Hoeveel spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:22

Leonie schreef:
kazary schreef:
Leonie, zou het verstandig zijn hoerover te spreken als je zelf alles betaald?
Want als 13 jarige is alles toch wel anders heb ik het idee.Niet rot bedoel hoor :)

Pardon, 16 jaar, danku. En jij kent me niet, dus jij hebt geen idee wat ik weet van geldzaken.

Nou ja ik denk idd niet zoveel als andere die een eigenhuis,kinderen en vaste lasten hebben. Als je 16 bent weet je daar echt haast niets van hoor

Anoniem

Re: Hoeveel spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:23

Maar ook dat weet je nog niet als je 16 bent ;)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:24

benangelique schreef:
erger je ook aan die mensen die een lening aan moeten gaan voor een auto omdat ze die nodig hebben voor het werk?

Neen, ik ben misschien niet echt duidelijk geweest in mijn post. Ik doelde vooral op mensen die om de vier jaar een nieuwe auto kopen omdat hun oude niet meer 'goed' is. En dan nog meteen de grootste en milieuonvriendelijke ook.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:25

Leonie schreef:
kazary schreef:
Leonie, zou het verstandig zijn hoerover te spreken als je zelf alles betaald?
Want als 13 jarige is alles toch wel anders heb ik het idee.Niet rot bedoel hoor :)

Pardon, 16 jaar, danku. En jij kent me niet, dus jij hebt geen idee wat ik weet van geldzaken.

Nou, wat zijn jouw vaste lasten? En dan heb ik het niet over je prepaid telefoonkaart, stappen en kleding. Dan heb ik het over hypotheek/huur (en bijkomende kosten zoals water, energie, afvalstoffenheffing, rioleringsmeuk, opstalverzekering, inboedelverzekering, internetaansluiting, etc.). Wat ben je maandelijks kwijt aan boodschappen en onvoorziene uitgaven? En dan nog te zwijgen over je ziektenkostenverzekering, medicijnen die niet worden vergoed, etc. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:25

Sorry hoor maar ik ben dus 1 van de mensen die totaal geen spaargeld heeft, niet eens een tientje! Ik had vandaag al heel veel geluk dat ik voor 60 euro toch een nieuwe bikini,slippers,2broeken en 3 shirtjes kon kopen op de markt en dat ik toch nog geld heb voor boodschappen!

Ik heb echt geldproblemen! Ik kan nu eenmaal niet sparen, ik heb ook rekeningen te betalen en als die betaald zijn heb ik niet eens genoeg voor boodschappen! Deze maand is voor dus echt een feest omdat ik opeens 100 euro meer had als normaal!

Maandag begin ik bij mijn nieuwe baan en ik ga proberen om 20 euro per maand te sparen zodat ik over 2 jaar misschien op vakantie kan! Wat ik al 7 jaar niet meer heb gedaan! het enige leuke dat ik mijzelf gun is mijn bijrijdpaard waar ik ook voor betaal. Ik heb het jaren nog k*tter gehad en weet echt niet waar jij het over hebt TS!

ga jij maar eens 6 maanden in mijn schoenen staan, waarschijnlijk kom je er dan helemaal gebroken uit! Dit topic vind ik trouwens erg opschepperig en voel me nu best l*llig want ik kan alleen maar over 20.000 dromen en zal het waarschijnlijk nooit hebben!

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:27

Zit dit net even te lezen en wij hebben dus wel een lening afgesloten om een auto te kunnen kopen.
Aangezien ik iedere dag een uur in de auto zit voor mijn werk (en dus absoluute niet zonder kan) vonden wij het erg belangrijk om een goede auto te hebben.
Toen de vorige ermee ophield hebben wij gekozen voor een lening en dan ook een auto uit 2006 gekocht!

Zit liever met een lening, dan een onveilige auto voor bijvoorbeeld 100 euro.. (was toen net klaar met school en weinig spaargeld)
Soms kun je niet anders..

Zijn sinds mijn fulltime baan wel flink aan het sparen en lossen daarbij ook iedere maand een flink bedrag per maand af!

edit: Die auto is trouwens wel voor de komende 15 jaar bedoeld hoor (minstens!)
Laatst bijgewerkt door SusaSuus op 29-04-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:28

Topic zegt meer over anderen dan over jou hoor Breezy302...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:28

Quellian schreef:
Hanneke84 schreef:
Al vind ik ook dat je er van moet genieten, want met een bos rozen op je buik heb je er ook niets meer aan toch?

Dan heb jij flink gespaard, want ik denk dat ik maar een enkele roos mee krijg! (of een madeliefje, gister geplukt).

