2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2 min. stil zijn op dodenherdenking veranderen naar 1 min.?

Poll eindigt op

- ja
20 (7%)
- nee
248 (87%)
- anders: plaats bericht
7 (2%)
- Geen idee/ geen mening
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 282

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:45

Ik heb het hele topic niet door gelezen maar om antwoord te geven op de vraag van TS.
Ik vind 2 minuten ook niet te lang. Zij hebben jaren lang moeten vechten. Ik vind dat zij best 2 minuten herdacht mogen worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:46

Lyonesse schreef:
Pebblesther schreef:
Ik wil best 2 minuten stil zijn, daar gaat het mij niet om.
Maar het is nu al 54 jaar geleden dat de oorlog is afgelopen, wordt het niet eens tijd om te stoppen met herdenken?
Ik heb begrip voor de mensen die zijn omgekomen tijdens de oorlog. En wil best 2 minuten stil zijn om ze te herdenken. Maar het moet toch ook een keer klaar zijn. Anders zijn we over 100 jaar nog bezig met herdenken.

En dat is verkeerd? Om er over 100 jaar nog aan te denken hoe het in godsnaam mogelijk is dat 1 zieke geest duizenden mensen vergast, martelt en gebruikt voor gruwelijke experimenten? Er voor te zorgen dat er niemand is die het vergeet, dat het ook heel anders had kunnen aflopen? Om er voor te zorgen dat zoiets niet nog eens gebeurd?

Maak daar maar miljoenen van. 6 miljoen is het aantal mensen dat hitler vermoorde dacht ik en dan te bedenken dat hij niet eens de grooste massa moordenaar van de geschiedenis is.

Bovendien word die herdenking niet alleen voor hen georganiseerd maar ook voor de slachtoffers in alle andere landen waar voor de vrijheid is/word gestreden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:47

magda_90 schreef:
Ik zal vast tegen een paar kuiten trappen, maar ergens vind ik dit een vage actie. Imo is het vele malen beter als een mens weet waar het om gaat, dan vanavond voor 'Jan Doedel' stil te zijn, als jullie mij snappen.

Als ik naar mijn eigen kijk, ik sta er meerdere malen per jaar even stil bij wat voor ellende het geweest is, wat voor honderden slachtoffers het heeft gekost, en daar ga ik vanavond niet speciaal voor stil zijn.

Ik vind mijn berichtje nu een beetje erg bot overkomen, maar ik kan mijn gevoel niet echt anders omschrijven :o

[edit] Wat ik bedoel is, dat vele waarschijnlijk niet zullen weten waar het nu omgaat, waarom we eigenlijk even stil zijn en wat deze dagen inhouden. Daar zou imo veel meer aandacht naar uit mogen gaan, en niet alleen vanavond maar vaker.

Magda, er bestaat ook nog zoiets als respect voor anderen. Als je het onzin vindt voor jezelf om speciaal vanavond stil te zijn, doe het dan voor een ander.

Polaris

Lyonesse schreef:
Pebblesther schreef:
Ik wil best 2 minuten stil zijn, daar gaat het mij niet om.
Maar het is nu al 54 jaar geleden dat de oorlog is afgelopen, wordt het niet eens tijd om te stoppen met herdenken?
Ik heb begrip voor de mensen die zijn omgekomen tijdens de oorlog. En wil best 2 minuten stil zijn om ze te herdenken. Maar het moet toch ook een keer klaar zijn. Anders zijn we over 100 jaar nog bezig met herdenken.

En dat is verkeerd? Om er over 100 jaar nog aan te denken hoe het in godsnaam mogelijk is dat 1 zieke geest duizenden mensen vergast, martelt en gebruikt voor gruwelijke experimenten? Er voor te zorgen dat er niemand is die het vergeet, dat het ook heel anders had kunnen aflopen? Om er voor te zorgen dat zoiets niet nog eens gebeurd?

Inderdaad, de kennis van de gemiddelde Nederlander op gebied van WOII is tegenwoordig al barslecht.
Ik kreeg laatst een schouderklopje omdat ik wist van wanneer tot wanneer die oorlog duurde :+
Sterker nog, ik weet ook de jaartallen van WOI, en hoe het begonnen is etc.
6 jaar middelbare school is dan zo slecht nog niet geweest!

sunny_l0ve

Citaat:
Herdenken jullie dan ook de ontelbare mensen die zijn vermoord, omgekomen tijdens een ongeval, gewoon natuurlijk gestorven. Iedere dode verdient respect, niet alleen die moordende soldaten.

