Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:22

diessel schreef:
Relaxed schreef:
Mijn katten ruik je ook echt wel, maak de kattenbak vaak schoon, maar je ontkomt er niet aan met 2 katten die niet buiten komen in een appartement :n

Mijn katten gaan wel naar buiten maar doen helaas alles op de bak }:0
Het maakt behoorlijk verschil wat voor kattengrit je gebruikt en wat jij je katten te eten geeft.
Zelf heb ik een open bak die je niet ruikt, behalve op het moment dat ze poepen :r
Ik gebruik Catsan, dat is een witte korrel die de geur heel goed absorbeert en er ook nog eens heel schoon uitziet :j
Iedere ochtend leeg ik de bak in de container en maak ik hem met heet water en bleek schoon.
Als ze poepen waar ik bij ben dan leeg ik de bak onmiddelijk en vul hem opnieuw.
Ik doe anderhalve week met een zak Catsan, dus dan valt de prijs best mee +:)+
Belangrijkste is voor mij dat ik niet in de stank zit!

Hoeveel liter is die zak dan? Ik ken alleen die pakken van 3 of 4 euro 10 liter is dat geloof ik?
Maar die gaat er bij ons in 1 keer in en verschonen doen we 1 keer per week of anderhalve week.
Wel elke dag de drollen eruit natuurlijk, maar elke dag een kattenbak schrobben?
Wij zitten ook niet in de stank, we scheppen de drollen meteen weg als ze gepoept hebben en als we weg zijn geweest,
controleren we de bak ook even op drollen en scheppen die er uit, geen stank hoor.

Volgens mij kan het best wat minder allemaal, dat is natuurlijk aan jezelf.
Maar zoals je zelf al zegt er zijn nog zo veel andere leuke dingen om van te genieten ;)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:24

Quellian schreef:
Gooi je die élke dag leeg? Hoeveel doe je erin dan? Ik wil er altijd wel een dikke laag in hebben :j Wij hebben 4 bakken staan, schep elke dag de drolletjes eruit en eens in de week gaan ze helemaal leeg.

Ja, het is nu een bak ter grootte van een afwasteiltje en ik doe er een laagje in van ongeveer een centimeter. Heb het wel op jouw manier geprobeerd. Maar ik was al snel flauw van dat drolletjes scheppen :r had ook geen goede opbergplek voor dat vieze schepje, leeggooien is wel zo snel!
Bovendien bleef de kat eeuwig graven in die bak, waarbij hij de helft er uit gooide.
Als je dat met de stofzuiger opzuigt dan gaat de stofzuiger toch stinken -:)
Dit werkt voor mij perfect, moet alleen even m'n neus dicht knijpen wanneer ik de groene container open doe!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:24

Geen tijd dat doet mijn vent nee geintje ik heb eigenlijk geen idee op vrijdag 2 uur en in het weekend samen met mijn vent een uurtje of 4.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:24

diessel schreef:
Draaikolk schreef:
Ook al zou ik veel mensen aan huis hebben, zou ik toch het stofzuigen en dweilen beperken.

Ik denk ook dat je het allemaal te goed wilt doen en ik zou echt een beetje om jezelf gaan denken ;)

Het stoffen, stofzuigen en dweilen is zo gedaan, ik zag vooral op tegen de niet alledaagse klusjes.
Gelukkig heb ik daar nu de hulp voor :+:

Een hulp is inderdaad wel lekker, scheelt ook een hoop werk inderdaad ;)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:30

[quote=

Hoeveel liter is die zak dan? Ik ken alleen die pakken van 3 of 4 euro 10 liter is dat geloof ik?
Maar die gaat er bij ons in 1 keer in en verschonen doen we 1 keer per week of anderhalve week.
Wel elke dag de drollen eruit natuurlijk, maar elke dag een kattenbak schrobben?
Wij zitten ook niet in de stank, we scheppen de drollen meteen weg als ze gepoept hebben en als we weg zijn geweest,
controleren we de bak ook even op drollen en scheppen die er uit, geen stank hoor.