Met madeliefjes of liever nog narcisjes zou ik ook blij zijn hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:29

Sonja schreef:

Maarik voel me toch aangesproken, het makkelijke waarmee mensen dit soort dingen zeggen! dan denk ik, maak jij je daar nu echt druk om?

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:30

Er zijn wellicht nog dingen die ik niet weet, maar ik ben daar wel een stuk verder in dan mijn leeftijdsgenoten. Dit klinkt misschien opschepperig, maar het is nu eenmaal zo. Mijn ouders betrekken mij ook in alles en ik krijg inspraak in zowat alles wat hier gebeurt.

Ik heb misschien niet zelf de ervaring om met een minder budget te leven en om op het einde van de maand te moeten zien hoe ik rond kom, dat is wel waar.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:30

Hanneke84 schreef:
Met madeliefjes of liever nog narcisjes zou ik ook blij zijn hoor :D

Nou idd, ik ook.
Ik geniet liever van mijn geld nu ik in leven ben, natuurlijk zal ik altijd een spaarcentje achter de hand houden,
maar 20.000 euro vind ik wel heel erg veel geld. Ik mag hopen dat ik dat uberhaupt ooit bij elkaar krijg.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:31

Ik heb ook geleend voor een auto. Mijn toenmalig werk verhuisde en was quasi onbereikbaar met het OV... en ik had het geld niet... Ik betaal nu met gemak maandelijks de lening af en spaar flinke bedragen. Heb net een maand zonder werk gezeten en heb niet moeten bang zijn. Ik ga straks een paard, deftig zadel en hoofdstel kopen en dan zal er een pak minder gespaard worden, het is niet anders.

Breezy: respect hoor, mijn moeder heeft ook altijd moeite gehad om de eindjes aan elkaar te knopen, ik heb zelf altijd keihard gewerkt voor de studies en kledij en zo, het is gewoon NIET gemakkelijk :n

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:32

ja idd ik heb wel redelijk wat spaargeld ik heb gewoon geluk dat me vriend een goede baan heeft en ik een goede baan. Daardoor kunnen we redelijk sparen maar misschien is dat volgend jaar wel helemaal anders. Ik zou me echt nooit te goed voelen voor andere die minder hebben. Ik vind het zelfs altijd zo knap en heb echt respect voor mensen die met heel weinig kunnen leven,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:34

@poes: Ik hoef geen respect te hebben hoor, maar ik wil gewoon dat andere mensen eens nadenken over dat er mensen zijn die het echt moeilijk hebben gehad qua geld. En ik heb helaas ook een lening moeten afsluiten, anders hadden we maanden de huur, eneco, dsw ed niet kunnen betalen. Ik betaal netjes een vast bedrag per maand om de lening af te betalen.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:34

Leonie schreef:
Er zijn wellicht nog dingen die ik niet weet, maar ik ben daar wel een stuk verder in dan mijn leeftijdsgenoten. Dit klinkt misschien opschepperig, maar het is nu eenmaal zo. Mijn ouders betrekken mij ook in alles en ik krijg inspraak in zowat alles wat hier gebeurt.

Ik heb misschien niet zelf de ervaring om met een minder budget te leven en om op het einde van de maand te moeten zien hoe ik rond kom, dat is wel waar.

Toch blijf ik erbij dat je het pas echt kunt weten als je zelf op je eigen woont en zelf hard moet werken voor je centen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:36

ninja2 schreef:
Leonie schreef:

Toch blijf ik erbij dat je het pas echt kunt weten als je zelf op je eigen woont en zelf hard moet werken voor je centen.

Dat klopt helemaal, toen ik 16 was en mijn salaris van pakweg 300 euro kreeg voelde ik mij de koning te rijk. Nu weet ik hoe weinig het eigenlijk is als je rekeningen moet betalen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:36

Nou breezy ik heb jaren van dichtbij meegemaakt wat het is om altijd te kort te hebben, ondanks lage vaste lasten en zuinig leven. En dat zijn dingen die gewoon zwaar wegen. Ik werk érg hard nu, heb een prima betaalde baan en ik moet nog niet gek doen. Ik heb het geluk dat ik ondertussen wel kan sparen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:37

breezy302 schreef:
Sonja schreef:

Maarik voel me toch aangesproken, het makkelijke waarmee mensen dit soort dingen zeggen! dan denk ik, maak jij je daar nu echt druk om?

Je moet je niet aangesproken voelen, vérre van!

