Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:31

Moet zeggen ga mee met WCF en Mindim.
Als ik op een islamitische school voorlichting zou moeten geven, zou ik geen problemen hebben om een hoofddoek op te doen.

Dat is respect voor de cultuur op de plek waar jij voorlichting mag komen geven om jouw opleiding te promoten.

Maar respect is voor veel mensen blijkbaar alleen dat je aan jezelf denkt en niet aan de gevoelens/opvattingen/ideeën van anderen.

(en bij de zeeman hebben ze best hele leuke rokken, had er laatst één voor een themafeest gekocht, maar heb hem heel vaak aan in het dagelijkse leven :D )

TS: succes met je zoektocht

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:32

Ah, nou in dat geval kan ik je alleen veel succes wensen met de zoektocht naar de geschikte rok! Heb je geen 2e handswinkel in de buurt waar je voor een paar euro een rok kan scoren?

Elk jaar moeten jullie erheen als vrouw in rok? Dan had je dit toch wel kunnen zien aaankomen? Of werk je er nog maar net of waren het voorheen alleen de beurt aan wat mannelijke collega's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:36

Het is niet raar hoor. Je gaat ergens op bezoek en op de locatie geldt een dresscode. Uit respect voor je gastheer voldoe je daaraan.
Als ik naar een feest moet met een bepaalde dresscode, doe ik dat ook.
Als ik een moskee bezoek of een andere kerkelijke instelling, houd ik me uit respect aan de regels die zij ok volgen in dat gebouw.

Als ik een rok aan moet met horecawerk, omdat ze daar allemaal in lopen doe ik dat ook.

Het is gewoon een stukje respect voor degene die je gaat bezoeken en een beetje respect voor een ander siert een mens.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:36

Ik heb net, tijdens het appeltaart bakken (hoe ouderwets! :+ ) zitten denken wat ik zou doen als een opdrachtgever dit van mij zou vragen.. Ik draag met regelmaat rokken en jurkjes, maar dan omdat ik het leuk vind en lekker vind zitten. Ik heb erg moeite met dingen die worden opgedrongen. Maar aan de andere kant, ik houd altijd rekening met mijn opdrachtgever.
In dit geval is de stageschool de opdrachtgever, dus zou ik eerst afwachten wat de PR-mevrouw zegt/vindt. En, mocht zij de rok opdragen, dan mijn eigen motieven ernaast leggen. En me afvragen hoe belangrijk deze opdracht is.
Hoofddoek of burka zou ik in NL bijvoorbeeld niet doen, maar in Jerusalem liep ik in de oude stad wel bedekt om geen aanstoot te geven.
Wat mij betreft een eindeloze discussie die voor mij zou uitmonden in datgene doen waar ik mij het best bij voel. En zoals ik er in dit specifieke geval over denk, zou ik waarschijnlijk niet gaan. Maar heel egoïstisch, ik zou wel nadenken over de gevolgen als ik niet zou gaan. Levert het me een slechte beoordeling? Is dat dan mijn principe waard?
Pff en dat op zaterdagmorgen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:37

TS: bij de volgende vergadering/overleg/bespreking zou ik dit wel even neerleggen :j Want wie weet krijg je dan wel meer duidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:38

Ik heb heel veel rokken en ben zo atheistisch als het maar kan. Ik vind het leuk, hip, je stapt niet bijster elegant een auto uit, maar dat neem ik voor lief.
Je hebt bij de hema van die lange vesten, 25 euro, legging eronder en je bent harstikke modern bezig en je hebt een rok aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:38

Welshcobfan schreef:
Elk jaar moeten jullie erheen als vrouw in rok? Dan had je dit toch wel kunnen zien aaankomen? Of werk je er nog maar net of waren het voorheen alleen de beurt aan wat mannelijke collega's?

Ik werk er pas vanaf eind augustus, dus wist het niet. De PR-medewerker van onze school wist het ook niet, die kwam er blijkbaar ook pas gisteren achter.

Over respect hebben voor andere culturen/opvattingen; dat heb ik zeker! Iedereen mag van mij doen en laten wat hij/zij wil, of dat nu vanuit geloof komt of iets anders, ben hier eigenlijk heel open in. Maar dat wil niet zeggen dat ik hier altijd in meedoe, heb respect voor moslima's, maar ga daarom nog niet zelf een hoofddoek dragen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:40

Als dat tegen mijn kleingedrukte post was, had het niet tegen jou TS, maar was algemene opmerking.

Ook niet als je bv naar een moskee gaat Haike?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:40

Welshcobfan schreef:
TS: bij de volgende vergadering/overleg/bespreking zou ik dit wel even neerleggen :j Want wie weet krijg je dan wel meer duidelijkheid.

ga dit ook doen, gewoon al om te weten hoe de rest erover denkt!

