Pff zorgtoeslag terugdokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:32

je moet zelf je toeslagen bijdraaien...

zelf doorgeven op de site van de zorgtoeslagen..
dan zal je waarschijnlijk zelfde terug krijgen omdat het een te klein bedrag is.....

maar wel doorgeven... en wijzigen via je digidi code... anders heb je kans dat je volgend jaar moet betalen....
ponygekje21 schreef:
Dan heb ik ook een vraag, Ik snap er allemaal niks meer van met die toeslagen.. We wonen samen en we zitten beide nog op school, krijgen beide zorgtoeslag + huurtoeslag. Ons inkomen wordt gezien als "0'' . Sinds 3 weken heb ik een baantje omdat ik mijn diploma heb gehaald. Moet ik dit doorgeven aan de BD met een wijziging? Ik dacht dat het bedrijf waarbij je werkt dit automatisch doorgeeft of moet ik hier zelf achteraan???

Lowara

Re: Pff zorgtoeslag terugdokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:40

ik snap er ook helemaal niets van, heb een accountant die mijn geldzaken regelt en narekent. tot nu toe elk jaar zo'n 700 euro voor van alles en nog wat teruggekregen dankzij de beste man.
maar hij gaf al aan dat het dit jaar kiele kiele gaat worden of ik wel of niet de boel terug moet betalen.
heb heel lang 60 urige werkweken gedraaid en mjah.. dat tikte ineens heel erg aan :=
maar tot nu toe nog geen brief ontvangen gelukkig

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:03

wees blij, wij kregen ook altijd met alles terug,
en ik die een op schoolzit... en dus geen salaris/inkomen heb.. moet 461 terug betalen :/ en me vriend die gewoon 40 uur per week werkt hoeft niets te betalen....

snap er niks van en als je ze belt.. krijg je een vaag ntwoord met andere woorden..
je bent niet de enige :/

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:30

Lynn_Nikita schreef:
loveyoutoo schreef:
Als je samen woont ben je elkaars toeslagenpartner.
Daarom wordt er naar het inkomen van jullie beide gekeken.

is dit niet alleen als je ook elkaars fiscaal partner bent?
zolang je niet getrouwd bent benje niet automatisch ook fiscaal partner maar kan je dat wel aangeven

Ik weet niet of iemand dit al heeft vermeld maar....

Je hoeft NIET fiscaal partner te zijn om iemands toeslagpartner te zijn. Daar gelden andere normen voor. Je kunt bijvoorbeeld ook toeslagenpartner van een huisgenoot zijn.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:03

Hihi k lees hier allemaal mensen die precies hetzelfde als ik moeten terug betalen.
Loveyoutoo, klopt inderdaad! Ik ben alleen de toeslagpartner van mn vriend maar niet zn fiscale partner geloof k (weet het niet 100% zeker).

Klopt het trouwens dat je tussentijds extra kan betalen? Bijv ik heb een keer een maand 100 euro extra over dat ik dat in 1 x extra bij betaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:04

ponygekje21 schreef:
Ik dacht dat het bedrijf waarbij je werkt dit automatisch doorgeeft of moet ik hier zelf achteraan???

Nee, je werkgever heeft niets met jouw toeslagen te maken. Die zorgt er alleen voor dat er voldoende loonbelasting en sociale premies worden afgedragen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:06

kr0elkip schreef:
wees blij, wij kregen ook altijd met alles terug,
en ik die een op schoolzit... en dus geen salaris/inkomen heb.. moet 461 terug betalen :/ en me vriend die gewoon 40 uur per week werkt hoeft niets te betalen....

snap er niks van en als je ze belt.. krijg je een vaag ntwoord met andere woorden..
je bent niet de enige :/

Heb jullie gezamelijk aangifte Inkomstenbelasting gedaan? Dan kan het zijn dat je daarin heb aangegeven dat de zorgtoeslag aan je partner toekomt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:10

loveyoutoo schreef:

Je hoeft NIET fiscaal partner te zijn om iemands toeslagpartner te zijn. Daar gelden andere normen voor. Je kunt bijvoorbeeld ook toeslagenpartner van een huisgenoot zijn.

