Samenwonen financieel haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:18

Ik denk ook dat t krap wordt en dat je beter even een jaartje kan wachten totdat je werk hebt, wat meer hebt gespaard, wat meer uit kan geven enz.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:18

breezy302 schreef:
Huur: 250 ( eigenlijk 500 maar huursubsidie)
Eneco: 100.
Tv/internet: 20.
Dsw: 90 ( die van mijn vriend wordt door zijn ouders betaald).
Hoogheemraadschap; 12.

Dan hadden we dus nog 278 euro over! dan kwamen de boodschappen. 50 euro daar deden wij samen 2weken mee!
[/quote}

Gemeentelijke belastingen staan er al bij hoor, en nee dan ben je niet niet failliet. Er bestaat ook nog zoiets als spaargeld hebben en er niet aankomen ( van mijn vriend) en je red het dan makkelijk en trouwens Ts, als je gaat samenwonen komt er nog 700euro aan studiefinanciering bij he!

En mensen waar wij van hebben geleefd is krap ja. Maar ik ben blij dat ik en mijn vriend niet van die verwende mensen zijn en ons prima kunnen redden. Zou wat zijn als je aan 1000 per maand te weinig hebt! leef naar de inkomsten die je hebt.

Knap dat je dat geredt hebt +:)+ .

Maar ik mis wel de verzekeringen qua inboedel enz.
Jullie hebben zo te zien geen auto bij de deur en de TS wel.
Verder verontreinigingsheffing/ rioolheffing komen nog boven op de gemeentebelasting bij ons.
Telefoon staat er niet bij.
Hoogheemraadschap is water? Anders is dat ook nog eens 20 euro extra bij ons.

Mocht de TS ook nog studiefinanciering krijgen dan gaat het vast lukken.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:19

Ik denk dat het voor jullie beter is om eerst even lekker te gaan sparen.En wachten totdat jij ook een inkomen heb.Nu met je vriend het bijna alleen op hoesten . Wanneer je straks een paar tegen slagen heb gehad , heb je niks meer.
Of je moet als optie kunnen kijken voor een bakhuisje.Die zijn vaak niet heel duur en je kunt er best lang zitten..
En voor de inrichting moet je inderdaad 2 de hans spul halen bij de kringloop of het internet afgaan en kijken of je iets gratis ergens op kan halen ..
Laatst bijgewerkt door netam12 op 06-07-09 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:19

Plus, je moet je huisje ook in kunnen richten :) Daar waren wij ook al €1500 aan kwijt ofzo, en dan hadden we nog veel gekregen/van huis meegenomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:20

Die 2000 euro zijn ook niet voor eeuwig, dat is voor max een jaar, wil namelijk wel na de studie direct aan het werk. En van mij part ga ik putjesscheppen :+ Als ik maar even inkomsten heb :)

Huisje inrichten zal het probleem niet zijn qua geld, vriendlief heeft dus ook nog een spaarrekening :)

Wat is een bakhuisje?

Iriscope

Re: Samenwonen financieel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:23

Ik krijg een klein beetje het idee dat je geen nadelen wilt zien.
Bedoel het absoluut niet banketstaaf ofzo, snap ook wel dat je op je roze wolk zit en nu eenmaal graag bij elkaar wilt zijn.
Mijn vriend en ik hebben dit ook gehad ;)
Wij hebben alles op een rijtje gezet en berekend. En nog komen we na veel berekingen iedere maand met de voorziene kosten (zonder de luxe uitgaven dus ) toch weer hoger uit.
Gelukkig hadden wij een buffer en sindsdien ook salaris verhoging dus dat is verder geen probleem.
Zouden wij echter geen buffer hebben gehad dan was uiteindelijk het spaargeld opgegaan aan dagelijkse dingen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:25

hahaha ik zie juist de nadelen! :D
Vriendlief zit nog op de roze wolk :P Ik ben diegene die zo twijfelt, anders het ik dit niet hier op internet gevraagd maar gewoon gedaan ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:26

Babel schreef:
En nog komen we na veel berekingen iedere maand met de voorziene kosten (zonder de luxe uitgaven dus ) toch weer hoger uit.

Klopt; vrienden en familie die jarig zijn, een nieuwe bril of lenzen die je nodig hebt, een ziek huisdier. Gaat vaak harder eruit dan erin :+

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:26

Een bakhuisje is een huisje wat achter een boerderij staat.Soort van schuur.Deze is omgebouwd tot woning.Zijn vaak niet heel groot maar wat je moet hebben zit er in. En je kunt vaak over de huur praten met de boer..

