Belgen discrimineren Nederlanders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Belgen discrimineren Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:53

nee hoor helemaal niet. Want in Nederland is het net zo erg, alles wat hier genoemd word. ;) Dan nog dwingt niemand je hierheen te komen. Zo komt het over, als je altijd hollander wil blijven wil je je niet aanpassen, want je houd vast aan je eigen gebruike... Daar is niets mis mee, maar dan moet je niet tegelijkertijd zeuren dat er Belgen zijn die het daar wat moeilijker mee hebben en even moeten wennen. Uiteindelijk is de enige oplossing het tijd geven. Dan komt het vanzelf.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:00

merensje schreef:
Hebben deze mensen zelf ergens gewoond waar ze je echt niet willen accepteren, waar je altijd de Hollander blijft?

Ja. Wij hebben zelf jaren in Amerika gewoond. En hoewel ik toen nog heel jong was, hoor ik tot op de dag van vandaag nog verhalen van mijn vader hoe hij zich keihard heeft moeten bewijzen in het bedrijf waar hij als "buitenlander" (het was ook voor zijn werk dat we 5 jaar in Amerika hebben gewoond) even de plak kwam zwaaien. Hij heeft zich daar meer dan eender wie moeten bewijzen voor hij werd geaccepteerd. Maar buiten dat, in het dagelijkse leven, werden wij daar perfect in de samenleving opgenomen door buren, kennissen, op school enzovoort.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:09

Nou ik ben opgegroeid met grapjes over domme en gierige hollanders, jullie vreselijke liefde voor de afschuwelijkste kleur oranje, jullie compleet ontbrekende smaak wat betreft kledij en make up (en dat vind ik nog steeds :o ), jullie arrogantie, etc.

Na jaren bokt gooi ik er ook in het echte leven Nederlandse uitspraken uit, zeg ik vaker Nederland ipv Holland, en zou ik er zelfs wel eens een weekendje weg willen, wat ik vroeger nooit zou willen (want eerlijk is eerlijk: wat doe je in dat platte land met molens, zonder lekker eten en met vreselijke bier? :Y ) ).

Mijn mening is dus beetje bijgesteld, maar een Nederlandse tongval kan me nog steeds heel raar overkomen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:11

poes: ik zeg sinds ik op bokt zit ook eerder nederlanders dan hollanders, maar meer omdat ik, nu ik op bokt zit, pas merk hoeveel nederlanders het eigenlijk niet leuk vinden als je "hollanders" zegt. Terwijl ik het ooit kwaad bedoelt heb.
Ik ben overigens niet opgegroeid met dergelijke mopjes. :) Als er al een mop over nederlanders kwam (meestal ging het over een andere nationaliteit zeg ma, maar die moet je al helemaal net noemen want dan ben je zeker de klos.) dan werd er net zo hard een domme belg bij in gesmeten :')

Ik kijk ook wel even vreemd op als ik ineens een Nederlandse tongval hoor, maar meer omdat ik dat niet gewend ben te horen dan om een andere reden :D

En ook ik krijg regelmatig te horen hoe ik bij een bepaalde uitspraak kom en het enige juiste antwoord is dan schaapachtig "bokt" zeggen :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:27

hihihi, enerzijds merk ik hard dat ik verVlaams, anderzijds ben ik nooit zo'n trotse Hollander geweest toen ik in Nederland woonde.
Tegenwoordig vind ik het leuk om mijn paard in oranje setje te hijsen oid (want daar komt uiteraard commentaar op, tegenwoordig amicaal bedoeld :)) ) en ben ik erg pro-Nederland. Ook omdat ik nu pas merk wat ik mis, wat ik vroeger voor vanzelfsprekend aannam. Want Nederlanders kunnen onbeschoft, grof en volks zijn, maar ook spontaan, toegankelijk, vriendelijk en behulpzaam. En die overgang merk ik hard als ik bijv. op wedstrijd ga in Nederland (ben pas nog eens gaan groomen in Belgie, poehee, wat solitair en kil voelde het! En dan zeuren we wel eens over Nederlandse wedstrijdsfeer!)
En het grappige: enerzijds wel oranjedrang, maar ik kan er niet mee lachen als mensen mij aan een echt Hollands accent linken. Ik ben Brabantse, met een zachte g en een sterk verwant dialect, ik heb ook niks met Rrrrrrotterrrrrrdams :n

