Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Showtime_ schreef:Ik heb nooit kostgeld betaald wat ik ook niet meer dan normaal vind. Zou echt omvallen als mn moeder daarover zou beginnen.
Ik zou het ook later noooit aan mijn kinderen vragen.. Dan leef ik zelf maar wat minder kunnen ze sparen voor later!
Een beetje gaan betalen omdat je bij je ouders woont, kom op zeg! Ik ben 18 en ik heb deze maand een bijbaantje waar ik ongeveer 500 euro mee verdien (over de hele maand dus hé
) en dan nog zullen ze mij dat niet vragen
Yv_ schreef:Ik kan me voorstellen dat ouders kostgeld vragen wanneer ze het niet breed hebben en hun dochter of zoon fulltime werkt. Imo is het dan ook niet meer dan normaal om een steentje bij te dragen.
Ander verhaal vind ik het als de ouders qua geld niets te klagen hebben. Zij hebben ervoor gekozen om kinderen te nemen en deze kosten nou eenmaal geld. Vind het ook erg raar om te horen dat er ineens vanaf een bepaalde leeftijd een bijdrage geleverd zou moeten worden...
Las ook ergens iets van 450 euro per maand. Vind ik persoonlijk echt te belachelijk voor woorden...! Ik ken ook iemand en haar moeder wilde dat ook hebben omdat ze de hypotheek niet meer kon ophoesten. Ik heb dan zoiets van 'ga dan kleiner wonen, waar heb je een eengezinswoning voor nodig als je alleen bent met 1 dochter en 1 zoon?' Dochterlief dacht er hetzelfde over en woont sinds kort op zichzelf. Ben benieuwd hoe dat nog zal aflopen...
). Kom op zeg als je fulltime werkt en ruimschoots meerderjarig bent, is het toch niet meer dan normaal dat je een bijdrage levert aan alles dat je kost (denk alleen al aan eten, douchen en de wasmachine, toch een hoop geld die je extra kost!).

MissBambi schreef:aangezien ik een flink salaris heb (werk in de zorg) en in maart 18 ben geworden (dat wil zeggen: geen alimentatie, geen huurtoeslag, geen kinderbijslag meer)
Heeft mijn moeder gevraagd of ik € 155 wil betalen in de maand.
Ik baalde er instantie wel van, maar mijn moeder verdient in haar eentje en heeft ook geen topsalaris en aangezien er een hoop stopt wanneer je 18 bent en een gewoon salaris beurt, valt er in een keer wel veel geld weg in je salaris.
Vandaar dat ik alimentatie ben gaan betalen.
Verder betaal ik ook alles zelf (kleren, kosten ''leasen'' paard, dagjes uit, vakanties e.d.) en spaar ik ongeveer € 450 in de maand
Ik vind dus in zo'n situatie als deze het niet meer als terecht om kostgeld te geven
Wat ik zelf later graag wel zou willen doen is dat mijn kinderen hoe dan ook in wat voor situatie kostgeld betalen! het is zeer zeker niet slecht om zo te leren dat je niet alleen lol kan hebben met je geld maar ook moet sparen & afdragen. Wanneer ik genoeg geld heb om rond te komen zou ik niet aan dit kostgeld komen, maar dit oppotten voor de kinderen. Zodat ze dat geld toch weer terug krijgen als ze op hun eigen gaan
DaanxBien schreef:MissBambi schreef:aangezien ik een flink salaris heb (werk in de zorg) en in maart 18 ben geworden (dat wil zeggen: geen alimentatie, geen huurtoeslag, geen kinderbijslag meer)
Heeft mijn moeder gevraagd of ik € 155 wil betalen in de maand.
Ik baalde er instantie wel van, maar mijn moeder verdient in haar eentje en heeft ook geen topsalaris en aangezien er een hoop stopt wanneer je 18 bent en een gewoon salaris beurt, valt er in een keer wel veel geld weg in je salaris.
Vandaar dat ik alimentatie ben gaan betalen.
Verder betaal ik ook alles zelf (kleren, kosten ''leasen'' paard, dagjes uit, vakanties e.d.) en spaar ik ongeveer € 450 in de maand
Ik vind dus in zo'n situatie als deze het niet meer als terecht om kostgeld te geven
Wat ik zelf later graag wel zou willen doen is dat mijn kinderen hoe dan ook in wat voor situatie kostgeld betalen! het is zeer zeker niet slecht om zo te leren dat je niet alleen lol kan hebben met je geld maar ook moet sparen & afdragen. Wanneer ik genoeg geld heb om rond te komen zou ik niet aan dit kostgeld komen, maar dit oppotten voor de kinderen. Zodat ze dat geld toch weer terug krijgen als ze op hun eigen gaan
Hoezo geen alimentatie meer? ik krijg het tot mn 21ste...
Dan kun je als kind zijnde jezelf onderhouden, en daar gaat het om

DaanxBien schreef:Nee ik betaal geen kostgeld bij mn moeder
dat zal ze ook nooit van me vragen ook.. En ik zou het ook niet van mn eigen kinderen vragen . Vind het niet echt normaal