Niet zo snuggere kassameisjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:01

M_VE schreef:
Waarom zou ik niet achter een simpel kassatje kunnen staan terwijl wij (verdomme!! :( ) 11 uur in de week economie krijgen. (Waaronder ook boekhouding). En dus volgend jaar bij mijn diploma ook een diploma bedrijfsbeheer krijg.

Tja.. Dit vind ik juist nogal een rare uitspraak. "Simpel kassatje", lekker neerbuigend? Heb je uberhaupt ooit zelf achter de kassa gestaan?
Ik ben enorm slecht in economie en boekhouding, maar daar draait het ook helemaal niet om achter de kassa. Economie als vak is toch iets heel anders. De geldzaken is maar een tiende van het werk achter de kassa. Belangrijker is dat je discipline hebt, secuur werkt, klantvriendelijk bent, enige slimheid bezit, plezier hebt of in elk geval doet alsof je plezier hebt in je werk, sociaal bent en vooral heeeeel veel geduld hebt en je niet teveel dingen persoonlijk aantrekt. Wiskunde heb je bovendien ook geen bal aan, want als je iets uit je hoofd uitrekent gelooft het grootste deel van de klanten het toch niet en willen ze het altijd terug zien op de rekenmachine. Bovendien is de rekenmachine drie keer zo snel. En terugtellen heeft ook niets te maken met wiskunde, dat is gewoon iets wat je moet leren.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:09

tja, zulke mensen zijn iid zwaar irritant, maar soms ligt het ook aan de klant, die het weer neit doorheeft,

Gaan ze helemaal verkeerde dingen bestellen ( bij de mac ) vragen ze om een bigmac en een cola,
en dan pak je dat , reken je af, bedoelen ze een menu, ZEG DAT DAN.. maar dan doen ze net of jij achterlijk en dom bent.. tja
en zo ook met acties, die bij ons niet gelden, maar bij andere macdonaldsen wel, maar dan kan je toch wel hoofdrekenen mevrouw ? tuurlijk,maar ik moet het aanslaan als actie, maar die actie is hier niet,, maar dat schijnen ze neit te snappen.. zucht..

denk dat het vaak van twee kanten kom,, de onwetenheid van de klanten hoe zo`n kassa in elkaar kan zitten..

in jou geval, zwaar irritant, als ik dat meisje zou zijn, zou ik gelijk zeggen in je gezicht dat ik er nog niet zo lang werk en even niet weet hoe dit ga, en dan je snel er iemand bij roept, als je dat doet, dan weet je toch gelijk hoe het werkt als het nog een keer gebeurt ? dom meisje, haha

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:10

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:12

Ik ben ook caissière en erger me ook regelmatig aan irritante klanten :D
Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik ook niet altijd even vrolijk over kom. Mijn mondhoeken staan niet van nature omhoog, dus het lijkt soms alsof ik boos kijk ;) Maar ik begroet iedere klant altijd even vriendelijk, en behandel ze in principe ook altijd even vriendelijk, tenzij ze dat zelf onmogelijk maken. Ben in de 2 jaar dat ik als caissière werk denk ik 3 keer 'uit mijn rol gevallen', om het zo maar te zeggen.
Één keer een winkeldief die ik op straat verrot heb gescholden omdat hij me ontglipte en keihard beweerde dat ik stond te liegen. Zag er vast heel grappig uit, maar óh wat was ik kwaad. Laatst nog een keer knallende ruzie met onze huiszwerver gehad. Hij stond mensen lastig te vallen, maar beweerde tegenover mij dat het niet zo was. Dan is de maat bij mij op een gegeven moment vol.
De allerergste klant die ik ooit heb gehad, die staat ook nog redelijk vers in mijn geheugen. Wordt weer woest als ik eraan denk. Man komt bij mij aan de kassa, legt al zijn spullen op de band en zet als laatste artikel een leeg colablikje op het plankje boven mijn kassa. Sowieso groet hij mij niet eens, maar zegt vervolgens wel: 'ja dat blikje hoort er ook nog bij hoor, ik had dorst.' Vind het sowieso onfatsoenlijk als mensen hun producten al gebruiken voordat ze afrekenen, maar bij kleine kinderen of suikerpatiënten kan ik me er nog bij neerleggen. Maargoed, ik scan het blikje en zet het vervolgens netjes weer op het plankje. Meneer rekent af en moet de bon hebben (vriendelijk vragen is er net bij), dus hij krijg van mij de bon, met jawel, het lege blikje cola. Hij: 'ja niet zo flauw he, die gooi jij maar weg, je hebt vast wel een prullenbak.' En op zo'n vreselijk minderwaardige toon. Heb 'm duidelijk gemaakt dat dat bij mij niet werkte, maar hij wilde het blikje niet zelf opruimen. En ik ook niet. Dus de volgende dag stond het blikje nog naast mijn kassa :') ik vertikte het echt...zo onbeschoft!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:12