Poes, ik had (en heb nog steeds een beetje) het beeld dat Vlaamse meisjes juist een stuk plomper en stijllozer zijn dan de Nederlandse meisjes. Zal wel een stukje aangeboren cultuur zijn hoe je er tegenaan kijkt :=

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:32

poes schreef:
Nou ik ben opgegroeid met grapjes over domme en gierige hollanders, jullie vreselijke liefde voor de afschuwelijkste kleur oranje, jullie compleet ontbrekende smaak wat betreft kledij en make up (en dat vind ik nog steeds :o ), jullie arrogantie, etc.

Na jaren bokt gooi ik er ook in het echte leven Nederlandse uitspraken uit, zeg ik vaker Nederland ipv Holland, en zou ik er zelfs wel eens een weekendje weg willen, wat ik vroeger nooit zou willen (want eerlijk is eerlijk: wat doe je in dat platte land met molens, zonder lekker eten en met vreselijke bier? :Y ) ).

Mijn mening is dus beetje bijgesteld, maar een Nederlandse tongval kan me nog steeds heel raar overkomen...

Zo, gooi jij er even wat vooroordelen tegenaan zeg ;)
Jij zegt jullie, ik ben een echt Nederlandse maar jij praat hier echt niet over mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:42

als je het hele bericht leest zie je dat ze zegt dat ze zo opgegroeit is maar dat haar visie veranderd is nu ze Nederlanders heeft leren kennen. En dan zeggen ze op pagina 1 dat Belgen zich snel aangesproken voelen op hun Belg zijn :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:42

Komop zeg, je begrijpt toch wel dat Poes het algemeen bedoelt? En dat dat echt niet voor individuele mensen op hoeft te gaan? Ik voldoe ook niet aan haar beeld van een Nederlander, maar ga me echt niet aangevallen voelen! (en in het algemeen klopt het ook nog wat ze zegt!)

Ik vind Belgie trouwens een heerlijk land, heb er veel vrienden voor het leven (echte, geboren Belgen) en af en toe volledig onverstaanbaar. Kennis uit Roesselare kan tegen me l*llen wat ie wil, ik versta hooguit een kwart van wat ie zegt als we beiden nuchter zijn. Als een van beide gedronken heeft nog veel minder, maar het is wel altijd gezellig met hem. Ik vind het Belgische taaltje trouwens veel vriendelijker klinken, niet zo hard en rauw. Ook doordat de woordkeuze vaak wat "deftiger" is.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 01:03

;) , daar lees jij dan weer overheen.
En Mick, volgens mij zijn er ook meer dan genoeg "chique" Nederlanders.
Ik heb mijn vrienden overal (zelfs in frankrijk :P ), en het is meer een kwestie van de mens als individu.
Maar Belgen van het platteland zijn niet al te tolerant als het om "Hollanders" gaat, maar ook niet als het om wilde Belgen gaat.
Is het nu zo erg om dat te concluderen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 01:12

Ik woon in het platteland en daar doen ze niet moeilijk om. Is niet moeilijk te concluderen maar als het niet waar is, is het niet waar :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 05:12

In West-Vlaanderen leeft dat dus wel heel hard die vooroordelen tegen "Holland".
Gierig vond ik ze trouwens wél, heb jaren opgediend, en Nederlanders gaven echt minder fooi (als je der al kreeg) en waren de enigen die durfden zeuren over de prijs. Dat zie je een Engelsman dus nooit doen.

Urielle: grappig dat jij vlamingen net plomper vindt :D Sja, das eigenlijk het enige vooroordeel waar ik bij bleef, jullie smaak qua kleren... ofwel zie ik gewoon altijd hele foute exemplaren (hier ook op bokt trouwens).

