Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

) komt je bijtelling 5000 euro debet.
Dus daar loop ik vast 
met autokosten 4.400 credit , en dit zal dan zijn de afschrijving en nog iets 

Chiqa schreef:nickyu schreef:.. klopt dat ?
Lees zelf, nee. Dit zijn nog niet eens de kosten van een Flinstone mobiel.
yeahhhh ik heb een flinstone mobiel
Citaat:Privé gebruik omzetbelasting heet dat. Het is voor je winst- en verliesrekening weer een opbrengst. (snap je het nog).
De boeking wordt dan:
(balans) Privé gebruik auto (je bijtelling dus) 5.000 debet
(balans) Af te dragen btw privé gebruik auto 600 credit (5.00 x 12%)
(w&v) Autokosten 4.400 credit
Privé gebruik omzetbelasting heet dat. Het is voor je winst- en verliesrekening weer een opbrengst. (snap je het nog).
sunny44 schreef:[quote="nickyu
kijk dat is duidelijk ..
nu nog catalogus waarde vinden
loveyoutoo schreef:Klein praktijkvoorbeeldje:
Jouw auto heeft een cataloguswaarde van € 20.000 x 25% zou dat dus € 5.000 bijtelling zijn (wat dus bij je inkomen wordt opgeteld). Daarover betaal je je belastingtarief. Als je ook nog btw aftrek hebt genoten over de aanschaf en de kosten van de auto, moet je ook nog eens 12% over de bijtelling afdragen aan omzetbelasting. Dat zou dan dus in dit voorbeeld € 5.000 x 12% = € 600 (over een heel jaar).
Je moet een auto fiscaal in 5 jaar afschrijven, 20% dus, minus de restwaarde. Commercieel mag je hem sneller afschrijven, maar dan zit je weer met commerciële en fiscale verschillen, dus voor het gemakt zou ik gewoon 20% aanhouden als ik jou was.
Stel dat de kosten in een willekeurig jaar zijn (excl. btw indien van toepassing, op mrb zit bijvoorbeeld geen btw)
Benzine 2.000
Onderhoud 1.000
Verzekering 1.000
MRB 750
Afschrijving 1.800
Totaal 6.550
(afschrijving heb ik berekend over € 10.000 - restwaarde 10% (€ 1.000) x 20%.
In dit geval zijn de werkelijke kosten € 6.550 en zijn deze dus hoger dan de € 5.00 (cataloguswaarde x bijtelling).
Maar als je nu een paar jaar verder bent en je hebt de restwaarde van de auto bereikt vallen de kosten voor de afschrijving weg. Dat betekend dus dat (stel dat de kosten in bovenstaand overzichtje gelijk zijn), de werkelijke kosten over dat jaar ineens € 4.750 zijn (€ 6.550 - € 1.800 afschrijving).
Als je ook nog de btw bijtelling hebt komt dat in dit voorbeeld uit op een extra af te dragen btw bedrag van € 4.750 x 12% = € 570.
nickyu schreef:pmarena schreef:Nou ik liep vandaag de accountant tegen het lijf , we gaan er morgen eens voor zitten en hij heeft nog een rekenmodule ergens...
Maar jullie zouden dus in mijn geval voor op de zaak zetten gaan , en de bijtelling accepteren ?
Of toch mogelijk beter privé en dan de zakelijke kilometers in rekening brengen