Maar zoals je zelf al zegt er zijn nog zo veel andere leuke dingen om van te genieten ;)[/quote]

Heb van die grote zakken Catsan.
Omdat kattendrollen scheppen niet mijn hobby is, kieper ik de hele bak leeg.
Lekker snel en super fris!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:39

Chubby schreef:
diessel schreef:
Voor de mensen die wel huisdieren hebben en niet dagelijks stofzuigen, waait er dan geen haar in je kopje thee als je dan op de bank hangt?

Dat vind ik echt vies hoor, zeker als ik ergens op visite ben :o

Koffiedrinken zou nog net gaan, maar als ze me zouden uitnodigen voor het eten dan zou ik niet blijven :evaw:

Hermelijn

Re: Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:37

Uh, gemiddeld in de week een uurtje? Ik stofzuig als ik de caviabakken heb schoongemaakt, dat is 1x in de week, of als er visite komt of ik de vloer te vies vind. De was doe ik als de wasmand vol zit of ik of m'n vriend niks meer om aan te doen hebben, strijken doe ik niet aan, alles gaat gewoon linea recta van de waslijn de kast in.

Tsja, en dan ruikt het wat naar cavia... jammer dan :D Kan ik niet mee zitten, haha. Misschien als ik klanten aan huis zou hebben dat het dan schoner zou zijn... maar ik denk dat ik er dan eerder een luchtverfrisser neer zou hangen dan 2x op een dag zou stofzuigen. Zelfs bij mij op m'n werk gebeurd dat maar 1x per week, nu ik erover nadenk... nou zijn daar geen huisdieren natuurlijk :D

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:12

2x per dag stofzuigen :) Daar moet ik bewondering voor hebben. Ik heb hier ook 4 honden in huis lopen die geregeld
zand mee binnen brengen en plukken haar. Ik stofzuig maar één keer per week. Soms 2x maar dan moet ik al veel zin hebben.

Ramen poetsen doe ik zelden :o Ik vind niet dat ze snel vuil worden. Afstoffen doe ik een keertje of 3 per week.
Dweilen ook 1x per week en ik schuur de keuken ook 1x per week. Ik gok dat ik per week zo'n 3 uurtjes poets. :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:47

MarChak schreef:
Ik ben ook vrij makkelijk in het huishouden, 1x per week stofzuigen en toilet, stoffen doe ik niet zoveel want we zitten nog in verbouwing en binnen een halve dag ligt er weer stof, wassen (6-7x) en boodschappen in het weekend.

Ben vanaf vandaag echter dagelijks een half uur langer bezig GRRRR M'N VAATWASSER HEEFT NET DE GEEST GEGEVEN :(

Vanaf dinsdagavond weer een half uurtje korter met huishouden bezig: Nieuwe vaatwasser gekocht :D

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:49

diessel schreef:
Draaikolk schreef:

Maar zoals je zelf al zegt er zijn nog zo veel andere leuke dingen om van te genieten ;)

Heb van die grote zakken Catsan.
Omdat kattendrollen scheppen niet mijn hobby is, kieper ik de hele bak leeg.
Lekker snel en super fris!

Ja ok, als je er niet van houd is het wat anders.
Maar het leek me zo veel werk iedere dag helemaal schoonmaken :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:53

Jeetje wat een manier om kattengrit te verbruiken :=

Dat spul is al hartstikke duur...

Ik doe er met 6 katten een week per bak mee, en sommige bakken zelfs langer...

Elke dag drollen scheppen, even een plastick zakje, en overal de drollen uit, knoop erin en hoppa de bak in. Wil je de drollen in de groenbak, dan heb je van die biozakken, stop je de drollen daarin.

Maar ja het is jouw geld, je moet t zelf weten :)

Ik heb dus 6 katten in huis, doe dagelijks stofzuigen en om de dag dweilen.
Dit omdat ik zelf van een fris huis houd.
Bed verschonen doe ik elke zondag.
Mijn aanrecht is ook altijd leeg en schoon..

Ik denk dat ik best wel wat uurtjes spendeer aan het huishouden :=

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:55

Mijn vriend is ook zo'n stofzuig- en poetsgek. Ik denk dat veel vrouwen zo'n vriend willen hebben maar ik word er soms een beetje gek van. :D
Het ligt er denk ik ook aan hoe je bent opgevoed. In het huis waar ik ben opgegroeid word ook niet iedere dag stof gezogen en ja er ligt wel eens een kruimel (nou en??!!) dus doe ik het ook niet. De moeder van mijn vriend daarentegen die boent het parket zowat kaal. :\
Ik ben denk ik 2 uurtjes per week kwijt. We hebben het nooit zo afgesproken maar ik doe de was, strijken en de kattenbak. Mijn vriend doet de rest. :) Afwassen doen we samen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:33

Ik ben juist opgegroeit in een huis ala flodder :')

Met 2 grote honden in huis, een bouvier en een deense dog, kun je het niet schoonhouden.