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:02

Mientjeuh schreef:
M_VE schreef:
Dat je een nederlands paspoort hebt, kan ze niets schelen maar bij een nederlandse tongval wordt je meteen als 'ne gierigen ollander' beschouwd. Bij echte Belgen zit het er in gepeperd: Nederlanders=grapjes=discriminatie. Dat zit gewoon zo in het hersensysteem. (Belgen vinden Nederlanders namelijk een beetje vreemd vanwege hun ander gedrag. Oeioei, het moest maar eens 'anders' en tegen de regels zijn)Vandaar dat belgische kinderen dat ook overnemen van hun ouders. En kinderen uitten dat meteen, volwassenen houden dat voor zich of bewaren het voor 'het thuisfront'. Zo zal een volwassen belg ook niet meteen een nederlander discrimineren recht in het gezicht. Nu wil ik niemand over 1 kam scheren ( er zijn veel uitzonderingen), maar er zijn best veel van die belgen...

Sorry hoor, maar volgens mij zit dat maak-grapjes-over-de-Belgen even hard in het Nederlandse hersensysteem geroest. Nederlanders hebben minstens even veel grapjes over Belgen als wij over jullie hebben. Dat is écht geen argument.

En dat discrimineren, daar zie ik hier in Leuven (Vlaams-Brabant) niets van terug. Kan er deels ook aan liggen dat dit een studentenstad is, er veel buitenlanders (vooral Nederlanders) naar hier afzakken om te komen studeren en we het ook gewoon zijn. Ik kan me inbeelden dat dat in een kleiner dorp anders is.

Ik heb persoonlijk absoluut geen problemen met Nederlanders. Nationaliteit maakt voor mij geen enkel verschil, ik heb zelf ook een paar goede vrienden in Nederland. Wat ik wel duidelijk heb gemerkt, die paar keren dat ik de afgelopen jaren in NL was, is dat Nederlanders in mijn ogen meer open zijn. Een praatje maken terwijl je bij de winkel aan de kassa staat te wachten, zelfs midden in de nacht na het uitgaan in een verlaten Amsterdam-Centraal voelde ik me veiliger dan het (in vergelijking) kleine station van Leuven. Iedereen die we tegen kwamen na het uitgaan was vriendelijk, geen gezeik. Dat heb ik bijna standaard wél als ik bv. in Gent, Brussel of Antwerpen 's avonds op de trein sta te wachten.

Ik wou eigenlijk niet echt de nadruk op de grapjes leggen, maar meer op als ze een Nederlandse tongval horen, ze al gelijk discriminerend reageren. Oké, Nederlanders hebben dit ook tegen Belgen maar vellen niet direct een oordeel. Belgen hebben al een oordeel op voorhand, Nederlanders geven iets meer kans.
Verder heb ik in dit topic vermeld dat ik merk dat in Vlaams-Brabant en Limburg, de Nederlanders meer geaccepteerd worden dan in bijvoorbeeld de provincie Antwerpen, West en Oost-Vlaanderen.

Qua grapjes maakt zowel de Belg als de Nederlander als de Fransmanals de Duiter... grapjes over elkaar.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:23

OP zich ben ik gewoon van met Nederlanders om te gaan (vroeger op bedrijf van mijn ouders, nu mijn huidige job, de paarden etc)

Dat van provincie gebonden acceptatie is volledig belachelijk om woorden. Zeker antwerpen?? Dan vergeten jullie wel de gemeentes: schilde, brasschaat, schoten, wuustwezel, hoogstraten en alle tegen de grensliggende gemeentes om te zwijgen over antwerpen city. En ik kan het weten want mijn ouders hebben loftcomplexen op 't zuid en het eilandje in Antwerpen.

Nederlanders zijn hoogmoediger, in sommige opzichten tegen het arrogante aan en ik vind dat je er dikwijls moeilijk vat op krijgt. En dat is wel in contrast met Belgen, die vaak gereserveerder zijn. Dus wss schrikt het vele Belgen wat af.
Wel vind ik Belgen dan weer achterdochtiger, en die eerlijkheid of oprechtheid apprecieer ik dan weer in een Nederlander

Hoewel ik wel moet toegeven dat de combi mij wel goed van pas doet komen. Ik heb geleerd in Nederland van meer 'bij de hand' te zijn, waardoor je op onderhandelingsniveau wel sterk staat. Maar dat gecombineerd met wat meer diplomatie en takt, zorgt ervoor dat mensen minder snel afgeschrikt worden.