Ik ben zelf kind van een bijstandsmoeder (moeder heeft een chronische nierziekte, reuma en hersentumor) en ik was de jongste van het stel. Ik weet niet of je weet hoe de NL wet in elkaar steekt, maar op mijn 19e stond ik met mijn rugzak met kleren 'op straat', zonder geld, zonder iets. Mijn moeder wilde mij niet uit huis hebben, ik was er nog niet klaar voor, maar volgens de kromme wet moest ik zóveel gaan mee betalen thuis dat het ook voor mij niet te doen was en op mezelf wonen zelfs goedkoper. Ik zat op mijn 19e in een kamer (flatje gedeeld met een ander meisje), had een kat en een pony, was bikkelen hoor!!

En zo is het eigenlijk geweest tot afgelopen jaar. Werkweken van 60 uur (9.00 - 17.00 uur en 22.00 -01.00 uur en soms weekenden), ik werkte wel, want de rekeningen moesten betaald worden en ik had dieren die wilden eten. Dat ik zelf op het randje van ondergewicht balanceerde deed er niet toe.

Daarom bekijk ik met een nuchtere en realistische blik dit topic en denk 'die mensen weten niet hoe het echte leven in elkaar steekt'.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:39

Deels mee eens, ik ben opgegroeid met een een moeder die in de bijstand was. Daardoor heb ik de waarde van geld goed leren kennen, hecht ik minder aan materiele dingen of iig prijs ik me er zeer gelukkig mee. Ik ben blij dat te hebben meegemaakt omdat ik daardoor nu heel tevreden ben met wat ik heb en weet hoe het leven is zonder dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:41

Quellian schreef:

Je moet je niet aangesproken voelen, vérre van!

Ik ben zelf kind van een bijstandsmoeder (moeder heeft een chronische nierziekte, reuma en hersentumor) en ik was de jongste van het stel. Ik weet niet of je weet hoe de NL wet in elkaar steekt, maar op mijn 19e stond ik met mijn rugzak met kleren 'op straat', zonder geld, zonder iets. Mijn moeder wilde mij niet uit huis hebben, ik was er nog niet klaar voor, maar volgens de kromme wet moest ik zóveel gaan mee betalen thuis dat het ook voor mij niet te doen was en op mezelf wonen zelfs goedkoper. Ik zat op mijn 19e in een kamer (flatje gedeeld met een ander meisje), had een kat en een pony, was bikkelen hoor!!

En zo is het eigenlijk geweest tot afgelopen jaar. Werkweken van 60 uur (9.00 - 17.00 uur en 22.00 -01.00 uur en soms weekenden), ik werkte wel, want de rekeningen moesten betaald worden en ik had dieren die wilden eten. Dat ik zelf op het randje van ondergewicht balanceerde deed er niet toe.

Daarom bekijk ik met een nuchtere en realistische blik dit topic en denk 'die mensen weten niet hoe het echte leven in elkaar steekt'.[/quote]

Ik ken dit probleem ook heel erg goed, de wet in Nederland is zo krom! En veel mensen denken dat het minimum loon rond de 800 euro, maar heel veel gezinnen moeten van veel minder rondkomen.

Ik ben er ook heel eerlijk dat ik ook een tijdje eten bij de voedselbank heb gehaald, En jullie willen niet weten hoe blij je dan bent als je op vrijdagmiddag met 2 (!) volle boodschappen tassen thuis komt! Eigenlijk kon je de helft er al van weggooien omdat het ver over de datum was maar je at het toch anders had je niets.

edit: quote echt zwaar mislukt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:43

Hanneke84 schreef:
Deels mee eens, ik ben opgegroeid met een een moeder die in de bijstand was. Daardoor heb ik de waarde van geld goed leren kennen, hecht ik minder aan materiele dingen of iig prijs ik me er zeer gelukkig mee. Ik ben blij dat te hebben meegemaakt omdat ik daardoor nu heel tevreden ben met wat ik heb en weet hoe het leven is zonder dat..

Dát sowieso! Wat ik heb, heb ik zelf bereikt en daar ben ik apetrots op :D

Ik ben dus ook totaal niet materieel ingesteld, maar dat heb ik -denk ik- van mijn moeder, je leert wel met je geld om gaan, maar toch kan het soms heel erg moeilijk zijn. Hoewel ik altijd wel heb gezegd dat het voor mij een keuze was (omdat ik paarden had), maar het was voor mij geen optie om de paarden eruit te doen (dan zou ik niet meer met mezelf door 1 deur kunnen).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:47

breezy302 schreef:
Ik ken dit probleem ook heel erg goed, de wet in Nederland is zo krom! En veel mensen denken dat het minimum loon rond de 800 euro, maar heel veel gezinnen moeten van veel minder rondkomen.

