Dodenherdenking, wie doen er actief aan mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:04

Ik doe ook altijd mee; ik vind het belangrijk. Het is niet alleen maar voor de slachtoffers van WOII, maar ook voor iedereen die daarna is 'gevallen' in strijd of vredesmissie.
Dit jaar vond ik het spontane applaus van het publiek, na de zin van Cohen over dat we dit jaar extra blij waren dat Hare Majesteit er vandaag was, een onwijs mooi moment :j

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:52

Wildgirl schreef:
@flosje, het heeft niets met kunnen opbrengen te maken, het is het idee erachter.

Ik vind het bij jou echt overkomen als alleen omdat bijna iedereen het doet, doe ik het daarom niet. Als je er zelf al regelmatig bij stil staat, dan kan je er op 4 mei om 8 uur toch ook nog een keer 2 minuten bij stil staan?
Ik doe het niet omdat iedereen het doet en omdat het hoort, ik doe het uit respect naar de mensen die zijn gesneuveld en hebben geleden in WOII, maar ook voor degene in oorlogen daarna.

Ilsiie

Re: Dodenherdenking, wie doen er actief aan mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:07

Ook hier iemand die actief meedoet..

Uit respect voor de mensen die hebben gestreden voor onze vrijheid en daarbij zijn omgekomen, en voor mensen die onterecht zijn omgekomen en al die andere mensen die zijn omgekomen..

Zit bij de scouting en wij 'helpen' elk jaar met bloemen leggen, we doen het saluut en erewacht en zorgen ervoor dat het rustig verloopt zegmaar..
Vind het toch een belangrijk stukje, het respect voor andere mensen.. Wat sommige/veel jongeren missen of lijken te missen.. Denk dat het een stuk bewustwording is waar we anders niet echt aan lijken te komen.. Vind het soms zelf al moeilijk voor te stellen hoe dingen gebeurd zijn..

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:11

heb vanuit huis meegekregen om 2 minuten stil te zijn. nooit bij stil gestaan verder.
vanaf dit jaar ben ik erheen geweest om bloemen te leggen. vind het heel belangrijk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:13

ik doe ook actief mee. helaas liep het gesprek met de aannemer uit, wilde hij geen 2 minuten stil zijn en hebben we de schade om 21.00 maar ingehaald. voelt toch niet fijn, ik vind het een belangrijk moment om stil te staan bij onze vrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:23

Ik ben opgevoed met die 2 minuten stilte, en ook met respect voor anderen, en dankbaarheid voor onze vrede en vrijheid.
Ben het ook altijd blijven doen, ook nadat ik het huis uit was, die 2 minuutjes op 4 mei. Ik vind ze belangrijk. Om te gedenken, om je respect te tonen, om éven stil te staan bij alle onrecht op de wereld.
Ik kan eerlijk gezegd ook echt geen begrip opbrengen voor mensen die er niet aan meedoen. Wees dan in ieder geval respectvol richting degenen die het wél willen.

Wij waren de paarden aan het longeren vanavond, maar hebben even voor achten terug afgebouwd naar stap. In de les in de binnenbak gebeurde hetzelfde. Even voor achten hebben we de paarden naar het midden gehaald en stilgezet. In de les moest iedereen halthouden. En zo was het even 2 minuten stil op de manege vanavond. Mooi moment.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:26

Sonja dat is wel heel mooi wat ze bij jullie tijdens de les hebben gedaan.
Wat mij opviel tijdens de dodenherdenking op tv, was dat er zoveel jongeren bij waren, gelukkig is het voor jongeren ook nog belangrijk om hierbij stil te staan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:30

Wij wel, wij houden die 2 minuten stilte en normaal hangt de vlag ook half stok.
Nu waren wij niet thuis dus deze keer niet.

Wij lopen geen optocht, maar dat vind ik niet zo belangrijk eigenlijk.
Nu konden wij ook geen optocht lopen deze keer.
Die 2 minuten stilte is gewoon belangrijk.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 04-05-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:30

Hier nog iemand die de herdenking heel belangrijk vindt. Vroeger, in mijn vorige woonplaats, liep ik nog wel eens mee met de optocht om kransen neer te leggen. Ik denk dat ik dat weer ga doen (hier in het dorp hebben we ook zo'n herdenkingstocht), zodra mijn dochter oud genoeg is om mee te lopen. Ik vind het heel belangrijk dat jonge mensen ook actief mee herdenken. We mogen de geschiedenis nooit vergeten. En we mogen de hedendaagse oorlogen ook nooit vergeten. We mogen ook vaker in het jaar aan alle slachtoffers en helden denken. :j

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:34

Het is dat ik toevallig net van het water was en op de radio hoorde dat er 2min stilte was ivm dodenherdenking. Anders was ik het glad vergeten..
Even stilgestaan bij een wo2 bunker, is toch bijna niet voor te stellen dat ze van daaruit op het strand mensen onder vuur genomen hebben.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:36