Ja voor TS, zorg dat je meer onder de mensen komt. Echt niet alle moeders zijn 'thuis' hoor. In Belgen zijn het bijna allemaal tweeverdieners. Heeft je dochter dan geen vriendjes? Organiseer zelf een feestje, zo leer je de ouders kennen en zal je dochter zelf ook uitgenodigd worden.

Kijk, Belg of Nederlander, met wat bereidwilligheid van beide kanten, zie ik echt niet dat er grote problemen kunnen ontstaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:27

Ik woon ook op het platteland en heb geen problemen met hollanders hoor ;) Bij ons op de universiteit zitten vrij veel hollanders die niet ingeloot zijn, en dan naar België komen, vind ze meestal een stuk aangenamer dan de doorsnee belg, je weet tenminste wat je er aan hebt :)

Anderzijds zijn er ook genoeg Belgen die zeggen waar het op staat. En ik vind onze 'terughoudendheid' ook niet altijd slecht. Gewoon vriendelijk zijn tegen iedereen, ook al moet je ze niet, is ook een vorm van beleefdheid. Ik zou het echt niet zo leuk vinden moest ik met een kwart van de mensen continu in de clinch liggen :D

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:03

Urielle schreef:
En het grappige: enerzijds wel oranjedrang, maar ik kan er niet mee lachen als mensen mij aan een echt Hollands accent linken. Ik ben Brabantse, met een zachte g en een sterk verwant dialect, ik heb ook niks met Rrrrrrotterrrrrrdams :n

Hmmmz... moet je nagaan hoe zwaar het hier voor mij wel niet moet zijn met nederlands accent èn dan ook nog een Rrrrrrrrrrotterrrrdams accent...
grapje
Die rrrrrrrrrr is trouwens vooral Leiden hoor, ben je zo uitgeburgerd dat je dat niet meer weet ;)

Ik merk idd ook wel dat een praatje in de supermarkt hier niet werkt := Word je raar aangekeken. En als er verkeerd is afgerekend (en dat komt hier echt regelmatig voor) ga ik er niet meer achteraan :n Laat die paar centen maar denk ik dan, terwijl het gaat om het principe. In NL begrijpen ze dat, hier ben je meteen weer gierig.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:16

Nou, over smaak valt niet te twisten maar ik vind toch ook dat er een duidelijk verschil is in kledingstijl tussen Nederlanders en Belgen.
Als bij ons in de aula iemand binnenkomt in blauw/grijs/bruine kleren is het gegarandeerd een Belg en als er iemand binnen komt in felle kleurtjes, bllinkende riem en plastic oorbellen is het zeker geen Belg :P .
Nu is dit een beetje veralgemeend, maar eigenlijk vind ik toch ook dat De Nederlandse kledingstijl vaak wat minder is (en dat is mij bevestigd door een Nederlandse klasgenoot (jongen) die net hetzelfde vond).

Ik kan me ook groen geel en blauw ergeren aan de 'we zeggen nooit wat we menen omdat we niet onbeleefd willen zijn' mentaliteit die je idd typisch vlaams zou kunnen noemen.
Bij onze buren zitten ook zo'n paar hypocriete gevallen, vriendelijk in je gezicht maar achter je rug spreken ze schande over jou.
Dan is er bv straatfeest en iedereen vrolijk en vriendelijk terwijl iedereen evengoed weet dat het schone schijn is. Vind ik ook gruwelijk, maar het werkt dus niet om daar eens korte metten mee te maken, dan keren ze hun rug en heb je helemaal geen kans meer om dingen uitgepraat te krijgen.
Ik kan me voorstellen dat je dan wel verbaasd bent als je er even met je nuchtere hollandse mentaliteit tussenkomt en de wind van voren krijgt.