Appieee schreef:
M_VE schreef:
Waarom zou ik niet achter een simpel kassatje kunnen staan terwijl wij (verdomme!! :( ) 11 uur in de week economie krijgen. (Waaronder ook boekhouding). En dus volgend jaar bij mijn diploma ook een diploma bedrijfsbeheer krijg.

Tja.. Dit vind ik juist nogal een rare uitspraak. "Simpel kassatje", lekker neerbuigend? Heb je uberhaupt ooit zelf achter de kassa gestaan?
Ik ben enorm slecht in economie en boekhouding, maar daar draait het ook helemaal niet om achter de kassa. Economie als vak is toch iets heel anders. De geldzaken is maar een tiende van het werk achter de kassa. Belangrijker is dat je discipline hebt, secuur werkt, klantvriendelijk bent, enige slimheid bezit, plezier hebt of in elk geval doet alsof je plezier hebt in je werk, sociaal bent en vooral heeeeel veel geduld hebt en je niet teveel dingen persoonlijk aantrekt. Wiskunde heb je bovendien ook geen bal aan, want als je iets uit je hoofd uitrekent gelooft het grootste deel van de klanten het toch niet en willen ze het altijd terug zien op de rekenmachine. Bovendien is de rekenmachine drie keer zo snel. En terugtellen heeft ook niets te maken met wiskunde, dat is gewoon iets wat je moet leren.

Oeh, ja. Ik zie het. Inderdaad komt neerbuigend over. Het was niet neerbuigend bedoeld. Was gewoon een eerste, kwade reactie.
Correctere zin: Waarom zou iemand met een ASO-diploma wél achter de kassa kunnen staan en iemand met een ander diploma niet?
Mijn argumenten zijn eig. niet echt van toepassing. Ik wou eigenlijk gewoon zeggen: Wat een discriminatie voor gewoon 'een diplomatje'.
Ik wou eigenlijk aantonen van: mijn richting heeft economie terwijl een ASO-richting dat misshien niet heeft. Wat is dan de reden dat hun dat dan wel mogen? De uitspraak botste bij mij even, maar waarschijnlijk botste mijn uitspraak met die van jou.
Had beter moeten nadenken vóór mijn typwerk. Want ik bedoelde het eig. helemaal niet zo.
En nee inderdaad, ben eerlijk. Ik heb nog nooit achter de kassa gestaan.

Appieee

Re: Niet zo snuggere kassameisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:14

Daar geef ik je zeker gelijk in.. Denk dat iedereen achter de kassa kan als je kijkt naar het diploma want ik denk dat het niet te maken heeft met je diploma of je leerniveau. Zolang je een klein beetje verstand in je hoofd hebt, en dat heeft iedereen volgens mij die naar school gaat kun je heus wel naar de kassa, het is je inzet denk ik grotendeels die ervoor zorgt hoe je alles opneemt of niet. :)

En ik heb dat ook wel eens hoor, dat ik uit irritatie zo reageer, hihi. Geeft niks :D

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:19

Appieee schreef:
Daar geef ik je zeker gelijk in.. Denk dat iedereen achter de kassa kan als je kijkt naar het diploma want ik denk dat het niet te maken heeft met je diploma of je leerniveau. Zolang je een klein beetje verstand in je hoofd hebt, en dat heeft iedereen volgens mij die naar school gaat kun je heus wel naar de kassa, het is je inzet denk ik grotendeels die ervoor zorgt hoe je alles opneemt of niet. :)

En ik heb dat ook wel eens hoor, dat ik uit irritatie zo reageer, hihi. Geeft niks :D

Inderdaad. Verder vind ik dat een proefperiode dan de beste oplossing is, zo heb je een duidelijk beeld over de capaciteiten van iemand.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:25