Ik ben er ook heel eerlijk dat ik ook een tijdje eten bij de voedselbank heb gehaald, En jullie willen niet weten hoe blij je dan bent als je op vrijdagmiddag met 2 (!) volle boodschappen tassen thuis komt! Eigenlijk kon je de helft er al van weggooien omdat het ver over de datum was maar je at het toch anders had je niets.

Het is al belachelijk dat een land als NL gebruik moet maken van voedselbanken, ik vind het erg triest. Laatst zag ik iemands onderschrift in de trant van 'voor wapens betalen we belasting, voor goede doelen moeten we doneren', zo is het hier wel. Maar veel mensen die pochen over de grootte van hun spaarrekening weten niet hoe het is om niet eens meer de eindjes aan elkaar geknoopt te krijgen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:48

Ik denk dat sommige dit topic te veel op zichzelf betrekken. Ik meende toch in latere post te lezen dat TS voornamelijk doelde op de mensen die het wel ruim hebben.

En eerlijk gezegt, ik zie die mensen ook wel om me heen (en nee, geen 19 jarige ;) maar in de 30-40) mensen die zelf toegeven een gat in de hand te hebben, veel te verdienen maar toch elke maand maar weer net wel/niet uit te komen. In zo'n geval vind ik het heel anders dan iemand die van de bijstand moet leven. In zo'n geval is het vaak een relatief klein ding wat je moet opgeven (elke maand een nieuw paar schoenen a 70,- bijvoorbeeld) om toch al iets te kunnen sparen. In zo'n geval vind ik het ook erg onverstandig dat die mensen niet sparen. Vooral met die levensstijl (en vaak ook een duur huis, auto, etc) moet je juist ook iets achter de hand houden. Want dan liggen de lasten mocht je een maand zonder werk zitten meteen erg hoog.

Dat iemand in de bijstand vrijwel niets kan sparen vind ik niet raar. Het leven is duur en ik heb respect dat mensen daar elke maand maar weer hun leventje mee rondkrijgen.

Quellian, ik snap dat dit een heel moelijke keus is, maar in jou geval had je kunnen kiezen je paard weg te doen. Een paard is en blijft een luxe en op het moment dat jij daar dusdanig veel op moet inleveren dat je zelf te weinig eten binnenkrijgt, moet het dan gewoon over zijn. (overigens zou ik ook mijn brood laten staan voor mijn dieren hoor ;) maar even rationeel gezien). En ergens vraag ik me dan wel af hoe je in zo'n situatie besluit om een paard te kopen. Het is en blijft een behoorlijke aanschaf. Werkweken van 60 uur per week houd geen mens een leven lang vol.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:52

Maar ondertussen worden de (bijstands)uitkeringen steeds lager en de kosten steeds hoger.

Paard weg doen is nooit een optie geweest, ook omdat mijn paarden voor mij geen luxe zijn. Ik rij niet, ik heb niets met paarden, ik hou van mijn dieren en daarbij; ik heb de belofte gemaakt om voor ze te zorgen, eeuwige trouw, liefde en respect voor mijn dieren.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:53

Zullen we binnen 10 jaar nog eens praten?

Ik weet dat ik wel vrij verwend ben en veel geluk heb met hoe ik tot nu toe heb kunnen leven: zonder geldzorgen, elk jaar 2 keer op reis, lieve ouders die nog steeds getrouwd zijn, een groot huis, 2 auto's van de zaak. Dat wilt nog wel niet zeggen dat ik zo'n griet ben die nooit van haar leven zal werken en met haar pappies creditcard gaat winkelen. Ik weet wel dat het leven duur is en dat ik het de eerste jaren sowieso niet gemakkelijk ga hebben. Weet je dat ik al sinds mijn 10de aan het sparen ben, omdat ik later genoeg geld wil hebben als ik later zelfstandig ga wonen? Ik ben daar wel echt mee bezig hoor.

Ik heb wel veel respect voor mensen die ondanks een heel klein budget of minder rijke afkomst toch ergens geraken en gelukkig zijn. Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders altijd een goedbetaalde, vaste baan hadden, maar hun ouders, mijn grootouders, hadden het een stuk minder goed. Zij waren maar arme boeren met een groot gezin. Dat was ook niet gemakkelijk, hoewel het wellicht nog niets is t.o.v. wat sommigen onder jullie hebben meegemaakt.

Bubsj, 60 uren per week zijn niet zo uitzonderlijk hoor. Zelfstandigen, zoals bakkers, kloppen vaak ook zo'n werkuren of meer. En ook bedienden doen meer dan 40u.