Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:33

ManonR_ schreef:
eenitraM schreef:
Wat ben jij trrrrrrrrrrriest zeg. :\
Niet lezen wat 10 mensen voor je gezegd hebben is pas triest. Ze heeft al gezegd dat ze het anders bedoelde en daar zijn ook al veel mensen weer op in gegaan.

Heb het gelezen. Hoor. :Y)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:36

Citaat:
comma seperated file

.... en dat ergert mij nog meer, mensen die wel engelse woorden gebruiken maar als het op schrijven aankomt, dan fouten gaan maken!

Separated file en niet 'seperated'

Trouwens, ik geloof dat er over het begrip "rollende rrr" een misverstand ontstaat ? Ik heb altijd geleerd dat een rollende rr een 'scherpe' r is, die, als je bv het woord grrrrrr..( zoals in 'grom') uitspreekt de huig in je keel doet meetrillen. Of zoals in het spaans 'Caramba' wat niet uitgesproken wordt als 'cawamba'. Dat laatste is wat, denk ik, bedoeld wordt met de Gooise 'r' (ook wel de grachtengordel r) :) ....

Het is overigens maar waar je opgegroeid bent en wat je moeder's taal was.. de mond- en keelholte vormt zich bij het leren van een taal naar de taal die je als eerste leert spreken. In mijn geval was dat engels en ik heb nog altijd moeite met jullie nederlandse 'r' ..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:39

x_Sannee schreef:
ukje schreef:
sanne, ik heb vroeger in die omgeving gewoont en de mensen om mij heen spraken allemaal met een rollende r dus dat klopt niet wat je zegt.

Dus ik ben gek dat ik het meemaak dat 2 jaar geleden iedereen in mijn omgeving nog met een normale r praatte en nu leren ze zichzelf allemaal de rollende r aan?

Nou heerlijk toch, over 2 jaar leren ze zichzelf allemaal Fries aan, gaan ze lekker allemaal beppe tegen hun oma zeggen.
Laat ze lekker doen wat ze leuk vinden. Anders moeten we iedereen gewoon verplichten om ABN te spreken.

Maargoed, ontopic
(ontopic= dat dan niet ook turbotaal???? :Y) bokt pas op!)

Ik werk in de software en daar wordt je doodgegooid met de zogenoemde turbo taal en als ik meet iemand een borrel ga doen wil ik ook nog wel eens 'meeten'
Ja, Ik ben schuldig! :o

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:41

lejo schreef:
Ik werk in de software en daar wordt je doodgegooid met de zogenoemde turbo taal en als ik meet iemand een borrel ga doen wil ik ook nog wel eens 'meeten'

Ghehe heel bokt is schuldig :Y) Iedereen op bokt praat over; Die en die bokker heb ik gemeet

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:45

x_Sannee schreef:
Idd alle boeren praten met de rrrrrrrrollende rrrrrrrrr :(
Dat vind ik echt triest, laten ze gewoon normaal nederlands gaan praten. :+

Ehm.. als je met de rollende R de R bedoelt zoals ze hem ook bijv in het Spaans en Russisch zeggen, dan heb je het over de normale R hoor. >;) Zo'n R achterin je mond of zo'n Engelse R (wat ik echt vreselijk vind klinken :r ) is juist niet ABN. Als je bijv ook journaal van vroeger ziet praten ze allemaal met die rollende R, maar het Nederlands is gewoon veranderd.

Praat zelf trouwens met de rollende R en vind dat veel mooier dan zo'n nep R.

Maar k weet dus niet zeker of we het wel over dezelfde R hebben. :D

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:55

x_Sannee schreef:
lejo schreef:

Ghehe heel bokt is schuldig :Y) Iedereen op bokt praat over; Die en die bokker heb ik gemeet

Ja, als je er over na gaat deken zit Bokt er vol mee :Y)
Bannen dat bokt :+

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:05

Haha, turbotaal. Nog nooit van gehoord zelfs!

