Sinterklaas. Hoe kwamen jullie erachter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Sinterklaas. Hoe kwamen jullie erachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:14

Ik was 7 of 8 jaar, ik weet het niet meer zo zeker. En volgens mij was het met Pasen, dat ik te horen kreeg dat er geen Paashaas was en ook geen sinterklaas. Mijn moeder had het me gewoon verteld toen ik er over begon.

Ik vond het eigenlijk helemaal geen grote schok. Het verklaarde in tegendeel veel, zoals hoe de Sint nu op een dak kon lopen en door onze schoorsteen geraken. Wat ik me wel nog herinner, is dat ik na mijn Sinterklaas/kerstman/paashaas ontnuchtering ook maar vroeg: "Dus Jezus is ook verzonnen?" en mijn moeder me daar nu niet echt een helder antwoord op kon geven :D .

Ik vind het wel grappig om te lezen dat het bij anderen precies een kindertrauma is geweest of dat ze het gewoon nièt wilde geloven. Bij mij was het echt van "Oh...hij bestaat niet...en die ook niet? Ooh, vandaar...ok, ik zal niets zeggen in mijn klas, ik ga verderspelen..maar ik krijg toch wel nog een cadeautje hé?" :D

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:18

Ik heb echt geen idee, kan me er niets meer van herinneren. :oo
Mijn moeder zegt dat ze het me in de zomervakantie vertelde, en dat ik in de winter gewoon weer geloofde. :')
Laatst bijgewerkt door Laux op 09-11-09 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:18

Mij is gelijk verteld dat hij niet bestond, heb er nooit ingeloofd. Volgens mijn ouders hoord dat niet... Want je liegt je kinderen voor... :+

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:23

Mijn vader vertelde het me, ik weet niet hoe oud ik was.
Maar ik weet wel dat ik erg boos werd en mijn vader bijna sloeg :o :o

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:25

linchen schreef:
Mij is gelijk verteld dat hij niet bestond, heb er nooit ingeloofd. Volgens mijn ouders hoord dat niet... Want je liegt je kinderen voor... :+

Ik hoor die stelling ook steeds vaker, maar ik snap niet waar mensen zich druk om maken. Kinderen bàrsten van de fantasie, die geloven in alles.
En om eerlijk te zijn: Die tijd dat ik geloofde dat de Sint over de daken liep, de paashaas de eieren neerlegde, er kaboutertjes woonden in het bos met de kleine dennen hier vlakbij, ik met mijn familie in het bos bij mijn oma ging wandelen waar een grote holle boom was waar 'de gemene heks' in leefde (die toevallig altijd net niet thuis was wanneer ik in het hol ging spieken :D ), mijn teddybeer 's nachts tot leven kwam en zo aan het voeteind van bed lag wanneer ik wakker werd.....ondanks het een ontnuchtering was toen je stilletjesaan achter de waarheid kwam, was dit een schitterende tijd waarvan ik blij ben dat ik heb kunnen meemaken.

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:26

Ik zat tijdens het avond eten aan mijn ouders en oudere zus te vertellen dat sinterklaas echt wel die avond een kadootje in mijn schoen zou doen. Ook toen mijn moeder zei dat hij dat echt niet zou doen was ik er nog van overtuigd dat hij dat wel zou doen. Tot dat ze zei 'Nee dat kan niet, want sinterklaas bestaat eigenlijk niet.' Toen was het wel even stil bij ons :))

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:27

shannaaaa schreef:
Mijn vader vertelde het me, ik weet niet hoe oud ik was.
Maar ik weet wel dat ik erg boos werd en mijn vader bijna sloeg :o :o

Hhaha hier ook zo gegaan, alleen dan bij mn moeder.
Ik beweerde dat ze loog want sinterklaas bestond wel want waar kwamen anders de cadeautjes vandaan enz. Ik was woedend :+

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:33

Haha, wat een verhalen hier :D
Ik kwam er zelf achter dan Sinterklaas niet bestond. Had al vermoedens uitgewisselt met een vriend, maar toen ik de dalmatierstof in de schuur vond toen ik net van Sinterklaas een dalmatierpak had gekregen, wist ik het zeker :+
Het eerste wat mijn broertje zei toen hij het te horen kreeg was:
"Weet Shanouk dat al dan :wow:?"
Echt te grappig :D

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:33

ik keek de optocht op tv en voor mijn deur liep ook een sint toen geloof ik het niet meer met
die sogenaamde hulp sinten...

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:49

Ik weet het niet :P
Ik weet nog wel dat de zwarte piet dezelfde schoenen had als mijn papa en de sint net zoals mijn oom klonk :=

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:24

Tsja, volgens mij was ik best wel oud hoor. Voor het sinterklaasendoen. Volgens mij was ik een jaar of 10/11 ? Als ik me dat goed herrinner. Ik weet nog wel dat ik er net achter kwam en het alllemaal ging opzoeken op internet. Ik wou bewijzen, mijn moeder heeft me toen ook nog wat dingen uitgelegd hahaha :+

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:26

Ik was nog heel jong. Mocht net alleen buitenspelen. Was met een vriendinnetje buiten en toen was er een meisje die vertelde dat ze nieuwe skates had, van Sinterklaas. Dus ik zei van ja maar die is er nog helemaal niet! En toen zei ze van ja denk je nou echt dat die bestaat? Je krijgt je cadeautjes gewoon van je ouders hoor! Dus toen heb ik mijn vriendinnetjes ook maar even ingelicht _O- Achteraf niet zo slim :+