Of ze snappen het nut niet van er iets bijgeven ;) zal ik € 0.05 bijgeven :Y) Uhh nee laat maar ;)

Moet overigens eerlijk bekennen dat het tijdens mijn stage( waarbij ik soms achter de kassa moest )mij ook een aantal keer is overkomen dat ik het ff helemaal kwijt was met terug geven en echt ff op de bon moest kijken, meestsl omdat de klant dan loopt te zeuren. of ontzettend op je vingers loopt te kijken.
Of perse een heel groot bedrag contant wil afrekenen met heel veel briefjes en munten enz. ik moest het allemaal tellen enz.
Dan raak je het ook ff kwijt ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:52

ik geef vaak terug uit mijn hoofd
(bij ons druk je tweemaal op enter, en vul je dan het bedrag in dat je kreeg, nogmaals op enter zie je het bedrag dat je teruggeeft, en dan nogmaals op enter gaat de kassa open en is je ticket afgesloten, als je ipv het bedrag invult gewoon op enter drukt "denkt" de kassa dat de klant gepast betaald. dus bv als ze 9.90 euro moeten betalen, en ze geven 10 euro, dan ga ik geen 10 euro gaan intikken, maar druk ik gewoon enter, gaat veel vlugger en ik weet ook wel dat ik 10 cent moet teruggeven. )
ik druk zelfs vaak al door omdat ik op voorhand al zie hoe de klant zal betalen (als ze bv weer eens hun kleingeld over mijn kassa gieten).
enkel als ze echt grote bedragen betalen in kleingeld (bedragen boven de 10-20 euro in stukken) dan gebruik ik mijn telpalletje :D

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 01:13

Ik denk dat het al heel veel scheeld als je op zo'n moment ook als klant eens gewoon zegt joh meis heb je je dag niet, of iets in die richting.
Ook niet snuggere kassameisjes zjin maar mensen en wellicht heb je gewoon een erg verlegen kassameisje te pakken die je niet eens aan durft te kijken.

Ik heb altijd stagiarres in mijn winkel en die beginnen al te stotteren als de klant hoe goedbedoeld ook mee terug gaat tellen, ik vraag dan ook altijd namens mijn stagiarres of ze haar het even zelf willen laten doen omdat ze het ook moet leren, maar dan is het kwaad al geschied, meisje kijkt omhoog, opzij, omlaag en welke kant dan ook maar op om de klant maar niet aan te hoeven kijken, wordt knalrood, stamelt nog wat....kijkt naar mij, en pas op het moment dat je zegt het gaat goed gewoon rustig opnieuw beginnen, er rijden hier geen treinen worden ze wat rustiger.

Als deze meiden totaal geen begeleiding krijgen en oko nerveus worden tsja dan krijg je dat en natuurlijk kan je dan pissig worden of kijken maar kom op zeg, wij kijken ook niet pissig als je je hele tas op de toonbank neergooit omdat je je porto kwijt bent, ik krijg ook klanten die als ik zeg het is 12.35 me netjes een briefje van tien geven en me dan aan gaan staren, ik krijg zelfs klanten die elke week dezelfde fout met dat briefje van tien maken :D

Gewoon een beetje begrip voor een stel jonge meiden, ze doet niet onbeschoft of onbeleeft tegen je, zou ze daar nou kauwgom kauwend aan het kletsen zijn met de buurvrouw a la ok....maar dit vind ik een ander verhaal.
De 1 leert sneller dan de ander, en toch kunnen we die minder snel lerende niet allemaal de ww ingooien, want DAT is natuurlijk ook weer niet goed :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 02:15

Miss_m schreef:
Of ze snappen het nut niet van er iets bijgeven ;) zal ik € 0.05 bijgeven :Y) Uhh nee laat maar ;)

Dat hoeft niet altijd een kwestie te zijn van het nut er niet van inzien. Ik heb ook achter de kassa gewerkt en soms is iets erbij geven gewoonweg niet praktisch omdat je nog maar weinig kleingeld in je kassa hebt, en je dan niet uitkomt.