Volg op school ook een vak over persoonlijk functioneren, levensvisies en keuzemomenten; lijkt me erg interessant het dan ook eens hier over te hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:43

Ik zou zeker even een balletje opgooien erover! :j
Dit is wel vrij last-minute om zoiets door te geven.

Maar: je hebt wel voor een christelijke school gekozen. Dus die hebben ook bepaalde normen en waarden eraan kleven. De ongelovigen moesten bij ons ook meedoen aan het gebed: was een formaliteit. Geen geloof werd opgedrongen, maar je moest wel respect hebben voor de normen en waarden van die school. Daar heb je immers ook voor gekozen.
Gelukkig ben je verder wel gewoon vrij om de rest van de dagen van het jaar te dragen wat je maar wil :j 1 rok, maakt nog geen christen :P

Ik vind het wel apart dat het even tussen neus en lippen door wordt gegeven van: goh, je dient ook een rok te dragen. Hadden ze wel anders kunnen aanpakken.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:45

Een dresscode bij een feest is natuurlijk een verzoek, ik heb het idee dat dit verzoek meer een verplichting is dan een verzoek. Ik zou het, als organisator, niet leuk vinden als gasten zich niet aan een dresscode houden, maar zou het nog erger vinden als mensen daarom wegblijven.

Rok of broek doet aan functioneren in de maatschappij als het goed is niets af. Het is een levensvisie, maar wat als die levensvisie je functioneren in de weg komt te staan? Je hebt altijd een keuze in Nederland...
Jeetje, wat een bomen kun je hierover opzetten zeg! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:45

kamsel schreef:
Als dat tegen mijn kleingedrukte post was, had het niet tegen jou TS, maar was algemene opmerking.

Ook niet als je bv naar een moskee gaat Haike?

Moskee vind ik toch nog anders dan een vmbo-school, in een moskee gaat echt om het geloof, dat lijkt me bij een school niet.
Ook is het tegenstrijdig hoe er bij ons op werk wordt omgegaan qua kleding, hier kies je juist snel voor een spijkerbroek vanwege het feit dat je veel praktisch bezig bent.

WCF: ik heb niet voor deze school gekozen, zijn gewoon uitgenodigd om daar voorlichting te komen geven. Er is een indeling gemaakt welke docent naar welke school gaat, de kledingvoorschriften zijn nu pas bekend gemaakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:48

o, op die manier!
Ik dacht dat het van jouw school uitging, maar jij komt op verzoek op een andere school.

Dan vind ik het niet meer dan logisch om in een rok te gaan, al vind ik de communicatie vanuit jouw school niet netjes :n
Als ik op bezoek ga bij een islamitische school, dan draag ik ook een hoofdoek als ze dat willen. Je past je toch aan aan de omgeving :)
Maar goed, ben daar zelf heel makkelijk in: ik zie het als een kledingstuk, niet als een geloofsobject.
Zolang 1 zwaluw nog geen zomer maakt, maakt 1 kledingstuk mij geen gelovige!

Ik vind het slecht van jouw school dat ze niet beter communiceren!

Anoniem

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:51

Ligt niet echt aan mijn school, die wisten ook pas sinds gisteren welke kledingvoorschriften op het vmbo gelden. Ze hadden het mij dus ook niet eerder kunnen laten weten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:53

Oh oke! Volgens mij ligt het probleem niet bij de rok, maar meer bij gebrek aan communicatie. Als je ruim van te voren weet dat je een rok aan moet, is het niet zo erg. Maar zo last minute terwijl je niets in de kast hebt hangen, is wel erg vervelend inderdaad!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:23

Hm Welshcobfan, ik vind jouw redenering wel een beetje makkelijk. Het zou mij juist gaan om die achterliggende gedachte, vrouwen moeten een rok aan, omdat de bijbel op die manier is uitgelegd..
Maar als iedereen op de wereld zo kon denken als jij was er waarschijnlijk een hoop minder gedoe. :)

Leg je door wel in een rok te komen, niet het beeld van je eigen school verkeerd? Nu kunnen leerlingen (en ouders?) denken dat jullie school ook gelovig is. Voor mensen die dat van belang vinden, kan dat dus een afknapper worden op het moment dat het kind echt bij jullie begint en wordt verteld dat het praktischer is om een broek te dragen/bij zich te hebben...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:24

Tja, lijkt me eigenlijk niet zo heel lastig. De vmbo-school geeft alleen aan dat ze een vrouw in broek niet gepast vinden. Openingen genoeg om aan dit verzoek te voldoen. Danwel zelf een rok aan, danwel een mannelijke collega vragen om te gaan.

