Taalverloedering, mens erger je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:18

Like_peres schreef:
Aan gramatica fouten erger ik mij niet zo aan. Ik heb namelijk zelf heel erg veel moeite met gramatica. Ik zelf erger me eerder aan de spel fouten, die niet gemaakt hoeven worden als je kijkt naar wat je typt. :)

O:)

We zijn elkaar hier alleen maar aan het verbeteren :') .

Jildau

Re: Taalverloedering, mens erger je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:22

Ik heb wel moeite met het bericht wat de TS als voorbeeld gaf. Maar bijvoorbeeld niet met D, DT of T. Dat is gewoon rot en dat snap ik zelf ook niet helemaal. Ik probeer zelf trouwens wel altijd zo goed mogelijk te typen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:26

Als complete zinnen gewoon fout zijn, kap ik al direct met lezen. Want ik zie dan alleen nog de fouten in plaats van het verhaal erachter :=

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:28

Ik erger me wel aan het feit dat veel mensen (vooral jonge tieners) geen leestekens en hoofdletters gebruiken. Dan kan ik het echt niet lezen en doe ik er geen moeite voor.
Maar spelling etc, daar erger ik me echt niet aan. Zelfs al typt iemand paardjuh, of egt of wat dan ook.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:31

Lyonesse schreef:
Ik ook hoor :j Ik heb ook altijd zwaar de neiging om zulke TSers niet meer serieus te nemen :=

Heb ik ook. Kan me er echt dood aan ergeren... :Y)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:37

Ik zie het al lang niet meer als taalverloedering maar als taalverandering, heb er op school nog les over gehad. Hoe meer het doen hoe normaler het wordt waardoor het daarna zonder morren overgenomen wordt. Het is een onvermijdelijk proces, dus mensen erger je groen en geel eraan, het zal niet gaan helpen! Al opgevallen dat het vooral de nieuwe generatie is die het doet? Dus van 1993 - en volgend? Wij uit 1991 - 1992 zijn hier destijds niet mee in aanraking gekomen en hebben nog zeer correct leren spreken en schrijven, de volgende generatie is een voorbeeld van beinvloeding. De nieuwe generatie doet het, en let maar op, die na hun wordt alleen erger. Desalniettemin is het wel jammer, want de imo al lelijke nederlandse taal wordt er alleen maar lelijker op en het is moeilijk te begrijpen voor ons terwijl ze zichzelf onder elkaar prima begrijpen. Ik heb zelf een zusje van 15, die ook maar niet leert dat 'uhn' en 'een' precies even veel letters hebben en dat ze er dus niet meer opschiet 'uhn' te schrijven, maar ach het ene oor in en het andere eruit.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:47

Het ligt aan de fouten die gemaakt worden. Gebrek aan interpunctie vind ik inderdaad erger om te lezen dan een t die er niet staat.
Wat ik trouwens ook opvallend vind, zijn dezelfde woorden die telkens fout geschreven worden. Zoiezo, zowieso, sowiso, zo wie zo (sowieso dus). Of überhaupt en qua. Kleine moeite om de spelling van deze woorden eens op te zoeken en toe te passen.

Maar tegenwoordig heeft half Nederland het excuus dat ze dyslectisch zijn :j maar dat is weer een andere discussie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:49

Citaat:
Maar tegenwoordig heeft half Nederland het excuus dat ze dyslectisch zijn.

Daar ben ik het nou eens helemaal mee eens.
Er word veel te veel met die diagnose gestrooid heb ik het idee.

Ik had dus een dyslect in de klas, nou ik ben pietje bell als zij dyslectisch is!
'ja ik heb alleen moeite met de d'tjes en de t'tjes'. :+
En wel negens halen voor engels, nederlands en noem maar op. |o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:53

Ooh, zo wordt er ook gestrooid met ADHD, als de eigenschap maar een naam heeft he? Zo werkt dat tegenwoordig op scholen, dan hebben ze weer een excuus voor het op onjuiste wijze omgaan met een bepaald kind.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:56

Weet je?
Een hoop dingen vind ik wel weer sirieus, ik heb bijvoorbeeld het syndroom van asperger.
Maar dan ben ik ook wel een behoorlijk typische en geen diagnose op een toetsje en we plakken de sticker er op.

