Wat nu? Broertje blijkt te dealen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:25

TS, beetje apart dat jointjes wel bespreekbaar zijn. Geen enkele junk is niet begonnen met een jointje.

En verder vind ik dat je een beetje overdrijft met je reactie :o Ik denk dat je ouders wel juist hebben gehandeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:26

ach als je een beetje ruig leeft dan kunnen dat soort dingen op je pad komen............

de enige signalen waar je op moet letten is als hij buitensporig veel geld uit gaat geven, als hij ineens allemaal merkkleding koopt..... dan is het foute boel.

Het enige wat je kan doen van geld verdiend in dat circuit is het uitgeven.......

daarnaan merk je of het een eenmalige actie was, of dat het iets is wat terug komt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:44

Als ik zijn moeder was had ik :

-A die pillen voor zijn neus door de WC gespoeld
-B hem gezegd dat als ik ook maar een fractie van een verhaal hoorde dat hij zou dealen geen moeite zou hebben om mijn eigen zoon aan te geven bij de politie
-C hem als consequentie van zijn actie een week vrijwilligerswerk laten doen in een dak/thuislozen huis waar hij de gevolgen van drugsgebruik kan zien.

Als hij op het idee komt om te dealen terwijl hij als kind in mijn huis zou wonen moet hij daar ook de gevolgen van dragen.
En ik zou hem meteen even aan zijn verstand peuteren dat als hij ooit opgepakt wordt ik hem als moeder niet op kom halen van het bureau.

Anoniem

Re: Wat nu? Broertje blijkt te dealen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:03

Ach toen ik 16 was heb ik homeopatische pilletjes verkocht onder het mom van xtc. En ben ik er slecht door geworden? Nee ik heb er later hard om gelachen. Ik vind dat jij wel overdrijft hoor TS. Ik heb zo het vermoeden dat dit het ergste is wat er ooit in jullie gezin is gebeurt.

En als jullie hem het huis uitgooien dan weet ik nu al wat er gebeurt, hij heeft geen werk dus gaat dealen om toch aan geld te komen want een baan krijgt hij niet meer zonder huisadres en dan komt hij al helemaal in de sh*t terecht.

Dat je hem gelijk voor alles wat slecht is hebt uitgemaakt heb je ook zeer tactisch gepakt. Geef mij een grote mond en dan doe ik het lekker nog een keer want een grote mond maakt mij niets uit. Misschien heeft hij ook wel zo'n houding.

Zeg gewoon 1x maar nooit weer en controleer eens in de zoveel tijd even zijn kamer.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:57

Ik snap niet hoe iemand het in zijn hoofd haalt om andere mensen te belazeren door ze pilletjes te verkopen waarvan ze weten dat het niet is wat het hoort te zijn.

Sterker nog, ik snap niet hoe iemand het in zijn hoofd haalt om uberhaupt die troep te verkopen.

Ik ben zelf ook jong geweest en was ook geen engeltje, maar ik heb nooit gedealt of drugs gebruikt.

Hoe kom je erop???

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:09

@HBVisser: precies! Niks aan toe te voegen. Ik vind ook dat er hier wel heel erg makkelijk gedaan owrdt over dit soort dingen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:22

AnnebelleVD schreef:
Ben ik dan heel toevallig de enige die denkt: jezusmina als hij die pillen WEL had doorverkocht, weet jij veel wat er voor zooi inzit, ligt het broertje/zoontje/vriendje/zusje/dochter van iemand anders in het ziekenhuis met weetikveel wat...

Misschien moet hij daar eens op gewezen worden, dat zijn daden gevolgen hebben

Ben het helemaal eens met je Annebelle. Ik vind het juist vreemd dat iedereen dit allemaal maar 'normaal' vindt. Als dit mijn broer betrof dan had ie ook een probleem met mij }>

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:22

Kinke schreef:
AnnebelleVD schreef:
Ben ik dan heel toevallig de enige die denkt: jezusmina als hij die pillen WEL had doorverkocht, weet jij veel wat er voor zooi inzit, ligt het broertje/zoontje/vriendje/zusje/dochter van iemand anders in het ziekenhuis met weetikveel wat...

