Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maartje1990 schreef:Laulau1986 schreef:
Dat kunnen de ouders dus met de kinderbijslag betalen, die reiskosten
En waarom krijgen die 17 jarige hbo'ers wél studiefinanciering én kinderbijslag? dan kunnen die het toch óók van de kinderbijslag betalen?
Maar nee, mooi niet dus, die kinderbijslag is nog steeds even veel als op de middelbare, maar de school de rest etc die wordt wél duurder! Dan kún je dat niet van de kinderbijslag betalen! Daarbij die vriendin van mij in kwestie haar moeder zit in de bijstand dus veel hebben die thuis óók niet te besteden.
Pilgrim schreef:MBO-ers ZIJN ook minder! Niet qua mens, wel qua kansen op de arbeidsmarkt. Ik bén qua niveau nou eenmaal minder dan mijn buurman die Universiteit heeft gedaan. Kan ik heel zielig doen, maar dan had ik beter op moeten letten op het VWO. Ik bén nu minder, en vanwege het feit dat mijn opleidingsniveau lager ligt dan een ander ben ik voor een bank een minder aantrekkelijke kandidaat. MBO kan iedere mongool doen, dus banen op dat niveau zijn meer voor handen en op lagere salarissen op te vullen. De kans op een redelijke aflosperiode is dus minder dan bij HBO-ers. Soite.
Toevoeging: sommige mensen kunnen op hun eigen niveau geen opleiding vinden. Zo heb ik een hele leuke tijd gehad op MBO niveau, omdat het werk wat ik wil doen alleen op MBO niveau onderwezen wordt. Concequentie van mijn beroepskeuze is dus dat ik op lager niveau onderwezen ben en dus in die zin minder kansrijk en minder betaald dan een ander.
Amvbeek schreef:Moet ik dit nou echt serieus nemen? pardon iedere mongool kan MBO doen? Sorry hoor dat toont echt van een gebrek aan respect!
En geloof me ik kan het weten. Ik heb eerst een HBO opleiding gedaan, afgemaakt en daarna er bewust voor gekozen om MBO te gaan doen. Gewoon omdat ik dit werk honderdduizend keer leuker vind!
Pilgrim schreef:Ik heb respect voor iedereen, van arts tot mensen die met hun handen mooie dingen maken, zonder enkele vorm van onderwijs. Dat neemt niet weg dat ik sta achter mijn standpunt. MBO'ers zijn nou eenmaal slimmer dan LBO'ers en dommer/onwetender/minder intelligent dan HBO'ers of Uni's, m.u.v. de mensen die MBO kiezen omdat ze het leuk(er) vinden. Ga me nou niet vertellen dat het niet zo is.
Pilgrim schreef:Ja, iedere mongool kan MBO doen, letterlijk.
CoopersB schreef:Er zit tegenwoordig niet veel verschil meer tussen MBO niv 4 en HBO,ligt waarschijnlijk ook aan wat voor soort opleiding
Arabesk schreef:Wees blij dat je geen stufi krijgt voor mbo, want dan kon je stoppen daarna. Je krijgt namelijk maar vier jaar en als jij wil doorstuderen kan dat dus niet meer omdat je stufi op is.
Sok schreef:Het creditcard probleem vind ik nog niet eens zo storend, dat is wel op te lossen. Kan die van m'n ouders in principe wel gebruiken als de nood echt hoog is.
Het gaat me meer om het idee dat ik als MBO'er behandeld word als een klein kind!
Pilgrim schreef:Het feit dat je niet weet hoe je je puntjes boven Mongolië krijgt, bewijst niet dat je dom bent, wél dat je te lui bent om het even op te zoeken op het wereldwijde web.
Het heeft niets met arrogantie te maken, zeker niet. Maar het is toch simpelweg een feit? Mensen die een Jaguar hebben, hebben gemiddeld een beter inkomen dan mensen met een Fiat Panda. Daarmee zeg ik NIET dat ik geen respect heb voor mensen met een Fiat Panda, zij kunnen daar best hard voor gewerkt hebben.
Voordat ik mijn opmerking plaatste over dat zelfs mongolen een MBO kunnen volgen, heb ik dat natuurlijk wel opgezocht. Mocht iemand interesse hebben wil ik de link best plaatsen.
Feit is dat je het niet eens kunt zijn met een feit, beste Cissy. Het is een feit (daar valt dus niet over te discussiëren) dat mensen met geen of een lagere opleiding (geen, LBO, MBO) gemiddeld dommer/onwetender zijn dan de mensen met een hogere studie. Dan kun je heel dom zeggen dat je het niet eens bent, maar het is een f*cking feit! Weinig om wel of niet mee eens te zijn dus.
