Is mijn kind (hoog)begaafd of gewoon een beetje slimmer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Is mijn kind (hoog)begaafd of gewoon een beetje slimmer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:20

Ik zeg ook niet dat ze het niet red hoor! ;)
Er moet ook wel heel goed naar het sociaal emotionele gedeelte worden gekeken vind ik.
Mijn vriendin haar dochter gaat nu naar groep 4 en is volgens mij nu nog 6 jaar en leest al een hele tijd avi 6 maar het gaat haar nu sociaal emotioneel wel wat opbreken.

Maar het ene kind in natuurlijk het andere niet!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:29

Nee begijp ik hoor,ze is gelukkig een heel sociaal kind, maakt makkelijk vriendjes en vriendinnetjes, is altijd gezellig.
En mocht ik volgend jaar denken dat ze het toch moeilijk heeft of wat dan ook,dan zal ze groep 3 nog een keer moeten doen.
De kleuterjuf wou haar ook niet meer hebben in groep 2 :P

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:04

Ik ben het helemaal eens met alles wat Shadow0 gezegd heeft.

Het belangrijkste met deze kinderen die een grote natuurlijke nieuwsgierigheid hebben is om ervoor te zorgen dat ze die niet verliezen op school. Dat valt niet mee want ons schoolsysteem is meestal afgestemd op de middenmoot. Alles wat ver daaronder en daarboven zit heeft het zwaar in veel opzichten.
Het probleem is eigenlijk dat een echt slim kind de stof van groep 3 tot en met 8 ook in drie jaar kan doen. Maar drie klassen overslaan is natuurlijk niet wenselijk vanuit sociaal oogpunt gezien. Het maakt niet zoveel uit of er al dan niet het stempel hoogbegaafd op zo'n kind wordt geplakt. Als de school (leerkracht, ouder) maar snapt dat het geen gemiddeld kind is en dat kun je er dus ook niet van maken door hem maar bij leeftijdsgenootjes te laten zitten en net te doen alsof hij niet slim is. Hoe je echt kunt herkennen of een kind bovengemiddeld intelligent is (zonder allerlei testen er op los te laten) is eigenlijk hoe abstract een kind al kan denken voor zijn leeftijd. Daaraan zie je het verschil met een vroeg aangeleerd trucje (omdat een kind gemotiveerd en ijverig is) of een kind dat echt heel intelligent is. Dit soort kinderen stelt ook vaak al heel filosofische vragen op zeer jonge leeftijd en snapt bijvoorbeeld humor in kinderboeken die eigenlijk voor de voorlezer bedoeld is.
Te vroeg helemaal over gaan naar groep 3 daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van juist in het geval van echt slimme kinderen. Deze kinderen leren vaak in een paar weken lezen en rekenen op niveau van groep 3. Ze komen dan eigenlijk een heel jaar terecht in een klas waar ze eindeloos dingen moeten herhalen en heel veel moeten stilzitten in plaats van de vrijheid die ze in groep 2 hebben, dit is heel saai en demotiverend voor ze. Dit hangt natuurlijk wel van de school en het soort onderwijs af en je kunt geluk hebben.
Als je kind echt heel intelligent is dan zal dat zeker specifieke problemen met zich meebrengen, maar geniet gewoon van je kind zoals hij is zou ik zeggen. Helaas mag je van veel mensen in Nederland uitblinken of jaren voor zijn in bijvoorbeeld voetballen, hockey, judo, drummen of wat dan ook, maar zodra een kind uitblinkt in leren dan lijkt dat bij velen een enorme afkeer op te wekken.
Een van mijn kinderen heeft groep 3 en groep 7 helemaal overgeslagen (maar eigenlijk was alles toen nog veel te gemakkelijk) en is niet blijven zitten later en heeft ook nooit al die problemen gehad waar iedereen het over heeft (behalve 1 jaar toen ze echt bij een groep zat waar ze weinig aansluiting mee had, maar dat had heel gemakkelijk anders opgelost kunnen worden als de school maar gewild had). Ze is nu gewoon lekker haar best aan het doen omdat ze naar een topuniversiteit in het buitenland wil (waar ze het wel normaal vinden en zelfs aanmoedigen als jonge mensen leergierig zijn).
Ik wens je veel wijsheid en luister maar niet al teveel naar alle wilde verhalen. Hoogbegaafdheid is geen nare ziekte of zo. :+
En als je school wil meedenken is dat al helemaal geweldig.
O ja en paardrijden is een geweldige hobby juist voor van die kinderen waar alles altijd heel gemakkelijk bij gaat, want hoe slim je ook bent om goed te leren paardrijden heb je daarnaast ook geduld en doorzettingsvermogen en inlevingsvermogen nodig.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 08-07-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:11

