Airco in de auto, of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Airco in de auto, of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:50

ik heb net een oude opel ascona gekocht en daar zat geen airco op.
ik vind het heerlijk dat er in de nieuwe opel astra van mn ouders wel airco zit,maar ik vind het ook niet zo erg dat er in mijn ouwtje geen airco zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:57

Wat ook is, als je met alle ramen open rijdt, dan verbruik je minimaal net zoveel brandstof als met airco ;)

Wij hebben wel airco, auto zelfs speciaal laten leveren met airco, omdat onze bus een model was standaard zonder airco. Waarom? We rijden er heel veel mee, zowel stedelijk als niet stedelijk, hij houdt ontzettend warmte vast, gewoon geen parkeergelegenheid in de schaduw, zonder airco zou het gewoon niet uit te houden zijn geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:04

Unwritten schreef:
Wat ook is, als je met alle ramen open rijdt, dan verbruik je minimaal net zoveel brandstof als met airco

Dat is beslist niet waar, met de ramen open rijden kost hooguit 8-10% meer brandstof verder geen sluipverbruik.
De airco gebruikt altijd brandstof (8.-10%) als hij onbelast meedraait, belast loopt dat vebrbuik op tot 25% laat mij dan maar zonder rijden vind dat zonde van mn geld en het milieu. Kostbare zaak.
Bovendien vind ik het belangrijkse argument dat ik het onhygienisch vindt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:20

Onze auto's hebben ook airco en ik vind het toch handig.
Ik gebruik hem alleen op warme dagen en voor langere stukken (autostrade) en zet hem ook pas op als de motor goed warmgedraaid is. Eerste minuten rijd ik dan gewoon met de raampjes open, maar open ramen zijn niet gezellig op de autostrade dus dan gaat de airco op.
Ik merk wel dat hij veel van m'n verbruik opslorpt, als ik hem te vroeg opzet zie ik mijn verbruik schrikbarend hoog worden en 'vlot' rijden is er dan ook niet meer bij.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:30

Ik vind het handig maar niet levensnoodzakelijk. Ik zou er geen goede auto voor laten staan allesinds.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:37

Mijn moeder heeft een nieuwe auto met airco en daar word ik helemaal niet goed van.. Ik krijg er hoofdpijn van en word er niet lekker van.
De garage vertelde trouwens dat je de airco altijd aan moet hebben ivm legionella. Je kan dus ook je temperatuur instellen dus je kan die ook gewoon normaal instellen.

Ik heb dus geen airco in mijn eigen auto, het is even warm als je in de auto stapt maar mijn raampjes gaan open en dan heb ik dus nergens last van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:41

Ik heb een cabrio maar zelf met kap open merk ik niets van meer benzine vebruik,
600 kilometer met kap open, 600 kilometer zonder kap open :\
Toen de airco nog meedraaide haalde ik soms maar 400 km per tankt...Duur grapje.
Ben blij dat ik hem los heb gekoppelt :j

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:58

Chiqa geldt dat voor elke auto? Want wij hebben een grote (automaat) station met airco van 8 jaar oud, maar dat ding rijdt nooit onder de 1:12. Hoe zou 'ie dan wel niet rijden zonder airco?

Nou is deze auto een bijzonder geval, hartje zomer met mega dakkoffer en constante airco aan in de bergen in frankrijk wordt 'ie zuiniger ipv minder zuinig :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:21

In airco's zitten veel schadelijke stoffen, die zijn veel erger dan de hoeveelheid brandstof die het meer verbruikt.
-------
http://www.nos.nl
23 Juni 2009
Milieuschade van airco's onderschat

Airco's hebben een veel schadelijker effect op het milieu dan gedacht. Omdat de vraag naar airco's drie tot vier keer groter is dan gedacht, komen er veel meer van de schadelijke stoffen vrij die in airco's zitten, zo blijkt uit Nederlands onderzoek.

Volgens het onderzoek zijn airco's en koelinstallaties in 2050 voor 15% verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde. Nu is dat nog maximaal drie procent. Vooral in China en India stijgt de vraag naar airco's sterk.

Het Planbureau voor de Leefomgeving pleit voor minder schadelijke stoffen. Deze stoffen zijn al in ontwikkeling.
--------------

Overigens, je banden niet goed oppompen heeft een grotere inpact op je brandstofverbruik dan het rijden met open ramen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:35

Veulen84 Er zit freon in (Net als het middel wat ze in koelkasten stopten) en dat is erg giftig.
Omdat het aircosysteem steeds in een auto zit wat in bedrijf is, (Dus trilling onderhevig) is een lek snel gemaakt en zal dit goftige goedje idd verdampen.
In de garage gebruiken ze een fluorizerend goedje om de lekkage op te sporen. Meestal kom je er pas achter als je hele systeem al leeg is en dan is het zaak geen dag langer te wachten want een pomp die zonder koelmiddel meedraait loopt vast.

Yessy schreef:
Chiqa geldt dat voor elke auto? Want wij hebben een grote (automaat) station met airco van 8 jaar oud, maar dat ding rijdt nooit onder de 1:12. Hoe zou 'ie dan wel niet rijden zonder airco?