+:)+ Sily!
Ik heb in mijn beginperiode ook weleens fouten gemaakt of meegemaakt dat ik iets niet snapte, en ik toen ik een keer een klant kreeg die, na een klant kwam die vervelende opmerkingen maakte, zei; ''Ach, niets van je aantrekken. Een mens maakt nou eenmaal fouten!'' deed dat me toch wel erg goed!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:10

Ik heb zelf in de Apenheul bij het restaurant aan de kassa gewerkt, dus heb ik wel wat kassa-ervaring, maar ik moet zeggen dat het in mijn omgeving wel meevalt met vervelende meiden achter de kassa. Vind het dan meer irritant dat de c1000 geen lange kassa's/loopband achter de kassa heeft. Moet je altijd wachten tot iemand de boodschappen ingeladen heeft. Ook voor diegene achter de kassa lijkt me dat vervelend. Verder probeer ik altijd beleefd te zijn als ik als klant aan de kassa kom, maar dat gaat automatisch. Al komt het wel eens een keer voor dat ik toevallig iemand aan de telefoon heb. Vraag diegene meestal even te wachten of dat ik zo terug bel. Ook als ik muziek op heb, altijd even een oordop van m'n oor af.
Het leuke hier in de buurt bij de AH en de plus is ook dat er altijd dezelfde mensen zo'n beetje werken en dan herkennen ze je als klant en is de sfeer toch altijd wat gemakkelijker en leuker.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:22

wednesday schreef:
Maar bij ons was het wel verplicht een ASO-diploma te hebben (België).

Die heb je in Nederland ook, maar ik denk dat daar iets anders mee bedoeld wordt :D

*\o/* Hiep hiep hoera voor de Zelfscankassa, nooit geen gezeik :D

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:10

Nooit geen is altijd. ;) :D

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:15

Veirl schreef:
Nooit geen is altijd. ;) :D

:D :D :D :o Je hebt gelijk, en ik zeg er altijd wat van als iemand nooit niet zegt :D

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:15

IKbenEllen schreef:
wednesday schreef:
Maar bij ons was het wel verplicht een ASO-diploma te hebben (België).

Die heb je in Nederland ook, maar ik denk dat daar iets anders mee bedoeld wordt :D

*\o/* Hiep hiep hoera voor de Zelfscankassa, nooit geen gezeik :D

Tenzij ze vastlopen en je heel lang moet gaan wachten op een medewerker ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:21

Toen ik 16 was kreeg ik mn eerste baantje achter de kasse bij c1000. De tweede dag stond ik er gelijk alleen voor aangezien er geen andere cassiere's kwamen en ik vroeg moest beginnen had ik geen idee hoe ik er in moest komen, de deur voor was op slot en achter deed niemand open. Vervolgens het personeel boos omdat ik 'te laat' was. Ik was dus ook harstikke zenuwachtig omdat het mijn 2e dag was en ik al alleen was, een klant wou bijpinnen en ik dacht nou das geen probleem. Ik had niet verwacht dat er sochtens nog niet zoveel geld in de kassa zou zitten, dit was mij ook niet verteld dus binnen no time 6 wachtende klanten. Soms valt het voor een cassiere ook echt niet mee als dingen niet duidelijk uitgelegt worden ik schaamde me dood :o

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:45

Ik moet btw ook zeggen dat ze je inderdaad heel snel in het diepe gooien.
Toen ik voor het eerst achter de kassa moest heb ik een halfuurtje meegekeken en wat uitleg gekregen en de rest van de avond mocht ik me zelf redden :=
Gelukkig ging het redelijk goed maar ik kan me voorstellen dat als je onder druk minder presteert dat je dan volledig begint te stressen en vast te lopen..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:04

Miss_m schreef:
Tenzij ze vastlopen en je heel lang moet gaan wachten op een medewerker ;)

Nog nooit meegemaakt, er staan er een stuk of 10 op een rij ;)
En bij controle ben ik altijd heel vriendelijk :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:41

Er wordt vaak een beetje neerbuigend gedaan over kassawerk.
Tuurlijk de meesten mensen kunnen die kassa wel bedienen, maar kunnen ze ook tegen stres, kunnen ze daaronder evengoed vriendelijk blijven en klanten netjes helpen.
Een goede kassiere doet het met een lach en dat is wat ik vaak mis.
En ik geef toe dat het soms heel moeilijk is om vriendelijk te blijven.
Ikzelf ben verkoopster in het grote outlet in roermond en we hebben veel met duitsers te maken, die al bijna kwaad worden als je ze niet in het duits aanspreekt.
Maar mijn missie is verkopen, klaar en dat kan alleen als je vriendelijk bent.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:53