Ik weet niet welke soldaten je nu bedoelt, maar we hebben van onze soldaten wel onze vrijheid gekregen hoor. Het zijn niet zomaar moordmachines die rondlopen.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:47

voor iedereen ik wil toch even melden dat ik dit topic puur uit interesse heb geopend wat jullie hiervan vonden hoor

ik vind 2 min. ook niet te lang na veel dingen te hebben gelezen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:48

liedje89 schreef:
Lyonesse schreef:

Maak daar maar miljoenen van. 6 miljoen is het aantal mensen dat hitler vermoorde dacht ik en dan te bedenken dat hij niet eens de grooste massa moordenaar van de geschiedenis is.

Bovendien word die herdenking niet alleen voor hen georganiseerd maar ook voor de slachtoffers in alle andere landen waar voor de vrijheid is/word gestreden.

Niet door mij en zo was het ook niet bedoeld. Zo is het geworden omdat er steeds meer mensen kwamen die WOII geen bal kon interesseren.
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 04-05-09 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

liiisette

Re: 2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:50

trouwens weet iemand dit: zijn echt alle tv omroepen ook stil zegmaar dus op dat moment geen progamma's ??

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:51

ja, teminste nl1 t/m veronica in ieder geval wel.

Lyonesse

Op de nederlandse tv als het goed is niet. alleen herdenking maar ben daar niet 100% zeker van.

Amanda_T

Ik vind 2 minuten zelfs nog tekort. Mensen staan totaal niet meer stil bij wat er in het verleden gebeurt is. Kinderen op basisscholen weten zelfs al niet meer wat er precies gebeurd is bij WOI en WOII. Van mij mogen het zelfs wel 5 minuten zijn. Die 2 minuten die wij stil moeten zijn, zijn een miljoen keer te kort in vergelijking met de pijn en de ellende die die mensen tijdens de oorlog mee hebben moeten maken...Vroeger gingen er zelfs nog auto's stilstaan op de snelweg tijdens de 2 minuten stilte.....

Het is belangrijk dat niemand vergeet wat er toen gebeurd is..Alleen op die manier kunnen we voorkomen dat dit noooit meer kan gebeuren...

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:52

Ik vind het een prachtig symbool om een heel land even helemaal stil te krijgen, en zelfs al denkt niet iedereen aan datgene waar de herdenking eigenlijk voor bedoelt is, het feit dat het even helemaal stil is vind ik heel mooi. Al vind ik 1 minuut ook veel mooier, ik kan niet goed zeggen, maar ik vind ook dat de 1 minuut een mooier symbool is dan de 2 minuten. Een stukje respect is het toch, waar je ook aan denkt, dat maakt geen klap uit want niemand kan je gedachten raden. Ook ik zie niet op commando al die vreselijke beelden uit de oorlog, of wat ook, hier denk ik zovaak in stilte aan, maar het is ook voor mij even respect in het algemeen, en het is toch even een moment om er even 'actief' bij stil te staan.

Shadow0

Kinke schreef:
Magda, er bestaat ook nog zoiets als respect voor anderen. Als je het onzin vindt voor jezelf om speciaal vanavond stil te zijn, doe het dan voor een ander.

Dat respect aan anderen kun je ook tonen door te zorgen geen overlast te veroorzaken. (En die plicht heb je wel, vind ik.) Maar het is ieders eigen keuze om wel of niet stil te willen staan bij zoiets. Als je in je eigen huis je eigen gang gaat zonder dat iemand er last van heeft, dan is dat iemands eigen keuze. Dat is de kern van vrijheid: dat dat keuzes zijn die je mag maken.

Winged

liiisette schreef:
trouwens weet iemand dit: zijn echt alle tv omroepen ook stil zegmaar dus op dat moment geen progamma's ??

Als het goed is zenden ze allemaal de beelden uit van de Dam. :)

In ieder geval ga ik er even vandoor. :)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:53

Ik zorgde altijd ervoor dat ik bij de paarden was om 8 uur 4 mei. Dan was ik ook wel langer stil dan 2 minuten en ik dacht altijd wel aan de tweede oorlog.