En je moet inderdaad goed nadenken over de voorzieningen die elke keer terug komen.
Je kunt anders ook met een adviseur om de tafel gaan en kijken wat hij jullie aanbeveelt.
Of het financieel mogelijk is of jullie dan nog wat spaargeld over hebben wat de kosten ongeveer per maand zijn..
Laatst bijgewerkt door netam12 op 06-07-09 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:28

Daar ben ik dus ook wel bang voor, voor al die verrassingen :+ .

Enige veiligheid die ik wel heb is dat beide zorgverzekeringen betaald worden en mijn studie+paard.

Verder geen huisdieren, alleen vissen gaan mee :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:28

Bakhuisje ken ik hier niet, dus zal hier niet echt zijn lijkt mij. Lijkt mij ook niets eerlijk gezegd... :P
(ben stik allerisch, dus dat zou niet eens haalbaar zijn)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-07-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:29

Ik zou denk even pen en papier pakken en alle kosten die hier genoemd worden opschrijven. Bij de gemeente uitzoeken hoeveel de belastingen daar precies zijn enz. Het valt in mijn ervaring altijd tegen dus bouw ook een buffer in.
Je kunt nu wel denken dat je de luxe dingen wel laat zitten, toch wordt het al snel vervelend als je geen leuke dingen met vrienden kan doen omdat je geen geld hebt. Mijn vrienden wonen bijvoorbeeld allemaal een half uur met de trein bij me vandaan. Dat soort kosten tikken al snel aan.
Vind het goed van je dat je er reeel naar kijkt!
Had je trouwens al aan de kosten voor telefoon/internet gedacht? Zijn geen hoge kosten vaak maar toch tikt het per maand wel aan!

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:30

zal krap worden denk heb met mijn ex een appartementje gehad echt heel klein en we waren al dik 700 euro kwijt ...ex boodschappen en de andere mikmak die erbij komt... je hebt altijd nog onvoorziene kosten...een auto die stuk gaat ....bijvoorbeeld etc etc.

het valt echt niet mee hoor !!!!!!
het lijkt altijd makkelijk om goedkoop rond te komen maar het valt vies tegen !! koop wat boodschappen niks bijzonders en je bent al snel meer dan 10 euro kwijt voor wat eten voor 1 dag

nu een koophuis ...kost rond de 1200 euro per maand ex boodschappen etc....maar ja krijgen we weer een nuon rekening van 900 euro..tsja...daar moet je ook op voorbereid zijn...was wat fout gegaan daar en nu moeten we dus voor 2 jaar de jaarafrekening betalen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:31

Telefoon en internet was ik zelf idd vergeten.... maar tikt wel aan per maand. Absoluut!

Luxe dingen kan ik ook niet heel lang missen: vind het heerlijk om een keer naar de sauna te gaan of simpelweg naar mijn zus te gaan in Utrecht (en dat is duur in benzine!).

Hmm ik zet alles even goed op papier!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:32

Ik woon nu 1,5 jaar samen en mijn vriend en ik vinden de kosten allebij tegen vallen.

Als je het niet erg vind elk dubbeltje om te draaien kun je het doen. Maar als je nog normaal wat wil ondernemen ga je dat echt niet redden.

Ik zou als ik jullie was eerst eens beginen met vaste lasten op tellen die je nu hebt.
telefoon rekening niet vergeten!

daar boven op de huur die je ongeveer kwijt gaat zijn. kosten voor boodschappen (wij zitten samen op 50 per week en dan halen we echt niet overdreven veel en geen onnodige dingen)

en bedrag om maandelijks op zij te zetten.

en dan na al die kosten kijken wat je over houd.

Waarom hoeven jullie geen ziektekosten te betalen dan? lijkt me dat dat niet eeuwig zo blijft?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:34

Schrijf eens eerlijk voor jullie zelf op wat jullie nu uitgeven, bedenk ook goed óf je daar evt. in wilt minderen. Avondje stappen, bios, verjaardag met een cadeautje, kapper, eigen risico wat buiten je zorgverzekering valt, nieuwe kleren en ga zo maar door.