Noi iig een stuk zuiniger (+25%)
Yessy schreef:
Nou is deze auto een bijzonder geval, hartje zomer met mega dakkoffer en constante airco aan in de bergen in frankrijk wordt 'ie zuiniger ipv minder zuinig

Ik zou zeggen blijd het hele jaar zo rijden je lijkt wel gek als je zonder rijdt, en oja neem contact op met het guiness book of records :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:41

een auto die zuiniger wordt van meer weerstand?(airco en mega dakkoffer)waar?die wil ik ook wel

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:44

Zo'n auto wil ik ook wel.
Alhoewel, onze auto is ook niet altijd logisch in z'n verbruik. Soms blijft hij hoog terwijl ik zoetjes rijd om m'n verbruik lager te krijgen. Soms (meestal *kuch*) rijd ik vlotter en laat ik hem hier en daar goed optrekken en dan zie ik mijn verbruik zakken :P .

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:57

Onze auto's hebben ook airco en iik wil nooit meer zonder. Het is me prima zo. Al kost het me idd wel meer verbruik.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:19

Bij de mijne zat het er toevallig in, was er niet naar opzoek maar heb de koop er niet voor gelaten. Ik gebruik het alleen als het heel heet is en dan is het wel erg lekker, hij werkt ook goed!

Mijn airco heeft 2 standen, de normale stand en de "zuinige" stand, daarin koelt hij iets minder hard maar is hij wel wat zuiniger. Of dat allemaal echt waar is vraag ik me af, maar hij werkt goed en ik ben er blij mee :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:55

Chiqa schreef:
Ik zou zeggen blijd het hele jaar zo rijden je lijkt wel gek als je zonder rijdt, en oja neem contact op met het guiness book of records :j

Je mag ook zeggen 'ik denk dat je gek bent' hoor, dat dachten wij namelijk na vakantie 1 ook, maar dat kreng doet het echt. Dus we wijten het nu maar aan de heuvels, je moet iets de schuld geven :Y)

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:10

Ik wil airco in mijn volgende wagen!!Zeker weten :D

Mijn jeep is 20 jaar oud en heeft dus géén airco, bovendien kan ik mijn raam aan bestuurderskant niet opendoen want het glas trilt verschrikkelijk hard bij elke put of onregematigheid op de baan...Dus raam open = kans op raam kapot.Het raam aan de andere kant kan wél open maar krijg ik langs mijn kant (bestuurderskant) niet meer toe :+ dus moet ik helemaal naar de andere kant leunen om het raampje daar toe te doen...Leuk hoor als je op de autosnelweg rijdt met dat raam open en er breekt opeens een onweersbui los :D

Dusja...Andere wagen = Airco :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:39

Moonwalker, je raam zit los in de geleider, dat gebeurt wel vaker. Even het paneel loshalen en het raam weer vastzetten dan kan je weer lekker je raam open en dichtdoen :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:53

Ach benzine kost hier nog geen 50 cent per liter dus het extra verbruik betaal ik liever dan dat ik met 45 graden zonder AC moet rijden.
Auto is best zuinig ook, 42 mpg

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:34

Libera schreef:
Ach benzine kost hier nog geen 50 cent per liter dus het extra verbruik betaal ik liever dan dat ik met 45 graden zonder AC moet rijden.
Auto is best zuinig ook, 42 mpg

Kun je niet een litertje of 500 opsturen voor die prijs ;)

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:35

Het maakt mij niet zoveel uit. Ene keer vind ik airco lekkerder en andere keer heb ik liever het raam open.
Maar als we op vakantie gaan met de auto, in de zomer naar het buitenland, dan beslist WEL airco!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 07:59

Voor mij lekker gewoon airco, dan maar die extra kosten (onderhoud, verbruik, aanschaf en de kans dat het kapot kan).

Dat gemak gun ik mezelf wel. Maar dan niet op standje vrieskist. Maar gewoon om een schappelijke temperatuur in de auto te houden zonder uit mijn stoel te zweten en stinkend & plakkerig aan te komen op bestemming.

Maar ik kan me ook goed voorstellen dat anderen het in hun geval onnodig of overdreven vinden. Ieder voor zich :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:11

Normaal vind ik het prima dat ik geen airco heb. Dakraampje open en rijden maar. Maar met die hete weken baalde ik wel. Lekker in je kantoorpakje in een bloedhete auto stappen en dan in de file staan. Na een half uur druipt het zweet over mijn rug heen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:19

Ik vind airco echt heerlijk, geeft toch meer verkoeling dan een open raam.. En als je op de snelweg zit is een open raam ook niet echt lekker, dan word je zo doof van die wind..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:21

Zeker met!

Ik heb net 520 km gereden met vaak de airco aan. 's winters zonder airco is dit niet anders. Max wat ik heb gehaald is 540 km.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:26

ik heb nu airco, en gebruik het wel regelmatig, maar vind wel dat de auto minder fijn rijdt als de airco aan is, hij hokt dan iets... beetje jammer.

een vorige auto had climat control, dat is eigenlijk veel fijner! je kan dan gewoon een vaste temperatuur instellen. Bij airco is het vaak net te koud vind ik.
dus als bij een volgende auto keus heb dan kies ik weer voor de climat control.