Ikzelf zou er niet zoveel problemen mee hebben. En dan maakt het mij niet uit of het om een rok (chr. school), een hoofddoekje (isl. school) of een pak (dat zakenleven gebeuren) gaat. Door je je een beetje aan een ander aan te passen, respect te tonen voor de wens (!!) van een ander, dan wordt je nog niet zoals die ander.

Misschien een stom voorbeeld, maar voor mij komt het hetzelfde over. Stel dat je door je enige nietrokende vriend(-in) wordt uitgenodigd voor een feestje bij hem/haar. Jij en alle andere aanwezigen roken wel. Als de gastvrouw/man je vraagt om niet te roken in haar/zijn huisje, terwijl jij bij jou thuis wel rookt, dan ga je toch ook op het balkon of in de tuin staan. Ook al vind je dat misschien wat raar. Dat doe je dan toch ook uit respect voor je vriend(-in)?

Edit: @ Riande. klinkt misschien dom, maar het feit dat deze mensen een rok aanhebben, wil nog niet suggereren dat ze dom zijn. Ik neem aan dat er ook best zwaar gelovige mensen (meiden) paardrijden, die doen dat ook in rijbroek. Ik neem aan dat zij de voorkeur hebben voor een rok, maar dat ze zelf ook wel begrijpen dat een rok niet altijd handig is.

Vind het trouwens wel een grappige discussie, zal het van de week eens met mijn baas/collega over hebben.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:29

Rocamor, ik zeg nergens dat gelovigen dom zijn. Ik snap niet zo goed waar je dat vandaan haalt? Ik kan me alleen voorstellen dat Haike met haar rok een verkeerd beeld van haar school schetst.
Mensen reageren het sterkst op beelden, dat is een algemeen bewezen feit. Pas daarna gaan ze erover nadenken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:54

Rianda, sorry het woord dom is misschien verkeerd gekozen. Ik bedoelde alleen te zeggen dat iedereen best zal snappen dat bepaalde beroepen bepaalde kledingvoorschriften met zich mee zullen brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:57

Maar dit is juist een beroep waarbij een rok/jurk absoluut niet handig is ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:01

haike schreef:

En om die kinderen (en ouders als die er ook zijn) niet een verkeerd beeld voor te schotelen, zou ik er dus voor kiezen om niet in een rok te verschijnen. Dan zou je dalijk nog onder valse voorwendselen die kinderen aangemeld krijgen op jouw opleiding omdat ze dachten dat rokken daar alledaages zijn.
Jij komt tenslotte alleen maar daar om je eigen opleiding aan te prijzen en ik vind niet dat je je dan anders voor moet doen dan dat je bent.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:11

Sosha schreef:
Geef hier toch aljeblieft geen gehoor aan !!!!
Het is niet een beetje ouderwets, het is uit de oertijd.

Heb respect voor je zelf (en andere vrouwen) en laat je niet vertellen wat je wel of niet aan trekt.
Volgende week moet je ergens naar toe, vragen ze om een hoofddoek, doe je die ook om?

Dit soort vrouwen onderdrukking ga jij toch niet stimuleren?

eens :Y)
Ik hou sowieso niet van kledingsvoorschriften, ik zal ook nooit een pak aan doen.
Doe gewoon aan waar jij jezelf prettig in voelt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:14

Rocamor schreef:
Rianda, sorry het woord dom is misschien verkeerd gekozen. Ik bedoelde alleen te zeggen dat iedereen best zal snappen dat bepaalde beroepen bepaalde kledingvoorschriften met zich mee zullen brengen.

Dat kunnen wij wel logisch vinden, maar ik heb inmiddels praktijkvoorbeelden genoeg waarbij mensen toch niet verder hebben gekeken of gedacht dan hun neus lang is... (en dat komt in alle beroepsgroepen/lagen van de bevolking voor)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:15

haike schreef:

Even los van de discussie: doe mij maar een wollen rok, dikke maillot, warm vest en dan de dieren verzorgen, geen probleem :D Ik vind het lekker zitten en vind het niet onpraktisch.
Maar ik kan me voorstellen dat dat op school of in een bedrijf niet geaccepteerd wordt.

Ik zou bij een dergelijk verzoek er wel aan toe geven, maar dat is natuurlijk jouw keuze. Het is m.i. geen verregaande beperking van vrijheid of iets dergelijks.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:17

Stel je doet een metselopleiding of techniek, dan zul je op school in een overal lopen. Ga jij dan in een vuile overal naar een voorlichting op een andere school zodat mensen niet denken dat je op een metselopleiding in pak loopt? :+ Jongens, we hebben het over mensen met een redelijk IQ als het goed is, niet over zeekomkommers :')