Oh, was ik nog vergeten. Blijf ook vooral aan je zoontje vragen of hij het er mee 'eens' is wat er geregeld word.
Ik vond het zelf altijd erg jammer dat ik in groep 3 met een schaar en lijm ergens werd neergezet terwijl de rest met mooie nieuwe schriftjes leerde schrijven met een potlood (dat kon ik al, pas toen ze vulpennen kregen mocht ik weer mee doen. En toen kreeg ik in groep 5 werk mee naar huis omdat mijn handschrift niet altijd even leesbaar was..)

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 22:33

Hermelientje schreef:
O ja en paardrijden is een geweldige hobby juist voor van die kinderen waar alles altijd heel gemakkelijk bij gaat, want hoe slim je ook bent om goed te leren paardrijden heb je daarnaast ook geduld en doorzettingsvermogen en inlevingsvermogen nodig.

heel grappig, hij vroeg laatst wanneer hij nu weer eens mocht paardrijden...

het is dat hij het opeens uitte vorige week, maar verder vind ik hem zeker niet opvallend tussen de rest...
en of hij nu wel naar groep 3 gaat of niet...ik denk dat hij in beide gevallen wel aansluiting heeft met de rest, aangezien hij gewoon ook wel veel met de vriendjes van zijn broertje speelt

Maar het is aan de ene kant wel fijn dat hij het heeft getoond, zodat je bij eventuele rare veranderingen en/of problemen al mss de oorzaak weet....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:09

Ik ben het helemaal met Shadow O en Hermelientje eens.

Wat ik erg jammer vind, is dat er soms net gedaan wordt of HB een enge stoornis is, iets waar je lijdzaam over moet praten als ouder.
(Grappig ook, al die mensen die hier vertellen dat ze al vroeg konden lezen/rekenen, maar er dan zo vlug mogelijk achteraan roepen: 'maar ik ben geen HB!' Kan ook best, veel kinderen zijn gewoon al met 4-5 tóe aan die vaardigheden, en als hun omgeving ze de juiste middelen biedt om die vaardigheden te oefenen, kom je een heel eind. Maar het geeft wel aan dat HB niet iets is waar mensen voor uit willen komen... je kan nog beter zeggen dat je homosexueel bent, dan erg slim. Dat vinden we arrogant.)

Terwijl je ook heel nuchter kan constateren dat jouw kind gewoon verder in zijn/haar ontwikkeling is op bepaalde gebieden. Hoe zoiets zich gaat ontwikkelen weet je nooit, maar je kan er donder op zeggen, dat een kind van 5 dat al tot 100 rekent, niet op zijn 10de ineens een middenmotertje blijkt hoor.
Ontwikkeling gaat dan misschien met sprongen, maar jezelf allerlei cognitieve vaardigheden aanleren vergt intelligentie en dat is toch echt een aangeboren, tamelijk constante eigenschap.

Misschien dat je kind dan als 10jarige niet precies hoog genoeg scoort om bij Mensa te mogen, maar maakt het uiteindelijk uit of je kind een IQ van 129 heeft, of de benodigde 130 of hoger(wat is het eigenlijk) voor het 'stempel'?
Ik vraag me af of dat het functioneren uiteindelijk zoveel beinvloed, want dat wordt niet alleen door intelligentie, maar door heel veel andere eigenschappen bepaald.