Ik heb vanavond in Zuidlaren met mijn vader in een optocht meegelopen naar het monument en daar hebben we twee minuten stilte gehouden en toen gingen mensen bloemen leggen en nog wat toespraken gehoord, ik heb graag die paar minuten een keer in het jaar over voor al die mensen die voor ons gevochten hebben :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:45

Vier jaar geleden ben ik met een tante naar Dachau geweest ter gelegenheid van 60 jaar bevrijding. Op 4 mei hebben we met overlevenden van het kamp en familie van slachtoffers kransen gelegd op de plek waar de Nederlandse barak was. Zeer indrukwekkend en aangrijpend, nu 4 jaar later ben ik nog steeds onder de indruk en vind ik het nog belangrijker om die 2 minuten stil te zijn en te denken aan al die slachtoffers.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:04

Ja en niet alleen op 4 mei. Ik denk er regelmatig even over na (tja, geschiedenis mens he), maar het is goed om er gezamenlijk bij stil te staan :)

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:18

Heb in me opvoeding meegekregen om 2min stil te zijn met 4mei en doe dat nu nog. Had een avonddienst op me werk en daar heb ik dus ook samen met de bewoners (demente oudere, die het niet zullen weten als je niet zegt dat het 4mei is) 2min stil gehouden en naar de tv gekeken. ik hecht hier toch veel waarde aan. Als je nagaat hoeveel mensen er zonder reden zijn omgekomen in de WO2.
Overigens vind ik eigenlijk dat je bijv als puber zijnde een keer naar kamp westerbork moet zijn geweest, ik persoonlijk vond het heel indrukwekkend en was er heel stil van.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:19

Ben naar Amsterdam geweest, was weer een bijzondere sfeer en het applaus was hartverwarmend toen Bea werd genoemd door Cohen...
Prachtig, die stoet, mooi om de veteranen te zien, samen te zingen en het was zo stil en er waren veel mensen, was ongelofelijk indrukwekkend... :(:)

Zal ff foto's plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de ouderen onder ons: Kok wordt oud! 8-)

Vorig jaar zijn we in Putten geweest ivm de razzia , mijn stiefmams en haar ouders, broertjes en zusjes hebben heel moeilijke tijden gehad in de oorlog. Er werd helaas weinig mee gedaan terwijl er meer dan 600 mannen zijn gedeporteerd.. :(:) En het moet heel heftig zijn geweest.

Het publiek was qua leeftijd trouwens heel variabel in Amsterdam, vond dat een positieve ontdekking.
Het is met ons maffe mensenvolk niet zo vanzelfsprekend dat er vrijheid is of vrede.. :\
Prima als ook jongelui daar over nadenken... *D
Laatst bijgewerkt door detour op 04-05-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:08

Ik doe niet actief mee met de "verplichte" 2 minuten stilte, wel herdenk ik elk jaar samen met mijn vader de oorlog hoewel die voor hem (in Nederlands Indie/ Indonesie) later heeft plaatsgevonden. Het is voor ons een dag van bezinning, van diepe gesprekken en mijn vader spreekt slechts 1 dag per jaar, vandaag (4 mei) dus, over zijn jeugd in Indonesie en de oorlog die hij als kind heeft meegemaakt en de gevolgen die dat voor hem en zijn familie daar had, alsmede zijn komst naar Nederland als 12- jarige in hartje winter. Voor mij is het dus een jaarlijkse geschiedenisles die door de persoonlijke aankleding een extra lading krijgt, en altijd actueel lijkt te zijn. Voor mij is 4- mei een hele belangrijke dag daardoor.

Wij zijn niet erg conformistisch, mijn vader ook niet, dus om klokslag 8 uur herdenken vinden wij erg gekunsteld en daardoor een beetje fake. Wat niet zegt dat we geen respect hebben voor diegenen voor wie dat ritueel wel belangrijk is. Wij herdenken echter zelf wanneer het gesprek daartoe aanleiding geeft en houden dan onze eigen paar minuten herdenking.

Wel vind ik het een belangrijk ritueel, en het mag van mij dan ook eeuwig blijven bestaan. Het is goed dat er een dag is om bij een zwarte pagina in de geschiedenis stil te staan en daar aandacht aan te besteden, dat zou nooit mogen verdwijnen want die zwarte pagina vervaagt mischien, maar verdwijnt nooit helemaal en zelfs vandaag de dag zijn er talloze mensen die direct of indirect de gevolgen nog ondervinden. Het is goed dat scholen en kinderdagverblijven er aandacht aan besteden, zodat deze zwarte pagina nooit volledig vergeten wordt. Ik was dan ook positief verrast om te horen dat het kinderdagverblijf waar mijn schoonzus werkt (0-4 jarigen) er op een speelse manier aandacht aan besteed en zelfs die kleine kindjes een krans leggen en een verhaaltje vertellen zonder dat het te zwaar word voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:42

Ik doe altijd mee met de twee minuten stilte. Niet omdat het hoort maar omdat ik het wil. Ik vind het ongelooflijk mooi dat (bijna) heel Nederland tegelijkertijd stil is. Dat kan me echt tranen in mijn ogen bezorgen, die vorm van respect. Ik erger me dan ook aan mensen die gewoon met de auto langsrijden, staan te rammelen aan de deur van het tankstation, net op dat moment met de hond gaan wandelen...