Misschien moet hij daar eens op gewezen worden, dat zijn daden gevolgen hebben

Ben het helemaal eens met je Annebelle. Ik vind het juist vreemd dat iedereen dit allemaal maar 'normaal' vindt. Als dit mijn broer betrof dan had ie ook een probleem met mij }>

ik geloof dat t broertje van de ts de pillen heeft laten testen --> bleken nep te zijn --> hij wilde ermee terug naar degene van wie hij ze gekocht had. de neppers wilde hij dus iig niet doorverkopen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:53

Kijk, en dat zou ik als ouder niet pikken. Het blaag heeft iets doms gedaan en moet nu dan ook de consequenties aanvaarden. Niks niet pillen terug brengen, is ie nu helemaal gek geworden.

Elk mens weet dat je niet mag dealen. Klaar! Daar is geen discussie over mogelijk. Ik zou het dus echt niet goed vinden dat hij zijn geld terug gaat halen. Sterker nog, ik gooi die pillen weg!

Jammer dan van zijn 50 euro, maar wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Dan zoekt ie maar een normaal baantje waarmee hij zijn 50 piek terug kan verdienen.

Edit: Ik zoek nog een tuinman om de voortuin om te spitten :D , mag ie wel komen doen voor 50 euro.

foutboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:37

breezy302 schreef:
Ach toen ik 16 was heb ik homeopatische pilletjes verkocht onder het mom van xtc. En ben ik er slecht door geworden? Nee ik heb er later hard om gelachen. Ik vind dat jij wel overdrijft hoor TS. Ik heb zo het vermoeden dat dit het ergste is wat er ooit in jullie gezin is gebeurt.

En als jullie hem het huis uitgooien dan weet ik nu al wat er gebeurt, hij heeft geen werk dus gaat dealen om toch aan geld te komen want een baan krijgt hij niet meer zonder huisadres en dan komt hij al helemaal in de sh*t terecht.

Dat je hem gelijk voor alles wat slecht is hebt uitgemaakt heb je ook zeer tactisch gepakt. Geef mij een grote mond en dan doe ik het lekker nog een keer want een grote mond maakt mij niets uit. Misschien heeft hij ook wel zo'n houding.

Zeg gewoon 1x maar nooit weer en controleer eens in de zoveel tijd even zijn kamer.

Dat vind ik dan toch anders. Jij belazert willens en wetens mensen, maar weet dat het geen echte drugs zijn en dat de pillen niemand schade berokkenen. Ethisch nogal verkeerd, maar goed dat moet je zelf weten.

Erik heeft a. de pillen gekocht van een ander die dus duidelijk wel in het circuit zit. De pillen zijn goed gemaakt, zijn "gemerkt" en duidelijk niet in de bijkeuken van een of andere student gemaakt.
b. was van plan de pillen door te verkopen als het wel drugs waren geweest. Wat in mijn ogen toch echt fout fout fout is, je helpt andere mensen ermee de vernieling in
c. had weer contact op willen nemen met die dealer/student om zijn geld terug te halen. Voor het zelfde geld had die hem nieuwe pillen aangesmeerd, of eens goed in elkaar geslagen om hem te leren dat niet-goed-geld-terug toch echt anders werkt als in de winkel.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:51

Totaal off topic: Maar ben eigenlijk nogal geschokt hoever het tegenwoordig dus met het dogen van illegale middelen dus alwel niet gaat.
Och dan gebruik je maar eens een pilletje of deal je wat..wordt er afgedaan hier.
Schrik er toch wel een beetje van.

Verder on topic:
@Foutboel: heb je zelf ook al met je broer gesproken hierover? Zegt hij zelf dat hij hier mee door gaat of niet?

foutboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 23:07

@ L_Ilse_L : joints roken is één ding, ik denk dat iedereen wel eens geëxperimenteerd heeft met drugs en dat moet iedereen zelf weten, Erik is 20 en ik kan het hem niet verbieden. Ik was en ben blij dat ik dat met hem kan bespreken en op die manier mijn zorgen kan uiten, ook als hij eventueel verteld zou hebben dat hij wel eens wat anders zou hebben gebruikt. Had hij wiet gaan dealen, dan was het een ander verhaal geworden, laat staan harddrugs.

Update:
Vanavond is er zo ongeveer familie-vergadering geweest. Erik mag over een tijdje niet meer op zijn neefje passen, er moet eerst vervangende oppas gevonden worden.

Echt harde consequenties zijn er niet voor hem neergelegd, mijn ouders willen vooral veel met hem praten. Ik denk dat ze blij zijn dat ze hem eindelijk kunnen bereiken, misschien dat het dan toch allemaal ergens goed voor is? Hij is in ieder geval opeens heel druk met zijn school bezig, ik hoop dat het niet tijdelijk is.

