belgie ga? In principe als je niet uitcheckt krijg je een boete, ik ga niet in Roosendaal uitchecken en dan uur op een trein wachten, zou beetje raar zijn! Ben benieuwd, gaat nog lachen worden die hele chipkaart :D