Ik vind het wel een slimme oplossing om een kind dat voorlijk is, en ook zélf wil! een aantal taken van groep 3 mee te laten doen. Want zeg nou zelf, het blijven toch gewoon kleuters, ook al vinden ze rekenen dan misschien leuk. Met andere kinderen in de zandbak knoeien leert ze misschien wel evenveel nuttigs als werkjes maken, en het biedt ze voldoende uitdagingen, die kunnen ze zelf maken namelijk. ;)
Bovendien leren zulke kinderen vaak heel makkelijk en snel, en in groep 3 komt het toch neer op best lang aan taakjes werken. Daar zijn ze dan qua leeftijd ook niet altijd aan toe, dat echte werken, en spelenderwijs maken ze zich vaak dezelfde vaardigheden eigen als de andere leerlingen.

Het enige nadeel kan zijn, dat een kind zélf niet in een uitzonderingspositie wil worden geplaatst, of dat de andere kinderen dat niet accepteren. Een beetje tactvolle begeleiding is wel geboden dus, maar bij een school die zelf al met oplossingen komt, zou ik me daar niet zo druk om maken.

Wat wel belangrijk is in mijn ogen, is dat ook heel snelle leerlingen leren dat niet alles maar vanzelf gaat, dat je eigen inspanningen uiteindelijk bepalen wat je kan bereiken. Dat leren ze alleen als ze af en toe tot hun plafond kunnen gaan, en soms ook gedwongen worden een moeilijke taak af te ronden.

Nou hoeven ze dat niet alleen op school te leren, Hermelientje noemde paardrijden, maar iedere sport of bezigheid waarbij oefenen net zoveel invloed op de prestatie heeft als inzicht, en waar je ook met vaardige tegenstanders of je eigen beperkingen wordt geconfronteerd, is geschikt.

Op Eduratio is trouwens veel nuttigs over heel intelligente leerlingen en leervoorsprongen te vinden. Ook worden daar een heleboel hardnekkige fabels en vooroordelen ontkracht en worden er heel nuttige handreikingen gegeven aan ouders en leerkrachten.

http://www.eduratio.be/

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:58

Ik ben het ook met Hermelientje eens.

Ik heb zelf ook een klas overgeslagen op de basisschool, kon in groep 1 al lezen(was een grapje van mn vader) en in groep 3 was ik net zo ver als groep 4. Mocht alleen niet over omdat ik geen sociale en emotionele vaardigheden had.

Toen kwam er dus een pony en leerde ik met tegenslagen omgaan, met andere kinderen die niet zo slim waren als ik en omgaan met ee levend dier.

Uiteindelijk een klas overgeslagen en ik zat gelijk daarna beter in mn vel, kon veel beter met deze kinderen omgaan omdat ze meer in mijn leefwereld zaten. Ben uiteindelijk naar het gymnasium gegaan, waar ik perfect aardde en het 6 jaar ontzettend naar mn zin heb gehad. Ik denk er niet overna dat ik veel slimmer ben dan de rest omdat nu al mn vrienden mijn intellect hebben. Zolang ik word uitgedaagd heb ik het naar mn zin!

Op de basisschool had ik er erg veel problemen mee dat kinderen mij niet begrepen.
Kan er inmiddels wel mee omgaan, maar omdat ik geleerd heb dat iedereen ergens goed in is. Ik ben slim en mn beste vriendin kan paardrijden als de beste.

Perfect dus dat je zoon wat uitgedaagd wordt! Probeer een balans te vinden maar blijf ervan bewust dat hij gewoon verder is dan andere kinderen. Hem tegenhouden zal hem denk ik alleen maar demotiveren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:11

randalinpony schreef:
Ik vind het wel een slimme oplossing om een kind dat voorlijk is, en ook zélf wil! een aantal taken van groep 3 mee te laten doen.

