Ik kan hem niet laten gaan..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:36

BinkieDusty schreef:
@Princess, hij heeft een baan, en als je mijn laatste update leest, zie je dat het op dit moment goed gaat en dat hij van gedachten is verandert :)

Ok. Even over het hoofd gelezen. Verder was het goed bedoeld, aangezien je dat van die tuincentra's had geplaatst.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:47

Mensen mensen, wat roepen jullie allemaal hard dat het onwil is en dat de taal prima te leren is. Ik als dochter van een Poolse weet hoe lastig het kan zijn.

Mijn moeder woont inmiddels ruim 25 jaar in Nederland, en ze spreekt de taal, maar een prullenbak is nog altijd een proelenbak en een vliegtuig een vliegtar. Ook de zinsopbouw en grammatica is in het Pools dusdanig anders dan in Nederland. Mijn moeder gooit dit dus ook nog steeds regelmatig door de war, ook na de 5 cursusses en eindeloze lessen die ze gevolgd heeft. Dat is geen onwil, het is simpelweg in het grootste deel van haar leven (moeder is bijna 60) anders geweest en dat is er heel lastig nog uit te krijgen.

Jouw vriend is (neem ik aan) jonger en het zou dus gemakkelijker te leren moeten zijn, maar neem van mij aan dat Nederlands leren voor een Pool bijzonder moeilijk is !

Edit: mijn post was gebaseerd op de eerste pagina, had de overige paginas over het hoofd gezien }:0 . Mijn excuses.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:59

Jeetje zeg wat een hoop wantrouwige reacties 'Ik geloof dat hij gewoon van je af wil.' en 'Hij houdt niet van jou.' Je zou haar nog wat aanpraten zeg! Ik lees al langer op deze site mee (voordat ik me aanmeldde) en het valt me aldoor op dat er steeds dergelijke reacties worden geplaatst. Blijkbaar zonder het besef dat je dan écht iemand wijs kan maken dat het een nutteloze relatie is. Iemand die een dergelijk topic opent zit al in de knoop over haar relatie, en dan kan zo'n reactie net de doorslag geven in die onzekerheid. Ik bedoel niet dat jullie altijd moeten zeggen dat het wel goed komt e.d. maar dat jullie wel wat voorzichtiger mogen zijn met dergelijke opmerkingen.

Ik vind die oplossing om in Duitsland te gaan wonen een hele goede, dan kunnen jullie toch samen zijn en zitten jullie allebei tamelijk dicht bij eigen land (+ familie en vrienden). :)

BinkieDusty

Re: Ik kan hem niet laten gaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 15:30

Bedankt allemaal vor alle reacties :)

Zoals ik zelf al eerder heb vermeld, ik stel elke reactie op prijs, ook de minder leuke.

Op het moment woont mijn vriend bij mij, en behalve dat hij nog even moet wennen, gaat het de goede kant op :)
Hij heeft het hier naar zijn zin, vind de familie om zich heen erg gezellig en de heimwee is al iets minder. Natuurlijk blijft hij heimwee houden, maar dat is ook niet zo raar als heel je familie bijna 900 km van je verwijdert is toch? :)
Het is in elk geval wel makkelijk geworden om ermee om te gaan.
Mijn ouders zijn stapel gek met hem, en hij met mijn ouders, dus we zijn er blij van dat die klik er is.

Nogmaal, leuke en minder leuke reacties zijn altijd welkom, ik vind het allang super lief van jullie allemaal dat jullie meedenken en mee leven :)

@Sjaap: Groot gelijk heb je !!! Mensen denken dat Nederlands makkelijk te leren is omdat het in de top 10 van makkelijke talen staat. Maar dan moet je het wel begrijpen. Lukas is 23, en kan best leren. Maar naast dat hij het moeilijk vind was hij ook zijn motivatie een beetje kwijt. Nu hij bij ons is, is hij weer druk bezig met het leren beheersen van de taal, maar niet zonder slag of stoot. Hij hoeft ook niet foutloos te praten. Hij zal zich al stukken gemakkelijker voelen als hij mijn ouders begrijpt en zelf ook begrijpbaar is :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:32

Wat fijn zeg dat het lekker loopt en hij zich al meer op z'n gemak begint te voelen. :) Props dat hij er zo hard aan werkt om de taal te leren, Nederlands is echt een rottaal om te leren als niet-Nederlander zijnde.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:50

Ik heb een Pools schoonzusje die sinds een paar jaar in Nederland woont en studeert en zij spreekt vloeiend Nederlands terwijl zij thuis Pools spreekt. Alleen als ze een verhaal vertelt hoor je soms in de zins intonatie iets wat Nederlanders niet doen (kan niet precies uitleggen wat) maar als je haar hoort praten denk je die is hier geboren. En juist omdat zij de Nederlandse taal goed beheerst ervaart zij helemaal geen afkeer van Nederlanders tegen haar afkomst.
Hard oefenen dus!

En fijn dat hij zich meer op zijn gemak begint te voelen :) Dan gaat het allemaal een stuk makkelijker ;)

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:58

Nou het is zelfs zo erg dan sommige Nederlanders niet eens de nederlandse taal onder de knie hebben.

Ik hoop dat het allemaal goed komt met jou en je vriend.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 19:32

@Stanzie, haha ja dat klopt :P Mijn ouders spreken echt drents..
En terwijl ik zo opgevoed ben, spreek ik nederlands al kort ik de woorden wel wat af.. maar als hun echt drents praten versta ik er helemaal niks van :P

Mijn zus haar buurvrouw is ook Pools. Ze is hier rond haar 20e komen wonen en ookal spreekt ze super goed nederlands, je hoort het accent nog wel heel erg. Maar dat vind ik om heel eerlijk te zijn ook wel weer iets hebben :) Van mij hoeft Lukas ook niet perfect te spreken, en een accent mag van mij ook wel :) Als hij maar duidelijk spreekt en alles kan verstaan, dan kan hij hier verder komen en dat is wat wij allebei willen :)

Nogmaals bedankt voor alle reacties :)