Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ilsemarie schreef:Mijn moeder is duitse. Ik heb twee nationaliteiten en mij hebben ze ook tweetalig opgevoed. Niet met dat een ouder het ene spreekt en een ouder het andere, ik denk dat mijn ouders een betere en fijnere manier hebben gevonden die ook makkelijker werkt in gezinsgesprekken.
Wij hebben altijd ín huis duits gesproken en buitenshuis nederlands. Mijn nederlandse vader sprak dus ook in huis gewoon duits. Zodra bezoek kwam schakelden we om naar nederlands en zodra de deurklink van de buitendeur werd dichtgetrokken ook. Maar m'n moeder gaat dus nog altijd met een duits boodschappenlijstje op pad omdat ze dat in huis schrijft. Nu met de jaren (ben nu 20) praten we in huis ook gewoon nederlands maar vaak ook nog duits.
Ik zou je aanraden om in huis Nederlands te praten en buitenshuis Engels, met die taal komt ze tenslotte buitenshuis ook in aanraking.
LindyH schreef:Een nadeel van het binnenshuis Nederlands praten is dat het kind een achterstand heeft op het moment dat het naar de creche/school gaat. Het is mogelijk dat die achterstand dan al te groot is om ooit nog ingehaald te worden, en dat is vervelend als het kind zijn hele verdere leven in Australië blijft. (Zie de allochtonen in Nederland)
Aan de andere kant zal het Nederlands ook niet geweldig worden.
De twee talen ontwikkelen zich op twee verschillende terreinen. Het Nederlands is meer ontwikkeld op huiselijk gebied en het Engels is meer op 'academisch' gebied, dus dingen die met school te maken hebben.
Omdat het kind geen van de twee talen voor tot in de puntjes beheerst (voor zijn leeftijd), zal het zich moeilijker kunnen ontplooien. Niet dat het kind echt een achterstand krijgt ofzo, maar er komt minder uit dan eruit was gekomen als het kind één taal perfect had beheersd.
Het lijkt mij een goed idee om thuis Nederlands te gaan spreken op het moment dat het kind naar school gaat. De basis is dan Engels en dat wordt voortgezet op school en in de samenleving waar het kind dan steeds meer komt. Het huis-tuin-en-keuken-Nederlands zal dan verder haast geen invloed meer hebben op de ontwikkeling en zal echt een tweede taal worden.
Het is wel goed om een kind al vroeg in aanraking te brengen met een tweede taal, maar ik zou niet kiezen voor een echte tweetalige opvoeding.
Als een kind een eerste taal heeft dan is een tweede taal een aanvulling en dus een rijkdom. Maar twee halve talen zijn een last.