Wel praat ik vaak half in het engels. Kwestie van veel engelse vrienden hebben, een studie Engels volgen en een moeder hebben die ook altijd half in het Engels praat. :=
Het gaat meestal niet eens bewust, dus het is zeker niet bedoeld om 'interessant' te doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:10

x_Sannee schreef:
Hinata schreef:
Dat is echt onzin, in het hele oosten van het land gebruiken mensen een rollende rrr, dat is gewoon een accent en een manier van uitspreken. Ik bedoel de leidse r is ook niet echt eern goede manier van uitspreken.

Ik zeg zelf welleens een woordje engels tussendoor, maar dat is meer omdat ik dan niet op het nederlandse woord of uitdrukking kan komen.

Tja in Amsterdam enz. kan ik het me nog wel voorstellen dat ze met de rollende rrr praten.
Maar de boeren hier in Drenthe/Groningen/Friesland enz. die net bij de koeien vandaan komen praten ineens met de rollende rrrr. Daar kan ik me echt aan ergeren.

Nou ik kom uit omgeving Amsterdam en ik praat met de rrrr diep in m'n keel, die hele rollende rrr kan ik echt niet uitspreken. _O-
Hier praat iedereen zo, krijg van m'n vrienden wel vaker te horen of ik uit het Gooi kom, het klinkt echt nogal bekakt. :')

Ik gebruik af en toe ook wel Engelse woorden hoor.. de taal veranderd nu eenmaal, daar is niks aan te doen. ;)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:28

eenitraM schreef:
Ach geklaag van jullie allemaal. Er was gister nog op de radio dat Nederlandse jongeren liever in ABN praten..

het is AN ...

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:29

Jannepauli schreef:
Citaat:
comma seperated file

.... en dat ergert mij nog meer, mensen die wel engelse woorden gebruiken maar als het op schrijven aankomt, dan fouten gaan maken!

Separated file en niet 'seperated'

ik vond het er al zo fout staan.. maar ik nam het over van de gequote :D

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:31

Nahh ik erger me meer aan mensen die hard praten :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:33

Fiffill schreef:
x_Sannee schreef:

Tja in Amsterdam enz. kan ik het me nog wel voorstellen dat ze met de rollende rrr praten.
Maar de boeren hier in Drenthe/Groningen/Friesland enz. die net bij de koeien vandaan komen praten ineens met de rollende rrrr. Daar kan ik me echt aan ergeren.

Nou ik kom uit omgeving Amsterdam en ik praat met de rrrr diep in m'n keel, die hele rollende rrr kan ik echt niet uitspreken. _O-
Hier praat iedereen zo, krijg van m'n vrienden wel vaker te horen of ik uit het Gooi kom, het klinkt echt nogal bekakt. :')

Ik gebruik af en toe ook wel Engelse woorden hoor.. de taal veranderd nu eenmaal, daar is niks aan te doen. ;)

Jawel normaal praten... Dat is nu eenmaal de verantwoordelijkheid van mensen in een cultuur om standaard hoog te houden.
Als het normaal is dat taal veranderd kunnen we evengoed msn taal accepteren. Voor mij als dyslext zou het wel handig zijn Om InEEnS Z0 Te Pr@tEn.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:34

Sin schreef:
eenitraM schreef:
Ach geklaag van jullie allemaal. Er was gister nog op de radio dat Nederlandse jongeren liever in ABN praten..

het is AN ...

AN? Algemeen Beschaafd Nederlands hoor. :Y)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:37

Het is volgens mij ook dyslect. :Y) (Maar ik kan het fout hebben)

Maar enfin, MSN-taal vind ik wel wat anders eigenlijk, onze taal komt uit allerlei andere talen, het is nu eenmaal altijd aan het veranderen.