Dit vind ik ook heel belangrijk. In hoeverre lijdt het kind er onder dat hij de taken al snel af heeft? Ik ben zelf net niet hoogbegaafd (mis 2 puntjes :P) maar heb mijn basisschool ook met allemaal 9ens en 10en afgesloten, dus het ging me allemaal erg soepel af. Toch heb ik daar nooit problemen mee ervaren omdat ik gewoon met de rest mee moest doen en geen extra taken kreeg. De vrije tijd die ik over had ging ik gewoon lezen of tekenen en dat verveelde me helemaal niet. Ohja en in groep 7/8 mocht ik een paar ochtenden per week de kinderen uit groep 3 met leesproblemen helpen :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:37

Heino schreef:
randalinpony schreef:
Ik vind het wel een slimme oplossing om een kind dat voorlijk is, en ook zélf wil! een aantal taken van groep 3 mee te laten doen.

Dit vind ik ook heel belangrijk. In hoeverre lijdt het kind er onder dat hij de taken al snel af heeft? Ik ben zelf net niet hoogbegaafd (mis 2 puntjes :P) maar heb mijn basisschool ook met allemaal 9ens en 10en afgesloten, dus het ging me allemaal erg soepel af. Toch heb ik daar nooit problemen mee ervaren omdat ik gewoon met de rest mee moest doen en geen extra taken kreeg. De vrije tijd die ik over had ging ik gewoon lezen of tekenen en dat verveelde me helemaal niet. Ohja en in groep 7/8 mocht ik een paar ochtenden per week de kinderen uit groep 3 met leesproblemen helpen :)

ik zit nu in groep 8 en ik sluit mijn basisschool ook af met 8es en 9es, ik krijg nu geen of weinig extra taken.
ik mag ook 2 ochtende met een vriendin kinderen uit groep 4 ( 2 vaste kinderen ) helpen met hun lezen. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:07

Ik heb de basisschool ook met 9 en 10-en afgesloten, maar ja als iets wat onder niveau krijgt haal je dat al snel :P Maar op de middelbare school werd ik uitgedaagd. Dus gingen mijn cijfers wel naar beneden, hoe verder ik kwam des te slechter het ging met de vakken waar ik veel moeite mee had (wiskunde bv,). Maar aan de andere kant: ik haal nu ook 7 en 8 op mijn master :) Dus ik kán het wel, maar ik moet mij nu wel echt meer inzetten. Als ik niets doe, dan haal ik toch lagere cijfers.
Dat vond ik jammer aan mijn basisschool: iedereen had hetzelfde niveau in de opdrachten... totaal niet geprikkeld om meer uit jezelf te halen. Dus daar is het uitstel gedrag bij mij begonnen: waarom een proefwerk een week van te voren leren, als het in de pauze ook kan? :P
Dus ik vind het echt super van de school van je zoontje dat ze hem wel echt willen prikkelen door hem naar groep 3 te laten gaan :) Ik weet van mezelf dat ik daar lui van ben gaan worden omdat je het toch wel kan. Dus last minute werk := (alhoewel ik vwo wel netjes in 6 jaar heb gedaan, WO ben ik langer mee bezig wegens ziekte helaas)

Ben wel blij om te horen dat je zoontje zich op sociaal gebied wel goed ontwikkeld en wel gewoon gezellig speelt :)

Wij werden op de middelbare school wel getest, wat het was weet ik nog steeds niet. Maar ik heb het papiertje gevonden: ik scoorde hoog op algehele intelligentie en redeneren. Er is niets met die scores gedaan overigens :+ Dus waarom het is afgenomen weet ik nog niet hahahaha

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:47

Heino schreef:
In hoeverre lijdt het kind er onder dat hij de taken al snel af heeft? Ik ben zelf net niet hoogbegaafd (mis 2 puntjes :P) maar heb mijn basisschool ook met allemaal 9ens en 10en afgesloten, dus het ging me allemaal erg soepel af. Toch heb ik daar nooit problemen mee ervaren omdat ik gewoon met de rest mee moest doen en geen extra taken kreeg. De vrije tijd die ik over had ging ik gewoon lezen of tekenen en dat verveelde me helemaal niet. Ohja en in groep 7/8 mocht ik een paar ochtenden per week de kinderen uit groep 3 met leesproblemen helpen :)

