Mijn tuin is een drama

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Mijn tuin is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:01

jeetje wat een ideeen! Ik denk dat het niet allemaal te complex moet worden voor de TS.

Als je zelf geen groene vingers hebt is het nl. heel erg moeilijk om ideeen te creeeren en dan ook nog te weten welke consequenties dat heeft.

Mijn moeder is echt een rastuinierster (is haar lust en haar leven) en zij kan van niks echt iets prachtigs maken. Maar zij speelt echt heel veel met hoogteverschillen, kleuren, voorjaarsbloeiers, laatbloeiers, wintergroen etc.

Ik heb dit helaas niet van haar geerfd en ik zou door de bomen het bos niet meer zien als er veel verschillende facetten in een tuin zijn die allemaal specifieke verzorging nodig hebben.

Ik ben dan eigenlijk ook heel erg blij dat ik een balkon heb en geen tuin! Niet aan mij besteed ;-).

@ annelies: De zon komt vanaf 14.00 recht tegenover mijn balkon te staan en gaat pas weg als hij onder gaat.
Ik heb op echt hete dagen dus het zonnescherm omlaag, maar niet altijd.
Ik geef de plantjes elke avond een flinke hoeveelheid water (zitten gaatjes in alle potten zodat water weg kan vloeien)...

Maar toch verbranden ze. Echt waar! Zelfs rotsplantjes verschroeien in die brandende zon.
De zon staat dan ook echt pal op mijn balkon en er staat geen wind...

Ik ben ook al jaren aan het schipperen met mijn planten. De buxus gaat de deur uit, die is nu echt meer dood dan levend. Maar ik wil in de winter wel wat groen hebben om naar te kijken.

Zelf denk ik dan aan een olijfboompje of sinaasappelboompje, maar ik weet bij god niet of die op zo'n balkon de winter doorkomen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:18

Zit je balkon dan half in het huis gebouwd? In dat geval zul je er wss weinig vorst hebben in de winter wat het ideaal maakt voor sommige meditterane planten.

Idd sinaasappel of olijf maar bv ook strelitzia of bougainvillea. Die worden normaal gesproken in de winter binnen gezet maar als het bij jou niet of maar licht vriest kun je ze wss wel laten staan.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:45

laetitia schreef:
jeetje wat een ideeen! Ik denk dat het niet allemaal te complex moet worden voor de TS.

Als je zelf geen groene vingers hebt is het nl. heel erg moeilijk om ideeen te creeeren en dan ook nog te weten welke consequenties dat heeft.

Mijn moeder is echt een rastuinierster (is haar lust en haar leven) en zij kan van niks echt iets prachtigs maken. Maar zij speelt echt heel veel met hoogteverschillen, kleuren, voorjaarsbloeiers, laatbloeiers, wintergroen etc.

Ik heb dit helaas niet van haar geerfd en ik zou door de bomen het bos niet meer zien als er veel verschillende facetten in een tuin zijn die allemaal specifieke verzorging nodig hebben.

Ik ben dan eigenlijk ook heel erg blij dat ik een balkon heb en geen tuin! Niet aan mij besteed ;-).

@ annelies: De zon komt vanaf 14.00 recht tegenover mijn balkon te staan en gaat pas weg als hij onder gaat.
Ik heb op echt hete dagen dus het zonnescherm omlaag, maar niet altijd.
Ik geef de plantjes elke avond een flinke hoeveelheid water (zitten gaatjes in alle potten zodat water weg kan vloeien)...

Maar toch verbranden ze. Echt waar! Zelfs rotsplantjes verschroeien in die brandende zon.
De zon staat dan ook echt pal op mijn balkon en er staat geen wind...

Ik ben ook al jaren aan het schipperen met mijn planten. De buxus gaat de deur uit, die is nu echt meer dood dan levend. Maar ik wil in de winter wel wat groen hebben om naar te kijken.

Zelf denk ik dan aan een olijfboompje of sinaasappelboompje, maar ik weet bij god niet of die op zo'n balkon de winter doorkomen...