Zo pR@Ten heeft imo niks met taal te maken, want de woorden zijn hetzelfde alleen wordt het gewoon met hoofdletters e.d geschreven. ;)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:41

En ik vraag me af waarom iedereen zich zo stoort aan andermans gebruiken....

Fenrir

Re: Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:43

Dat vraag ik me ook wel eens af Saskia9. :P

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:46

Saskia9 schreef:

Dat is human nature. :+

Een persoon die zich nooit stoort aan andere bestaat niet, plus dat taal een grote invloed heeft op het leven.

Kan zijn fiffill zo kan je me nog duizend maal verbeteren. :)

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:46

Toch valt het mij steeds vaker op dat men ook minder moeite wil doen om correct Nederland te spreken (niet praten, maar dat terzijde). Daarnaast gaat het schrijven in mijn optiek ook zienderogen achteruit, vaak wordt dan MSN taal gebezigd. Misschien binnen de muren van MSN volledig geaccepteerd, maar een sollicitatiebrief is toch echt wat anders.
En het excuus dat men veel Engels gebruikt in het dageljks leven is nogal zwak. Ik hoor de hele dag niets anders dan Engels. Ik schrijf mijn rapportage in het Engels en ik versta en spreek nog steeds redelijk Nederlands.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:47

x_Sannee schreef:
Sin schreef:

het is AN ...

Het is al een hele poos Algemeen Nederlands zonder beschaafd ;)

Kiwipitje

Re: Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:48

Nee hoor, alleen in België. En in Nederland voor 1995. Het is nu Standaardnederlands.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:50

Ik gebruik denk ik best wel vaak Engelse uitdrukkingen,
maar dat komt omdat ik half in het Engels denk :+

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:53

Lyonesse schreef:
het is AN ...

Het is al een hele poos Algemeen Nederlands zonder beschaafd ;)

Weer volledig offtopic, maar dát vind ik nou belachelijk.
waarom zou je nou ineens een afkorting gaan veranderen als iedereen begrijpt wat je bedoeld.

(nee ik hoef de redenen niet te horen, die kan ik zelf ook wel bedenken, ik snàp die reden ook wel, maar wil toch even kwijt dat ik het onzin vind. Is de logica hiervan te volgen, vast niet }:0 )

Edit (foei dat engels toch) Ik herstel mijzelf; Ik zie dat het toch niet zo is, gelukkig!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:00

katiavl schreef:
Saskia9 schreef:

Dat is human nature. :+

Een persoon die zich nooit stoort aan andere bestaat niet, plus dat taal een grote invloed heeft op het leven.

Kan zijn fiffill zo kan je me nog duizend maal verbeteren. :)

Natuurlijk doet iedereen het,maar ligt er ook aan in wat voor mate..
Als iedereen zich zo ergert aan de kleine dingen..wat is er dan nog leuk??

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:03

Saskia9 schreef:
Natuurlijk doet iedereen het,maar ligt er ook aan in wat voor mate..
Als iedereen zich zo ergert aan de kleine dingen..wat is er dan nog leuk??

Soms is je ergeren ook gewoon heel lekker.
gewoon even andere afzeiken, net als roddelen, het kan heel verfrissend werken.

Zolang je er maar niet in blijft hangen of het anderen aanrekend! (zoals hier wel een beetje gebeurd)

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:07

Hahah dat turbotaal is echt grappig als je het eens gaat lezen. ik heb van een hele hoop nog nooit gehoord, maar wees eerlijk, de mensen die het bedacht hebben zijn wel creatief met taal.

Ontopic (:o engels!): Ik vind dat je tegen je vrienden prima in een eigen taaltje kunt brabbelen, maar tegen vreemden moet je toch wel een beetje verstaanbaar ABN (ik ken de andere afkorting ook niet) kunnen spreken én schrijven. Dat msn taal is echt niet te lezen.
Zoiezo een beetje aan de etiquette denken is niet heel verkeerd denk ik, maar dat lijkt een beetje uit de mode (?).