Ik heb een verschrikkelijk leuke baan met allemaal mensen om me heen die hun werk ook met heel veel plezier doen. Daar ik nu een functie betrek met MBO als hoogste opleiding heb ik mensen in mijn team die bovengemiddeld intelligent zijn, en mensen die benedengemiddeld intelligent zijn. Dat maakt niets uit, het zijn even goede mensen, elk met hun eigen talent, maar feit blijft dat het zo is. Dan kunnen jullie mijn arrogant noemen, maar dat slaat nergens op. Ik verkondig namelijk niet mijn mening, maar een onderzocht feit. En om iemand arrogant te gaan noemen omdat die persoon zich wél verdiept in dat soort feiten, en deze vervolgens verdeeld, zónder eigen mening, dát getuigt dan weer van des-interesse.
Pilgrim schreef:Feit is dat je het niet eens kunt zijn met een feit, beste Cissy. Het is een feit (daar valt dus niet over te discussiëren) dat mensen met geen of een lagere opleiding (geen, LBO, MBO) gemiddeld dommer/onwetender zijn dan de mensen met een hogere studie. Dan kun je heel dom zeggen dat je het niet eens bent, maar het is een f*cking feit! Weinig om wel of niet mee eens te zijn dus.
aafje87 schreef:Sorry hoor pilgrim maar van bovenstaande reactie walg ik gewoon.
Alsof iemand met een jaguar alles is? Weet jij hoeveel schuld evt. iemand heeft opgebouwd om zijn auto te kunnen kopen? Terwijl diegene met een panda het misschien zo contant heeft kunnen afrekenen. Wie is er dan dom?? Ik die zoals met alle aankopen gewoon normaal kan afrekenen of iemand die tot zijn nek in de schulden zit omdat hij/zij alleen het duurste/nieuwste/mooiste wilt?
Daarbij heb ik ondertussen wel geleerd dat een HBO-er niet per definitie "slimmer" is als een MBO-er.
En gelukkig weten ze dat op mijn werk ook, heb ondertussen al meerdere collega's zien gaan en komen op HBO niveau terwijl ik met mijn losse cursussen nog steeds(niet eens volledige opleiding MBO) behendiger ben, sneller problemen zie en oplossingen bedenk als de gemiddelde HBO-er.
En nee mijn vakgebieed met wetten, fiscus, pensioenen en ICT is echt niet makkelijk.
Even terug naar TS, ING is gelukkig niet zo moeilijk een student is daar gewoon student ongeacht opleidingsniveau. ABN-Amro heeft ook een goed pakket.
Anoeska schreef:Wat doet iedereen hier nou moeilijk over die post van Pilgrim. Zo gek is het toch niet om te zeggen dat het gemiddelde intelligentieniveau van mensen op de universiteit hoger is dan die van mensen op het MBO. Volgens mij is dat juist waarom er verschillende opleidingsniveaus zijn gemaakt. Zodat er voor iedere persoon een opleiding is die het beste bij hem past.
En een MBO opleiding maakt je niets minder waardevol voor de samenleving. Als we alleen maar universitair opgeleiden in NL zouden hebben, zou er weinig nuttigs gebeuren
Mensen moeten zich niet allemaal meteen zo aangevallen voelen. En we hoeven ook echt niet allemaal te gaan vertellen dat je een uitzondering bent, dat je echt een heel hoog IQ hebt, of dat je door allerlei omstandigheden er niets aan kan doen dat je MBO doet. Dat maakt allemaal niet zoveel uit. Iedereen moet doen waar 'ie zich het beste bij voelt. En sommige mensen kunnen heel goed boeken lezen/leren en anderen kunnen heel goed meubels maken. Fijn toch!
Sok schreef:Ik ga eerst proberen of ik zonder gedoe over kan stappen naar de ING en daar wél een creditcard krijg.
Mocht dit niet het geval zijn, moet ik indd maar een gesprek met zo iemand aangaan!
Bedankt voor de tip Elise88!
aafje87 schreef:Sorry hoor pilgrim maar van bovenstaande reactie walg ik gewoon.
Alsof iemand met een jaguar alles is? Weet jij hoeveel schuld evt. iemand heeft opgebouwd om zijn auto te kunnen kopen? Terwijl diegene met een panda het misschien zo contant heeft kunnen afrekenen. Wie is er dan dom?? Ik die zoals met alle aankopen gewoon normaal kan afrekenen of iemand die tot zijn nek in de schulden zit omdat hij/zij alleen het duurste/nieuwste/mooiste wilt?
Daarbij heb ik ondertussen wel geleerd dat een HBO-er niet per definitie "slimmer" is als een MBO-er.
En gelukkig weten ze dat op mijn werk ook, heb ondertussen al meerdere collega's zien gaan en komen op HBO niveau terwijl ik met mijn losse cursussen nog steeds(niet eens volledige opleiding MBO) behendiger ben, sneller problemen zie en oplossingen bedenk als de gemiddelde HBO-er.
En nee mijn vakgebieed met wetten, fiscus, pensioenen en ICT is echt niet makkelijk.
Even terug naar TS, ING is gelukkig niet zo moeilijk een student is daar gewoon student ongeacht opleidingsniveau. ABN-Amro heeft ook een goed pakket.