wat betaal jij aan kostgeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joke20

Re: wat betaal jij aan kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:38

Ik betaal 125 aan mijn ouders en woon nog thuis.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:11

Toen ik nog parttime werkte € 75.00. Dat was kostgeld en mijn bijdrage aan mijn paard.
Zodra ik fulltime ging werken heb ik aangeboden meer te gaan betalen, dat is toen € 175.00 geworden. Dat betaal ik nu nog steeds, ook al ben ik het huis uit, als bijdrage voor mijn paard.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:17

Ik betaal geen kostgeld.

Werk zo'n 20u in de week en heb daarnaast mijn eigen bedrijfje. Betaal uiteraard wel zelf mijn zorg/auto etc. :j

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:25

Niks..
mijn ouders hebben liever dat ik dat geld zelf spaar om straks samen/ op mezelf te gaan wonen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:32

Showtime_ schreef:
Ik heb nooit kostgeld betaald wat ik ook niet meer dan normaal vind. Zou echt omvallen als mn moeder daarover zou beginnen.
Ik zou het ook later noooit aan mijn kinderen vragen.. Dan leef ik zelf maar wat minder kunnen ze sparen voor later!

Inderdaad := Een beetje gaan betalen omdat je bij je ouders woont, kom op zeg! Ik ben 18 en ik heb deze maand een bijbaantje waar ik ongeveer 500 euro mee verdien (over de hele maand dus hé ;) ) en dan nog zullen ze mij dat niet vragen :n

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:34

Yv_ schreef:
Ik kan me voorstellen dat ouders kostgeld vragen wanneer ze het niet breed hebben en hun dochter of zoon fulltime werkt. Imo is het dan ook niet meer dan normaal om een steentje bij te dragen.

Ander verhaal vind ik het als de ouders qua geld niets te klagen hebben. Zij hebben ervoor gekozen om kinderen te nemen en deze kosten nou eenmaal geld. Vind het ook erg raar om te horen dat er ineens vanaf een bepaalde leeftijd een bijdrage geleverd zou moeten worden...

Las ook ergens iets van 450 euro per maand. Vind ik persoonlijk echt te belachelijk voor woorden...! Ik ken ook iemand en haar moeder wilde dat ook hebben omdat ze de hypotheek niet meer kon ophoesten. Ik heb dan zoiets van 'ga dan kleiner wonen, waar heb je een eengezinswoning voor nodig als je alleen bent met 1 dochter en 1 zoon?' Dochterlief dacht er hetzelfde over en woont sinds kort op zichzelf. Ben benieuwd hoe dat nog zal aflopen...

Dat van die 450 euro was ik. Inderdaad ik woon nu lekker op mijzelf. Ik dacht er precies zo over zoals je nu zegt... Belachelijk!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:38

Ik hoef ook geen kostgeld te betalen.
Mijn broer vroeger echter wel.

Alleen moet ik er wel bij vertellen dat ik 2 paardjes heb die ik volledig zelf betaal. En alle andere dingen kleding ect.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:42

Ik hoef ook geen kostgeld te betalen.
Betaal wel de stalling van me paardje en kan de rest sparen voor later. :)

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:57

Mijn/onze Kinderen hebben ook nooit geen kostgeld betaald,maar dat ligt in ieder gezin anders.Ik/wij , hadden uitgemaakt ,dat onze 3 kinderen geen kostgangers waren/zijn,maar als ouders zijnde moet je toch wel een redelijk bedrag/salaris verdien p m. als je een paar kinderen hebt ,die en studeren en thuis wonen/leven/eten en enz,alhoewel €450 ik wel erg veel vind,en dan vind ik ook nogeens het ligt er aan of je kind tot zijn 25 of tot zijn 50 ste thuis blijft wat natuurlijk een uitzondering is.Het is wel zo dat bij MOEDERS wonen toch het goedkoopste blijkt/is toch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:47

Showtime_ schreef:
Ik heb nooit kostgeld betaald wat ik ook niet meer dan normaal vind. Zou echt omvallen als mn moeder daarover zou beginnen.
Ik zou het ook later noooit aan mijn kinderen vragen.. Dan leef ik zelf maar wat minder kunnen ze sparen voor later!

Ben ik het helemaal mee eens!

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:57

Vind het een beetje raar dat sommige mensen het 'belachelijk' vinden en 'zouden omvallen'. Als je op jezelf woont moet je meestal nog veel meer betalen, en als je werk hebt, waarom zou je dan niet een beetje mee willen betalen? Dat vind ik niet meer dan normaal. Mijn moeder hoefde niet eens om kostgeld te vragen, dat gaf ik gewoon uit mezelf. Alleen was dat van korte duur, omdat ik op mijn 18e het huis uit ging.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:16

Sowieso vind ik de grens 18 jaar een beetje apart, net alsof je van de ene op de andere dag een totaal nieuw leven begint en opeens die verantwoordelijkheid moet dragen die je een dag geleden niet had.. Niet iedereen is volwassen genoeg om voor zichzelf te zorgen dan. Daarnaast vind ik dat je kinderen neemt en daar ook financieel voor moet zorgen, ook als ze 18 zijn. Als mijn kind later tot z'n 30e thuis wil wonen schop ik hem er vanzelf wel uit, zolang je bij je moeder woont ben je niet echt zelfstandig, ookal betaal je kostgeld..