Het is vaak zo dat kinderen die een intelligentie hebben die ligt in de categorie die jij nu noemt het goed en gemakkelijk doen op school. Hoe verder je van dat gemiddelde afzit (nu concentreer ik me even op erboven) hoe meer problemen je kunt verwachten. Meestal worden de echt uitzonderlijk intelligente kinderen helemaal niet herkend. Leerkrachten denken juist vaak dat de kinderen die in de categorie zitten die jij noemt hoogbegaafd zijn. Neem een kind dat bijvoorbeeld 10 is en in zijn geest al bezig is met begrippen als wiskundige oneindigheid (en dit begrip zelfs helemaal zelf ontdekt heeft). Alle vragen die zo'n kind stelt zullen niet begrepen worden of raar worden gevonden. Er zijn maar weinig leerkrachten die dan door hebben dat ze met een kind te maken hebben dat met "rekenen" vele jaren vooruit is in denkvermogen, sterker nog op sommige punten al een denkniveau heeft bereikt wat de meeste volwassenen nooit halen. Zo'n kind merkt wel dat zijn omgeving heel raar op zijn vragen reageert en zal waarschijnlijk leren niets meer te zeggen. Het is echt niet eerlijk om te denken dat een beetje extra tekenen of helpen in de klas voor zo'n kind soelaas biedt. Het vervelende voor deze kinderen is niet dat ze hun werk snel afhebben maar meestal dat ze het werk helemaal niet afkrijgen, ze missen de uitdaging zo erg dat ze wegzinken in apathisch of vervelend gedrag. Deze kinderen hebben dus niet meer de voordelen van hun hoge intelligentie zoals het halen van hoge cijfers. Daardoor worden ze dan nog weer veel gemakkelijker over het hoofd gezien. Ook zijn er kinderen die expres ongeveer 30% fouten maken in hun werk zodat ze niet zullen opvallen bij de andere kinderen. Verder weet ik niet of het echt zo is maar ik heb de indruk dat meisjes vaak wat langer dan jongens braaf hun taken blijven doen zelfs als die taken veel te gemakkelijk zijn.

Overigens vind ik dat het testen op IQ scores niet zo belangrijk is, veel van de testresultaten leiden concreet (in het onderwijs) tot niets. Waar het om gaat is dat er onderwijs zou moeten zijn dat bij de kennis en vaardigheden van het individuele kind aansluit of dat nu boven of onder het gemiddelde niveau ligt, zonder dat zo'n kind zich daarbij op wat voor manier dan ook een buitenbeentje zou moeten voelen. Ik hoop dat het ooit normaal gaat worden om leerstof aan te bieden die ligt op het niveau wat het kind kan doen en ook wil doen. Daar hebben kinderen veel meer aan dan dat ze allerlei testen moeten doen en allerlei etiketjes krijgen opgeplakt.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 09-07-09 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:55

Dat hoop ik inderdaad ook: stof op niveau :j
Leesgroep 4 begon ook te vervelen (wij hadden niet het avi systeem, maar 1,2,3,4) en je kon dan niet eens zelf een leuk boek uitzoeken. Maar je bleef hangen bij oma en de katten :+
Bij verveling heb je ook nog de kans dat het motivatie niveau zo snel daalt dat er uiteindelijk onvoldoendes komen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:33

Hermelientje, daarom ook de vraag, in hoeverre lijdt het kind er onder? Je hebt hoogbegaafdheid en hoogbegaafheid, uiteindelijk blijft het maatwerk :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:35

Ene kind kan inerdaad prima blijven op de oude school met wat extra werk erbij, terwijl de ander toch echt naar een speciale school nodig heeft. t is ook maar net wat het kind zelf wil en wat de school kan aanbieden :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:36

