Handdoeken ruiken niet fris na wassen/drogen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:43

Zoals ik al een paar keer eerder heb gezegd haal ik de was altijd meteen uit de machine.

Ik heb alle tips inderdaad toegepast, en de laatste lading handdoeken ruiken heerlijk!
Heb wasmachine schoongemaakt, handdoeken met Robijn klein en krachtig gewassen op 80 graden, en allemaal ruim opgehangen met frisse lucht voorhanden.

Weet niet waar het dus aan lag, maar ze ruiken prima! :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:54

Kan je weer lekker je neus in de schone handoeken steken ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:01

Alle vieze kleine beestjes er weer uit gekregen dus! :D

Mocca

Re: Handdoeken ruiken niet fris na wassen/drogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:06

He bah brrr vieze kleine beestjes. :n
Nou die had ik gelukkig niet hoor, haha.

Ze ruiken weer lekker. :+:

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:09

gewoon het schema 3x 30 en 1x 90 aanhouden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:12

Of altijd 60 :+

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:35

Precies, ben maar alleen en was dus niet zo vaak een hele handdoekenwas, op zijn meest eens per week, maar vaak niet eens (in het weekend ben ik er niet), dus dan was ik ze altijd lekker wat hoger vanaf nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:05

Mocca schreef:
Zoals ik al een paar keer eerder heb gezegd haal ik de was altijd meteen uit de machine.

Ik heb alle tips inderdaad toegepast, en de laatste lading handdoeken ruiken heerlijk!
Heb wasmachine schoongemaakt, handdoeken met Robijn klein en krachtig gewassen op 80 graden, en allemaal ruim opgehangen met frisse lucht voorhanden.

Weet niet waar het dus aan lag, maar ze ruiken prima! :)

Gelukkig :D :D Dat is nog eens goed nieuws, is dit topic niet voor niets geweest!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 02:25

Mocca schreef:
95? Kunnen handdoeken dat aan? Op mijn handdoeken staat als max. temperatuur 60 graden. Hou ik dan geen mini handdoekjes over? :D Als het kan was ik ze morgen een keer op 90, gewoon één keer lekker helemaal fris!

Ik was handdoeken, vaatdoekjes, theedoeken e.d. nooit op 30/40°, maar altijd op 60 en de keukenhanddoekjes/theedoeken/vaatdoekjes zelfs regelmatig op 95°.
Juist het textiel wat veel met "vocht" in aanraking komt, gaat eerder "stinken" dan ander textiel omdat er in de tussentijd (ook al hang je je handdoeken na het douchen over de verwarming voordat ze in de wasmand verdwijnen) veel bacterien kunnen ontwikkelen.
Bij een temperatuur van 30/40° worden deze bacterien niet gedood, wél vanaf 60°!
Ik heb de luxe dat ik een droger heb en de spullen die ik op 60°+ was (zonder wasverzachter), stop ik daar ook in; alles wat ik op 30/40° was (met wasverzachter), gaat aan de waslijn
Deze tips heb ik trouwens van mijn schoonvader, die vroeger thuis een grote wasserij hadden ;) .
Hier in Dld kan je ook een zgn. "hygiene spoelmiddel" kopen; dit desinfecteerd het wasgoed (o.a. van Sagrotan).
Wil je je handoeken persé niet warmer wassen dan 30/40°, kan je 2 dopjes van dat spul in het vakje voor de wasverzachter doen (ipv de wasverzachter), dan zijn ook alle bacterien weer geelimineerd :+ .
(Dit spul kan je trouwens ook gebruiken als je paard bijv. last van een schimmelinfectie heeft gehad en je alle dekjes, dekens etc. bij een lage temp. in de wasmaschine wil wassen. Met een beetje van dat spul in een emmertje met sop, krijg je ook de borstels e.d. weer goed schoon :) .)

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:19

Mijn was rook weer heerlijk vanochtend nadat ik daarvoor een lege kookwas had gedraaid :D

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:04

Een keer de machine laten draaien op 90 graden, met een vaatwastablet(zonder bolletje), zonder was en hij ruikt weer fris!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:17

Ik heb één vest waar ik hetzelfde probleem mee heb, en dan ook alleen in de gebreide kraag (die er ook het langste over doet om te drogen). Die wordt op 30 of 40 graden gewassen. Helaas mag die niet warmer gewassen worden en al helemaal niet in de droger.

Als hij in de zomer op een warme zonnige dag buiten kan droger is het minder, maar helaas draag ik dat vest liever op een koude winterdag. In de winter staat het droogrek achter in de woonkamer boven de convectorput.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:16

Draaien jullie de lege 90 graden was dan mét of zónder wasmiddel?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:07

met wasmiddel.