Kassieres die niet terug tellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:58

Ik kan ook niet terugtellen :o
en ik ben toch echt niet dom hoor. Doe het natuur/gezondheid profiel op vwo maar het terugtellen lukt me niet.
Op een of andere manier heb ik het 'inzicht' daar niet voor.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:58

Hoezo is het flauw MarvanTom?
Ik kan gewoon terugtellen hoor, doe dat ook mistens 100 keer op een dag, en vraag ook gewoon 35 cent bij als het moet.
Zelf als het bedrag 8.45 is, en mensen willen persee 20 cent bijgeven, dan snap ik het nog steeds en geeft gewoon het goede terug.

Vind het alleen erg jammer dat sommige mensen niet kunnen begrijpen dat dingen die voor hun zelf vanzelfsprekend zijn, voor andere dat niet hoeven te zijn.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:59

Shadow0 schreef:
LimaMambo schreef:
kan je mij uitleggen waar ik iemand dom noem..??

Ja, dat kan ik :j Jij zegt over mijn vraag dat jij 'zo dom niet bent'. Daarmee geef je dus aan dat je mensen die een bedrag niet kunnen splitsen blijkbaar wel dom vindt. Jij voelde je met een vergelijkbare opmerking over het terugtellen heel erg aangesproken, dus des te meer reden om er zelf wat voorzichtiger in te zijn.

je hebt gelijk.. sorry..
maar bedoelde het uiteraard niet zo ;)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:00

Lovely1 schreef:
Muisbal schreef:
Ik werk zelf ook aan een kassa, dan niet zo druk als in een supermarkt, maar op een dag komen er wel zo'n 200 klanten langs de kassa. En ik tel altijd terug, is het niet voor de klant, dan wel voor mijzelf, controleren of ik zelf wel het goede bedrag terug geef. Daarmee voorkom je kasverschillen. Lijkt mij wel lekker makkelijk, om geld iemands hand te kwakken, maar goed is het niet. Fijn als je er aan het eind van de dag achter komt waar bijvoorbeeld 15 euro is gebleven? Gejat? Verkeerd in iemand handen gekwakt?

Als je achter een drukke supermarktkassa zit kan het alsnog gebeuren dat geld "vermist" wordt. Puur door verkeerde aanslag of doordat je na een groot aantal klanten niet zo alert meer bent (na 3 uur is het toch wel weer tijd voor een bak koffie).

Als je verkeerd aanslaat en je telt terug, kom je er vanzelf achter dat het niet klopt wat je geeft, zeker als je het gegeven geld apart houdt / in de geldclip stopt. Dat er geld zoek raakt is helemaal niet nodig als je maar de juiste procedures aanhoudt.

Ik sta ook hele dagen achter de kassa als we met weinig personeel staan (van 9 tot 5 met 3 kwartier pauze, of van 9 tot 6 met een uur pauze) juist door controle voorkom je fouten :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:00

Zwitsal schreef:
MarvanTom: ik vind dat je een beetje voorbarige conclusies trekt..
Mede door het onderwijs de laatste jaren hebben de scholieren van nu gewoon hun optel/hoofdreken vaardigheden niet meer nodig. en iets wat je in 3 jaar (oid) een beetje leert.. en vervolgens zelden meer doet ja dat verleer je.
Dat wil niet gelijk zeggen dat je dan maar dom bent