Idd :) Bij mij op de basisschool was er helemaal geen aandacht voor, alleen voor de kinderen met moeite met school. Op de middelbare begon dat pas, die extra aandacht, daar had je zogenaamde 'masterclasses' enzo. Maar ook pas vanaf de 3e ofzo dacht ik. Komt wel steeds meer heb ik het idee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:46

Klopt!
Mijn basisschool kon je hooguit een klas overslaan, meer niet. Middelbareschool heeft nu ook een VWO+ en zelfs het WO doet mee met de honours trajecten! :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:51

Ik vond het altijd zo sneu voor mijn vriendinnetje, die had een klas overgeslagen en verveelde zich nog dood in de hogere klas. Had alles direct af en kon zich dan gaan vervelen... en daar werd verder helemaal geen aandacht aan besteed.
Ouders zijn toen wel verhuisd naar een stad waar ze wél een goede plek voor haar hadden :) Daar kreeg ze weer lol, maakte gymnasium af en studeerde af en geeft nu al les op de universiteit :=

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:58

Heino schreef:
Idd :) Bij mij op de basisschool was er helemaal geen aandacht voor, alleen voor de kinderen met moeite met school. Op de middelbare begon dat pas, die extra aandacht, daar had je zogenaamde 'masterclasses' enzo. Maar ook pas vanaf de 3e ofzo dacht ik. Komt wel steeds meer heb ik het idee.

Fijn dat er meer aandacht voor komt. Je hebt helemaal gelijk het is per kind verschillend of ze er onder lijden. En als kinderen het heel belangrijk vinden om bij de groep te horen en absoluut niet willen afwijken dan moet je daarin als ouder niet teveel gaan zitten sturen vind ik zelf. Als een kind niet gelukkig is heb je sowieso al slechte voorwaarden voor onderwijs. Het is ook maar wat voor elk individueel kind belangrijk is.

Welshcobfan somt heel mooi op wat zij als minder leuk ervoer en wat de nadelen zijn van "gewoon meedoen met de rest".
Heb jij zelf geen last van bijvoorbeeld dat slechte plannen en alles uitstellen tot de laatste minuut?

Een hele interessante link is dat van Randalinpony, die ga ik eens goed bekijken als ik tijd heb.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:01

@Heino: het verschil ook tussen HB kinderen en kinderen die slim zijn, is ook de drang naar leren/informatie vergaren. Een kind met HB (ook als is het geen ziekte, heeft toch vaak een andere omgangsvorm nodig etc etc) zal naar meer informatie snakken. Deze kinderen zullen misschien wel accoord gaan met het "doe maar iets voor jezelf", want zo zijn kinderen. Maar kunnen zich echt stierlijk vervelen, wat op een gegeven moment frustraties kan geven (zie voorbeeld van Welshcobfan)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:11

Ik heb er nu wel degelijk last van, doordat ik jaren en jaren alles met 2 vingers in de neus kon doen en mij daardoor ook niet echt heb ingezet. Je kon mij alleen motiveren als je beweerde dat ik met iets moest stoppen of een niveau lager moet doen (bv 240 uur in 1 jaar gemist op de middelbare school wegen ziekte, moest in 2 week tijd 15 proefwerken doen dus zeiden ze: doe maar het jaar over ;) ik ben dus over gegaan :) )
Maar door gebrekkige motivatie heb ik dus wel in vwo 6 een vak moeten herkansen omdat ik het nét niet had gehaald. Met bijles wel gehaald gelukkig!
Daarom viel mij het WO ook even goed tegen, omdat je nu echt zelf verantwoordelijk was. Ik vond het toch moeilijk om op tijd te beginnen. De meeste boeken staan ongelezen in de kast.
Nu met de master had heb ik een frisse start gemaakt en laat ik zien wat ik wel kan :) Van de middelmatige (luie :P, want als ik een tentamen in 1 dag kan leren, waarom dan eerder beginnen?) bachelorstudent, naar goede master student die graag wil leren.
(ik ga zelfs een 7,7 verbeteren omdat ik weet dat ik hoger had kon halen :=).
Dus ik vind het wel jammer dat ik voorheen nooit geprikkeld ben en toch wel lui geworden ben daardoor. Maar ben vooral blij dat ik zélf mijn motivatie heb terug gevonden en mezelf kan prikkelen om toch het beste eruit te halen :)
Voor het eerst zat ik weer bij een vak bij de top 5 van de cijfers! :D Dus dat was toch wel een fijn gevoel dat ik het wel degelijk kan en in mij heb. Ik heb de juiste keuze nu gemaakt :)
En wie weet ga ik nog wel een studie erbij doen als ik klaar ben!