Ik ben het in mijn leven nog nooit vergeten, maar dat is ook niet zo heel moeilijk want het is op de dag voor mijn verjaardag. Normaal sta ik dan taarten te bakken met de televisie aan en ga ik gauw zitten zodra de last post wordt ingezet, en na twee minuten weer door... Nu heb ik er veel meer tijd voor genomen en was het voor mij dan ook nog veel intenster.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:01

Ik was op stal en daar hebben we met ons 6en (iedereen die op dat moment aanwezig was) netjes 2 minuten stil gestaan/ons mond gehouden om 8 uur. 1 iemand stond haar paard te poetsen en was daar dus even mee opgehouden, haar paard stond echt te kijken van "huh, wat is hier aan de hand???"
Daarna weer gewoon verder gegaan met onze bezigheden.
2 minuten stilte neem ik altijd wel in acht, de laatste keer dat ik bij een kranslegging ben gaan kijken, is al heel wat jaartjes terug, in mijn kindertijd, daar heb ik persoonlijk niet zo heel veel mee.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:25

Ja, ik doe mee aan de 2 minuten stilte..straks zijn alle mensen die de oorlog hebben meegemaakt en mensen hebben verloren overleden en ik hoop dat dit in stand blijft, dat jongeren meekrijgen op school wat er zich voor afschuwelijke taferelen zich destijds hebben afgespeeld.
Vind hete rg indrukwekkend, autos langs de kant van de weg etc..iedereen erg stil.
Moetw el zeggen, ben er niet zo actief mee bezig, dat ik er echt aan moet denken niet te staan stofzuigen op dat moment, moet er wel de tv voor aanzetten om te weten wanneer exact die 2 minuten zijn :P

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:34

Ik denk er zeker aan, en kijk meestal ook wel een herdenkingsgerelateerd programma op tv om er toch even mee bezig te zijn. Vind het wel belangrijk. Alleen mijn vader is op 4 mei jarig, die 2 minuten stilte doen we meestal wel, maar soms (zoals gisteren) loopt het mis omdat er net bezoek binnenkomt of weggaat.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:10

Ik vind dit soort van respect tonen wel het minste wat we kunnen doen. Verder hebben wij geen idee hoe het toen was, geen besef, geen gevoel erbij. Het was zo verschrikkelijk, als je dat niet hebt meegemaakt is het heel moeilijk om ook maar een beetje te kunnen begrijpen hoe erg het was. Ik vind die 2 minuut stilte niet fake, of nep. Dat maken de mensen ervan die er geen zin, tijd of energie in willen steken op dat moment. Die hebben er op dat moment ff geen tijd voor, jammer want het is mooi om samen met heel nederland eventjes, 2 minuutjes, even te herdenken.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:23

Ik zat gister in de bios tijdens de 2 minuten stilte en eigenlijk voel ik me er dan wel een beetje ongemakkelijk over omdat ik vind dat die 2 minuten stilte wel hoort, wat mij betreft hadden ze alle films even stopgezet. :o Doe altijd graag die 2 minuten stilte, vind het gewoon een teken dat we dit zullen blijven onthouden en dat niet zomaar alles wat in de oorlog gebeurd is zomaar vergeten wordt. Dus volgend jaar wel gewoon weer, desnoods ga ik dan de bios even uit als ik daar dan weer toevallig ben. :o :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:09

detour schreef:
Vorig jaar zijn we in Putten geweest ivm de razzia , mijn stiefmams en haar ouders, broertjes en zusjes hebben heel moeilijke tijden gehad in de oorlog. Er werd helaas weinig mee gedaan terwijl er meer dan 600 mannen zijn gedeporteerd.. :(:) En het moet heel heftig zijn geweest.

Het publiek was qua leeftijd trouwens heel variabel in Amsterdam, vond dat een positieve ontdekking.
Het is met ons maffe mensenvolk niet zo vanzelfsprekend dat er vrijheid is of vrede.. :\
Prima als ook jongelui daar over nadenken... *D

In Garderen is er een optocht o.i.d. naar het monument, misschien dat er daarom weinig in Putten gebeurde?
Wij konden een takke-end omrijden en de weg uitpuzzelen omdat we garderen niet door konden vanwege de dodenherdenking..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-05-09 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:12

sinds 5 jaar is het voor mij een dag van rouw.
ben heel symbolisch iemand heel dierbaar verloren op 4 mei

Starr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:14

Meestal doe ik wel mee maar had gister om die tijd rijles dus heb er helemaal niet aan gedacht helaas.