Maar met dyslectie erger ik mij er écht aan hoe makkelijk er mee gestrooid word.
ADHD idem dito inderdaad.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:57

Miss_DJS schreef:
Like_peres schreef:
Aan gramatica fouten erger ik mij niet zo aan. Ik heb namelijk zelf heel erg veel moeite met gramatica. Ik zelf erger me eerder aan de spel fouten, die niet gemaakt hoeven worden als je kijkt naar wat je typt. :)

We zijn elkaar hier alleen maar aan het verbeteren :') .

Moet zeker le achter, plus dubbele m. :+ Tsja zoveel moeite neem ik niet op een telefoon om dát nog te veranderen.
Het is maar waar je je aan erger, eerlijk vind ik als men daar al aan erger laat staan waar je dan nog meer aan erger. Ga dan iets doen wat wél nuttig is, want wat men zich zelf heeft aangeleerd leert hij/zij zich moeilijk weer af. En dan praat ik eigenlijk over mijzelf. :D
Laatst bijgewerkt door Like_peres op 09-11-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:59

Ik had een jongen in mijn klas, met ADHD, hij was 'onhandelbaar' volgens de leraren. Uiteindelijk werd hij gewoon constant afgezeikt, gevraagd of hij zijn pilletje wel had gehad en was hij het pispaaltje van de klas. Na groep 7 zijn ze naar de middelbare school gestuurd, omdat school er niet mee om kon gaan. BELACHELIJK!!!

Je hebt ergere dingen, die door hersenscans aangetoond worden, zoals asperger en pdd-nos etc. Maar ADHD, sorry, dat heeft tegenwoordig bijna iedereen.

Sissavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:00

Like_peres schreef:
Moet zeker le achter, plus dubbele m. :+ Tsja zoveel moeite neem ik niet op een telefoon om dát nog te veranderen.
Het is maar waar je je aan erger, eerlijk vind ik als men daar al aan erger laat staan waar je dan nog meer aan erger. Ga dan iets doen wat wél nuttig is, want wat men zich zelf heeft aangeleerd leert hij/zij zich moeilijk weer af. En dan praat ik eigenlijk over mijzelf. :D

Het is met dubbel m: grammatica ;)

Edit: Ik zie dat je je post veranderd hebt ;)
Laatst bijgewerkt door Sissavi op 09-11-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:00

Ik kan me er soms ook wel aan ergeren, maar ik moet zeggen dat ik ook niet altijd helemaal goed Nederlands spel..
Maar sommige dingen vind ik echt belachelijk. := (zoals openingspost, lijkt net of het een kind van 10 is ofzo)

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:07

Oke als we echt zo precies gaan worden, is het wel de bedoeling dat je met hoofdletters begint. Máár ook eindigt met een punt. :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:13

Ik erger me er ook aan, het leest gewoon niet fijn, al die fouten. Een foutje mag, geen probleem. Maar een hele zin vol fouten, nee dat gaat me te ver. Vooral omdat het vaak 'lakse taalfouten' zijn. 'Me paard' in plaats van mijn paard, vre-se-lijk..

Toch heb ik nog liever hier en daar een spellingsfout als mensen die geen hoofdletters, punten, komma's en alinea's gebruiken. Dat is pas erg. Een vriendin van mij gebruikt ook geen leestekens, die maakt er een lang verhaal van. Dat kost zoveel moeite, om dat goed te lezen en begrijpen. Je hebt dat geen flauw idee waar een zin begint en stopt. Erg vervelend. Bij haar moet ik het wel lezen, maar als ik op bokt zo'n verhaal tegen kom begin ik er niet eens aan..

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:14

@ Like_Peres Ja ging om de dubbele m. Je zegt namelijk dat je je eerder aan spelfouten ergert, terwijl je die hier dus maakt :P .

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:16

moonfish13 schreef:
Weet je?
Een hoop dingen vind ik wel weer sirieus, ik heb bijvoorbeeld het syndroom van asperger.
Maar dan ben ik ook wel een behoorlijk typische en geen diagnose op een toetsje en we plakken de sticker er op.

Maar met dyslectie erger ik mij er écht aan hoe makkelijk er mee gestrooid word.
ADHD idem dito inderdaad.