Hoogbegaafd ben ik niet, maar omdat ik erg snel leer en wel slim ben moet ik wel extra geprikkelt worden. Ben wel gek op allerlei info :P
Als je tegen mij zegt: vermaak jezelf maar. Dan zal ik niet zomaar op zoek gaan naar nog meer kennis, als kind ook niet. Maar geef mij een moeilijke opdracht en ik geniet vollop! Dat is misschien ook wel het verschil met hoogbegaafdheid: mijn hang naar kennis moet wel geprikkelt worden. T is niet zo dat ik heel bewust bezig ben met het verrijken van mijn kennis. Dat is meer een bijvangst omdat ik snel dingen kan onthouden van bv krant, journaal, toevallig artikel, programma. Algemene kennis is uitstekend.
Op sociaal vlak ben ik iets te goed, ik l*l vaak meer dan dat ik serieus oplet hahahahah :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:17

Hermelientje, ik ben uitsteller 1e klas :o Idd wat Welshcobfan zegt, leren in de pauze kan prima, hahaha
Bij mij viel de middelbare school tegen, omdat je daar echt aan het leren moest voor dingen die me niet interesseerden. Stond ook regelmatig 8 onvoldoendes tegelijk, en sloeg dan aan het leren, en haalde het. Maar nooit met goede cijfers, altijd zesjes. Nu doe ik WO en daar haal ik juist weer wel goede cijfers (7ens en 8en), ondanks het een dag/pauze vantevoren echt leren.

Ik ben ook wel een echte kennisvergaarder, het is nu vakantie en ik ben met boeken van volgend jaar bezig :X maar ik vond lezen vroeger (en nu) echt super leuk, dus daar verveelde ik me ook niet mee :) En ik moet zeggen dat ik ook wel veel thuisgehouden ben door mijn moeder... Ik had altijd last van mijn buik, maar of dat dan somatiseren was door onderprikkeling weet ik niet.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 17:13

nou zojuist het gesprek gehad op school en ben blij dat het erop zit, ik was er toch wel erg mee bezig...

het was een gesprek met de juf en de directrice en een begeleider
Dit was voor hun een heel bijzonder geval wat ze ook nog niet hadden ervaren op school, zeker niet omdat het zich opeens in 1 of 2 weken zo ontzettend uitte op alle vlakken en niet alleen in het rekenen.
En ze geven ook eerlijk aan dat ze niet precies weten hoe het allemaal zal verlopen omdat ze dit nog niet hebben meegemaakt, maar ze denken wel dat het in deze vorm van het onderwijs moet kunnen

In ieder geval hebben we dan toch besloten om niet half/half te doen, maar gewoon helemaal door te laten stromen naar groep 3 en even aankijken hoe het gaat en mocht hij af en toe "uitspattingen" ofzo hebben, dan kan hij gerust even weer spelen in groep 2 als hij dat graag zou willen. Zij zijn er anders ook bang voor dat hij juist door half/half een uitzonderingspositie gaat creëren en straks nergens echt bij hoort.. En ik ben het hier wel mee eens
Hij geeft momenteel duidelijk aan dat hij liever in het werkschriftje bezig is dan alleen maar spelen.

rond de herfst en de kerst krijgen we weer een gesprek met z'n allen, waar het van alle kanten de bedoeling is dat we aangeven waar we tegenaan lopen en wat we er mss aan kunnen doen en dat we daar dan ook allemaal eerlijk in moeten zijn en van ons hart geen moordkuil moeten maken..

met rekenen willen ze hem niet nog verder vooruit laten lopen, omdat je een kind niet constant een klas kunt laten overslaan en willen ze straks dus op een andere vorm in het rekenen verder gaan, dit gebeurd dan meer in de vorm van verhaaltjes, zodat er wat dieper op in gegaan wordt en dat hij dus niet alleen maar alles opzegt maar er ook echt over na gaat denken...