En ergens heb ik ook vast nog wel een foto van mijn slaapkamer.. was een ramp.

Ik ben echt heeeel erg veranderd :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:25

Jeetje ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die maar 2 uur per week kwijt zijn aan het huishouden. :o

Ik ben wel heel schoon opgevoed, en ik heb een schoon en opgeruimd huis nodig anders trek ik dat psychisch gewoon niet. :o
Ik stofzuig elke ochtend, en veeg de vloer elke avond... Maar ik heb donker laminaat en een witte hond, geen goede combi. :D
Ik dweil 1 keer in de 2 dagen en de andere dag ga ik snel met de swiffer wet door het huis.
Wassen doe ik zo'n 3 x in de week, strijken doe ik ook niet aan. :+ Wc doe ik elke dag een doekje overheen, 1 x in de week zon tablet erin en 3 x in de week met chloor. (voorheen deed ik zelfs de wc elke dag met chloor, totdat ik hoorde dat dat wel erg veel was :o) De wastafel in de badkamer doe ik elke dag, spiegel om de 2 dagen, de douche en vloer 1 keer in de week.
De ramen doe ik 1 keer in de maand en stoffen 1 keer in de 2 dagen.
En zo is er nog veel meer wat ik doe.. Al met al ben ik elke dag toch wel minimaal 2 uur bezig met het huishouden.
Ik kan me dus niet voorstellen dat iemand het red in 2 uur in de week! :oo
Ik weet dat ik wel heel erg schoon ben, maar 2 uur in de week, dan zou het hier echt een paasei zijn!! :=

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:02

In het begin maakte ik elk vlekje schoon wat ik zag elke dag, desnoods elk uur weer! Om gek van te worden, ook deed ik elke dag stofzuigen en liep ik de was elke dag na. Tot op een dag ik eigenlijk het zonde van me tijd vond, ik hou wel heel erg van opgeruimd maar ik heb een Duitse dog rondlopen en die denkt daar toch heel anders over :D , soms is het gewoon dweilen met de kraan open!

Nu ben ik veel makkelijker ik ruim altijd wel netjes alle afwas in de afwasmachine en laat geen papiertjes en glazen e.d. rondslingeren dus dat scheeld al een hele hoop als het huis gewoon netjes is en niet overal rommel ligt, dat er dan een beetje zand op de grond en haren soms ligt en her en der een klodder slijm op de muur dat kan me dan nog niet zoveel uitmaken, ik stofzuig en dweil 2 keer in de week nu en mocht het echt eens heel erg smerig zijn dan veeg ik even aan met een zachte bezem.
De was daarintegen probeer ik nu zoveel mogelijk in het weekend weg te wassen en op te ruimen,ik werk 32 uur per week en heb echt geen zin en tijd om na het werk altijd maar in huis bezig te zijn! ;)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:57

Nathalie schreef:
Jeetje ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die maar 2 uur per week kwijt zijn aan het huishouden. :o

Ik ben wel heel schoon opgevoed, en ik heb een schoon en opgeruimd huis nodig anders trek ik dat psychisch gewoon niet. :o
Ik stofzuig elke ochtend, en veeg de vloer elke avond... Maar ik heb donker laminaat en een witte hond, geen goede combi. :D
Ik dweil 1 keer in de 2 dagen en de andere dag ga ik snel met de swiffer wet door het huis.
Wassen doe ik zo'n 3 x in de week, strijken doe ik ook niet aan. :+ Wc doe ik elke dag een doekje overheen, 1 x in de week zon tablet erin en 3 x in de week met chloor. (voorheen deed ik zelfs de wc elke dag met chloor, totdat ik hoorde dat dat wel erg veel was :o) De wastafel in de badkamer doe ik elke dag, spiegel om de 2 dagen, de douche en vloer 1 keer in de week.
De ramen doe ik 1 keer in de maand en stoffen 1 keer in de 2 dagen.
En zo is er nog veel meer wat ik doe.. Al met al ben ik elke dag toch wel minimaal 2 uur bezig met het huishouden.
Ik kan me dus niet voorstellen dat iemand het red in 2 uur in de week! :oo
Ik weet dat ik wel heel erg schoon ben, maar 2 uur in de week, dan zou het hier echt een paasei zijn!! :=