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:17

Ik kan het me best veroorloven om geen kostgeld te vragen aan mijn kinderen. Toch ga ik dat later wel doen. Zodra ze klaar zijn met leren en een fulltime baan hebben vraag ik een bepaald bedrag bij te dragen. Hoeveel dat zal zijn weet ik nog niet, wat ik met dat geld ga doen weet ik ook nog niet, misschien wel op een spaarrekening voor ze zetten.'t Gaat er mij om dat ze leren met geld om te gaan. Dat je niet al je geld op kunt maken aan dingen die je graag wilt, maar dat je rekening moet houden met vaste lasten die regelmatig terug komen. Ik heb zelf ook kostgeld betaald, meer symbolisch aangezien het om 200 gulden ging en toen ik trouwplannen kreeg werd dat zelfs de helft. Ik vind het niet meer dan normaal om bij te dragen in de kosten als je dat kunt. En laten we eerlijk zijn: hoeveel hebben onze ouders ons wel niet toegestopt, terwijl ze dat toch echt niet hebben hoeven doen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:22

Ik ben 20 & hoef geen kostgeld te betalen.
Ik zou het er ook echt niet mee eens zijn als het wel moest, ik zit op school & mijn ouders hebben het echt niet nodig, anders vond ik het een ander verhaal!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:29

Ik zou mijn kinderen geen kostgeld laten betalen zolang ze fulltime op school zitten, studeren dus.

Daartegen. Zodra ze een full time baan hebben dan zou ik ook willen dat ze kostgeld betalen. Ze moeten maar leren dat ze later vaste lasten hebben en niet alleen maar leuke dingen kunnen doen.

Ik zit nu nog 5 dagen in de week op school en ik betaal 200 euro van de alimentatie die ik van mijn vader krijg (daar heb ik overigs geen contact meer mee) aan mijn moeder. Ze heeft dat geld hard genoeg nodig om rond te komen, nog niet te spreken dat ze kleren voor zichzelf kan kopen. Ben ook op mijn 18e gaan betalen en ben nu 19. Moet zeggen (als ze in ieder geval mijn studifinanciring op tijd storten, dat is het afgelopen halfjaar beetje fout gegaan...&^@&*^*@ ib groep...) dat ik helemaal niks te klagen heb, kan een paar honderd euro in de maand sparen.

Als me ouders niet gescheiden waren had ik dat geld ook nooit gehad, dus ik kan het zo ook wel missen ...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:55

Zolang ik nog studeer en hard werk voor mijn (relatief) kleine salaris, hoef ik geen kostgeld te betalen. Stel dat ik 25 ben, een fulltime baan heb en dán nog steeds thuis woon is het een ander verhaal. :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:59

Zolang ik studeer hoef ik niets te betalen, en krijg daarbij nog een bijdrage van m'n ouders ook (zakgeld/kleedgeld/zorgverzekering etc). Vanaf het moment dat ik ga werken valt die bijdrage weg en ga ik ook m'n paard volledig zelf betalen. Als ik op dat moment nog thuis woon, zal ik zeker kostgeld betalen (en dan maar hopen dat ze het niet net zo hard terug storten ;) ). Kom op zeg als je fulltime werkt en ruimschoots meerderjarig bent, is het toch niet meer dan normaal dat je een bijdrage levert aan alles dat je kost (denk alleen al aan eten, douchen en de wasmachine, toch een hoop geld die je extra kost!).

Die 450 euro die genoemd wordt vind ik echt onzinnig veel, dan zou ik ook accuut opstappen. Daar kan je zelf een prima huisje van huren en daarbij zou ik het vertikken om de halve hypotheeklasten (of meer) te betalen :D

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:15

aangezien ik een flink salaris heb (werk in de zorg) en in maart 18 ben geworden (dat wil zeggen: geen alimentatie, geen huurtoeslag, geen kinderbijslag meer)
Heeft mijn moeder gevraagd of ik € 155 wil betalen in de maand.

Ik baalde er instantie wel van, maar mijn moeder verdient in haar eentje en heeft ook geen topsalaris en aangezien er een hoop stopt wanneer je 18 bent en een gewoon salaris beurt, valt er in een keer wel veel geld weg in je salaris.

Vandaar dat ik alimentatie ben gaan betalen.

