Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Lyonesse schreef:Pebblesther schreef:Ik wil best 2 minuten stil zijn, daar gaat het mij niet om.
Maar het is nu al 54 jaar geleden dat de oorlog is afgelopen, wordt het niet eens tijd om te stoppen met herdenken?
Ik heb begrip voor de mensen die zijn omgekomen tijdens de oorlog. En wil best 2 minuten stil zijn om ze te herdenken. Maar het moet toch ook een keer klaar zijn. Anders zijn we over 100 jaar nog bezig met herdenken.
En dat is verkeerd? Om er over 100 jaar nog aan te denken hoe het in godsnaam mogelijk is dat 1 zieke geest duizenden mensen vergast, martelt en gebruikt voor gruwelijke experimenten? Er voor te zorgen dat er niemand is die het vergeet, dat het ook heel anders had kunnen aflopen? Om er voor te zorgen dat zoiets niet nog eens gebeurd?
magda_90 schreef:Ik zal vast tegen een paar kuiten trappen, maar ergens vind ik dit een vage actie. Imo is het vele malen beter als een mens weet waar het om gaat, dan vanavond voor 'Jan Doedel' stil te zijn, als jullie mij snappen.
Als ik naar mijn eigen kijk, ik sta er meerdere malen per jaar even stil bij wat voor ellende het geweest is, wat voor honderden slachtoffers het heeft gekost, en daar ga ik vanavond niet speciaal voor stil zijn.
Ik vind mijn berichtje nu een beetje erg bot overkomen, maar ik kan mijn gevoel niet echt anders omschrijven
[edit] Wat ik bedoel is, dat vele waarschijnlijk niet zullen weten waar het nu omgaat, waarom we eigenlijk even stil zijn en wat deze dagen inhouden. Daar zou imo veel meer aandacht naar uit mogen gaan, en niet alleen vanavond maar vaker.
Lyonesse schreef:Pebblesther schreef:Ik wil best 2 minuten stil zijn, daar gaat het mij niet om.
Maar het is nu al 54 jaar geleden dat de oorlog is afgelopen, wordt het niet eens tijd om te stoppen met herdenken?
Ik heb begrip voor de mensen die zijn omgekomen tijdens de oorlog. En wil best 2 minuten stil zijn om ze te herdenken. Maar het moet toch ook een keer klaar zijn. Anders zijn we over 100 jaar nog bezig met herdenken.
En dat is verkeerd? Om er over 100 jaar nog aan te denken hoe het in godsnaam mogelijk is dat 1 zieke geest duizenden mensen vergast, martelt en gebruikt voor gruwelijke experimenten? Er voor te zorgen dat er niemand is die het vergeet, dat het ook heel anders had kunnen aflopen? Om er voor te zorgen dat zoiets niet nog eens gebeurd?

Citaat:Herdenken jullie dan ook de ontelbare mensen die zijn vermoord, omgekomen tijdens een ongeval, gewoon natuurlijk gestorven. Iedere dode verdient respect, niet alleen die moordende soldaten.
liedje89 schreef:Lyonesse schreef:
Maak daar maar miljoenen van. 6 miljoen is het aantal mensen dat hitler vermoorde dacht ik en dan te bedenken dat hij niet eens de grooste massa moordenaar van de geschiedenis is.
Bovendien word die herdenking niet alleen voor hen georganiseerd maar ook voor de slachtoffers in alle andere landen waar voor de vrijheid is/word gestreden.
Kinke schreef:Magda, er bestaat ook nog zoiets als respect voor anderen. Als je het onzin vindt voor jezelf om speciaal vanavond stil te zijn, doe het dan voor een ander.
sunny_l0ve schreef:Citaat:Herdenken jullie dan ook de ontelbare mensen die zijn vermoord, omgekomen tijdens een ongeval, gewoon natuurlijk gestorven. Iedere dode verdient respect, niet alleen die moordende soldaten.
Ik weet niet welke soldaten je nu bedoelt, maar we hebben van onze soldaten wel onze vrijheid gekregen hoor. Het zijn niet zomaar moordmachines die rondlopen.
Kinke schreef:Magda, er bestaat ook nog zoiets als respect voor anderen. Als je het onzin vindt voor jezelf om speciaal vanavond stil te zijn, doe het dan voor een ander.
Amanda_T schreef:Ik vind 2 minuten zelfs nog tekort. Mensen staan totaal niet meer stil bij wat er in het verleden gebeurt is. Kinderen op basisscholen weten zelfs al niet meer wat er precies gebeurd is bij WOI en WOII. Van mij mogen het zelfs wel 5 minuten zijn. Die 2 minuten die wij stil moeten zijn, zijn een miljoen keer te kort in vergelijking met de pijn en de ellende die die mensen tijdens de oorlog mee hebben moeten maken...Vroeger gingen er zelfs nog auto's stilstaan op de snelweg tijdens de 2 minuten stilte.....
Het is belangrijk dat niemand vergeet wat er toen gebeurd is..Alleen op die manier kunnen we voorkomen dat dit noooit meer kan gebeuren...