Katia, hoe bedoel je het dat 'de discipline in België hoger is'. Hoger dan wat? Dan Nederland?
Laat me wat dat betreft niet lachen hoor. Het is écht niet zo dat men zich hier zomaar ziekmeldt. (Oké, er zijn uitzonderingen. Maar die bevestigen de regel alleen maar.)Hier hoef je -gelukkig- niet voor elk kuchje langs de arts. Wel is het zo dat bij twijfel aan je ziekmelding er een arboarts langskomt (en terecht). De (bij)banen die ik tot nu toe heb gehad gingen ook allemaal uit van een telefonisch controlesysteem. Ik werd dan op verschillende tijden op mijn huistelefoon gebeld, zo checkten ze dan of ik wel thuis was. Het is natuurlijk een feilbaar systeem, in het geval ik ze alleen mijn mobiele nummer op zou geven. Maar dan horen ze vaak -aan de achtergrondgeluiden- snel genoeg of jij faket dat je ziek bent, of dat je het echt bent. Zo heb ik een keer gedonder gehad: was echt doodziek, lag te slapen, en nam dus mijn telefoon niet op. Kreeg meteen een brief dat ik me zelf moest melden bij de arboarts die middag. Toen heb ik ze dus teruggebeld en het verhaal uitgelegd, gelukkig was er begrip voor mijn situatie en mocht ik de brief als niet verzonden beschouwen. Maar toch, het is dus niet zo dat je hier bij elke ziekmelding op je blauwe ogen vertrouwd wordt.
Ook moest ik me hier altijd telefonisch verantwoorden (klachten vertellen aan de arts, schatting wanneer ik weer zou kunnen komen werken) voor wat ik had. Prima, want zo scheiden ze ook het kaf van het koren.
Kortom, dat er hier een ander systeem heerst dan in Belgenland betekent nog niet dat er hier een gebrek aan orde heerst. Ik meld me ook niet/nauwelijks ziek, alleen als ik me écht niet in orde voel en ik denk dat ik niet in staat ben om te werken die dag. Gelukkig komt dat bijna nooit voor. *klopt af*
Enneh, bij mijn vorige werk hadden ze er geen begrip voor dat ik een dagje thuis wilde blijven omdat mijn oma was overleden. Als ik niet kwam die dag, zou ik ontslagen worden. Prima, als ze zo met hun werknemers omgaan wíl ik er nieteens werken.
Ik zou echt met een enorm schuldgevoel rondlopen de hele dag
.