Auto-van-de-zaak bijtelling ? Privé / zakelijk ? HUH ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunny44

Re: Auto-van-de-zaak bijtelling ? Privé / zakelijk ? HUH ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:43

BTW prive gebruiken (tussen de te vorderen en te betalen en de af te dragen BTW)

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:09

Privé gebruik omzetbelasting heet dat. Het is voor je winst- en verliesrekening weer een opbrengst. (snap je het nog).

De boeking wordt dan:

(balans) Privé gebruik auto (je bijtelling dus) 5.000 debet
(balans) Af te dragen btw privé gebruik auto 600 credit (5.00 x 12%)
(w&v) Autokosten 4.400 credit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:26

Ik moet al elke keer nadenken wat debet en credit ook alweer betekend :o :P

Ik zal er even voor moeten gaan zitten om die 3 regeltjes te vertalen :P

Zoals ik het (als belastingkneus dus....) lees zie ik :

op je balans (onderdeeltje van het hele belasting-boekhoud-overzicht-gebeuren , dat weet ik dan nog net :o ) komt je bijtelling 5000 euro debet.
En die kosten zijn niet "goed" zeg maar. Dus dan is credit wel goed ? Maar die 12% privé gebruik was toch ook nadelig :? Dus daar loop ik vast :P

En dan krijgen we in regel 3 een w&v , is dat winst & verlies :? met autokosten 4.400 credit , en dit zal dan zijn de afschrijving en nog iets :?
In ieder geval positief voor de portemonnee toch ?

Maar daar staat dus credit en dat geeft nogmaals de indruk dat die 12% juist positief voor mij is , terwijl het toch juist een extra "pluk" is voor de BD :?

Afijn , al met al snap je wel waarom ik niet zelf de boekhouding doe :o

Ik zou er graag meer van leren maar poeh ik loop dus binnen no-time al vast omdat ik al geen basis-kennis-bodem heb :o
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-07-09 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:34

W&V is inderdaad winst- en verliesrekening. Een bedrag dat credit staat op de winst- en verliesrekening is een 'opbrengst' (hoger resultaat dus). De autokosten komen debet (een 'verlies' dus). Daarom zou het ook niet logisch zijn als je bijtelling hoger is dan de totale autokosten van dat jaar. Dan zou je winst hoger zijn omdat je per saldo meer 'opbrengsten' aan autokosten hebt (de bijtelling naar privé) dan kosten voor je auto (onderhoud, mrb, verz, afschrijving ed).

De € 600 btw staat credit op de balans, dat betekend dat het een schuld is, die je aan de belastingdienst moet betalen.

Wacht... ik zie dat ik het hierboven niet goed heb opgeschreven. Ik zeg dat de € 600 een 'opbrengst' is, dat is niet zo. De € 600 zijn 'kosten', de bijtelling is een opbrengst.

Ik snap dat je het niet meer snapt hoor, ik moet ook goed nadenken over deze dingen :o

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:02

Chiqa schreef:
nickyu schreef:
.. klopt dat ?

Lees zelf, nee. Dit zijn nog niet eens de kosten van een Flinstone mobiel.

:') yeahhhh ik heb een flinstone mobiel :D 8-)
(had ik alles nog naar boven afgerond ..kom nml op 3360 pjr)

Citaat:
Privé gebruik omzetbelasting heet dat. Het is voor je winst- en verliesrekening weer een opbrengst. (snap je het nog).

De boeking wordt dan:

(balans) Privé gebruik auto (je bijtelling dus) 5.000 debet
(balans) Af te dragen btw privé gebruik auto 600 credit (5.00 x 12%)
(w&v) Autokosten 4.400 credit

kijk dat is duidelijk ..
nu nog catalogus waarde vinden

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:11

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:19

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 14:20

Nou ik liep vandaag de accountant tegen het lijf , we gaan er morgen eens voor zitten en hij heeft nog een rekenmodule ergens...

Maar jullie zouden dus in mijn geval voor op de zaak zetten gaan , en de bijtelling accepteren ?

Of toch mogelijk beter privé en dan de zakelijke kilometers in rekening brengen :P

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:00

loveyoutoo schreef:
Klein praktijkvoorbeeldje:
Jouw auto heeft een cataloguswaarde van € 20.000 x 25% zou dat dus € 5.000 bijtelling zijn (wat dus bij je inkomen wordt opgeteld). Daarover betaal je je belastingtarief. Als je ook nog btw aftrek hebt genoten over de aanschaf en de kosten van de auto, moet je ook nog eens 12% over de bijtelling afdragen aan omzetbelasting. Dat zou dan dus in dit voorbeeld € 5.000 x 12% = € 600 (over een heel jaar).

Je moet een auto fiscaal in 5 jaar afschrijven, 20% dus, minus de restwaarde. Commercieel mag je hem sneller afschrijven, maar dan zit je weer met commerciële en fiscale verschillen, dus voor het gemakt zou ik gewoon 20% aanhouden als ik jou was.

Stel dat de kosten in een willekeurig jaar zijn (excl. btw indien van toepassing, op mrb zit bijvoorbeeld geen btw)

Benzine 2.000
Onderhoud 1.000
Verzekering 1.000
MRB 750
Afschrijving 1.800

Totaal 6.550

(afschrijving heb ik berekend over € 10.000 - restwaarde 10% (€ 1.000) x 20%.

In dit geval zijn de werkelijke kosten € 6.550 en zijn deze dus hoger dan de € 5.00 (cataloguswaarde x bijtelling).

Maar als je nu een paar jaar verder bent en je hebt de restwaarde van de auto bereikt vallen de kosten voor de afschrijving weg. Dat betekend dus dat (stel dat de kosten in bovenstaand overzichtje gelijk zijn), de werkelijke kosten over dat jaar ineens € 4.750 zijn (€ 6.550 - € 1.800 afschrijving).

Als je ook nog de btw bijtelling hebt komt dat in dit voorbeeld uit op een extra af te dragen btw bedrag van € 4.750 x 12% = € 570.

nickyu schreef:
pmarena schreef:
Nou ik liep vandaag de accountant tegen het lijf , we gaan er morgen eens voor zitten en hij heeft nog een rekenmodule ergens...

Maar jullie zouden dus in mijn geval voor op de zaak zetten gaan , en de bijtelling accepteren ?

Of toch mogelijk beter privé en dan de zakelijke kilometers in rekening brengen :P

Als je dus het voorbeeld hiervoor neemt;

Op de zaak betekend dan;

Totale autokosten; € 6.550,-
Bijtelling; € 5.000,-

Blijft € 1.550,- kosten over die je dus ten laste van je winst kunt berekenen
Maar je moet dus ook nog € 600,- BTW betalen.

Niet op de zaak;

€ 3000 (Benzine + onderhoud) *0.19(BTW) = 570 BTW > mag je extra terug vragen 75% >> = €427,50

+ nog 19 cent de kilometer ( weet niet hoeveel kilometer je rijd maar als je op 2000 € brandstof per jaar
uit komt behoorlijk wat met een zuinige auto) stel 20000 km * 0.19 = € 3.800,- kosten wat je ten laste
van je winst mag berekenen...

Niet echt overzichtelijk meer maar ligt er dus even aan hoeveel je rijd.