Ik kijk niet vreemd op van een Nederlandse tongval, hoor het toch dagelijks. In Antwerpen en omstreken wonen idd heel veel Nederlanders, als Belgen daar moeilijk doen naar Nederlanders toe kan je het echt niet wijten aan het feit dat ze 'het niet gewoon zijn'.
Tenzij je het natuurlijk al heel aanstootgevend vind als men een Nederlander hollander noemt.
Vinden jullie dat echt zo vervelend? Ik probeer er soms op te letten maar 'hollander' is gewoon makkelijker, bedoel ik verder niets mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:33

Mij stoort het niet meer, vroeger wel. Dit omdat ik bij Holland denk aan Noord- en Zuid-Holland en dat is qua cultuur en achtergrond een compleet ander gebied dan Brabant. Ik heb qua achtergrond meer overeenkomsten met Vlaanderen dan met de Nederlandse Randstad :))
Maar ach, in andere talen is het ook Hollande en Olanda enzo.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:31

Thioro schreef:
Vinden jullie dat echt zo vervelend? Ik probeer er soms op te letten maar 'hollander' is gewoon makkelijker, bedoel ik verder niets mee.

Ik heb er totaal geen moeite mee en nooit gehad ook. Nooit bij nagedacht ook dat er mensen zijn die dat wel doet. Holland = Nederland = hetzelfde naar mijn idee.
Onderscheid tussen Noord/Zuid-Holland en Brabant enzo is er voor mij ook niet.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:15

pharagirlke schreef:
poes: ik zeg sinds ik op bokt zit ook eerder nederlanders dan hollanders, maar meer omdat ik, nu ik op bokt zit, pas merk hoeveel nederlanders het eigenlijk niet leuk vinden als je "hollanders" zegt. Terwijl ik het ooit kwaad bedoelt heb.
Ik ben overigens niet opgegroeid met dergelijke mopjes. :) Als er al een mop over nederlanders kwam (meestal ging het over een andere nationaliteit zeg ma, maar die moet je al helemaal net noemen want dan ben je zeker de klos.) dan werd er net zo hard een domme belg bij in gesmeten :')

Ik kijk ook wel even vreemd op als ik ineens een Nederlandse tongval hoor, maar meer omdat ik dat niet gewend ben te horen dan om een andere reden :D

En ook ik krijg regelmatig te horen hoe ik bij een bepaalde uitspraak kom en het enige juiste antwoord is dan schaapachtig "bokt" zeggen :')

en kun je nagaan dat officieel alleen mensen die geboren en getogen in Zuid-Noord holland. Hollanders mogen genoemd worden :) De rest is nederlands, vroeger was Zuid-noord holland Het graafschap van Holland, later is der nederlanden er bij gekomen.

Zelf ben ik een geboren en getogen hollander! een Zuidje. Maar hier in de zaak heb ik van zoveel mensen gehoort dat ik vast uit belgie kwam want ik heb een belgisch accent, zelf hoor ik dat dus totaal niet... efin dus ik als ras echte Hollander heet hier in de zaak dat belgische meiske :+ (heb er geen problemen mee hoor, maar het is zo grappig :P)\

Edit: van wiki

In 1815 werd Holland een provincie in het Koninkrijk der Nederlanden. Om de dominantie van Holland te verminderen werd de provincie in 1840 gesplitst in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. In de jaren daarna werd nog regelmatig met gebieden geschoven tussen de twee provincies en ook met de andere aanliggende provincies, zoals in 1942 toen de eilanden Vlieland en Terschelling bij de provincie Friesland werden ingedeeld.

Al in de late Middeleeuwen had Holland een grote politieke invloed op het gebied boven de grote rivieren, vooral omdat het graafschap het Sticht (het wereldlijke bestuursgebied van het Bisdom Utrecht) begon te domineren. Tijdens de Republiek werd er ook een steeds sterkere culturele invloed uitgeoefend op de andere gewesten. De stadsdialecten van het Hollands werden het Standaardnederlands. Naar buiten toe bepaalde het machtige gewest de beeldvorming over Nederland. Holland is dan ook in vele talen het woord voor Nederland in het algemeen geworden. Daarbij wordt tegenwoordig gedacht aan stereotypen zoals tulpen, klederdracht en klompen; al sinds het midden van de 19e eeuw worden typisch Hollandse kenmerken ingezet bij de promotie van Nederland als geheel. Vanaf die tijd werd ook de nationale eenheid versterkt door een proces van economische en culturele modernisering dat uitstraalde vanuit de Hollandse steden. Nog steeds is de Randstad Holland (meestal afgekort tot Randstad) het politieke, economische en culturele centrum van Nederland.