Ik ben het niet met je eens!
Ik wilde zeggen: hou toch op met je gezwets!
Maar dat gaat weer ff net te ver.
Zelf heb ik een schoolgaande/minderjarige dochter die wel gewoon terug kan tellen, dus het zal aan de opvoeding liggen dan?
Ben vast streng of stug, maar als je niet weet wat je betaalt en terug moet krijgen of wat je terug moet geven, ja: da nben je toch gewoon dom?!?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:02

ik werk in een tuincentrum. maar ik tel altijd terug ( terug rekenenen kan ik niet dat doet de pc. ik zou niet snel kunnen reken hoeveel ik terug moet rekenen) maar het tellen kan ik wel.
dat vind ik juist belangrijk achter de kasse. ik erger me dood aan mensen die dat niet kunnen. ga dan niet achter de kassa staan. ik tel eerst terug. als mensen bezig zijn met geld in de portomee te doen vraag ik of ze het bonnentje willen. zoja geef ik het ze zonee dan gaat het bij het oud papier. of het nu druk is of niet, je hoort je klanten netjes te behandelen. en niet af te raffelen. dan hoort de winkel maar meer kassa's te hebben.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:03

MarvanTom, dus als iemand gewoonweg niet terug kan tellen is die persoon dom?
Iedereen is slim op zijn/haar eigen manier. Ik heb geen hoge opleiding, maar kan zeggen dat ik een toppertje ben ik terug tellen.
Maar verder over het algemeen ben ik totaal niet goed in wiskunde, dan ben ik toch ook niet dom? Je kan/hebt het of niet...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:04

MarvanTom schreef:
Kom op nou toch! :n
Jij wilt toch ook weten wat je terug krijgt als je iets hebt gekocht?
En dat de kassiere het juiste bedrag terug geeft?
Heeft niks te maken met scholing of nivo en of iemand beter is in talen; wát een slecht excuus zeg! :(
Gewoon netjes uittellen en klaar!
Da's toch niet moeilijk ?!?

Misschien vinden wij het wel moeilijk, netzoals jij het behoorlijk moeilijk vind om je in te leven ;)
En imo is dat een stuk erger dan niet kunnen terugtellen :=

Jolandaa_

Re: Kassieres die niet terug tellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:06

waarom doe je dan kassa als je dat niet kan.. niet stom bedoeld hoor. ik snap alleen niet dat mensen iets doen wat ze niet kunnen en weigeren te leren ( want alles valt te leren)

asjemenou

Oke, het is dus heel simpel!
Als je goed geld terug kan tellen achter de kassa, dan mag je zo naar elke universiteit die je maar wilt, met een goede studiebeurs erbij! :D

Kun je geen geld terugtellen, dan zit er helaas niks anders op dan een carriere als putjesschepper ..

Vraag me af wie hier nu zo`n goede opvoeding heeft gehad..

Ajooh

LimaMambo schreef:
MarvanTom schreef:
Ja, dat klopt.
Die clown smiley van je helpt je echt niet, hoor!
En in jouw zogenaamde leuke commentaar zie ik ook de lol niet van in.

Als jij niet terug kan rekenen, vind ik jou dus dom.
Er is niets makkelijkers dan dat en als je dat al niet kan... >;)

goh.. vandaar dus dat ik een IQ heb van 132.. vond het al zo raar.. :')

en jij met een IQ van 132 zit achter de kassa? :D Kan je dan niet wat beter gebruik gaan maken van je hersencellen? :P

naja ik tel zelf altijd na. en vind het echt vervelend als mensen niet een klein beetje kunnen hoofdrekenen. Het is even wennen en oefenen, maar volgens mij moet het echt goed te doen zijn hoor...

Air

Ik kan het dus ook niet, nouja ik KAN het wel.. thuis, iin mn eentje, en met kleine bedragen..
Toen ik achter de kassa werkte blokkeerde ik gewoon, het is mij in een half jaar tijd mar een paar keer gelukt, en alleen bij kleine bedragen.. als ik bij grotere bedragen moest terugtellen blokkeerde ik echt gewoon := Dan zag ik het echt niet meer.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:07

Ik ben zelf kassiere en ik tel ALTIJD 2x terug..
In de lade pak ik het wisselgeld van groot naar klein, en als ik het aan de klant geef tel ik het terug.
En ik moet zeggen dat ik het in het begin ook wel lastig vond, maar zodra je het bij elke klant probeert en doet word het steeds makkelijker en nu is het gewoon normaal. Maar het wil absoluut niet zeggen dat iemand dom is ! !