Ik zie gewoon niet in waarom alles spik en span moet zijn ;) Als ik kan lopen en alles ziet er redelijk schoon uit vind ik 't wel goed. Te veel hygiëne is ook niet goed ;)
Plus, ik heb wel andere, leukere, dingen te doen dan het huishouden (nu is alles natuurlijk leuker dan het huishouden). Ik vraag me altijd af, als je veel tijd besteedt aan het huishouden, zijn er dan geen dingen die je véél liever zou doen? Zoals in jouw geval, 2 uur per DAG, heb je niks beters te doen? Sorry, dat klinkt erg bot, en je zal je er vast fijn bij voelen anders deed je het niet.... maar is het echt zo'n ramp als er wat haren op de grond liggen of als niet alles supernetjes is?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:00

Ik ben student, dus heb het erg druk. Hier hebben we een beetje een taakverdeling voor de algemene ruimtes, dus daaraan ben ik per week een half uurtje kwijt. De afwas, tja, das meer werk, ben gelukkig veel van huis. Ik denk dat ik in een week ongeveer anderhalf uur aan het afwassen ben :P En dan nog koken en wassen en de kamer schoon houden... zo ongeveer 2/3 uur per week? Valt eigenlijk nog reuze mee _O-

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:03

Ik besteeds 1 dag per week een uurtje of 5 aan het huishouden, dan word dus alles grondig gepoetst.
Stof vegen, badkamer en wc poetsen, zuigen dweilen, de was voor het grootste deel enz.
Als ik eens een keer zin en tijd heb doe ik de ramen :D
Het gras 1 x in de week.
Verder iedere dag stofzuigen (dat gaat niet anders met de hondjes en kat) maar twee keer per dag geen haar op mijn hoofd die daar over peinst.
Ik werk 20 uur en savonds kook ik en houd ik de was bij.
Maar ik haat huishouden dus ieder uur is er 1 teveel bahbah.
Ik ben geen slaaf van mijn eigen huis.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:24

2 keer daags stofzuigen doe ik ook niet, alleen als er visite komt.

Ik werk fulltime, plus 2 paarden, plus koken en katten bijhouden .

Ik doe overigens graag het huishouden, kan zo genieten van een schone vloer en een frisse lucht, zalig!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:36

Hier wordt er ook aardig wat tijd in het poetsen gestoken maar we hebben dan ook een erg groot huis met 2 badkamers en een totaal oppervlak van 180 vierkante meter.
Ook wij hebben veel huisdieren. 3 katten en 2 honden in huis. Buiten nog 2 konijnen 3 kippen en 2 paarden.

Ik stofzuig dagelijks, dweilen ook elke dag, soms wil ik nog wel eens een dagje overslaan. 1 a 2 keer per week de badkamers poetsen, keuken dagelijks een doekje door, 1 keer per week bedden verschonen. Elke week hondenkleden wassen en dagelijks uitkloppen. Dan komt de tuin er nog bij maar daar steekt mijn vriend heel veel tijd in, ook klusjes zoals koelkast schoonmaken enz doet hij.

De konijnen en kippen krijgen dagelijks schoon water en 2 keer per dag voer, waarbij ik ook nog groen pluk uit de weides voor ze. De kipjes mogen s'morgens een paar uur scharrelen buiten waarna ze weer in het hok gaan om een ei te leggen en te eten.

Elke dag mest ik de stallen uit, ververs ik water en gaan de paarden naar buiten. s'Avonds laat weer naar binnen en ff poetsen enz. Ook dat kost tijd maar het is hobby en ik kan er enorm van genieten. Net zoals het zorgen voor de andere dieren.

Ik ben dus minimaal 1 dagdeel bezig met het poetsen en een ander gedeelte van de dag met de dieren.
Ik kan pas lekker zitten als mijn huis aan de kant is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:42

HBVisser, werk je dan niet? Eeuwig zonde om de halve dag aan poetsen te besteden..