Inderdaad. Ik ben met ADHD gediagnosticeerd. Oke ik ben erg druk en echt een bezige bij (tja dat krijg je als je een levensgenieter bent :+ ), héél impulsief en heb een concentratie van niks. Maar hier houd ik het al jaren prima mee vol. Ik erger me ook totaal niet aan deze eigenschappen, ik kan er prima mee omgaan en het is voor niemand vervelend. Maar ja, het moet dan wel weer de stempel ADHD hebben: want het is toch ook zoooooo ''anders''. :Z

Bij dyslectie heb ik ook hetzelfde idee; de dyslecten schieten als paddestoelen uit de grond. :+

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:18

En dan bedoel ik spel fouten waar je vanaf weet, wie weet wist ik hier niet vanaf?
Zoals ik al eerder zei, wat je jezelf aanleert krijg je er niet meer zo makkelijk uit. :)
Laatst bijgewerkt door Like_peres op 09-11-09 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:21

Ja, mensen maken veel spelfouten, maar aan de D, DT en T kan ik me niet zo ergeren.
Maar inderdaad wel aan het voorbeeld van de TS, dan krijg ik al zo mijn bedenkingen bij de TS van dat topic.

Maar ach, sommige mensen zijn erg enthousiast wanneer ze iets schrijven en maken dus wat foutjes. Inclusief ik. :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:26

Angelita schreef:
Inderdaad. Ik ben met ADHD gediagnosticeerd. Oke ik ben erg druk en echt een bezige bij (tja dat krijg je als je een levensgenieter bent :+ ), héél impulsief en heb een concentratie van niks. Maar hier houd ik het al jaren prima mee vol. Ik erger me ook totaal niet aan deze eigenschappen, ik kan er prima mee omgaan en het is voor niemand vervelend. Maar ja, het moet dan wel weer de stempel ADHD hebben: want het is toch ook zoooooo ''anders''. :Z

Bij dyslectie heb ik ook hetzelfde idee; de dyslecten schieten als paddestoelen uit de grond. :+

Herken me hier best wel in. Al moet ik zeggen dat het de laatste jaren wat minder chaotisch in m'n hoofd is. Mijn ouders hebben altijd gedacht dat ik het zou hebben, op school dachten ze hier heel anders over. Ik was een hele rustige (slimme) leerling. Thuis was ik druk, altijd druk. Tegenwoordig ben ik meer druk met van alles en nog wat. De stempel heb ik nooit gehad, maar ik heb heel wat gelijkenissen met wat ze ADHD noemen.
Zou ik het hebben, zou het mij weinig kunnen schelen, ik zou er geen ritalin voor willen hebben, want ik ben zoals ik ben, en ik ben gelukkig met mezelf. Waarom zou ik aan de hand van een test dan pillen willen slikken? Omdat het voor andere mensen 'anders' is.

Tegenwoordig moet alles maar een reden hebben. Waarom niet gewoon accepteren hoe bepaalde dingen zijn?

Don't get me wrong; Maar een dyslect moet door training toch evengoed kunnen schrijven en spellen? Een kennis van m'n ouders, daar de dochter van (blablabla) kreeg een bril. Voordat ze de bril had zag ze alles door elkaar, vooral met lezen. Na die bril wilde het lezen gewoon weer. Hinthint?
Een ADHD'er moet zich toch ook altijd maar aanpassen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:29

Code
Inderdaad. Ik ben met ADHD gediagnosticeerd. Oke ik ben erg druk en echt een bezige bij (tja dat krijg je als je een levensgenieter bent  ), héél impulsief en heb een concentratie van niks. Maar hier houd ik het al jaren prima mee vol. Ik erger me ook totaal niet aan deze eigenschappen, ik kan er prima mee omgaan en het is voor niemand vervelend. Maar ja, het moet dan wel weer de stempel ADHD hebben: want het is toch ook zoooooo ''anders''.

Haha, leuk stukje. :D
Sja, ik heb wel adhd verschijnselen, met name als ik lekker in mijn vel zit. :
Dan stuiter ik het hele huis rond en heb ik allemaal borrelende vlinders/mieren/whatever in mijn buik. :') _O-
Is overigens ook een eigenschap van asperger.

Wat is er nou anders aan een adhd'er?
Ze zijn druk, oke. Maar de adhd'ers die ik ken vind ik alleen maar stront irritant. :o
En dat vind ik dan weer wat minder.