Vanavond heb ik zelf ook even met hem gepraat en aangegeven dat ik toch echt van hem hou, maar wel boos en teleurgesteld ben. En dan vooral omdat hij toch gewoon van plan was om de pillen te verkopen als ze goed waren geweest. Hij heeft geen enkel moment gedacht "misschien dat dit toch niet zo'n goed plan is" en dat gaf hij ook toe.

Ik ben het dan ook totaal niet eens met de mensen die aangeven dat het allemaal niet zo erg is. De drugs zijn niet alleen gevaarlijk, je weet gewoon niet met wat voor soort mensen je je inlaat. Bovendien wordt de drempel om zelf allerlei drugs te gaan gebruiken nog veel lager door in dat circuit terecht te komen.

Hoe het nu verder gaat weet ik niet, hopelijk heeft hij inderdaad zijn lesje geleerd en blijft het allemaal hierbij. Hij wordt voorlopig in ieder geval goed in de gaten gehouden.

Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag.

foutboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 23:15

Olle schreef:
Totaal off topic: Maar ben eigenlijk nogal geschokt hoever het tegenwoordig dus met het dogen van illegale middelen dus alwel niet gaat.
Och dan gebruik je maar eens een pilletje of deal je wat..wordt er afgedaan hier.
Schrik er toch wel een beetje van.

Verder on topic:
@Foutboel: heb je zelf ook al met je broer gesproken hierover? Zegt hij zelf dat hij hier mee door gaat of niet?

Hij zegt van niet, hopelijk kunnen we hem geloven. Toch denk ik nog steeds dat er meer voor nodig is om hem ervan te overtuigen dat het echt niet zo'n slim plan was. Hij blijft volhouden dat XTC niet zo gevaarlijk is, hij heeft het laten testen etc etc. In mijn ogen is hij dus echt geschrokken van ons en beseft hij nog steeds niet waar hij mee bezig is.

In feite denkt hij er dus over zoals een aantal mensen hier, een beetje dealen mag best.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:20

Foutboel, ik wens je veel sterkte deze periode en ik hoop dat alles goed komt. Ik durf hier niet zo goed over te oordelen, zou zelf ook niet weten wat ik zou moeten in zo'n situatie.. Ik vind het echt goed dat je je zo bekommerd over je broer(tje).. :)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:22

Dit is zeker wel een ernstige situatie.

Het rotte is: Als hij wil blowen, doet hij het toch wel. Als hij wil dealen, doet hij het toch wel.
Hem een schop geven heeft echt geen enkel nut. Geloof mij, mijn zus is drugsverslaafd geweest en door hem negatief te benaderen, daar wordt hij alleen ongelukkiger van, oftewel een extra reden om nog een jointje oid op te steken. Want dan voelt hij zich wel even gelukkig en hoeft hij er niet aan te denken dat zijn zus zo boos op hem is.

Het enige wat helpt is hem ermee confronteren. Confronteren met wat het met zijn leven kan doen. Ga eens met hem langs bij een instelling als Novadic (verslavingszorg), dat is best een goed idee.
Daarnaast zou ik hem er vooral over na laten denken wat hij met zijn leven wil. Hoe ziet hij zichzelf in de toekomst? Hoe gaat zijn toekomst eruit zien als hij gaat dealen of verslaafd raakt? Heeft hij daar al over nagedacht? Heeft hij daar al ideeen over?
Bij mijn zus kwam de ommekeer ook pas toen ze inzag dat als ze zo verder ging, dat ze dan in de goot terecht zou komen.
Laat hem zelf inzien waarom drugs zo gevaarlijk is en laat vooral weten dat je er wel voor hem bent en dat hij alles bij je kwijt kan.

Boos worden helpt niet en maakt het probleem alleen maar groter. In dat opzicht zijn jouw ouders juist heel goed bezig, want hij moet zelf inzien wat de gevolgen voor hem zijn, dat is de enige manier om iemand van de drugs af te krijgen. Als jouw broertje niet wil, kun je doen wat je wilt maar dan gaat het je toch niet lukken.

