Zal ik er 5 cent bij doen...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_evelien_

Re: Zal ik er 5 cent bij doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:16

ja oke maar dan gaan je euro's er ook aan ;)
en als het me uitkomt vraag ik er zelf wel naar.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:18

_evelien_ schreef:
ja oke maar dan gaan je euro's er ook aan ;)
en als het me uitkomt vraag ik er zelf wel naar.

Ja, dan kan je ook wel zeggen dat elke klant gepast moet betalen omdat jij anders geen wisselgeld meer over houdt. Geld terug geven moet je sowieso, en dan het liefst op de manier waarop jij het minste muntjes kwijt raakt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:19

Toekie schreef:
Ik zie gelijk de kassieres van Man Bijt Hond voor me. :')

''Hé dooie'' :')

Ik kon het wel omrekenen maargoed heeft ook effe geduurt.
Wiskunde was helaas geen sterk vak van me en het ligt er ook wel een beetje aan welke klant er voor je neus staat :+

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:21

ja je hebt helemaal gelijk ;)
ik zeg alleen maar waarom ik in sommige gevallen liever geen kleingeld erbij hoef.
en natuurlijk vraag ik mijn leidinggevende om wisselgeld. maar tot die tijd scharrel ik zo weer wat bij elkaar tot ik mijn wisselgeld gekregen heb ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:22

Ik zit toch al lang achter de kassa maar ik ben ook nog wel eens in de war vooral als ik dan wisselgeld moet geven zegels moet tellen en er van die irritante kinderdingetjes bij moet gooien AAAAAHHHHHHHHHH. En ik ben helemaal niet slecht in wiskunde.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:23

Oeless schreef:
Maar wat snap je er dan niet aan, 8.05 is het bedrag. je betaalt 10.05 trekt de 5 cent er af.
En de klant krijgt 2 euro terug.
Maar goed, bij ons op de basisschool is dit iets wat de kinderen er ook leren. :j

Dit is inderdaad super simpel.

Maar heb weleens als het druk is 3 uur achter een achter de kassa zitten draaien... nou pfff... dan word je geestelijk zo dood dat je dan echt ff moet nadenken!
Juist doordat het zo simpel is!!!!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:26

Ik werk zelf in een winkel, waar ik dus onderandere ook met de kassa overweg moet. Aangezien we verse broodjes maken, koffie per persoon vers zetten enzo zijn het bepaalde bedragen die het zijn. Deze horen alle mede werkers uit het hoofd te kennen!
Wat mij ook zo vaak ergert zijn kassieres die niet uittellen. Op mijn werk zal ik tot op de cent uit moeten tellen! In alle supermarkten word het gewoon achterloos in je hand gedonderd om zo maar te zeggen.
Het is echt verschrikkelijk hoe de kassierers van tegenwoordig met de klanten om gaan, en vooral het rekenwerk is rampzalig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:26

dancertje schreef:
dit vindt ik een beetje beledigend dat het een stuk intelligenter is als je 2 euro terug geeft in plaats van een hand volklein geld ik moet dit namelijk verplicht doen omdat we veel ste vaak te veel kleingeld in de kassa hebben liggen en heeft dus niks met intelligentie te maken

Ik vind het niet bijster intelligent overkomen, cassieres die in de stres schieten als er geld bijgegeven wordt omdat de klant geen zin heeft in een portemonaie vol kleingeld.
Net zo min ik dat een gebrek aan je baan vind als een broodverkoopster het verschil niet weet tussen een tijgerbrood of een boerenland. Of een bediende in een slagerwinkel niet kan vertellen wat het verschil is tussen schouder of achterham.

Als je niet om kan gaan met wisselgeld, doe dan op zijn minst een poging om het te leren of zoek eventueel ander geschikt werk waar je wel in uit kan blinken.
Sorrie in mijn optiek zit je daar dan niet op zijn plek.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:29

Fritsiej schreef:
Ik werk zelf in een winkel, waar ik dus onderandere ook met de kassa overweg moet. Aangezien we verse broodjes maken, koffie per persoon vers zetten enzo zijn het bepaalde bedragen die het zijn. Deze horen alle mede werkers uit het hoofd te kennen!
Wat mij ook zo vaak ergert zijn kassieres die niet uittellen. Op mijn werk zal ik tot op de cent uit moeten tellen! In alle supermarkten word het gewoon achterloos in je hand gedonderd om zo maar te zeggen.
Het is echt verschrikkelijk hoe de kassierers van tegenwoordig met de klanten om gaan, en vooral het rekenwerk is rampzalig