Ik vind echt dat ze hun best voor ons doen en er heel goed en eerlijk mee omgaan, ben ook erg benieuwd hoe het allemaal zal verlopen

moest verder wel even lachen, want zag zijn werkschrift en daar moest hij dus paPPa en maMMa schrijven dus ik zei dat ik dat een beetje raar vond aangezien in alle leesboeken alles met één P en M geschreven wordt, maar Jens had dat ook al tegen zijn juf gezegd dat hij dat niet snapte omdat het in zijn leesboekjes anders staat...tja... hoe zit het nu echt met mama en papa??? ik schrijf het altijd met een enkele M en P...

verder gaven ze als tip mee dat teamsport wel belangrijk was voor hem, gelukkig zit hij al op voetbal en dat het spelen van een muziekinstrument ook heel goed voor hem zou zijn en een beetje rust kan geven...

al met al vond ik het een zéér prettig gesprek en ben ik zeer opgelucht...

het enige waar ik nu weer over nadenk is dat er dus geen juffrouw van groep 3 bijzat... maar ik ga er maar vanuit dat deze ook verder geïnformeerd wordt...

Morgen eerst de rapporten maar eens bekijken van beide kinderen en dan maar lekker genieten van de vakantie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:51

Libris: klinkt super :j Waar het uiteindelijk eigenlijk altijd op neerkomt is dat je als ouders en school samen kijkt naar wat het beste is voor dat ene speciale kind. Volgens mij is dat met stip de allerbelangrijkste factor in hoe het met je kind gaat. Niet de theorie van de school, niet extra lesstof per se, maar het open staan voor de mogelijkheden en met elkaar denken hoe je het het beste kan doen in dit specifieke geval.

Het is erg fijn dat ze zo meedenken. Dat de juffrouw van groep 3 er niet was, is natuurlijk jammer, maar ik kan het me wel voorstellen. Het is toch redelijk last-minute beslissingen en het is op scholen de laatste weken van het schooljaar altijd erg druk, niet makkelijk dus om een afspraak ertussen te krijgen als er meerdere mensen bij betrokken zijn. Over het algemeen zijn er of in de eerste of in de laatste week van de vakantie leerlingenbesprekingen voor de overdracht.

Ik zou gewoon na de vakantie gewoon even kennismaken, en eventueel even terloops informeren of ze inderdaad is geinformeerd over de speciale situatie, en dat ze je altijd mag bellen als er iets is. (Dat ligt wel voor de hand natuurlijk, maar dan hou je de communicatielijnen goed open.)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:20

Wow Libiris, wat fijn dat het gesprek zo prettig verlopen is! De school komt op me over als een heel betrokken, open en eerlijke school, super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:34

Als ik mijn ouders moet geloven, had ik precies hetzelfde.. Puzzels maken voor kinderen van veel oudere leeftijd, als ieniemienie de tafel van acht op de camping opdreunen waarbij iedereen helemaal verbaasd stond te kijken.
Heb groep 2 overgeslagen, en met rekenen op de basisschool deed ik mee bij een groep hoger, en bij die groep zat ik dan weer bij een selecteerd groepje voor extra werk.. In groep 8 zat ik dan ook aan de wiskunde haha.
Voor de rest kreeg ik bij mijn eigen groep ook nog allemaal extra opdrachten om me bezig te houden enzo.

Nu zit ik in 5Gym en sociaal gezien mankeert er niks hoor, haha. Het is alleen jammer dat toen al mijn vriendinnen zestien werden, ik niet altijd mee mocht. Maar ja, kom je ook wel weer overheen.