Ik moet wel zeggen dat hij bij nu netter is sinds ik een vriend heb.. Daarvoor was het vaak echt een bende en moest er ook zeker geen onverwachts bezoek komen :o Nu hou ik het beter bij omdat ik geen zin heb om uren op te ruimen als vriendlief langskomt ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:18

Ik werk niet nee, dat is met dit huis bijna niet te doen of er moet iemand komen om t4e poetsen. Nou ja, met dit huis kan ik dan meteen mijn salaris inleveren aan de poetsvrouw.

Ach, ik vind het niet erg hoor. En tussendoor zit ik lekker in de tuin. Zoals nu. En in het weekend helpt mijn vriendje heel lief mee.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 11:24

Ik zag vooral op tegen de niet dagelijkse klussen.
Zal een paar voorbeelden geven:

Slaapkamer 1 x per week:

Bed verschonen
Stoffen
Stofzuigen
Dweilen

1x per week is eigenlijk te weinig na een paar dagen zie je van die stofwolken over het laminaat zweven.
Maar ik heb 's nachts mijn ogen dicht en behalve mijn vriend komt er verder niemand in de slaapkamer :D

Badkamer 1x per week

Een doekje over de wasmachine en de wandtegels
Vloer stofzuigen en dweilen
Wc en wastafel grondig schoonmaken
4x per jaar alle voegen schrobben met bleek

Keuken 1x per maand

Alle kastjes uitsoppen
Koelkast schoonmaken
Gasfornuis en afzuigkap schoonmaken
Doekje over alle frontjes en over de wandtegeltjes
Oven schrobben, ondanks de folie gaat er altijd wel wat overheen :(
Vuilnisemmer uitsoppen 1x per week

Ramen wassen 1x in de maand de binnen en de buitenkant
Binnenkant wordt vies door de katten en de kinderen en de buitenkant is vies van de vogelpoep.
Er zitten heel veel vogels onder de pannen.

Vriezer ontdooien en schoonmaken 2x per jaar

Er gaat altijd vuil in de plavuizen in de keuken zitten wat je met dweilen er niet af krijgt.
Dus die wordt 4x per jaar met schuurmiddel en een sponsje schoongeboend.

Omdat ik mijn vrije tijd ook liever aan leukere dingen besteed ben ik blij met de hulp *\o/*

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:45

Mijn god zeg, als ik zo lees wat de gemiddelde vrouw hier aan het huishouden doet.....
Pffffffff

HBvisser, dat ben ik niet met je eens'; je kunt ook wat minder schoonmaken en er een baan bij hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:59

Ik werk 40 uur, heb 10 uur reistijd woon/werk, en heb 3 paarden. Dus huishouden moet zo weinig mogelijk tijd kosten. Kwestie van beetje handig inplannen dus.

2x per dag stofzuigen, elke dag stoffen etc klinkt me echt zwaar overdreven in de oren.

Ik stofzuig als het nodig is. Dat kan om de anderse dag zijn, maar ook 2x per week. Als ik wat zie liggen dan doe ik er even wat aan.
Badkamer 1x per week, toiletten 1x per week (kom op zeg, we zijn bijna nooit thuis!) maar een paar keer per week ff scheut chloor erin voor we gaan slapen. Verder doe ik 1x per week de boodschappen. Wasjes draai ik als ik een kleur of temperatuurgroep compleet heb. Ik was niet voor 3 handdoekjes.
Verder is het gewoon kwestie van een béétje discipline. Na het eten meteen even de vaat in de vaatwasser en een doekje over het aanrecht en de gasplaat. Keuken is dus altijd opgeruimd en netjes. Zelfde voor was; als je was gaat ophangen, meteen ff de droge was van de lijnen, meteen opvouwen en in de kast.
Dan kost het je weinig tijd, en bouw je geen achterstanden op.

Verder kan ik niet zeggen hoe vaak ik bv de ramen lap. Gewoon als het nodig is. Niet omdat het nou toevallig zaterdag is en ik 'dus' ramen moet lappen.

Mijn huis is schoon genoeg om er gezond in te kunnen leven, en vies genoeg om er gelukkig in te kunnen zijn.