Als je in één supermarkt de verkeerde caissiere treft, betekent niet dat alle caissieres in alle supermarkten zo zijn.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:30

Ik schiet zelf ook altijd in de stress als het om getallen gaat. Ik kan niet eens meer helder nadenken (als het in het openbaar is dan). Werk achter een kassa is daarom dus ook niks voor mij. :P Maar wil je geld bijverdienen dan vind je maar (weinig) leuke baantjes waar je geen kassa bij nodig hebt hoor.. :\ Zo wil ik ontzettend graag in een dierenwinkel werken, maarja, die kassa.. -O-

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:34

Chiqa schreef:
dancertje schreef:
dit vindt ik een beetje beledigend dat het een stuk intelligenter is als je 2 euro terug geeft in plaats van een hand volklein geld ik moet dit namelijk verplicht doen omdat we veel ste vaak te veel kleingeld in de kassa hebben liggen en heeft dus niks met intelligentie te maken

Ik vind het niet bijster intelligent overkomen, cassieres die in de stres schieten als er geld bijgegeven wordt omdat de klant geen zin heeft in een portemonaie vol kleingeld.
Net zo min ik dat een gebrek aan je baan vind als een broodverkoopster het verschil niet weet tussen een tijgerbrood of een boerenland. Of een bediende in een slagerwinkel niet kan vertellen wat het verschil is tussen schouder of achterham.

Als je niet om kan gaan met wisselgeld, doe dan op zijn minst een poging om het te leren of zoek eventueel ander geschikt werk waar je wel in uit kan blinken.

IK doe dat ook heel vaak maar gewoon omdat mijn baas te stom is om ons gewoon voldoende wisselgeld te geven. IK bedoel ik vraag bijna altijd kleingeld bij als iemand contant betaald (Teminste bij van die dingen waarbij het met 10 of 5 cent helpt). Toch heb ik nooit genoeg kleingeld, En ja ik moest dus laatst iemand 95 cent terug betalen in stuivers denk je dat cassieres dat zelf niet irritant vinden dan, het kost ook super veel tijd.

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:36

Leo schreef:
Fritsiej schreef:

Als je in één supermarkt de verkeerde caissiere treft, betekent niet dat alle caissieres in alle supermarkten zo zijn.

Ik ben zelf ook leidinggevende in een supermarkt. Zie ook veel cassieres die idd niet snappen hoe het moet en hoe ze het zelf moeten uitrekenen. Leg dat maar eens uit als het (figuurlijke ;) ) kwartje niet valt.

Daarnaast worden onze cassieres opgeleid dat ze zelf moeten inschatten of ze terug tellen. Sommige klanten kunnen het ook echt niet waarderen als ze met € 5 een zak chips betalen en de cassiere heel beleefd alles terug telt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:38

Ik schiet ook in de stres met getallen hoor, ik denk zelfs dat ik licht dyslectisch ben op dat gebied, of letterblind.
Ik heb geen idee. Optellen en aftrekken, delen en vermedigvuldigen vind ik erg moeilijk.
Maar ik kan nu wel geld teruggeven, heb me dr gewoon in verdiept.

Ik denk dat veel mensen te ingewikkeld denken. Die gaan optellen of weet ik veel wat.

Gewoon het geld teruggeven en optellen naar boven, beginnend bij de centen, dan de euros en vervolgens in briefjes van meervoud, tot je bij het totaal bedrag bent.
Volgens mij snappen de meesten het dan nog niet wat moet je met mijn gebrekkige uitleg :+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:39

Ik telde altijd alles boven de 5 euro terug eronder noemde ik altijd het bedrag en liet de munten open in mijn hand zien.
Daar heeft nog nooit iemand een probleem van gemaakt en anders was ik de beroerdste niet om alsnog terug te tellen :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:43

Maar wij mogen dat volgens mij niet eens als het druk is, ik vind het al irritant genoeg als mensen contant betalen als er 5 mensen achter staan te zuchten dan ga ik er niet extra lang over doen. Vind ik zelf namelijk ook heel irritant als ik sta te wachten. (Ik geef wel atijd het losgeld en de briefjes apart en zeg welk bedrag het is dan kan de klant het snel na kijken en makkelijk terug stoppen). Maar ik betaal zelf ook bijna nooit contant in de supermarkt dan kan ik niet naar de zelfscan namelijk :P .