De slachtoffers uit alle oorlogen die voor onze vrijheid hun leven lieten mogen nooit worden vergeten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:53

Lyonesse schreef:
Op de nederlandse tv als het goed is niet. alleen herdenking maar ben daar niet 100% zeker van.

Ze zijn dan toch ook stil als ze herdenken? Op alle zenders (t/m veronica) is de dodenherdenking te zien.

edit: op rtl7 en rtl8 is de waalsdorpervlakte te zien. Dat is met die grote bel.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:54

sunny_l0ve schreef:
Citaat:
Herdenken jullie dan ook de ontelbare mensen die zijn vermoord, omgekomen tijdens een ongeval, gewoon natuurlijk gestorven. Iedere dode verdient respect, niet alleen die moordende soldaten.

Ik weet niet welke soldaten je nu bedoelt, maar we hebben van onze soldaten wel onze vrijheid gekregen hoor. Het zijn niet zomaar moordmachines die rondlopen.

Nja ok misschien had ik het ook niet zo moeten formuleren. Maar zeg nu is eerlijk, herdenk je ook alle andere. Want iedereen doet wel iets in z'n leven waar andere dankbaar voor mogen zijn. Ik ben er zeker van dat nog nooit iemand hier 2 minuten stil is geweest voor de uitvinders die ons dit oh zo comfortabele leventje hebben gegeven. Nee, natuurlijk niet alleen de soldaten die ons hebben "gered".

Anyway ik ga stoppen. Ik word hier best wel gek van. :+

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:54

oke ja dat vroeg ik me eventjes af

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:55

Kinke schreef:

Zo bedoelde ik het eerlijk gezegd niet. Ik heb er zeker respectvol, maar voor mij komt het zo over van dat we alleen nu er aan gaan denken, en niet vaker. Ik weet dat dit even heel erg over één kam geschoren is, maar zo komt het wel over bij mij.

[edit] Trouwens, dat was MIJN mening. Ik wil niemand uit hun waarde halen met mijn mening. Mijn punt is alleen dat ik er zelf op andere manieren aan terug denk en dan stil ben, dat gaat mij makkelijker af dan het vanavond 'verplicht' te doen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 04-05-09 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:55

wat is nou 2 minuten......
Op alle zenders, zelfs belgie is dodenherdenking.. ik vind het een prachtig symbool...

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:55

ik ga er even vandaar moet nu al stoppen tot straks

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:56

Amanda_T schreef:
Ik vind 2 minuten zelfs nog tekort. Mensen staan totaal niet meer stil bij wat er in het verleden gebeurt is. Kinderen op basisscholen weten zelfs al niet meer wat er precies gebeurd is bij WOI en WOII. Van mij mogen het zelfs wel 5 minuten zijn. Die 2 minuten die wij stil moeten zijn, zijn een miljoen keer te kort in vergelijking met de pijn en de ellende die die mensen tijdens de oorlog mee hebben moeten maken...Vroeger gingen er zelfs nog auto's stilstaan op de snelweg tijdens de 2 minuten stilte.....

Het is belangrijk dat niemand vergeet wat er toen gebeurd is..Alleen op die manier kunnen we voorkomen dat dit noooit meer kan gebeuren...

Word het dan beter met 5 minuten?? Het blijft maar kort, moet het dan steeds langer worden heeft dat nut? Maakt het daadwerkelijk uit hoelang je erbij stil staat? (ik vind die 2min prima hoor dat is de traditie maar het is toch niet beter dan 1min of slechter dan 5 minuten?)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:56

CandyQueen als die soldaten er neit waren geweest, waren deze uitvinders hier ook neit, en hadden wij haast zeker weten neit zo'n luxe in nederland....
maar als jij eht er neit mee eens bent, dan doe je het toch niet? niemand die er last van heeft...

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:57

En waarschijnlijk is de kans dat, hoe langer je het maakt, hoe minder mensen het volhouden. Misschien respectloos, maar het is wel zo, houd dan vooral kleine kinderen maar eens stil die nog te jong zijn om te snappen waarom, dan zijn die voortdurende 'SSSSST' van de ouders ook behoorlijk storend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:58

Ik ga mee met al die mensen die 2 minuten niet te lang vinden. Als het aan mij lag, maakten ze er minstens 10 minuten van.

Ondanks dat doe ik zelf om 8 uur niet mee. Lees daarvoor ook dit stukje op mijn weblog eens:

http://www.[***].nl/weblog/?p=270