Sterkte en succes hiermee!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:26

pfhoe meid
dit is een moeielijke keuze
ik ben dan nogwel jong maar ik wil toch even reageren
jullie zullen me vast een snotneus vinden maargoed

ik vind dat je je plicht als grote zus gedaan hebt om met hem te praten
doe dit vooral nog meer
pratenpratenpraten
dit lijkt me heel belangerijk
ik denk dat je broer(tje) toch niet lekker in zijn vel zit dat hij dingen wilt vergeten
heeft hij een verleden van vroeger? pesten bedreigen etc, mischien kan het daarmee te maken hebben

ik ben dan nog wel 17 maar van binne redelijk volwassen word door meerdere mensen gezegt.
ik loop stage op een school/opvang met probleem kinderen tot 16 jaar
dit doet heel veel met mij er lopen kinderen ja je hoort het goed kinderen rond van 14 en ouder die verslaafd zijn aan blowen daar begint het mee
iik heb heel veel voorlichting gehad voordat ik hiermee begon
en durfde het wel aan omdat ik graag mensen help op deze stage heb ik heel veel innerlijke schade opgelopen maar heb er ook heel veel van geleerd

dit zal voor jullie niet erg boeient zijn
ik vind dat er door sommige mensen te laks gereageerd word
want het is zeker erg
en mocht mijn broertje of zusje er ooit aan beginnen zou ik me er ook mee bemoeien
dat recht heb je vind ik persoonlijk ik scheel met mijn broertje 2 jaar met mijn zusje 5 jaar
en het is niet veel nee maar toch

meis ik wens je heel veel maar dan ook heel veel sterkte in deze super moeielijke periode
ik hoop dat alles goed komt en ik weet hoe het is mijn pb box staat altijd open dat je dat weet

liefs jess

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:56

Ben ik de enige die vind dat jullie hem behandelen als een klein kind? Jullie hoeven hem echt niet de gevolgen van drugs etc. uit te leggen. Dat weet hij echt wel, hij is 20!
Wil hij hier mee doorgaan, dan doet hij dat. Veranderen jullie niets aan. Heb een dood drugsverslaafdvriendje... En al pak je het relaxt aan, al scheld je hem compleet naar de klote. Het maakt geen verschil. Kijk je kan hem er uit proberen te houden door hem met een verslaafde te laten praten. Geen ex verslaafde met van die mooie praatjes. Maar als hij er eenmaal in zit is het echt niet meer aan jullie.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:08

Ik snap dat je geschokt bent, vroeger dacht ik ook dat drugs het ergste van het ergste was en dat je zeker in de goot zal belanden als je er mee in contact kwam. (tjah opgeroeid in klein dorp) maar ik kan je verzekeren dat het allemaal wel mee valt. Je hebt een heleboel recreatief gebruikers (dus af en toe op feestjes) en dat zijn gewoon mensen zoals jij en ik. (dus zoals je broer zegt een student zou goed kunnen) En 1 pil is inderdaad net zo of nog minder schadelijk dan een avond goed zuipen volgens meerdere onderzoeken (alcohol valt ook onder harddrugs) alleen is alcohol algemeen geaccepteerd om dat het er al sinds het begin van de mensheid is. Het verkopen van pillen is illegaal en dus fout, maar het is natuurlijk wel heel verleidelijk om ze te verkopen want je verdient gewoon een hoop geld met niets doen en voor de politie ben je geen interresant persoon met 50 pillen, of je moet voor hun neus gaan staan dealen.
Mijn advies is om je broer niet aanvallend te benaderen, laat hem merken dat je niet meteen je conclusies trekt en je best doet hem te begrijpen. Vraag hem wat hij dacht te bereiken met die verkoop en als het goed was gegaan hij het vaker wilde doen, zo ja ziet hij dan wel in dat zoiets een sneeuwbal effect heeft? (meer verkoop, meer geld, meer connecties weer meer verkoop, enz. totat ie dan opgepakt wordt) Zoals ik het in je beginpost lees is je broer al erg open over alles en dat lijkt me ook een reden om je vooral niet druk om hem te maken want al zou hij er echt mee bezig zijn zou hij waarschijnlijk niet zo open erover zijn. En dan had je waarschijnlijk ook al meer vreemde dingen opgemerkt.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:16

Er is 1 ding. Erik woont nog in het huis van zijn ouders.

Heb je als ouder dan niet het recht om te zeggen dat je die troep niet in huis wilt hebben?
Heb je als ouder niet het recht om te zeggen dat je niet wilt dat je zoon niet mag dealen zolang hij onder het dak van hun huis woont?

Hij is 20, oud genoeg om de gevolgen van zijn acties dragen.

Ik denk inderdaad dat praten over wat hij gedaan heeft goed is. Maar ik zou er niet tot het oneindige over doorpraten.