Slagroomtaart gekocht. Stickertje met barcode zit op de bovenkant van de doos. Dus ik dat ding voorzichtig op de band gezet en... in één keer door haalde het kassameisje de taart op de kop over het automatische bliep-ding. *Flots*

Hij smaakte er niet minder om gelukkig. :Y)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:26

@ Elanor; HAHA! _O- Dat heb ik ook gedaan op mijn eerste werkdag, gooide zo die doos waar die taart in zat om, om m te scannen :o

Ik werk als cassiere bij de Jumbo hier ;)
En zelf erger ik me soms (of heel vaak :P) dood aan de klanten :+
Dan geven ze verdorie €50 als ze iets van €1,50 moeten afrekenen, vraag ik of ze het misschien kleiner hebben..
Zeggen ze 'Nee, heb ik niet', terwijl ik daar gewoon een briefje van €5 zie zitten!! :(

Oh en nog iets..
Bij ons kunnen ze gratis bijpinnen..
Maaaarrr.. wij hebben ook niet altijd genoeg wisselgeld in onze lade zitten wanneer iedereen met €50 loopt te betalen wanneer ze maar €1,50 moeten afrekenen..
Worden ze boos van 'het is ook altijd wat he' of ze zeggen 'ja en nu?'
Ja en nu!? Er zit hier tégenover een bank, nog geen 60 meter lopen..
Zien wij eruit alsof wíj een bank zijn :Y) Noohh

Of ze zeggen doe mij maar een drum met vloei..
Als ze dat zeggen gaat het meestal om mascotte vloei, maar ik vraag dan altijd voor de zekerheid 'mascotte vloei?' en dan reageren ze niet dus pak je het maar en dan is het weer niet goed, want ze moesten ruba vloei hebben.. nou ZEG DAT DAN :(

Maar ik vind het wel erg grappig om te lezen hoe het van de andere kant wordt gezien := (de klanten dus)

Tja, kassa ís simpel en iedereen kan het leren, maar er kunnen zo makkelijk grote fouten worden gemaakt en er komt toch iedere dag duizenden euro's door je hand dus je bent wel deels verantwoordelijk voor de inkomsten van die supermarkt..

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:45

ik had laatst 2 producten die de computer niet wou scannen. moest ze 2 keer gaan kijken hoeveel die spulle koste.
ik keek naar de rij het was best druk.
en iedereen zuchten.
ik keek ook zo van tja wat is dit nou...
ik erger me ook vaak aan die kassa meisjes.
zijn ze met een meisje die naast hun zit te kletsen, en sta je nog te wachten op zegeltjes of kassabon.
ik heb zelf ook in twee supermarkten gewerkt.
maar vaak word je al snel aan je lot over gelaten.
dat je nog niet alles begrijpt.

en mijn blunder was, het omroepen...
kan de heer uhh uhhh uhhh meneer (op achtergrond vraag ik collega hoe die heet) ojaaa de heer smits even komen...
opgehangen, zegt me collega. waar moet die heen.
o oeps. weer die telefoon gepakt om om te roepe. bij de kipkorner aub hahahaha noooooiiit meer gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:53

@ _nancy als wij niet genoeg meer hebben, of als mensen een groot bedrag willen pinnen dan roep ik mijn bedrijfsleider, die haald het geld wat de klant wil pinnen dan uit de kluis. zo hoort het ook vind ik, dat is een extra service die je hebt, en een klant kan niet weten/kan er niets aan doen dat jij niet genoeg briefgeld hebt, jullie hebben ook vast een kluis?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:17

Vroeger heb ik als bijbaan ook 5 jaar achter de kassa van een supermarkt gewerkt.
De meeste (vaste) klanten waren erg vriendelijk.

Wanneer klanten mij geen gedag zegden zei ik altijd OOK nog een fijne dag :Y) .
Meeste klanten konden dan wel groeten.

Ook een keer een man met beschuit en pakken muisjes aan de kassa gehad.
Gezegd "volgens mij mag ik u feliciteren". Man was erg blij en ik ook.

Wanneer ik nu boodschappen doe en tegen de kassadame zeg dat ik geen bonnetje wil en toch een bonnetje krijg bedank ik maar en gooi het bonnetje in de eerste de beste prullenbak.