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:34

Volgens mij was ik een jaartje of 8 toen ik het hoorde.
Ik vond het al wel erg vreemd dat de deurbel ging (sinterklaas dus....) en dat m'n ouders of broer dan net even later via de achterdeur naar binnen kwam. O:)
Ik heb het tegen een vriendinnetje verteld en die wilde het maar niet geloven. Toen nog iemand anders hetzelfde vertelde begon ze te huilen. Tja, het is eigenlijk best een belachelijk verzinsel..... :o

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:16

Volgens mij was ik 8 :+
Mijn moeder vertelde me het gewoon, omdat ik al heel erg twijfelde. Máár ik ben nog steeds fan van de sint hoor :))

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:33

Ik verkondigde volgens mijn moeder in groep 1 luidkeels dat deze sinterklaas veel dikker was dan die van vorig jaar, en een heeeeeeel stuk kleiner. Toen hebben ze het me maar verteld.
Kan het me zelf niet meer herinneren eigenlijk. :Y)

Ik was in ieder geval wel oplettend. :D

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:52

Ik vond de zak met kadootjes op zolder :P

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:37

Ik weet het niet meer, erg he :o
Ik weet alleen nog dat de kinderen uit mijn klas zongen: sinterklaas en zwarte piet, alle 2 bestaan ze niet. En ik vond dat heel gemeen van ze dat ze dat zomaar zongen. Ging ik: zwarte piet en sinterklaas, alle 2 bestaan ze, helaas, zingen :+

Mijn zoontje wordt overigens in febr. al 7 en gelooft nog steeds heilig :D Maar voor hoelang nog.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:40

Ik vond steeds dezelfde wortel terug in de koelkast... :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:55

Ik was 4 toen ik de baard van de sint bij mij thuis aftrok en het wist maar mijn ouders wisten niet dat ik neit meer geloofde dus zo braaf als ik was deed ik net alsof ik geloofde en toen ik 7 was zei mijn moeder ik moet je iets vertellen Sinterklaas bestaat niet!Oh maar mam dat had ik al lang door....Mag ik dan nu mijn kindercola uit de kelder halen?(ik had met sinterklaas 3 dagen geleden kindercola in mijn schoen gedaan maar wist allang dat ons mam die in de kelder in de 2de koelkast had gezet)Ik pak die cola uit de koelkast en ga aan pc zitten........Lekker droog
Toen ik op mijn 7de met school ergens liep en er een poster van Sinterklaas hing hadden we net een nieuw meisje in de klas die niet wist wie sinterklaas was al mijn klasgenootjes geloofde nog behalve ik.
Vraagt dat nieuwe meisje aan mij wie is dat en wat doet hij?O die?? Das Sinterklaas die stomme zak.Je ouders spelen sinterklaas geven je kadootjes en vertellen het je dan als je wat ouder bent. Juffrouw kei kwaad later mochten mijn ouders op bezoek bij de juf omdat ik dat gezegd had. Daar hangt een straf aanvast en die straf was dat je niet bij de intocht van sinterklaas mocht zijn op school.Ik was er bij en zei doodleuk ach vind ik niet erg hoef ik niet naar school en hoef ik die stomme sint ook niet te zien.
K was echt erg toen maarja.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:32

Toen ik 5 was ging ik naar de keuken en vroeg aan mijn moeder 'Mama, sinterklaas bestaat niet he?' Ik bleef me namelijk maar afvragen hoe een paard op ons dak zou kunnen komen en waarom hij er dan niet doorheenzakte. Tot ik tot de conclusie kwam (waarschijnlijk geholpen door mijn vier jaar oudere broer) dat dat gewoon niet kon, en dat hij verzonnen was :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:41

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:48

Ik was gewoon te erg, al zo jong... "hoe komt sinterklaas dan binnen? (door de schoorsteen komt hij nogal bedrogen uit achter een dichtgepleisterde haard := via de radiator leek me niet), hij heeft toch ook een sleutel?" "hoe kan hij zover reizen in zo'n korte tijd?" "het paard van sinterklaas ziet er op school heel anders uit..." "waarom heeft die piet witte handen onder zijn handschoenen?" "de stem van sinterklaas lijkt wel erg op die van de buurman, heeft hij ook keelonsteking?" enzovoort, enzovoort. := arme ouders, wat heb ik ze aangedaan. Toen hebben ze het me maar verteld, ik was 7. Redelijk normaal zo te zien.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:49

Ik heb mijn dochter van 9 gisteren ingelicht. Ze geloofde nog heilig maarja, ze gaan lootjes trekken in de klas dus...

Heb er een mooi verhaal van gemaakt: Je bent nu groot genoeg om het geheim van Sinterklaas te weten. Hij heeft echt bestaan maar hij had geen magisch drankje voor het eeuwige leven. Dus toen hij heel oud was en stierf hebben alle papa's en mama's de rol van Sinterklaas en zijn pieten overgenomen omdat ze vonden dat kinderen best een dag per jaar extra verwend mochten worden zonder dat ze precies wisten waarvoor. Het is een groot spel wat alle volwassenen en grote kinderen elk jaar spelen om de kleine kinderen te verwennen en jij mag nu ook het spel meespelen omdat je groot genoeg bent om dit geheim te bewaren. En zolang je zusje nog geloofd mag je ook gewoon je schoen zetten.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:52

Ik was 5 (of 6?) toen ik het toch maar eens aan mijn moeder heb nagevraagd, ik had namelijk zo mijn bedenkingen. Het antwoord was dat het inderdaad klopte, maar ik mocht het niet aan mijn jongere broertje vertellen. Waarop ik in al mijn onschuld vroeg of ik het wel teggen pappa mocht zeggen :D

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:53

Ik heb eigenlijk geen idee, volgens mij ging dat geleidelijk. Kan me in ieder geval geen harde klap herinneren. :P