spijbelen van je werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:18

Tjee ik wist niet dat het systeem in België zo streng was.

Katia, hoe bedoel je het dat 'de discipline in België hoger is'. Hoger dan wat? Dan Nederland? :+ Laat me wat dat betreft niet lachen hoor. Het is écht niet zo dat men zich hier zomaar ziekmeldt. (Oké, er zijn uitzonderingen. Maar die bevestigen de regel alleen maar.)
Hier hoef je -gelukkig- niet voor elk kuchje langs de arts. Wel is het zo dat bij twijfel aan je ziekmelding er een arboarts langskomt (en terecht). De (bij)banen die ik tot nu toe heb gehad gingen ook allemaal uit van een telefonisch controlesysteem. Ik werd dan op verschillende tijden op mijn huistelefoon gebeld, zo checkten ze dan of ik wel thuis was. Het is natuurlijk een feilbaar systeem, in het geval ik ze alleen mijn mobiele nummer op zou geven. Maar dan horen ze vaak -aan de achtergrondgeluiden- snel genoeg of jij faket dat je ziek bent, of dat je het echt bent. Zo heb ik een keer gedonder gehad: was echt doodziek, lag te slapen, en nam dus mijn telefoon niet op. Kreeg meteen een brief dat ik me zelf moest melden bij de arboarts die middag. Toen heb ik ze dus teruggebeld en het verhaal uitgelegd, gelukkig was er begrip voor mijn situatie en mocht ik de brief als niet verzonden beschouwen. Maar toch, het is dus niet zo dat je hier bij elke ziekmelding op je blauwe ogen vertrouwd wordt.
Ook moest ik me hier altijd telefonisch verantwoorden (klachten vertellen aan de arts, schatting wanneer ik weer zou kunnen komen werken) voor wat ik had. Prima, want zo scheiden ze ook het kaf van het koren.

Kortom, dat er hier een ander systeem heerst dan in Belgenland betekent nog niet dat er hier een gebrek aan orde heerst. Ik meld me ook niet/nauwelijks ziek, alleen als ik me écht niet in orde voel en ik denk dat ik niet in staat ben om te werken die dag. Gelukkig komt dat bijna nooit voor. *klopt af*

Enneh, bij mijn vorige werk hadden ze er geen begrip voor dat ik een dagje thuis wilde blijven omdat mijn oma was overleden. Als ik niet kwam die dag, zou ik ontslagen worden. Prima, als ze zo met hun werknemers omgaan wíl ik er nieteens werken.

SAKKIA

Re: spijbelen van je werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:24

Nee dat doe ik absoluut niet :n Ik zou echt met een enorm schuldgevoel rondlopen de hele dag :+

Jeetje Bravespots, dat vind ik dus echt doorgeslagen he :n Een briefje van de HA omdat je een manegeles gemist hebt :n En dan noemen ze nederland betuttelend :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:58

Daarbij is het halen van dat briefje toch stukken duurder dan je manegeles? :?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:00

Ligt er aan hoe de ziektenkosten daar vergoedt worden natuurlijk ;)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:06

Spijbelen is gewoon stelen van je baas. Je hebt een contract afgesloten waarbij je arbeid ruilt voor geld. Stel je koopt iets via Bokt, betaalt netjes en krijgt het produkt niet. Dan loopt iedereen meteen te roepen dat je naar de politie moet gaan.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 11:33

Ffortuna schreef:
Tjee ik wist niet dat het systeem in België zo streng was.

Katia, hoe bedoel je het dat 'de discipline in België hoger is'. Hoger dan wat? Dan Nederland? :+ Laat me wat dat betreft niet lachen hoor. Het is écht niet zo dat men zich hier zomaar ziekmeldt. (Oké, er zijn uitzonderingen. Maar die bevestigen de regel alleen maar.)
Hier hoef je -gelukkig- niet voor elk kuchje langs de arts. Wel is het zo dat bij twijfel aan je ziekmelding er een arboarts langskomt (en terecht). De (bij)banen die ik tot nu toe heb gehad gingen ook allemaal uit van een telefonisch controlesysteem. Ik werd dan op verschillende tijden op mijn huistelefoon gebeld, zo checkten ze dan of ik wel thuis was. Het is natuurlijk een feilbaar systeem, in het geval ik ze alleen mijn mobiele nummer op zou geven. Maar dan horen ze vaak -aan de achtergrondgeluiden- snel genoeg of jij faket dat je ziek bent, of dat je het echt bent. Zo heb ik een keer gedonder gehad: was echt doodziek, lag te slapen, en nam dus mijn telefoon niet op. Kreeg meteen een brief dat ik me zelf moest melden bij de arboarts die middag. Toen heb ik ze dus teruggebeld en het verhaal uitgelegd, gelukkig was er begrip voor mijn situatie en mocht ik de brief als niet verzonden beschouwen. Maar toch, het is dus niet zo dat je hier bij elke ziekmelding op je blauwe ogen vertrouwd wordt.
Ook moest ik me hier altijd telefonisch verantwoorden (klachten vertellen aan de arts, schatting wanneer ik weer zou kunnen komen werken) voor wat ik had. Prima, want zo scheiden ze ook het kaf van het koren.

