ManonR_ schreef:eenitraM schreef:Niet lezen wat 10 mensen voor je gezegd hebben is pas triest. Ze heeft al gezegd dat ze het anders bedoelde en daar zijn ook al veel mensen weer op in gegaan.Wat ben jij trrrrrrrrrrriest zeg.
Heb het gelezen. Hoor.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Citaat:comma seperated file
....x_Sannee schreef:ukje schreef:sanne, ik heb vroeger in die omgeving gewoont en de mensen om mij heen spraken allemaal met een rollende r dus dat klopt niet wat je zegt.
Dus ik ben gek dat ik het meemaak dat 2 jaar geleden iedereen in mijn omgeving nog met een normale r praatte en nu leren ze zichzelf allemaal de rollende r aan?
bokt pas op!)
x_Sannee schreef:Idd alle boeren praten met de rrrrrrrrollende rrrrrrrrr
Dat vind ik echt triest, laten ze gewoon normaal nederlands gaan praten.
Zo'n R achterin je mond of zo'n Engelse R (wat ik echt vreselijk vind klinken
) is juist niet ABN. Als je bijv ook journaal van vroeger ziet praten ze allemaal met die rollende R, maar het Nederlands is gewoon veranderd.
x_Sannee schreef:lejo schreef:Ik werk in de software en daar wordt je doodgegooid met de zogenoemde turbo taal en als ik meet iemand een borrel ga doen wil ik ook nog wel eens 'meeten'
Ghehe heel bokt is schuldigIedereen op bokt praat over; Die en die bokker heb ik gemeet

x_Sannee schreef:Hinata schreef:Dat is echt onzin, in het hele oosten van het land gebruiken mensen een rollende rrr, dat is gewoon een accent en een manier van uitspreken. Ik bedoel de leidse r is ook niet echt eern goede manier van uitspreken.
Ik zeg zelf welleens een woordje engels tussendoor, maar dat is meer omdat ik dan niet op het nederlandse woord of uitdrukking kan komen.
Tja in Amsterdam enz. kan ik het me nog wel voorstellen dat ze met de rollende rrr praten.
Maar de boeren hier in Drenthe/Groningen/Friesland enz. die net bij de koeien vandaan komen praten ineens met de rollende rrrr. Daar kan ik me echt aan ergeren.

Fiffill schreef:x_Sannee schreef:
Tja in Amsterdam enz. kan ik het me nog wel voorstellen dat ze met de rollende rrr praten.
Maar de boeren hier in Drenthe/Groningen/Friesland enz. die net bij de koeien vandaan komen praten ineens met de rollende rrrr. Daar kan ik me echt aan ergeren.
Nou ik kom uit omgeving Amsterdam en ik praat met de rrrr diep in m'n keel, die hele rollende rrr kan ik echt niet uitspreken.
Hier praat iedereen zo, krijg van m'n vrienden wel vaker te horen of ik uit het Gooi kom, het klinkt echt nogal bekakt.
Ik gebruik af en toe ook wel Engelse woorden hoor.. de taal veranderd nu eenmaal, daar is niks aan te doen.
(Maar ik kan het fout hebben)
Lyonesse schreef:het is AN ...
AN? Algemeen Beschaafd Nederlands hoor.
Het is al een hele poos Algemeen Nederlands zonder beschaafd
)katiavl schreef:Saskia9 schreef:En ik vraag me af waarom iedereen zich zo stoort aan andermans gebruiken....
Dat is human nature.![]()
Een persoon die zich nooit stoort aan andere bestaat niet, plus dat taal een grote invloed heeft op het leven.
Kan zijn fiffill zo kan je me nog duizend maal verbeteren.
Saskia9 schreef:Natuurlijk doet iedereen het,maar ligt er ook aan in wat voor mate..
Als iedereen zich zo ergert aan de kleine dingen..wat is er dan nog leuk??