nog een edit:

Het graafschap Holland was een graafschap, waarvan het gebied uiteindelijk ongeveer overeenkwam met de provincies Noord- en Zuid-Holland zónder de Zuid-Hollandse eilanden en met de eilanden Terschelling, Vlieland, Urk en Schokland, die later zijn overgeheveld naar andere provincies.

maar dit is nu wel heel erg oftopic :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:28

Volgens mij zijn er hier een hoop Belgen met slechte vrienden want ik heb daar echt geen last van. Hier zegt men gewoon waar het op staat :? Ook zie ik heeel veel Belgen die heul kleurrijk over straat lopen dus da's ook een zwaar vooroordeel. :')

M_Ve: je oordeelt zelf. Ik ken maar heel weinig Belgen die meteen denken "oh jij bent nederlander dus flikker lekker op man". West en Oost vlaanderen is gewoon een heel andere mentaliteit dan de rest van Limburg, dat geven ze zelf ook toe. Ik als Limburger had daar in het begin ook heel effe zo iets van "oh god waar ben ik hier terecht gekomen" maar als je er een tijdje komt, kon ik hun manier van doen wel appreciëren. Ik denk stiekem he, dat mensen die gillen dat Belgen zo gemakkelijk discrimineren gewoon een makkelijke uitweg zoekt. Dit doet me denken aan een ander volk dat ook meteen gilt dat men discrimineert als je hen weigert om hen een sigaret te geven terwijl ze voor een winkel staan waar ze die verkopen. :D

Ik herken echt niets terug van wat hier allemaal gezegd word. Annash heeft hier een heel weekend rondgelopen met mij en die werd net zo joviaal onthaald als ik zelf :D
Wel leuk natuurlijk als je het op een heel volk kan steken ipv gewoon in dat spiegeltje te kijken :D Ik wilde dat ik ook zo kon zijn... Dat zou mijn leven een pak simpeler maken :')

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:56

Citaat:
Ik ken maar heel weinig Belgen die meteen denken "oh jij bent nederlander dus flikker lekker op man".

Moet je voor de grap eens met mijn moeder door Antwerpen lopen, Nederlanders, franstaligen en Amerikanen hebben hier allemaal niets te zoeken volgens haar. En nee ze meent daar geen woord van maar durft dat dan wel eens luidop te zeggen (waarop ik half door de grond zak). Ze moet (van mij :D ) soms echt op haar tong bijten om niet weer te gillen dat het 'weer een hollander is'.
En dat heeft dan 4 jaar voor de Nederlandse staat gewerkt en ook met Amerikanen samengewerkt en jaren in Franstalige landen gewoond/gewerkt :P .

En mijn persoonlijke vrienden zeggen heus ook wel waar het opstaat en anders doe ik het wel, maar dat is dan wel onder ons. Naar 'onbekenden' toe zijn we politiek beleefd, enkel wanneer het echt te grof is geven we ook duidelijk onze mening of negeren we ze gewoon.
Ik ken ook wel mensen (belgen) die altijd en overal hun mening zo luid mogelijk willen verkondigen en ik vind zo'n mensen eigenlijk vermoeiend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:59

Naar onbekenden ben ik beleefd en let ik op mijn woordkeuze, maar alsnog draai ik er niet om heen. :D Maar ik ben wel zo, dat als ik het idee heb dat die persoon op dat moment mijn mening echt niet kan gebruiken, ik hem ook voor me houd... Dat is een stukje empathie vind ik... Heeft niets met "vlaamse beleefdheid" te maken maar met weten wanneer je je mond moet houden. Als dat Nederlanders irriteerd, tja, dan ben ik maar zo'n irritante Belg ;)