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:44

En zo kan een caissiere gaandeweg wijs worden met de getallen en met terugtellen, en de ene heeft er meer tijd voor nodig dan de andere. :j Dan zijn ze niet direct een slechte caissiere en horen ze niet thuis achter de kassa. Wanneer ze er echt niet thuishoren heeft een goede hoofdcaissiere dat op tijd door, waarna een andere oplossing gezocht kan worden (andere afdeling) of eventueel ander, passender werk.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:49

Oeless schreef:
Nou weetje, ik snap het niet dat als je niet goed kunt rekenen je een baan achter de kassa neemt, of bijv een baan in de bank etc.
Iedereen maakt fouten, natuurlijk logisch no problem.
Dat niet iedereen een keuze heeft snap ik ook, maar de baas in het verhaal die kan zo'n persoon toch niet blijven houden?

Tja ik ben misschien niet zo goed in Nederlands, ik kan het wel maar goed nee...
En ik kies dan natuurlijk ook geen baan als docent Nederlands, dat zou net zo krom zijn.

En dat is nu precies waar het shadow het imo over heeft ;). Lekker makkelijk oordelen over mensen ;)

Dat zij een foutje maakte of het even niet meer wist, wil absoluut niet zeggen dat ze niet goed kan rekenen!! Net zoals een docent nederlands ook sommige dingen even niet kan weten, dat wil niet zeggen dat ze geen Nederlands kan en dus een andere baan moet nemen.

Ik werk ook regelmatig mensen in en ik leer ze gelijk terugtellen en hoe ze moeten terugtellen/rekenen hoe het zit met geld bijgeven, terwijl er al ingegeven is hoeveel geld er eerst werd gegeven. Als ze dat een beetje door hebben mogen ze pas alleen :)

Met dit topic heb ik echt zoiets van: het is maar waar je je druk over kan maken :+ Als dat de problemen nou zijn...... zucht.... maargoed, dat idee heb ik wel bij meer klanten :+ Dat meiske is een mens en mensen maken fouten en van fouten leert men :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:52

Leo schreef:
Wanneer ze er echt niet thuishoren heeft een goede hoofdcaissiere dat op tijd door, waarna een andere oplossing gezocht kan worden (andere afdeling) of eventueel ander, passender werk.

Precies, dat zeg je nu zelf al...Een goede hoofdcassiere, daar gaan we al weer. Blijkbaar hebben we die hier niet in het durp zitten }>

zap schreef:
Dat zij een foutje maakte of het even niet meer wist, wil absoluut niet zeggen dat ze niet goed kan rekenen!!

Euhm..waar zeg ik dat het om een foutje gaat? Ik heb het over cassieres die gewoon geen geld terug kunnen geven zonder dit terug te tellen ;)
Die zitten daar niet op hun plek.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:52

Fritsiej schreef:

Dat laatste erger ik me ook aan. Niet dat ik vaak boodschappen doe, maar omdat mijn collega's het vaak doen.. Ik zit bij de AH achter de kassa. De 1e 2 weken had ik moeite met het terugtellen, maar goed.. Dat moet je leren. En toch ben ik 1 van de weinigen die alles terug telt, de meesten pleuren het inderdaad zo in de hand van de klant.

Verder probeer ik ook vaak zo veel mogelijk wisselgeld in mijn kassa te hebben.. Maar soms krijg je dan mensen, die kopen iets van 2,05 en betalen met een briefje van 50. Hebben er dan geen 5 cent bij, en hebben het al helemaal niet kleiner. Als ik dat dan 3 of 4 keer achter elkaar hebt, gaat al mijn wisselgeld naar de knoppen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:54

Chiqa schreef:
dancertje schreef:

Sorry hoor..maar hoe moet een cassiere het dan leren als ze de kans niet krijgt om het te leren :)* . Iedereen heeft zijn 'domme' en 'niet-intelligente' momenten en dat wil niet zeggen dat je niet geschikt ben voor je werk!

Fouten heeft namelijk lang niet altijd iets met intelligentie of kennis te maken :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:55

Chiqa schreef:
Leo schreef:
Wanneer ze er echt niet thuishoren heeft een goede hoofdcaissiere dat op tijd door, waarna een andere oplossing gezocht kan worden (andere afdeling) of eventueel ander, passender werk.

