Respectloze meningen op Forums in Nederland.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Re: Respectloze meningen op Forums in Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:20

Ik reed er net langs af, boom is mooi versierd met bloemen en teddyberen... En dan te bedenken hoe harteloos mensen hierop kunnen reageren.... In en in triest gewoon... Eigen schuld dikke bult, wie hier in dit topic heeft nog nooit te hard gereden? Wie hier heeft nog nooit eventjes zonder cap op een paard gezeten?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:25

Je hebt helemaal gelijk. Veel ondoordachte respectloze reacties.

Minder extreem maar zo ook het voorpagina topic van gister over een door uitputting gestorven paard. Erg vreemde reacties...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:30

Joyckuh schreef:
Ik reed er net langs af, boom is mooi versierd met bloemen en teddyberen... En dan te bedenken hoe harteloos mensen hierop kunnen reageren.... In en in triest gewoon... Eigen schuld dikke bult, wie hier in dit topic heeft nog nooit te hard gereden? Wie hier heeft nog nooit eventjes zonder cap op een paard gezeten?

te hard gereden niet meer dan 5 km.
Zonder cap, ja genoeg.
En dan was het wel gewoon eigen schuld dikke bult geweest als me dan wat was overkomen.
Daar ben ik heel eerlijk in.
Wie zijn schuld zou het anders moeten zijn?
Maar,
ik heb ook geleerd van dergelijke berichten, ik heb al jaren een cap op.
Na het lezen van een bericht van een val die verkeerd afliep.
Die persoon is niet voor niets gestorven en gelukkig werd er bij verteld dat ze geen cap droeg.
Anders was het me toen niet door gedrongen.
Misschien zijn er door die berichten wel levens gered. :)
Misschien worden er nu ook wel levens gered door die jongens, zijn ze niet helemaal zinloos gegaan.
Omdat andere zien dat te hard rijden dit kan veroorzaken.
En het nu niet meer doen.
Maar dan moet dat wel gewoon gezegd mogen worden.
Anders is het misschien wel zinloos.
Daar heeft niemand wat aan ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:37

Ja, ik heb wel eens te hard gereden, en als ik mijn auto inclusief mijzelf om een boom vouw, is dat mijn eigen schuld.
Vrij simpel hard rijden is strafbaar, dat is niet voor niets het geval.
Samen met een te jonge bestuurder (onervaren) is dit fataal geworden, hij heeft dit risico genomen.
Het puntenrijbewijs werkt niet, willen ze herzien, dit is dan tocm maar een voorbeeld waarom di tniet werkt.
Neemt niet weg dat ik dan geen opmerking 'eigen schuld dikke bult' zou plaatsen, maar ik denk het wel.
Samen met nog veel meer Nederlanders, dat weet ik zeker. Zeggen ze wel hoor, op straat.
Is mensenlijk, mensen zoeken toch een oorzaak, en wat onwijs zonde dat dit nu weer om die reden mis is gegaan.
Ook grotendeels een stuk angst, wat nu als er een onschuldige bij betrokken was geweest, zo vreemd zijn die reactie's dus niet, want ook dat gebeurd.

Ik zal het dus nooit zeggen, maar wel met schuddend hoofd, denkend....Ik hoop dat ik zoiets nooit mee hoef te maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:45

Chiqa schreef:
Iedereen kan aan de foto zien dat deze jongen geen voorbeeldige snelheid hebben aangehouden,
kan je twee dingen doen, ogen sluiten en condoleren of je ongenoegen uitten.
T is vrij simpel.

Uit jouw berichtje krijg ik het gevoel dat condoleren en er verder niets over zeggen iets negatiefs is, dat je je ogen sluit voor de waarheid (kan het mis hebben he).

Maar waarom zou je er iets over moeten reageren. Het is toch al erg genoeg. Misschien is alleen condoleren wel voldoende. Waarom zou je iets neerzetten waarvan je weet dat het kwetsend voor de nabestaanden is? Daar wordt toch niemand beter van? Is geen kwestie van de ogen sluiten, maar niet alles hoeft toch gezegd te worden. Hoewel dat tegenwoordig ook niet meer zo lijkt te zijn. Iedereen heeft de mond vol van vrijheid van meningsuiting en alles mag gezegd worden. Maar dingen waarmee je anderen bewust kwetst, waarom zou je die neerzetten?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:50

Om andere te waarschuwen niet hetzelfde te doen?

Persoonlijk zou ik gewoon niet reageren.
Wild vreemde condoleren op een nieuwsforum?
Laat ik daar het nut niet zo van zien.
Misschien kunnen de kranten de mogelijkheid tot berichten plaatsen op die berichten dan ook maar beter weg laten.
Ken je de mensen persoonlijk ga je ze wel echt condoleren en steunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:56

Anoeska schreef:
Uit jouw berichtje krijg ik het gevoel dat condoleren en er verder niets over zeggen iets negatiefs is, dat je je ogen sluit voor de waarheid (kan het mis hebben he).

Maar waarom zou je er iets over moeten reageren. Het is toch al erg genoeg. Misschien is alleen condoleren wel voldoende. Waarom zou je iets neerzetten waarvan je weet dat het kwetsend voor de nabestaanden is?

Natuurlijk staat dit los van elkaar, en is het ook niet aan mij om hier een oordeel over te vellen, zl dat ook niet doen onder zo'n nieuwsbericht, zoals ik al zei, maar ik denk het wel.
Ook denk ik dat dit per persoon verschilt, kijk eens naar mijn onderschrift ik sluit mijn ogen daar ook lieve rniet voor ik heb een hekel aan schijnheiligheid.

Had ik dit persoon wel gekent, en de ouders bijvoorbeeld had ik precies hetzelfde gezegd, wat ontzettend zonde dat hij op zo'n manier aan zijn einde moet komen, het is nergens voor nodig.

vorame schreef:

Hier ben ik het volkomen mee eens!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:57

Persoonlijk hoef ik ook niet zo te condoleren. Maar als je die aandrang voelt, moet je het vooral doen :)
Ik snap alleen niet waarom veel mensen de behoefte voelen om negatieve berichten te plaatsen. Wie wordt daar beter van?
Van mij mag inderdaad de hele mogelijkheid om berichten te plaatsen op nieuwssites verdwijnen. Voegt voor mij weinig toe. Zijn over het algemeen niet al te intelligente berichten, dus je schiet er weinig mee op.

@Chiqa: Ik lees nu nog jouw post. Ik vind je onderschrift mooi en waar. Maar mijn idee is misschien meer in de richting van spreken is zilver, zwijgen is goud. Als het niet iets toevoegd dan hoeft van mij niet alles gezegd te worden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:02

(even een update voor degene die het interesseren)
Ik kom net van mijn oom af die voor vlak langs de boom woont waar het gebeurd is, had ze nog niet gesproken. Maar er is een 2e partij betrokken bij geweest in de zin van straatrace. Ze hebben blijkbaar ook op de verkeerde helft van de weg gereden en zijn de via de linkerkant in de berm gekomen en eruit gestuurd en gaan spinnen, zo zei onderzoek. Mijn tante hoorde de klap en ging uit het raam kijken maar kon het net niet zien, ze hoorde mensen praten dus ze ging niet van iets ernstigs uit, meteen na de klap reed er een auto best hard weg, toen is ze weer na bed gegaan omdat ze dat dat de auto gewoon weer weg was gereden en dat de klap een autodeur was. Daarna kwam er politie met een lijkenwagen.

maakt het niet minder erg, maar het voordeel van alcohol en drugs kan hier weggelaten worden. Ze hebben dus gewoon te hard/lomp gereden. Jongen had 24 dagen zijn rijbewijs en dus totaal geen ervaring. Ontzettend verdrietig dit. Dondermiddag word er op de plek muziek gedraait en afscheid genomen van de 20 jarige bestuurder die gecremeert gaat worden...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:08

Bedankt voor je update.
Heel erg verdrietig. ;(
En helaas hoor je het zo vaak, jongeren met overmoed in de auto.
Ik hoop echt dat hun dood niet zinloos was en andere jongeren er lering uit trekken.
Helaas leert de ervaring dat er veel kans, het volgende weekend weer een dergelijk ongeluk zal zijn, andere plaats, andere tijd, net zoveel verdriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:10

Dat is een hele verdrietige update Zsazsa....hebben ze de tweede partij wel gevonden?
Het punterijbewijs werkt dus idd niet.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:14

ja, ze weten wie de andere auto was, die hebben volgens mij de politie wel gebeld, vanuit daar hebben ze het nummer van die jongens. Heel erg dat ze wel zijn doorgereden. Wat ze daar mee gaan doen weet ik niet. Ze hebben natuurlijk geen bewijs van de straatrace en hoe het allemaal gegaan is, maar de politie is er hard mee bezig hoe het gegaan zou moeten zijn. En hopen dat ze die jongens vinden en hopen dat die ook de waarheid willen vertellen over hoe alles gegaan is. Ik zou dat als ouder zijn toch wel willen weten..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:22

Allereerst.....de nabestaanden hebben al een harde kluif aan het verwerken van het verlies....en daarbij soms ook het verwerken van roekeloos gedrag van hun geliefde (zoals in dit geval), wat ook een hele kluif is. Daarbij hebben ze echt niet nodig dat dit nog eens ingepeperd wordt door iedereen.... Nabestaanden zijn nog steeds niet verantwoordelijk voor het gedrag van de slachtoffers (zelfs al zijn het de ouders, of misschien juist wel...die kunnen best genoeg gewaarschuwd hebben...maar jongeren...tja...die denken niet altijd na, of zetten zich juist af met dit soort gedrag).

Hoe erg het met vooroordelen kan zijn heb ik gemerkt toen een kennis van me haar man verloor. Deze was bij een afrit van een snelweg heel raar er af gevlogen en de diepte in gestort. Iedereen in het dorp had er de mond van vol: hij zou wel gedronken hebben...veel te hard gereden...etc.
Uit onderzoek bleek niet dat hij te hard had gereden. Uit sectie op het lichaam, bleek wel dat hij een hartinfarct had gehad en dat hij daardoor buiten bewustzijn was geraakt, waardoor hij van de weg raakte...
En daar sta je dan met al je vooroordelen en heb je de nabestaanden tot op het bot gekwetst.
Dan ook nog te bedenken dat het slachtoffer nooit dronk en niet rookte, omdat het een sportman in hart en nieren was.....

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:51

Jemig, dat is echt heftig :\ . Ik meende in het krantenbericht al iets gelezen te hebben over wielen in de linkerberm, dat vond ik al wat vreemd, gezien het feit dat het Boxtelnaren waren en ik daarom aannam dat ze van Nuenen naar Son reden (meest logische richting). Ik dacht dus dat ik het verkeerd gelezen had of dat er een foutje in het bericht stond of dat ze van Son naar Nuenen reden, maar dat is dus niet zo.

De bloemen heb ik vanmorgen ook gezien, het is echt vlakbij die boerderij er heel schuin tegenover gebeurd.

Ik vind het heel erg dat mensen elkaar zo uitdagen dat ze rijden als vliegende tijdbommen. Deze keer zijn alleen de racers zelf de slachtoffers, hun hele familie en vriendenkring darin meeslepend, een andere keer wordt er een totaal onschuldig persoon geraakt. Onbegrijpelijk dat mensen zulke risico's nemen, zelfs al weet ik dat dat vaak veroorzaakt wordt door een veelheid aan gierend testosteron in combinatie met nog niet helemaal uitgegroeide hersenen (die zijn tussen het 20ste en 25ste levensjaar volgroeid).

Ik vind het echter nog steeds geen reden zo keihard te roepen dat het éigen schuld, dikke bult is'. De nabestaanden weten dat heus wel, dat ze het niet hardop zeggen of niet tegen iedereen hardop zeggen betekent niet dat ze het ontkennen. Daarbij heeft zoiets soms tijd nodig om door te dringen, het is een proces waar je doorheen moet, en soms kun je het niet meteen aan om 'de waarheid onder ogen te zien'. Dan heb je de zelfbescherming van de ontkennning nodig, maar ik geloof niet dat die mensen de waarheid diep van binnen voor zichzelf ook ontkennen.

Het is goed dat dit soort dingen besproken worden, dat is de enige manier om andere mensen er zich bewust van te laten worden hoe vreselijk gevaarlijk zoiets is, maar het is niet nodig de nabestaanden er telkens en telkens weer mee te confronteren. Hen niet condoleren omdat het de eigen schuld van hun kinderen was vind ik helemaal heel vreemd, ik zie daar de logica totaal niet van in. Het is heel erg als je een kind of geliefde/vriend verliest, op welke manier dat ook is.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:36

Chiqa schreef:
Blue_Eyes schreef:
@chiqa: condoleren is niet per se hetzelfde als je ogen sluiten. Ook al zie je dat die jongens te hard zouden hebben gereden, maakt dat het minder erg voor hen die achterblijven?

Ik weet wel zeker dat dit het er niet beter op maakt.....Je zou maar iemand verliezen die te hard heeft gereden, ik zou dit niet mee willen maken zou razend zijn! En dat kan je dr helemaal niet bijhebben.
Ik vind wel dat je je ogen sluit, als je het commentaar niet wilt horen.