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:07

MarvanTom schreef:
Ben vast streng of stug, maar als je niet weet wat je betaalt en terug moet krijgen of wat je terug moet geven, ja: da nben je toch gewoon dom?!?

Hier hiep hoera, winnares van de kortzichtigste bericht van vandaag. :)

Ooit gehoord van discalcullie?

Ik heb 2 jaar zowat bij de Appie gewerkt als kassa meisje en telde ook gewoon netjes terug. Maar ik had ook collega's die daar gewoon wat meer moeite mee hadden bij sommige bedragen. :) Dan ben je niet gelijk dom.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:09

Muisbal schreef:
Lovely1 schreef:

Als je achter een drukke supermarktkassa zit kan het alsnog gebeuren dat geld "vermist" wordt. Puur door verkeerde aanslag of doordat je na een groot aantal klanten niet zo alert meer bent (na 3 uur is het toch wel weer tijd voor een bak koffie).

Als je verkeerd aanslaat en je telt terug, kom je er vanzelf achter dat het niet klopt wat je geeft, zeker als je het gegeven geld apart houdt / in de geldclip stopt. Dat er geld zoek raakt is helemaal niet nodig als je maar de juiste procedures aanhoudt.

Ik sta ook hele dagen achter de kassa als we met weinig personeel staan (van 9 tot 5 met 3 kwartier pauze, of van 9 tot 6 met een uur pauze) juist door controle voorkom je fouten :)

Ik ben het zeker met je eens dat het fouten voorkomt. Het is belangrijk om je kop erbij te houden maar bij drukte en chaos wil het nog wel eens voorkomen dat dit niet gebeurd. Ik had nooit veel kassaverschil maar in veel gevallen worden veel grote verschillen gemaakt door diefstal en retouren die verkeerd worden afgehandeld.

Shadow0

Re: Kassieres die niet terug tellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:11

Wat mij betreft hoeft het terugtellen trouwens niet per se. Ik schat altijd vooraf wat het ongeveer gaat kosten, en vervolgens wat ik ongeveer terugkrijg. Als dat 'ongeveer' klopt ben ik al snel tevreden. Dan hoef ik de bonnetjes niet en ga ik ook niet alle dubbeltjes natellen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:12

Ik heb ook 2 en half jaar achter de kassa gewerkt en mede omdat het mij nooit opgedragen is dat ik moet terugtellen heb ik het ook niet echt geleerd omdat ik geen manier had om even te oefenen of wat dan ook. Als er dan klanten bijstaan en je wilt het eens zelf proberen word ik toch al gauw zenuwachtig omdat je niet zeker weet of het lukt dus heb je weer zoiets van laat maar als het toch niet hoeft. Ik ben zeker bereid het te leren en met die terugtel voorbeelden die hier worden gegeven klinkt het ook heel eigenlijk simpel. Ik denk ook dat het belangrijkst van cassiere zijn is dat je klantvriendelijk bent en hoe dan ook het juiste bedrag terug geeft. Overigens had ik bijna nooit tot misschien is 10 ct kasverschil.

Ik durfde overigens al bijna geen reactie meer te plaatsen, als ik zie hoe somige hier reageren :Y)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:13

Zwitsal schreef:
Mede door het onderwijs de laatste jaren hebben de scholieren van nu gewoon hun optel/hoofdreken vaardigheden niet meer nodig. en iets wat je in 3 jaar (oid) een beetje leert.. en vervolgens zelden meer doet ja dat verleer je.