Kortom, dat er hier een ander systeem heerst dan in Belgenland betekent nog niet dat er hier een gebrek aan orde heerst. Ik meld me ook niet/nauwelijks ziek, alleen als ik me écht niet in orde voel en ik denk dat ik niet in staat ben om te werken die dag. Gelukkig komt dat bijna nooit voor. *klopt af*

Enneh, bij mijn vorige werk hadden ze er geen begrip voor dat ik een dagje thuis wilde blijven omdat mijn oma was overleden. Als ik niet kwam die dag, zou ik ontslagen worden. Prima, als ze zo met hun werknemers omgaan wíl ik er nieteens werken.

Hier ben ik het helemaal mee eens.Goed en duidelijke uitleg

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:53

Ik ben bang dat het bij mij niet gaat, ofja gaan zal wel. Maar ik weet dat ik mezelf heel erg schuldig zou voelen en dat het me ook veel moeite gaat kosten.
Ik werk in een ijssalon en als je niet kan moet je eenvervanger regelen, zoniet moet je gewoon werken.
Ook als je ziek bent (dat is wel echt vervelend) maar ik denk niet dat ik het er voor over zou hebben om zoveel moeite te doen voor een dagje 'vrij'.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:06

BraveSpots schreef:
Soms moet ik wel voor elk klein dingetje naar de dokter.

Weet je dat ik zelfs een doktersbriefje nodig heb als ik mijn manegeles heb gemist? Nouja, hoeft niet, maar met een doktersbriefje krig ik de kosten terug :j.
In school ook, als ik mijn stage mis heb ik voor elke dag een doktersattest nodig.

Ik vind het nogal tegenstrijdig. In een eerder bericht lees ik dat een doktersbriefje €35,- kost. Dus als je een les op de manege mist en je zo'n briefje bij je dokter haalt krijg je je lesgeld terug of hoef je niet te betalen?? Dan ben je toch altijd duurder uit als je ook de dokter moet betalen of zijn die rijlessen zo duur in België?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:23

En wat wil die belgische dokter er aan doen dan als je een griepje onder de leden hebt?

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:33

Ik doe het nooit, ik vraag dan gewoon een dagje vrij.
Als ik dan 'spijbel' heb ik die dag niet echt een rustig gevoel en voel ik me gewoon niet fijn.
En bovendien werken er vriendinnen van me daar, en als ze me dan die avond ergens zien lopen denken ze ook hú..?.
Dus nee ik spijbel niet, vraag liever gewoon vrij. :)

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:23

maar ik lees nou best wel vaak (ik doe het nooit,maar als ik het doe voel ik me niet goed) ook erg tegenstrijdig hihih

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:28

Ja, o.a. ik heb dit ook getypt maarr..... Ik voel me al schuldig als ik een keer niet naar muziekles ga omdat ik geen zin heb. Laat staan hoe ik me zou voelen als ik zoiets op het werk zou doen ;)

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:31

oke hahha maar moest er wel om lachen

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:34

Ja ik typ het ook ja . :P
Maar dat kwam omdat ik het 1 keer had gedaan maar toen was ik ook wel een beetje ziek, maar werken kon ik nog wel maar had er geen zin in.
Toen ben ik dus niet gegaan, en het voelde niet goed.
Dus daarna nooit meer. :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:36

Charaz schreef:
En wat wil die belgische dokter er aan doen dan als je een griepje onder de leden hebt?

Niks, de dokter controleert of je ziek bent. Kijkt of hij je nog wat kan geven zoals neusspray. En geeft een briefje.

Het is de zelfde sociale controle als de arbeidsarts :)

Discipline heeft niks te maken met dat nederlanders zich zomaar ziek melden, maar met het schoolsysteem.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:45

Ffortuna schreef:
Daarbij is het halen van dat briefje toch stukken duurder dan je manegeles? :?

Hmm, de weinige keren dat ik al ziek was voor een manegeles combineer ik het wel met andere dingen (bevoorbeeld, een voorschrift halen voor mijn astmamedicatie iod).

En duurder, denk het niet. Denk dat iemand zelf (!) maar drie/vier euro per bezoek betaald hier. Ik betaal meestal 21 euro per visite aan mijn dokter, maar daar krijg ik normaal 18 van terug.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:59

In principe kun je zien als spijbelen als ik een dag(en) thuis blijf vanwege privé-problemen en hierdoor moeilijk kan slapen en concentreren, maar zo zie ik het niet. Mijn werkgever heeft toch niks aan me als ik me kl*te voel in mijn vel en erg slecht kan concentreren. Ik wil mijn werk goed doen en niet steeds nalopen of ik fouten heb gemaakt.

Ik heb gelukkig niet vaak hoeven doen, maar ik voel me ook niet lekker bij als ik dat doe. Maar soms kan je hoofd zo vol zitten met allerlei gedachten dat je gewoon niet meer kan functioneren.

En aan andere kant heb ik ook vaak gewerkt terwijl ik me ziek en slapjes voelde en toch probeerde ik dan 8 uur te werken.

Het hangt erg af van de situaties, vind ik. Als een persoon 1 veel persoonlijke problemen heeft en hij is zijn partner/ouder/vriend kwijt, dan snap ik dat een persoon 1 geen concentratie meer heeft en dat hij voorlopig niet aan zijn werk wil denken. En een persoon 2 heeft een gezellige avond gehad en ging te laat naar bed. Hij lag pas om 2 uur 's nachts in bed en moet gaan werken om 8 uur. De volgende dag is hij een wrak en heeft barstende koppijn en heeft geen zin in zijn werk. Bij persoon 1 vind ik normaal dat een hij zich ziek meldt en niet bij een persoon 2.