Ik durf ook wel eens botte uitspraken hard op te doen al lachend en er word dan wel eens verstoord om gekeken :') Maar dat boeit me niet. Als mensen mijn humor niet kunnen appreciëren moeten ze mijn gesprekken maar niet afluisteren :') Ik zeg het nl nooit hard genoeg dat iemand die niet meeluisterd het toch zou opvangen. Ben dan wel zo venijn dat als ik merk dat iemand echt aan het meeluisteren is, ik expres zulke dwaze dingen zeg om te kijken of die dat idd aan het doen was :')

Ik weet nog dat we in Griekenland zaten en mijn moeder zegt al lachend op de laatste dag voor ons vertrek naar huis: "Zo, da's de eerste vakantie dat we geen Hollanders gezien hebben :D" waarop onze overburen "Hoi buurvrouw!" :') Echt we kwamen niet meer bij... (en zij ook niet trouwens :') )
Was zo'n hotel met allemaal huisjes alla centerpark maar leuker :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:09

In het buitenland nooooit denken dat niemand je verstaat, er is altijd wel net iemand in de buurt die dan wel die opmerking verstaat :+ .

Maargoed ik was als kind ook fantastisch goed in stomme opmerkingen. Mijn vader noemt het vrouwelijk schoon 'kokketeute'. Als 4 jarige ukkepuk schijn ik een keer heel luid midden in de stad 'kijk papa daar, een kokketeute' geroepen te hebben omdat er een vrouw langskwam waarop vader door de grond wilde zakken :+ .
Ook nu soms kan ik er dingen uitflappen die beter binnensmonds hadden gebleven ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:20

Mientjeuh schreef:
M_VE schreef:
Bij echte Belgen zit het er in gepeperd: Nederlanders=grapjes=discriminatie. Dat zit gewoon zo in het hersensysteem.

Sorry hoor, maar volgens mij zit dat maak-grapjes-over-de-Belgen even hard in het Nederlandse hersensysteem geroest. Nederlanders hebben minstens even veel grapjes over Belgen als wij over jullie hebben. Dat is écht geen argument.

Volgens mij begrijp je het nou precies verkeerd :) Nederlanders. Gedachteassociatie : die maken altijd grappen over Belgen. Volgende gedachte : Dus, die discrimineren altijd.

poes schreef:
In West-Vlaanderen leeft dat dus wel heel hard die vooroordelen tegen "Holland".
Gierig vond ik ze trouwens wél, heb jaren opgediend, en Nederlanders gaven echt minder fooi (als je der al kreeg) en waren de enigen die durfden zeuren over de prijs. Dat zie je een Engelsman dus nooit doen.

Tis beschamend, maar ik moest even zoeken of ik nou langs West of Oost Vlaanderen woon :+ (West-Zeeuws-Vlaanderen) Tis dus West-Vlaanderen. Om eerlijk te zijn heb ik die ervaring nou eigenlijk totaal niet...

Voor mijn werk heb ik geregeld contact met Belgen, sowieso met uitgaan en alles ook. Je merkt toch een behoorlijk cultuurverschil. Communicatie, directheid en verwoorden bijvoorbeeld. Maar dat gaat ook op als ik met Noord-Hollanders of Limburgers of Portugezen of Russen ergens over aan het bakkeleien ben. Voor allen moet ik net weer een iets andere tactiek toepassen :)

Verder wil ik nog wel kwijt dat ik vind dat er in Nederland een zeer groot verschil tussen van onder en van boven de rivieren is... :) Van boven de rivieren noemen wij hier, in mijn gebied. Hollanders. En da's heel ander volk idd (stom eigenlijk :+ )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:23

West vlaanderen is gewoon een andere mentaliteit, hun dialect zorgt er voor dat dingen veel groffer over komen dan bedoelt. Als je daar rekening mee houd is het wel okee daar zo :D Je moet alleen af en toe op je tandjes kunnen bijten en kunnen relativeren :D

Thioro: dat heeft mijn moeder toen ook geleerd :') Ik ben ook goed in dingen er uit flappen en pas beseffen dat ik het hardop gezegd heb als iedereen rondom me me verbaast aankijkt :')