Precies, dat zeg je nu zelf al...Een goede hoofdcassiere, daar gaan we al weer. Blijkbaar hebben we die hier niet in het durp zitten }>

zap schreef:
Dat zij een foutje maakte of het even niet meer wist, wil absoluut niet zeggen dat ze niet goed kan rekenen!!

Euhm..waar zeg ik dat het om een foutje gaat? Ik heb het over cassieres die gewoon geen geld terug kunnen geven zonder dit terug te tellen ;)
Die zitten daar niet op hun plek.

Eeehmmm..... waar staat dat ik het tegen jou heb :+ . Ik reageer op de quote ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:58

zap schreef:
Sorry hoor..maar hoe moet een cassiere het dan leren als ze de kans niet krijgt om het te leren :)* . Iedereen heeft zijn 'domme' en 'niet-intelligente' momenten en dat wil niet zeggen dat je niet geschikt ben voor je werk!

Euhm...Toen ik aan mijn baan begon in de autotechniek (Kreeg ik aangeboden) stond ik op een gegeven moment binnen no time in het magazijn aan de monteursbalie.
Was erg onzeker over mijn motorvoertuigen techniekkennis en heb toen een paar cursussen hiervoor gedaan, toen pas ben ik dat magazijn ingestapt.

Zou de cassiere ook een vriend of vriendin op kunnen zoeken om te vragen of zij of hij haar of hem dit uit kan leggen toch? Zo bijzonder is dat toch niet?
Beetje inzet is toch niet al teveel gevraagd?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:00

chiqa schreef:
Leo schreef:

Ja Chiqa, dat kan natuurlijk altijd. :D
Ik vind ook dat caissieres altijd terug moeten tellen, niet iedere munt, maar wel richting rond bedrag. (85 cent maakt 1, met 4 maakt 5..; bijvoorbeeld). Dit is behalve een controle voor de klant, ook een controle voor de caissiere. Die moet haar kasverschillen ook verklaren. Daarom leren wij iedere caissiere uit het hoofd het terug te geven bedrag te berekenen, en dit altijd terug te tellen.
Natuurlijk zitten er altijd bij die op het scherm kijken en niks uit het hoofd doen, en ja die raken in paniek als ze in plaats van 9 euro, 90 euro intoetsen op hun kassa.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:02

Chiqa schreef:
zap schreef:

Euhm...Toen ik aan mijn baan begon in de autotechniek (Kreeg ik aangeboden) stond ik op een gegeven moment binnen no time in het magazijn aan de monteursbalie.
Was erg onzeker over mijn motorvoertuigen techniekkennis en heb toen een paar cursussen hiervoor gedaan, toen pas ben ik dat magazijn ingestapt.

Zou de cassiere ook een vriend of vriendin op kunnen zoeken om te vragen of zij of hij haar of hem dit uit kan leggen toch? Zo bijzonder is dat toch niet?
Beetje inzet is toch niet al teveel gevraagd?

Was het maar zo simpel :). Op het moment dat er een klant voor je staat en je er 'alleen' voor staat en je iemand voor je hebt staan die je niet kent is het ááállemaal anders ;). En die momenten krijg je alleen maar als je daadwerkelijk in die situatie zit, oftewel achter de kassa. Heeft ook niks te maken met inzet, niks met intelligentie..

Ik kan het je nog mooier vertellen. Zelfs ervaren cassieres hebben zulke momenten. Misschien vervelend, maar dat gebeurt, het is menselijk ;). Ik heb ook weleens mijn leidinggevende uit de brand moeten helpen, ze zag door de bomen het bos niet meer. Dat kán gebeuren! Hoe simpel het soms ook is.

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:06

Ik vond het als klein kind altijd heel leuk om bij onze groenteboer te helpen. Het liefst achter de toonbank. Mensen uit de buurt vonden het altijd erg leuk als ik er was, hadden ook altijd alle tijd. Dat waren goede oude tijden, toen hadden we in Utrecht centrum nog geen AH's, maar een bakker, slager en groenteboer in 1 straat.
Ik heb bij hen leren rekenen, met geld en met gewichten. 10 jaar later heb ik er nog steeds plezier van toen zo gemakkelijk geleerd te hebben snel met geld te werken.
Maar bij de supermarkten nu vind ik het het vervelendste als mensen niet weten hoeveel je bedoeld met een pond of ons.