Van een sinaasappelboompje weet ik het niet maar een olijvenboom kan tot -20 overleven ik heb er 2 en ze hebben de winter overleefd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:26

Bij deze dan eindelijk foto's van mijn tuin(puinhoop ;) al lijkt t op de foto wel mee te vallen haha)

Voortuin zoals hij was
Afbeelding

Voortuin zoals hij nu is(let niet op t onkruid van beide buren! 1 van de 2 is inmiddels ook aan zn tuintje begonnen gelukkig!!)
Afbeelding
Mn water was afgesloten dus had ff met een emmer water gegeven zoals wel goed te zien is haha, nu ligt t er weer mooi geharkt bij ;) en de plantjes zien er beter uit nu ze een goede week in de grond staan :)
Afbeelding
Straks als de bodembedekkers goed zijn gaan groeien en de hortensia's wat groter zijn heb ik een zo goed als onderhoudsvrije voortuin want dan is er haast geen ruimte voor t onkruid van de buren om in mn tuin terecht te komen ;)

Achtertuin zoals hij was
Afbeelding

Afbeelding

na het slopen van de verrotte bamboe die tegen de schutting aanzat, en alle verwilderde planten tussen de schutting uit gehaald.
Afbeelding

De coniferenhaag met de buren rechts is dood en nooit bijgehouden dus hangt tot over mn paadje heen, die gaat er volgend jaar uit en wordt schutting.
Gras ligt heel raar in een bultje omhoog en heeft allemaal kale plekken enzo, dat gaat er helemaal uit.
Schutting met buren links wordt opgeknapt en leuke klimplantjes er tegenaan vanaf terras bij huis tot aan het einde bij de kliko's.

Wat ik er verder mee wil doen weet ik nog niet...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:32

Renske,
Leuk om te zien hoor. Een tip: Verander de gehele indeling van de achtertuin. Doordat je nu alles in de lengte hebt liggen toont de tuin veel kleiner. Ik denk dat je het beste resultaat krijgt als je met een lijn diagonaal door de tuin gaat. Als je net als druppeltje een foto vanaf de eerste verdieping zou nemen wil ik wel weer puzelen met een indeling. Helemaal als je dan ook maten aan geeft. En nog iets; wat heb je in de schuur staan? ofwel; wat moet er allemaal door kunnen? En wat verwacht je van jouw tuin? (wat wil je er in kunnen?)

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:34

het is illegaal.. maar een onkruidverdelginsmiddel uit engeland werkt heel goed. weet de naam niet.

en dat maakt echt alles met de grond gelijk

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:36

Waarom zou je dat willen gebruiken?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:42

@ malenka Er staat nog niets in de schuur, woon er nog niet ;)
Heb nu zo'n 2,5 week de sleutel.

In de schuur komt een extra vriezer te staan en verder niet zo veel, geen grote dingen zoals fiets/scooter/oid.
Wel moet ik vanaf de achterdeur makkelijk naar de schuur kunnen lopen en via de schuur ook bij de poort achterin de tuin kunnen komen.

Zal even kijken of ik vanaf boven een foto kan maken, dat moet dan door het dakraampje van de badkamer(dak gaat meteen al schuin)

De tuin is zo'n 4,5 meter breed en begint nu direct aan huis met een stuk terras van ong 4,5x4 en links naast de schuur zit de poort, waardoor de kliko enz naar straat toe moet.
Kliko's hou ik daar ook staan alleen wordt dat wel afgeschermt want ziet er zo niet uit!
De rest van de indeling mag helemaal veranderd en wil iig geen gras meer!
En ik hou van kleurtjes, zoals in de voortuin wel te zien is ;)

De lengte van de tuin weet ik uit mn hoofd niet precies, zal het wel even nameten!

Thanx alvast :D

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 12:49

Hier is ook enthousiast met de tuin begonnen. Gratis tegels geregeld enzo, dus ik hoop ook binnenkort een update te kunnen geven. Die van jou ziet er wel goed uit joh!

Havanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:55

azijn of bleekmiddel werkt perfect tegen onkruid... beetje verdunnen met water en je kan hele opp. hiermee behandelen.

makkelijke planten hortensias, vlinderstruik, lelies...

het is even werk om vaak alles even om te gooien, maar uiteindelijk is het de moeite waard... dus vrienden verzamelen!
doe je dit op een zonnige dag dan is ook nog eens de kans groot dat de wortels van het onkruid wat door het spitten bloot komt te liggen dood brand door de zon...

verder kun je vrij goedkoop je tuin opfleuren door zaadjes te planten... die zijn vaak goedkoper dan vast opgekweekte planten..
lupines bijvoorbeeld komen iederjaar weer terug en maken zelf zaadjes aan... klaproos net zo

gemakkelijke bodembedekkers zijn vinca's

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:18

Tjongejonge wat een nette tuintjes. Moet je die van mij eens zien. Maar goed, ik heb iets van 700 vierkante meter tuin.
Ik moet zeggen dat ik sinds 2 weken ook helemaal groene vingers heb gekregen. Ik heb ze namelijk geruild voor mijn nicotinevingers.

Tegenwoordig doe ik dus ook aan actief tuinieren.
Afbeelding

Dit was mijn kruidentuin

Afbeelding

En dit is hem nu.

Mijn voortuin zag er ook afschuwelijk uit. 1 gedeelte trouwens nog steeds en ik weet niet goed hoe ik dat op moet lossen.
Ik heb nogal grasoverlast tussen mijn bodembedekkers. Het gras ertussenuit trekken is onbegonnen werk. Iemand tips?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:36

Wow dat is een groot verschil al. Jullie zijn dus lekker opgeschoten.

Zie veel leuke voor en na foto's voorbij komen trouwens. En TS ik vind je tuin wel meevallen hoor. Als buren daar al over klagen, dan kun je ze aanbieden het zelf te komen doen. naar hun smaak en ook hun geld.

En zevenblad wat een drama. We hebben hier ongeveer 450 m2 tuin waarvan in eerste instantie een derde zevenblad was in combinatie met bomen en struiken die al ruim 4 jaar niet gesnoeid waren, een volledig overwoekerde moestuin, een midden in de tuin staand groot tuinhuis en een "fraai" grindtegelterras dat het enige was waar je kon doorlopen vanwege gezondheidsredenen van de vorige bewoner.

We zijn nu 4 jaar verder en het zevenblad is al geminimaliseerd naar de borders en een stukje tuin dat nu half af is, maar onze kippen krijgen dat niet op. De rest gebruik ik langzaam aan als groente, zolang je het niet spuit en er geen katten of honden op plassen smaakt het net als spinazie. Kwa snoeiwerk is er denk ik al een 60 m3 materiaal verwijdert, net als het tuinhuis en langzaam aan begint er vaart in te komen. Een derde is nu helemaal klaar op het normale onderhoud na. Dat zijn dichtbegroeide borders met veel hortensia en rodondendron. De helft is half tot bijna klaar, de moestuin, fruit, kruiden en aardbeiborders en de fruitboompjes en rond de vijver. De rest moet nog gedaan worden, het leggen vane en vlonderterras bij de vijver, de zijkant van het huis waar de oude moestuin zat en een nieuw stuk tuin dat net is vrijgekomen waar de moestuin komt. Dat is denk ik nog een jaar werk en dan is het alleen nog onderhouden. Dat is vooral snoeiwerk en maaien en af en toe wat onkruid verwijderen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:51

zet er een pony op :D

nee serieus, waar moeien die buren zich mee zeg :=

ik heb voort moment een stuk bos als achtertuin en dat is ook erg onderhoudsvrij moet ik zeggen, maar moest ik een 'echte' tuin hebben dan zou ik zeker al een stuk afmaken om mn kleine pony af en toe te zetten en een grote kippenren maken. minder gras dat je moet afmaaien... mn moeder heeft bv een kleine stadstuin. een stukje terras en dan een stukje gras, maar zij maait dat ook niet hoor. we hebben er gewoon wilde bloemenmengeling tussen gegooid en tis de mooiste tuin van alle buren vind ik :D

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 01:16

jou tuin was zo erg nog niet :) ziet er wel al mooi uit :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:17

Citaat:
Mijn voortuin zag er ook afschuwelijk uit. 1 gedeelte trouwens nog steeds en ik weet niet goed hoe ik dat op moet lossen.
Ik heb nogal grasoverlast tussen mijn bodembedekkers. Het gras ertussenuit trekken is onbegonnen werk. Iemand tips?

Zooooo herkenbaar... van dat wilde gras. Daar is nix mee aan te vangen. Weet ook niet hoe ik eraf moet komen. Het wordt ook zo hoog en 'pluimerig'...