Vergeet ook niet dat er véél meer bij op jezelf gaan komt kijken qua kosten dan je nu al hebt. TV-internet, eigen AVP verzekering, inboedel/ brandverzekering. Gemeentebelasting, rioolheffing naast gas/water/licht.. Ze weten je allemaal wel te vinden.. En vergeet niet te overleggen met je ouders of ze wel akkoord gaan met blijven betalen van je paard/ zorgverzekering en studie. Dat blijven ze neem ik aan ook niet eeuwig doen als je uit huis gaat. Misschien toch al eens wat verdiepen in de huurprijzen in jullie buurt, kopen zit er in deze tijd op één salaris niet snel in denk ik..

Als je op korte termijn zicht hebt op een baan, zou ik eigenlijk zeggen; wacht daar lekker op en spaar tot die tijd om iets achter de hand te hebben en voor je meubels enzo.

Als je pas op langere termijn zicht heb op een baan zou ik zeggen; wacht lekker tot je wel een baan heb. Dan hoef je nu niet zo krom te liggen en evt. je spaargeld al aan te breken ;)

Wat voor studie doe je trouwens?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:37

met €1000,- waar je van moet leven kan je echt geen paard onderhouden.

zou echt eens met je vriend om tafel gaan en de vaste lasten opschrijven en zoals je zelf zegt vind je je luxe dingetjes ook erg belangrijk dus bereken die wel mee.
houd er ook rekening mee dat je berekening in werkelijkheid altijd iets hoger uitvalt als dat je denkt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:38

Idd, wat Nathalie zegt.

Begin met het opschrijven van alles wat je verwacht aan vaste lasten te hebben. Kijk dan wat er over is om voor te huren en ga eens rond kijken om te zien of je voor die prijs nog iets kan vinden wat naar je zin is.

BV:
€ 20 internet
€ 30 telefoon
€ 50 auto
€ 200 boodschappen
enz.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:39

Alles wat met de zorg te maken heeft betalen mijn ouders, totdat ik een baan heb. Dit is voor paard en studie zo :)
Vriendlief hoeft ook geen zorgverzekering te betalen, omdat zijn tweelingzus wel studeert en samenwoont en haar ouders betalen een deel van de huur. Dus in het kader van gelijk trekken, hoeft hij geen zorgverzekering te betalen, zolang zij niet volledig haar huur hoeft te betalen :P

Mijn ouders zitten er financieel warmpjes bij, dus ze komen niet terug op hun afspraak :)

Krom liggen is niet onze specialiteit, dus ik denk dat ik hem maar even van de roze wolk af ga gooien hahahaha :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:39

Pff, 950 euro samen? Ik zou er dan nog niet eens overna durven denken om samen te wonen. :o
Wij zijn per maand al 1500 euro bruto aan vaste lasten kwijt.. (wel koopwoning) dus nee mij zou het niet lukken.
En wij leven ook niet luxe hoor. Elke week 50 euro aan boodschappen, voor alles zo goedkoop mogelijke abbonementen, we gaan nooit stappen o.i.d...
Dus nee met 950, ik denk niet dat dat gaat lukken.
Misschien lukt het je nét met 950 in de maand als je goedkoop huurt, maar er is elke maand wel weer wat extras zoals verjaardagen, dierenarts, bruiloft en ga zo maar door. Dit laatste vind ik nog het zwaarste vallen hoor; je rekent er niet op en toch gaat er elke maand weer geld uit. ;)
Ik zou het dus écht niet doen...... :n

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:40

Ik denk dat je het wel red,
ik verdien tussen de 1200 en 1300 euro netto per maand, heb een paard en mijn eigen huisje! Wel is het zo dat het soms passen en meten is, maar met een beetje creativiteit lukt het me nog altijd!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:40

Ik zal inderdaad even een berekening maken en hoeveel moet ik daar dan per maand er nog 50 euro bij doen omdat het altijd hoger uitvalt?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:41

Eerder 100 of meer, onverwachte rekeningen zijn op een of andere manier altijd hoog :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:41

hahahaha wil ik best wel geloven :P

Heb tot nu toe alleen maar geld terug gekregen van de belasting :P

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:41

maak daar maar 100 van zou ik zeggen.

Mijn vriend en ik hebben een normaal in komen, normale lasten en nog blijft het passen en meten (omdat we toch ook wel flink sparen) En in de gaten houden dat je niet te veel extra dingen doet in een maand.

Wij vonden het vies tegen vallen.