Saskia9 schreef:Ook ik ben inderdaad alleen terug geweest,naar zijn huis,heb daar zijn hele familie leren kennen enzo!
Mijn vriend werkt ook in de toeristenbranche,tja dan heeft helemaal iedereen zijn vooroordelen klaar!
Ja, die vooroordelen zijn heel vervelend. Ik heb de hele familie en vriendenkring over me heen gehad. Toen we bij het IND waren om zijn verblijfsvergunning te verlengen (ik was zwanger), zegt die man daar tegen mij (waar hij bij zit): "die man is niet te vertrouwen".
Ik (geschrokken): "kent u hem dan?"
"Nee", zegt hij, "dit is de eerste keer die ik hem zie, maar ik ken zijn soort".
Even later in hetzelfde gesprek, tegen mijn man:
"Ik denk dat ik u die verblijfsvergunning niet ga geven".
Mijn man: "Heeft zij geen rechten dan, u ziet toch dat ze zwanger is"
die man van het IND: "nou, het kind kan wel van een ander zijn".
Toen het kind er eenmaal was (blank van huidskleur, net als ik, met een donkere vader) kwamen er ook praatjes op gang. Mijn man kreeg regelmatig de vraag of hij wel zeker wist dat hij de vader was. Mensen die het mij vroegen, wilde weten of het kind wellicht uit een eerdere relatie kwam.
Mijn vriendin, destijds getrouwd met een afrikaan en met donkere kinderen, kreeg steeds de vraag of ze de kinderen geadopteerd had.
Een andere vriendin, een donkere antilliaanse met blanke kinderen, moest steeds horen dat ze de oppas was van haar eigen kindjes.
Als we eens voor hem bij een uitzendbureau kwamen werd ik (zwanger) aangesproken (terwijl hij naast me stond): "goh wat vervelend dat hij geen werk heeft. Wat voor werk zou HIJ willen doen".
Tegen hem: "kun je lezen en schrijven?"
Een goede tip voor iedere buitenlandse partner die in Nederland werk zoekt: schaf een kostuum met stropdas en nette schoenen aan. Was het voor mijn man om (met zijn universitaire diploma) onmogelijk om verder te komen dan werken in een magazijn, toen hij voortaan in pak kwam, kreeg hij zelfs een kopje koffie aangeboden en gelijk bij het eerste interview had hij een baan op een kantoor.
Ik vind dat alles wel een interessante blauwdruk van onze samenleving...
De moeilijkheden van zo'n relatie hebben echt niet alleen te maken met de vraag of die partner wel of niet drinkt, andere normen en waarden heeft, geleerd heeft om met geld om te gaan etc. Het zijn ook de dingen eromheen die een enorme druk uitoefenen.