Verder betaal ik ook alles zelf (kleren, kosten ''leasen'' paard, dagjes uit, vakanties e.d.) en spaar ik ongeveer € 450 in de maand :j

Ik vind dus in zo'n situatie als deze het niet meer als terecht om kostgeld te geven ;)

Wat ik zelf later graag wel zou willen doen is dat mijn kinderen hoe dan ook in wat voor situatie kostgeld betalen! het is zeer zeker niet slecht om zo te leren dat je niet alleen lol kan hebben met je geld maar ook moet sparen & afdragen. Wanneer ik genoeg geld heb om rond te komen zou ik niet aan dit kostgeld komen, maar dit oppotten voor de kinderen. Zodat ze dat geld toch weer terug krijgen als ze op hun eigen gaan :j
Laatst bijgewerkt door MissBambi op 04-08-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:16

Ik moet pas kostgeld gaan betalen als ik 25 ben, nu hoef ik niets te betalen, maar lever wel vrijwillige bijdrages bij aan de paarden hobby ;)

Edit: Als ik niet vrijwillig zou sparen zou ik wel geld aan mijn ouders moeten geven zodat ze zeker weten dat t geld op m spaarrekening meer wordt haha ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:36

MissBambi schreef:
aangezien ik een flink salaris heb (werk in de zorg) en in maart 18 ben geworden (dat wil zeggen: geen alimentatie, geen huurtoeslag, geen kinderbijslag meer)

Ik baalde er instantie wel van, maar mijn moeder verdient in haar eentje en heeft ook geen topsalaris en aangezien er een hoop stopt wanneer je 18 bent en een gewoon salaris beurt, valt er in een keer wel veel geld weg in je salaris.

Verder betaal ik ook alles zelf (kleren, kosten ''leasen'' paard, dagjes uit, vakanties e.d.) en spaar ik ongeveer € 450 in de maand :j

Ik vind dus in zo'n situatie als deze het niet meer als terecht om kostgeld te geven ;)

Wat ik zelf later graag wel zou willen doen is dat mijn kinderen hoe dan ook in wat voor situatie kostgeld betalen! het is zeer zeker niet slecht om zo te leren dat je niet alleen lol kan hebben met je geld maar ook moet sparen & afdragen. Wanneer ik genoeg geld heb om rond te komen zou ik niet aan dit kostgeld komen, maar dit oppotten voor de kinderen. Zodat ze dat geld toch weer terug krijgen als ze op hun eigen gaan :j

Hoezo geen alimentatie meer? ik krijg het tot mn 21ste...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:38

DaanxBien schreef:
MissBambi schreef:

Hoezo geen alimentatie meer? ik krijg het tot mn 21ste...

Maar niet wanneer je als 18 jarige een volledig inkomen hebt ;) Dan kun je als kind zijnde jezelf onderhouden, en daar gaat het om :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:15

Niks, want ik zit nog op school :)
Ik betaal wel alles zelf: kleren, zorgverzekering, lenzen, pil. Krijg geen kleedgeld of iets dergelijks meer sinds dat ik stufi kreeg op mn 17e :)

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:33

DaanxBien schreef:
Nee ik betaal geen kostgeld bij mn moeder
dat zal ze ook nooit van me vragen ook.. En ik zou het ook niet van mn eigen kinderen vragen . Vind het niet echt normaal

Wat is daar dan abnormaal aan? Ik ben nu 26 en woon tijdelijk parttime bij mijn moeder vanwege mijn werk. En natuurlijk betaal ik kostgeld! Kom zeg, ik heb een bijna fulltime baan en prima salaris en ik kost mijn moeder gewoon geld op dit moment. Zij doet alle boodschappen, ik douche elke dag, gebruik electriciteit. Dat is allemaal niet gratis en ik zou het van de zotte vinden om die onkosten niet gewoon te vergoeden. Dat heb ik ook gewoon uit mezelf aangeboden.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:36

Als ik bij m'n ouders kostgeld zou moeten gaan betalen, ben ik toch gauw weg hoor! Vind het niet meer dan normaal dat zij voor mij zorgen zolang ik thuis woon. Ookal ben ik al (bijna) 20. Het is zelfs zo dat mijn moeder liever niet wil dat ik het huis uitga, heb ivm. met school een jaar uit huis gewoont, nou ze was maar al te blij dat ik weer terug was!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:36

Ik betaal geen kostgeld, maar betaal wel vaak de boodschappen of andere dingen die nodig zijn. Ik hoef geen kostgeld te betalen, omdat ik mijn beide paarden zelf betaal.

Edit: Betaal natuurlijk ook mijn verzekering ect allemaal zelf, maar dat mag ondertussen ook wel als 24 jarige ;)
Laatst bijgewerkt door Rienn op 04-08-09 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt