Mobiel verbod in onbetaalde pauze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:59

Bij ons op het werk zijn mobiele telefoons op de werkvloer (in principe) niet toegestaan, dus ook niet in de kantine. Simpele oplossing? Even naar buiten lopen of in de kleedkamer checken.
Wil je toch je telefoon continu bij je houden, dan is het ook geen probleem (omdat je bv kinderen ziek thuis hebt) maar overleg altijd even met de baas.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:01

ik check altijd mn telefoon in mn pauze. heb hem ook hele dag in mn broek wel op stil neem ook niet op als het niet kan maar als het kan en ik wordt gebelt loop ik gewoon naar achter tuurlijk geen uitgebreide onozele gesprekken. maar vaak net wel even nodig. verder wil ik altijd bereikbaar zijn.
in mn pauze kijk ik gewoon of ik wat ontvangen heb of gemist en bel zonodig trug. 9 van mn 10 pauzes zit ik toch in mn eentje achter

citroen

Re: Mobiel verbod in onbetaalde pauze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:38

Bij ons mag je alleen in de pauzes doen met je mobiel wat je wilt. Als je door een of andere reden beslist bereikbaar moet zijn moet je dat tegen je teamleider zeggen dan is het geen probleem om hem dan ook bij je te hebben ( alleen goede redenen bv je oma ligt op sterven..)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:10

Zwaantje1985 schreef:
Mobiel verslaafde.. af en toe je mail en sms checken en terug smsen of bellen...
:D
Lezen is een vak..

Van mijn gedrag nog wel.. ik heb super veel lol met mijn collega's .. vaak zelfs om hem :P

Lezen is inderdaad een vak en dat gaat me prima af.
Je typt zelf in je beginpost dat je en je mobiel checkt en smst en msnt..... Daarnaast heb ik niet gezegd, jij bent een mobielverslaafde.

Als je naar de mening van anderen vraagt, dan kan het prima zo zijn dat die mening niet strookt met jouw begripsvorming, maar misschien zegt het wel iets.... en geeft het stof tot nadenken. Vandaar dat ik ook vroeg of je jouw collega's al eens op de man af hebt gevraagd wat ze van jouw bel/sms/msn-gedrag vinden. Daar heb je nog geen antwoord op gegeven, maar ik ben er toch wel heel benieuwd naar. Vallen zij van verbazing van hun stoel af als je ze vraagt of ze er problemen mee hebben, dan weet je genoeg. Geven zij als antwoord dat ze zich eraan storen en dat het niet sociaal vinden, dan kun je daar ook je conclusie uittrekken.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:32

tallechie schreef:
En kostenpost is er altijd, werkgever moet wel de sociale lasten betalen bij een vast contract en omdat zij er niet is iemand anders laten werken.

Misschien heeft ze een contract op oproepbasis? Het komt op mij over alsof het hier om een bijbaantje gaat, en dat zijn vaak 0-uren contracten. Of hij die uren dan opvult met haar of met iemand anders, maakt ook niet echt uit.

Ik vind het niet overkomen alsof ze expres 2 weken thuis is gebleven, maar alsof ze aangaf dat dat van de dokter moest en dat haar baas vond dat hij daar niks mee te maken had en dat hij kon beslissen wanneer ze weer moest beginnen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:56

NImue daar ben ik het niet mee eens. Maar ik heb mijn mening gegeven en daar vroeg de ts om.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:01

Tijdens een gesprek continu bellen/sms'en en dergelijke, inderdaad asociaal.
Maar daarentegen als je niet in een gesprek zit, wie bepaalt dan wat je doet?
Pauze is vrije tijd, en vrije tijd vul je zelf in vind ik.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:35

tallechie schreef:
NImue daar ben ik het niet mee eens. Maar ik heb mijn mening gegeven en daar vroeg de ts om.

Dat mag. :)
Ik zeg expres ook 'ik vind het overkomen', niet dát het zo is, maar zo lijkt het voor mij. Maar het hangt dus ook van jezelf af, hoe je dingen leest, dat wil ik maar zeggen. Zowel bij jou als bij mij - ik heb zelf nogal wat slechte ervaringen met (vooral) één ex-werkgever, dus ik weet dat er rare knuppels rondlopen. Ook hele leuke mensen, mijn huidige werkgevers zijn echt prima mensen en daar loop ik mijn poten voor van onder mijn lijf, maar die ene was echt een rare. Je hebt ze er echt tussen zitten, en als ik lees wat de TS zoal beschrijft krijg ik een beetje zo'n beeld van haar baas.
Laatst bijgewerkt door Nimue op 15-07-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:38

In de tijd dat ik in de winkel stond, had je eigenlijk altijd alleen pauze. Als ik eens samen pauze had was er altijd wel even een momentje om naar de mobiel te kijken of een bellentje te plegen. Ik vond het saai om in een pauze van 30 minuten alleen te moeten zitten/eten dat ik elke keer naar huis ging (2 min fietsen)...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:45

Ik kijk alleen snel in de pauzes
Terug smsmen doe ik thuis wel, als ik het niet vergeet :+
Op stal hebben we hem gewoon op zak, en als we elkaar kwijt zijn of we gaan eten bellen we ekaar op van; he we gaan eten, of waar ben je? :')

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:52

Of je in de pauze nou een krantje of tijdschrift leest of je mobiel erbij hebt moet je zelf weten. Ook al vind ik vaak wel als je met bv 2 personen bent en 1 zit steeds met zijn mobiel dat het wel minder gezellig is. Het hangt dus wel af van de situatie.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:26

Ik vind het niet erg sociaal om in je pauze je collega's te negeren.
Net zo als ik het asociaal vind om b.v. niet te trakteren als je jarig bent. Of om je twee gratis ijsjes bij een SMS van HI niet te delen. Of om niet bij een collega langs te gaan als die bevallen is. Om maar wat willekeurige voorbeeldjes te noemen.

Voor een normaal mens vanzelfsprekend maar ja. Niet iedereen is blijkbaar normaal ......

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:41

Nimue schreef:
tallechie schreef:
En kostenpost is er altijd, werkgever moet wel de sociale lasten betalen bij een vast contract en omdat zij er niet is iemand anders laten werken.

Misschien heeft ze een contract op oproepbasis? Het komt op mij over alsof het hier om een bijbaantje gaat, en dat zijn vaak 0-uren contracten. Of hij die uren dan opvult met haar of met iemand anders, maakt ook niet echt uit.

Ik vind het niet overkomen alsof ze expres 2 weken thuis is gebleven, maar alsof ze aangaf dat dat van de dokter moest en dat haar baas vond dat hij daar niks mee te maken had en dat hij kon beslissen wanneer ze weer moest beginnen.

Heb 3 jaar een vast contract voor 32 uur.. :P

Precies.. hij zei niet dat ik moest werken.. hij zei dat hij tegen mij kon zeggen dat ik eerder moest werken als hij dat vond.. en hij vond ook dat ik eerder kon werken.. maar hij heeft verder niet gezegd dat ik moest werken..
Ik heb gezegd ik blijf 2 weken thuis op advies van mijn arts, ik ga ook niet 2 weken voor de lol terug bij mn ouders op de bank krakkemikkig zitten te doen :+

Het lijkt alsof ik de indruk wek dat ik niet met me baas op kan schieten maar dat valt wel mee. Hij heeft zn buien zo af en toe. Maar we lachen ook hoor :P
Hij dreigt gewoon vaak met van alles en denkt dat ie alles wel weet..
Ik vroeg me gewoon af of hij als bedrijfsleider van een groot winkelketen zomaar het met je mobiel bezig zijn kan verbieden in je eigen tijd(pauze).. volgens mij zijn de huisregels van de winkel zelf en niet van een bedrijfsleider..

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:42

Je hebt toch niet voor niks pauze?
Waarom zou je niet op je telefoon mogen kijken :?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:46

Je kan wel op je telefoon kijken. Dat doen de meesten wel denk ik. Het gaat er om dat wanneer je met een groep pauze houdt het associaal is (mijn mening) om dan de hele tijd met je telefoon bezig te zijn. Dit geeft ts aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:47

het is heel simpel........... jij verkoopt jezelf voor een x aantal uren per dag aan een werkgever........

de uren die je niet betaald krijgt zijn jouw eigen tijd......... en daarin kan je doen wat jij wil..........

moeilijker dan dat is het niet :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:49

Al ga je in je pauze ondersteboven aan een boom hangen en doe je een appeltje na, dat moet je lekker zelf weten. Jouw tijd, jouw dingetjes die je moet doen ;)

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:56

tallechie schreef:
Je kan wel op je telefoon kijken. Dat doen de meesten wel denk ik. Het gaat er om dat wanneer je met een groep pauze houdt het associaal is (mijn mening) om dan de hele tijd met je telefoon bezig te zijn. Dit geeft ts aan.

Het is misschien wel associaal maar het is toch je eigen tijd.
Als ik met meerdere mensen pauze heb pak ik ook meteen mijn telefoon en ga smsjes sturen e.d.
Meeste mensen gaan in zn pauze toch ook een boekje lezen ofz, mag da ook niet dan?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:59

Ja alles mag. Ik zeg ook het is mijn mening.
Als ik met een groepje mijn pauze houdt ga ik gezellig met mijn collega's over van alles en nog wat praten.
Als er dan iemand is die en in het gesprek mee wil doen en met de telefoon bezig is is dat niet erg sociaal.
maar nogmaals dit is mijn mening.
Het is je eigen tijd inderdaad maar gaat ook over normen en waarden. (nogmaals mijn mening)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:46

KiWiKo schreef:
het is heel simpel........... jij verkoopt jezelf voor een x aantal uren per dag aan een werkgever........

de uren die je niet betaald krijgt zijn jouw eigen tijd......... en daarin kan je doen wat jij wil..........

moeilijker dan dat is het niet :)

Ik weet niet of dat helemaal klopt. Je bent namelijk in die pauze-tijden wel in het gebouw, en hebt je dan wel te houden aan de regels die daar gelden.
Maar goed, dan heb je volgens mij inderdaad altijd het recht om gewoon even naar buiten te gaan ofzo.

Pendrag schreef:
Voor een normaal mens vanzelfsprekend maar ja. Niet iedereen is blijkbaar normaal ......

Nee, dit is een lekker normale opmerking vol respect voor andere meningen. :+

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:39

Zwaantje1985 schreef:
ikkemetwikke schreef:
wanneer het daadwerkelijk in de huisregels in opgenomen,vind ik dat je baas gelijk heeft,
ook al is het eigen tijd,dan ga je amar fijn buiten staan met dat ding.
bij ons mag je mobiel niet mee de werkvloer op(ook niet in de kantine) staat zo in de huisregels.

Dus als je bijv gebeld wordt door je stal dat je paard een koliek aanval heb dan kunnen ze je gewoon niet bereiken en moet je er op hopen dat ze het nummer van je werk hebben :o

Het staat niet bij ons in de huisregels, hij dreigt maar een eind heen zo is hij }>

Veulen84 schreef:
Maar waarom praat je het niet uit?

We hebben geen conflict of zo hoor :P Hij zei het alleen maar.. en vorige week zei hij het ook al een keer.. Maar ach hij doet maar, hij kan het toch niet verbieden :+

Zo ook was er een keer dat hij maar vond ik dat moest gaan werken na me knie operatie ookal vond me arts dat ik 2 weken thuis moest blijven, hij vond dat ik wel kassa kon gaan draaien :z
Hij zei zelfs dat hij hoger staat dan MIJN ARTS en FYSIOTHERAPEUT en dat als hij persé wildde dat ik kwam, dat ik dan moest doen omdat het anders werkweigering zou zijn.. Een rechtzaak zou ik verliezen :D

Ben gewoon 2 weken thuis gebleven niks aan de hand

de winkel heeft zelf toch ook wel een telefoon?
mijn familie,school van mijn kind,en de stalgenoten/stalbaas hebben allemaal het nummer van de winkel,ik vertel erbij dat ze bgg van mobiel,daar naar toe moeten bellen.
zo simpel is het.

bij ons,ook een winkel(warenhuis) zijn mobiels ook verboden op de werkvloer,ook in de kantine.
pauze's zijn bij ons eigen tijd,wil je je mobiel checken,prima,dat kan buiten of evt. in de personeelsgarderobe.
bij ons,en kan me voorstellen in meerdere bedrijven/winkels gaat het ook om waarborging veiligheid en derving.(niet kunnen bellen naar vrienden die op een afgeproken plek onbeveilgide artikelen kunnen meenemen,etc. helaas het gebeurt echt!

over je ziek thuis zitten:
een baas kan dit ook echt doen.
een (bedrijfsarts) adviseerd het bedrijf,zeker met een blessure kan/mag je baas eisen dat je komt werken,wel is hij verplicht aangepast werk(dat bepaald bedrijfsarts dan weer,wat je wel mag/kan doen met blessure)voor je te regelen,kassa draaien op stoel kan al snel met je pootje omhoog,of hand in gips,oid.

maar dan nog,jij komt erg onvolwassen over,je BL ook hoor.
je zult er toch samen uit moeten komen,en hoe leuk je werk verder ook is,je BL is toch je baas,en daar zul je het mee moeten doen.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:50

Bij mij op het werk zitten ze ook vaak.. oh daar heb je haar weer met d'r telefoon. Maargoed pauze is pauze onbetaald en als ik die zo wil invullen klaar! Maar mijn chef heeft er een handje van om bij iedereen erbij te komen zitten onder het mom van anders zitten jullie zo alleen, hij heeft dus 2 soms 3x zo lang pauze als ons en dan gaat ie het hebben over wat er na de pauze moet gebeuren of hij gaat dingen uitleggen, heb hem dat wel een keer gezegd, dat ik nu pauze heb en hij het straks maar moet vertellen.