Oh, aha! Jij wilt de schuld geven aan anderen behalve jezelf. Go with the the flow, right?
Lekker makkelijk om anderen de schuld te geven van jouw 'ontwetendheid'...
Wake up, CHICKY! :(
Je maakte je eigen leven en als je alleen maar loopt te wijzen naar anderen en daar zelf een excuus in vindt, succes met je leven maar zo kom je nergens!
Dit ergert mij sowieso: alles afschuiven op anderen, maar zelf niks eraan willen doen....
Kom aan: optellen en aftrekken. Hoe moeilijk kan dat zijn?!?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:14

MarvanTom schreef:
Zwitsal schreef:

Ik ben het niet met je eens!
Ik wilde zeggen: hou toch op met je gezwets!
Maar dat gaat weer ff net te ver.
Zelf heb ik een schoolgaande/minderjarige dochter die wel gewoon terug kan tellen, dus het zal aan de opvoeding liggen dan?

Jemig wat een achterlijke opmerkingen zeg! Nee dan ben je níet gewoon dom! maar er zijn nou eenmaal personen die minder goed zijn met getallen dan ander! De een is slecht met getallen de ander met taal. Ik ben zelf echt een talenmens en haal daar ook goede punten in! Maar ik ga niet zeggen dat je dom bent als je niet eens fatsoendelijk Nederlands kan oid!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:19

Ajooh schreef:
en jij met een IQ van 132 zit achter de kassa? :D Kan je dan niet wat beter gebruik gaan maken van je hersencellen? :P

naja ik tel zelf altijd na. en vind het echt vervelend als mensen niet een klein beetje kunnen hoofdrekenen. Het is even wennen en oefenen, maar volgens mij moet het echt goed te doen zijn hoor...

nee zit niet achter de kassa.. lezen ;)
en ik doe wat ik leuk vind, waarom zou ik een baan moeten hebben passend aan mijn IQ?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:20

Kana schreef:
MarvanTom schreef:

Hier hiep hoera, winnares van de kortzichtigste bericht van vandaag. :)

Ooit gehoord van discalcullie?

Ik heb 2 jaar zowat bij de Appie gewerkt als kassa meisje en telde ook gewoon netjes terug. Maar ik had ook collega's die daar gewoon wat meer moeite mee hadden bij sommige bedragen. :) Dan ben je niet gelijk dom.

Da's jouw ding dan. Zegt meer over jou dan over mij, dus???
Wees trots dat jij het wel kan en zoveel anderen niet!
Jammer dat je dit alleen op jezelf reflecteert en mij dan afbrandt, terwijl juist jij weet hoe dingen zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:21

nou...ik ben helemaal niet goed met getallen maar terugtellen kan ik wel....waarom heet het eigelijk terugtellen?
je telt toch eigelijk op?

Laatst dacht ik een cassiere een plezier te doen om bij mijn biljet van 10 euro 15 cent bij te geven.....ik moest 7.15 betalen.....totale paniek....ze begreep er niets van...ze telde het wel 6x na....gewoon zielig...als ik dat geweten had,had ik het niet gedaan natuurlijk....

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:22

marvantom..
waarom is iemand die iets niet kan, dom? kan je mij dat eens uitleggen? wat heeft dat met domheid te maken?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:22

Vraag me af of degenen die hier nu iedereen dom lopen te noemen hetzelfde over hun kinderen denken als ze iets niet zo goed kunnen.
Vind het erg kortzichtig en ook behoorlijk beledigend.
Wat Maartje al zegt, de een is goed in de taal en de ander is goed in rekenen.
Ik ben het met je eens dat iedereen het wel zou kunnen leren, maar dan moeten ze in de desbetreffende winkel er ook maar net de tijd insteken. Ik kan me niet voorstellen dat je ook nog verwacht dat cassieres thuis zitten te oefenen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:25

LimaMambo schreef:
marvantom..
waarom is iemand die iets niet kan, dom? kan je mij dat eens uitleggen? wat heeft dat met domheid te maken?

ben ik het niet mee eens....geen mens is dom denk ik....iedereen heeft andere kwaliteiten.
maar dan denk ik wel dat het handig is als iemand helemaal niet kan rekenen werk zoekt zonder cijfertjes.