Pillen slikken denk ik dan weer anders over.
Ik slik voor het chaotische etc. heus wel eens wat, de ene periode meer als de andere.
Het kan het leven een stuk makkelijker maken kan ik je vertellen.
Even de rust er in is soms heeeeel erg prettig. :D
Alleen geen ritalin.. Dat is zo verslavend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:36

Lara_Silver schreef:
Ik zie het al lang niet meer als taalverloedering maar als taalverandering, heb er op school nog les over gehad. Hoe meer het doen hoe normaler het wordt waardoor het daarna zonder morren overgenomen wordt. Het is een onvermijdelijk proces, dus mensen erger je groen en geel eraan, het zal niet gaan helpen! Al opgevallen dat het vooral de nieuwe generatie is die het doet? Dus van 1993 - en volgend? Wij uit 1991 - 1992 zijn hier destijds niet mee in aanraking gekomen en hebben nog zeer correct leren spreken en schrijven, de volgende generatie is een voorbeeld van beinvloeding. De nieuwe generatie doet het, en let maar op, die na hun wordt alleen erger. Desalniettemin is het wel jammer, want de imo al lelijke nederlandse taal wordt er alleen maar lelijker op en het is moeilijk te begrijpen voor ons terwijl ze zichzelf onder elkaar prima begrijpen. Ik heb zelf een zusje van 15, die ook maar niet leert dat 'uhn' en 'een' precies even veel letters hebben en dat ze er dus niet meer opschiet 'uhn' te schrijven, maar ach het ene oor in en het andere eruit.

Grappig, zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht :) . Daar heb je zeker een punt!
Maar hoe onvermijdelijk de taalverandering dan ook zou zijn, toch vind ik het jammer. Ik vind woorden zoals 'uhn' vervelend lezen, daar moet ik altijd even over nadenken voordat ik begrijp wat er staat. ;)

Wat ik trouwens al helemaal schandalig vind, is dat zelfs mijn docente aan de universiteit geen correct Nederlands spreekt en schrijft. Ik vind dat zij zeker een voorbeeldfunctie heeft, al helemaal als ze van haar studenten wel correct Nederlands vraagt. De opdrachten die we krijgen bevatten nauwelijks interpunctie of hoofdletters en er staan woorden in zoals 'Italische' (en dan niet één keer.. }:0 ).

Volgens mij speelt de invloed van buitenlandse talen op het Nederlands ook een grote rol bij de 'taalverloedering.' Zo vind ik het zelf bijvoorbeeld lastig om een voltooid deelwoord uit te schrijven van Engelse woorden in het Nederlands. Ik vind het allemaal even raar staan. :P Als je bijvoorbeeld het woord 'plannen' hebt, dat is afkomstig uit het Engels, neem ik aan? Moet je dan "op z'n Engels" er een voltooid deelwoord van maken door er '-ed' achter te plakken, of moet je 't kofschip / 't fokschaap / xtc-koffieshop gebruiken? Wat is correct? Omcirkel het juiste antwoord. :P :+ 'Ik heb geplanned/gepland/geplant' Ik vind 'geplant' raar staan, maar de 'n' zit niet in 't kofschip, dus volgens die regel zou het moeten eindigen op een 't'. Hetzelfde geldt voor 'checken,' dat weet ik ook niet. Gechecked/gecheckt/gecheckd? Gelukkig is daar wel een Nederlands woord voor, zodat ik dat gewoon kan vermijden. :P

Ik kan me soms juist wel aan d/t-fouten storen. Ook als/dan blijf ik ook stellig verbeteren. :Y)
zorro schreef:
(...)Toch heb ik nog liever hier en daar een spellingsfout dan mensen die geen hoofdletters, punten, komma's en alinea's gebruiken.
Maar daarmee wil ik niet suggereren dat mijn Nederlands zo voorbeeldig is. De d's en t's gaan gelukkig 'automatisch' vrijwel altijd goed, maar ik maak wel regelmatig stijlfouten. Ook trema's vind ik maar verwarrend, ik moet altijd even heel diep nadenken hoe je het meervoud van 'idee' toch ook alweer schrijft. ;)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:37

Ik doe nu de opleiding Bedrijfscommunicatie aan de HU. Voor iedere taalfout die wij schrijven, gaat er 1 punt van je cijfer af. Je cijfer daalt erg snel! Maar het is wel goed dat ze dit doen. Anders leer je nooit foutloos Nederlands schrijven.

Sissavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:37

Like_peres schreef:
Oke als we echt zo precies gaan worden, is het wel de bedoeling dat je met hoofdletters begint. Máár ook eindigt met een punt. :D

Daar heb jij weer een PUNT. ;)