Je moet toch wel een gezamelijk huishouden voeren om toeslagpartners te zijn?
Je fiscaal partner is ook standaard je toeslagpartner trouwens :)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:11

loveyoutoo schreef:

Ja, daar kwam ik ook achter. Zal ook wel terug moeten betalen |(

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:24

fransje23 schreef:
loveyoutoo schreef:

Je moet toch wel een gezamelijk huishouden voeren om toeslagpartners te zijn?
Je fiscaal partner is ook standaard je toeslagpartner trouwens :)

Ja, klopt beide. Maar wanneer je niet getrouwd bent, en wel samen woont ben je niet automatisch fiscaal partner (mag je wel voor kiezen), maar wel toeslagenpartner.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:36

fransje23 schreef:
benangelique schreef:
2 jaar geleden heeft ze een kleine erfenis gehad (8000 euro) en dat zorgt ervoor dat ze zo de bonen in gegaan is.
de accountant had dit ook nooit voorzien.
nu zijn ze druk aan het rekenen en aan het bekijken hoe en wat.

Dat lijkt mij wel heel sterk er zal dus wel wat anders aan de hand zijn. Over de erfenis zelf betaal je successie en als het daarna op een spaarrekening staat komt het in Box 3, als ik het goed heb, telt alleen je box 1 inkomen. Als ze werkelijk alleen het minimum verdiend en verder geen inkomen uit iets anders heeft heeft ze wel recht op toeslagen. Kan het zijn dat je moeder geen nederlandse ziektekostenverzekering heeft? Heeft ze geen toeslagpartner? Etc.

jammer joh, toch is het zo!
alles is dubbel gechecked nu en die kleine erfenis is in dit opzicht echt een nekschot geweest voor haar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:34

benangelique schreef:
fransje23 schreef:
Dat lijkt mij wel heel sterk er zal dus wel wat anders aan de hand zijn. Over de erfenis zelf betaal je successie en als het daarna op een spaarrekening staat komt het in Box 3, als ik het goed heb, telt alleen je box 1 inkomen. Als ze werkelijk alleen het minimum verdiend en verder geen inkomen uit iets anders heeft heeft ze wel recht op toeslagen. Kan het zijn dat je moeder geen nederlandse ziektekostenverzekering heeft? Heeft ze geen toeslagpartner? Etc.

jammer joh, toch is het zo!
alles is dubbel gechecked nu en die kleine erfenis is in dit opzicht echt een nekschot geweest voor haar.

De erfenis komt in principe niet in je box 1 terecht dus dat kan niet. Bovendien is dat dan 1 jaar en waarom zou ze dan de andere jaren ook terug moeten betalen?
Ik denk dat je niet alle info hier vermeld, en dat zou ik ook niet doen, maar dit kan gewoon niet het enigste zijn. :)

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:45

Klopt wat je zegt fransje23, een erfenis heeft geen invloed op je box 1 inkomen. En pas als je spaargeld boven de (ongeveer) 20.000 uit komt heb je box 3 inkomen. En zoals ik een beetje begreep is dat bij haar moeder niet het geval.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:35

loveyoutoo schreef:
Klopt wat je zegt fransje23, een erfenis heeft geen invloed op je box 1 inkomen. En pas als je spaargeld boven de (ongeveer) 20.000 uit komt heb je box 3 inkomen. En zoals ik een beetje begreep is dat bij haar moeder niet het geval.

Dat had ik ook begrepen vanwege dat ik denk dat er nog wat anders aan de hand is.

Wij hebben hetzelfde beroep zie ik ;)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:35

loveyoutoo schreef:
loveyoutoo schreef:
Als je samen woont ben je elkaars toeslagenpartner.
Daarom wordt er naar het inkomen van jullie beide gekeken.

Ik ga samenwonen, maar moet ik dan mijn zorgtoeslag aan laten passen? :?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:40

Ja!!! Daar zit k namelijk nu mooi mee :P
Als je toeslagpartner van je vriend wordt, moet je jouw zorgtoeslag stop zetten.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:48

Het hoeft niet zo te zijn dat je ineens geen recht meer hebt op zorgtoeslag.

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/

Hier kan je uitrekenen of jullie allebei (nog) recht hebben op zorgtoeslag als jullie samen wonen. Het kan dus zijn dat je vriend zo veel verdiend dat jullie gezamenlijk boven de drempel komen zodat jullie er geen recht meer op hebt. :)

@fransje23: ja, ik zie het ook, altijd leuk om een lotgenoot te treffen :D

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:27

thanks loveyoutoo ,
ga ik vanavond eens rustig doorlezen die link!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:44

loveyoutoo schreef:
Het hoeft niet zo te zijn dat je ineens geen recht meer hebt op zorgtoeslag.