Kind heeft iets gedaan wat je als ouder zijnde niet pikt. Daar zouden bij bij consequenties aan vastzitten. Oorzaak en gevolg. Uiteraard kan je hem niet straffen als een klein kind met huisarrest of iets dergelijks maar ik zou het echt niet goed vinden dat hij die pillen terug ging brengen.

Dan zou ik zeggen, je hebt iets heel doms gedaan en dat heeft je 50 euro gekost. Klaar! En om je bewust te maken van waar je mee te maken hebt ga je maar eens een weekje meelopen in de verslavingszorg.

Ik zou er geen ruzie om maken, het niet meer maken dan het is maar wel heel duidelijk zijn dat ik het in mijn huis niet wil hebben.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:29

HBVisser - je kunt elke keer wel aankaarten hoe jij het als ouder zou doen maar dat is toch niet de strekking van dit topic?

De TS als zus wil toch graag weten wat ZIJ hieraan kan doen? Nou mijn mening is niets.

Ook ik heb wel eens een pilletje gebruikt en geloof me, niemand die dat op het eerste gezicht zou denken. Ook ik heb vrienden gehad die wel eens hebben gedeald, zelfs een vriend die ervoor vast heeft gezeten en uit ervaring weet ik gewoon dat het behoorlijk overtrokken is.

Ik zou me pas zorgen gaan maken als hij inderdaad zoals al eerder is gezegd ineens veel dure kleding gaat kopen, ieder weekend niet/ laveloos thuis komt etc. Ik heb mensen eraan onderdoor zien gaan en geloof me... dat merk je echt wel! Boos worden heeft in dat opzicht echt weinig zin.

Als 5 jaar oudere zus je broer gaan uitmaken voor randdebiel en klootzak help je hem echt niet! Wat kan hem dat boeien?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:54

Leuk feitje: een goede dealer gebruikt niet.

Ik vind je reactie wel heeeeel erg heftig eigenlijk. Ik ken zat mensen die dealen. Het gaat goed met hun :j

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:59

MoonChloe schreef:

Ik vind je reactie wel heeeeel erg heftig eigenlijk. Ik ken zat mensen die dealen. Het gaat goed met hun :j

Ohh nou dan ga ik ook maar dealen! Als het toch niet erg is.
Gelukkig ken ik ook mensen die dealen of hebben gedeald.
Nou geloof me, de ME in je huis (of moeders huis) vind je echt niet grappig..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:59

MoonChloe schreef:

nuance: een GROTE dealer gebruikt niet, al het tuig wat voor hem kruipt wél.....

TS ik wens je veel sterkte, ik hoop dat je broertje vanuit zichzelf inziet dat hij stom bezig is!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:06

wat je mening hier ook over is; verhandelen is strafbaar. heb veel gezien en weet dat je echt niet doodgaat aan wat zelfgebruik. heb wel gezien dat er mensen enorme schade door hebben opgelopen en zelfs kleine kinderen aan dit soort pilletjes worden gebracht. Daar zit voor mij ook de adder; zelf gebruik prima, hij is oud en..(nou ja) wijs genoeg om te bepalen wat ie doet, spullen verhandelen vind ik ver gaan; je brengt hiermee anderen (eventueel) in gevaar. Ik snap de zorgen van TS, de manier waarop je ermee omgaat is wel belangrijk. grenzen stellen is goed, er tegenin gaan heeft geen enkele zin. wie weet kan een gesprek van jouw uit juist wel positief zijn. Niet in de vorm van verwijten, maar vanuit het gevoel wat hij bij jouw aanspreekt. de normen en waarden die je hier over hebt. vraag eens naar zijn gedachtengangen hierover, mogelijke consequenties. niet als verantwoording maar uit interesse.

Hiermee ga je waarschijnlijk een stuk meer bereiken dan die hahahaha..welbekende schop onder zijn kont. En je kan altijd nog stellen dat je de oduers van zijn neefje informeert als hij in bijzijn van neefje iets heeft. dat is grenzen stellen, de conseqwuenties van zijn gedrag moet ie zelf maar gaan overzien!!!! succes

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:32

wat er al eerder gezegd werd ineens extreem veel geld gaan uitgeven. meer telefoontjes dan normaal krijgen. Vaker van huis weggaan dat soort dingen. merkkleding ind meerdere mobiele telefoons enz.

tip bureau jeugdzorg contacten leger des heils afkick kliniek wijkagent een babbel laten maken om hem te vertellen wat strafrechtelijk de conceqenties zijn.