En ik kan me voorstellen dat als je net je kind hebt verloren, je wel even je ogen WILT sluiten voor het feit dat het ook nog zijn eigen schuld zou kunnen zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:39

vorame schreef:
Om andere te waarschuwen niet hetzelfde te doen?

Misschien kunnen de kranten de mogelijkheid tot berichten plaatsen op die berichten dan ook maar beter weg laten.
Ken je de mensen persoonlijk ga je ze wel echt condoleren en steunen.

Waarom? Wie weet of ze het lezen, zeker op een forum in hun eigen land. Ik kan me voorstellen dat je erop gaat googelen, 'ongeluk jongens 17 en 20 Nuenen', of zoiets. Dikke kans dat je op heel veel sites terecht komt met discussies en ja, dus ook die reacties leest. Persoonlijk zou ik dan liever iets lezen van 'wat erg, ouders geconcoleerd' dan 'wat een stommelingen, eigen schuld en opgeruimd staat netjes'....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:54

Persoonlijk zou ik er dus niet op googelen, dat weet ik zeker.

Opgeruimd staat netjes?
Stond dat op spits?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:57

Ik weet niet waar het stond, kan ook wel nujij zijn geweest of telegraaf, maar ik heb het ergens gelezen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:58

wow, ja dat vind ik ook echt veel te ver gaan.
Ik geef toe dat ik dat wel denk als ik lees over een liquidatie in het criminele circuit.
Maar bij zoiets? Hoe komen ze erbij?
Heel raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:38

Blue_Eyes schreef:
En ik kan me voorstellen dat als je net je kind hebt verloren, je wel even je ogen WILT sluiten voor het feit dat het ook nog zijn eigen schuld zou kunnen zijn.

Ik denk dat je niet voor een ander denken kan, iedereen reageerd anders in zo'n situatie ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:39

Ik zeg ook niet dat iedereen dat doet.... ik zeg alleen dat ik het me kan voorstellen als het zo zou zijn.... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:57

Nou dan zeg je het dus zelf al.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:15

Volgens mij begrijpen wij elkaar niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:26

Het is soms heel stuitend hoe mensen reageren, maar het is nu eenmaal hoe mensen zijn. Zelf heb ik een beetje moeite om aardig te blijven denken over mensen die anderen van het leven beroven omdat ze er een onverantwoorde rijstijl op na houden. Dat komt omdat ik van dichtbij heb meegemaakt hoe het is om iemand te verliezen aan 'haast'. Het heeft mijn tolerantie tov gevaarlijk rijgedrag en verkeersmisdrijven voorgoed veranderd. Ik heb geen begrip voor daders die uit stoerigheid of haast iemand doodrijden, ik vind het net zoiets als een moordenaar. Ik probeer het nu nog wat genuanceerd te vertellen, maar er zijn genoeg mensen die die moeite niet nemen en gewoon neerkotsen wat er in hun hoofd opkomt en dat keur ik ook niet goed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:32

ik merk idd dat mensen dit soort berichten vaak afzeiken. een jongen uit mijn buurt heeft met nieuw jaar helaas het leven gegeven door een "tragisch ongeval" dat het toen werd genoemd. en de vriend van hem overleefde het "ongeval" (zal er niet teveel over zeggen, het verhaal is gewoon te tragisch) maar ook dit haalde de nieuwsberichten en mensen speculeerde er op los: " zeker dronken" , "De jeugd", blablabla,... Ook over de jongen die het dus had overleefd gingen vreselijke reacties in de ronte :? mensen typen gewoon dingen waarvan ze niet eens weten of het waar is: "heb zojuist vernomen dat de andere jongen ook overleden is " .... wat dus hélémaal NIET het geval is! hij was wel ernstig gewond, maar buiten levensgevaar! Stel jezelf eens voor als moeder/famillie/vriend en beeld je in hoe jij zou reageren als jij opeens zou lezen dat je zoon/famillie/vriend dood zou zijn.... Moet je toch niet aan denken :? dat soort dingen plaats je NIET zonder dat je het zeker weet, ik vind het respectloos! Ik schrok me dood toen ik dat las, dat die jongen dood zou zijn (is een buurjongen) maar godzijdank las ik op de hyves van het broertje dat het niet zo was....

Het is gewoon zo jammer dat mensen dit soort dingen niet meer sirrieus nemen en niet snappen hoe pijnlijk sommige reacties kunnen zijn, vooral omdat het online is, en iedereen het kan lezen!....

:(

Overigens had ik dit bericht nog niet gehoord, heb het even gelezen, egt zo erg, en zo jong :(