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/

Hier kan je uitrekenen of jullie allebei (nog) recht hebben op zorgtoeslag als jullie samen wonen. Het kan dus zijn dat je vriend zo veel verdiend dat jullie gezamenlijk boven de drempel komen zodat jullie er geen recht meer op hebt. :)

@fransje23: ja, ik zie het ook, altijd leuk om een lotgenoot te treffen :D

en wat als je vriend meer verdient, maar niet mee wilt betalen aan je zorgtoeslag?
niet dat dat bij mij het geval is, maar toch..

vind dat ze er wel heel makkelijk vanuit gaan dat iemand wel even mee wilt betalen..

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:52

Tja.. dan heb je pech.
Zo werkt het nou eenmaal. En het is niet zozeer dat hij dan mee moet betalen aan je zorgverzekering maar dat jullie een gezamenlijk besteedbaar inkomen hebben wat te hoog is. Dus dan gaan ze er vanuit dat jullie gezamenlijk jullie lasten dragen (lasten van het huis, boodschappen ed).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:07

LimaMambo schreef:
wat als je vriend meer verdient, maar niet mee wilt betalen aan je zorgtoeslag?
niet dat dat bij mij het geval is, maar toch..

vind dat ze er wel heel makkelijk vanuit gaan dat iemand wel even mee wilt betalen..

Als je niet getrouwd bent kan je kiezen voor fiscaal partnerschap en toeslagpartner zijn (fiscaal partner zijn standaard ook toeslagpartners). Kies je er voor geen partners te zijn heb je kans dat je minder heffingskortingen kan benutten etc. en meer inkomstenbelasting betaald maar je krijgt dan nog wel je toeslagen.

Wat onder de streep het voordeligste zou je moeten berekenen. :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:23

Goh wat ben ik toch blij dat ik echt geen zorgtoeslag ooit heb aangevraagd :D . Ik denk ook maar zo van betaal het zelf wel heb geen hulp nodig dmv toeslagen etc krijg je alleen maar ellende van.

Ik ben zeer goed aanvullend verzekerd en dat voor een bedrag van 108,48 per maand tsja tis veel geld maar dan ben je gewoon verzekerd en ga ik niet moeilijk doen om een toeslag te krijgen. Zelfde als hoe mijn vriend er ook over denkt hij betaald 2euro minder maar dan is ie niet zo aanvullend als mij verzekerd.

En nog iets wij krijgen meer folders dan rekeningen in onze brievenbus, en als we iets van BD krijgen dan is het heel vaak dat we van hun geld krijgen :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:35

__Possie__ schreef:
Goh wat ben ik toch blij dat ik echt geen zorgtoeslag ooit heb aangevraagd :D . Ik denk ook maar zo van betaal het zelf wel heb geen hulp nodig dmv toeslagen etc krijg je alleen maar ellende van.

Ik ben zeer goed aanvullend verzekerd en dat voor een bedrag van 108,48 per maand tsja tis veel geld maar dan ben je gewoon verzekerd en ga ik niet moeilijk doen om een toeslag te krijgen. Zelfde als hoe mijn vriend er ook over denkt hij betaald 2euro minder maar dan is ie niet zo aanvullend als mij verzekerd.

En nog iets wij krijgen meer folders dan rekeningen in onze brievenbus, en als we iets van BD krijgen dan is het heel vaak dat we van hun geld krijgen :D

Zorgtoeslag krijg je ook als je er recht op hebt :) Heeft verder niets met je verzekering te maken behalve dat je verzekerd moet zijn. Maar wat mij betreft mogen er meer mensen zijn zoals jullie, die mogelijk belastinggeld laten liggen, doet de kas van de staat goed ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:54

voor zover ik weet is er niet meer aan de hand dan dat. nogmaals, ik heb er geen kaas van gegeten en weet alleen wat ik zie en wat mams mij verteld.
ik snap ook niet hoe het allemaal kan en mijn moeder nog minder. gelukkig heeft ze nu een goede accountant!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:01

Ook mijn ouders moeten terug betalen... :\