Is het haalbaar? (huis + auto + paard)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Is het haalbaar? (huis + auto + paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:47

Moonwalker, inderdaad wat de Nathalie's ook al zeggen: bij je ouders wonen is niet te vergelijken met op jezelf wonen en vooral niet als je het in je up moet ophoesten.
Toen ik nog bij mijn ouders woonde, verdiende ik ongeveer hetzelfde, deed nog veel uitbundiger met mijn geld en kon ook met gemak zo'n 400 euro per maand opzij leggen om te sparen.
Toen betaalde ik zelf ook al de ziektekosten, telefoonkosten etc. Echter, dit blijf je ook nog betalen wanneer je op jezelf gaat, alleen komen er dan nog véél meer kosten bijkijken...
Je verkijkt je er snel op, daar ben ik wel achter.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:55

Ik heb al gezien dat de prijzen van stalling in NL erg afhankelijk is van plaats tot plaats.Bij ons zijn de prijzen eigelijk allemaal hetzelfde.Tuurlijk heb je goedkope stalling maar dan ook weer minder mogelijkheden voor je paard.

@ Nathalie: alle kosten zijn erbij gerekend ;) Hetgeen ik spaar is voor onvoorziene kosten.Mocht mijn wagen het plots begeven of mijn paarden naar de kliniek moeten en natuurlijk spaar ik ook om een startcentje te hebben mocht ik gaan samenwonen :)

@ Yv_ : tuurlijk is het duurder als je alleen of samen gaat wonen, maar ook dan kan je het zo goedkoop of zo duur maken als je zelf wil :) Ik bereid me erop voor de dag dat ik samenwoon dat ik 5 keer zo lang moet sparen wil ik een weekendje weg kunnen of iets extra wil kopen zoals kledij of nieuwe schoenen.
Mocht ik mijn salaris zelf kunnen bepalen zou ik ook graag enkele honderden euro's meer krijgen, het zou alleen maar makkelijker zijn.Helaas is dat niet zo dus probeer ik elke maand uit te rekenen wat ik écht nodig heb en voor de rest probeer ik van m'n bankkaart af te blijven.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:03

zo natuurlijk is het niet of je goedkope stalling hebt hoor.
Tenzij je een stalling zonder stal hebt.

als jij minder als die 1450 euro verdiend en ik ga uit van iets van 1200 en je spaard tussen de 300-500 per maand. houd je 700-900 over. dan houd je min de huur a 400 euro tussen de 300 - 500 over.
Daar gaat auto af 100 per maand verzekering 100 euro dan houd je 100 tot 300 euro over daar moet dan nog je telefoon vanaf, je boodschappen, je kleding je benzine.

En wat houd je dan over voor je paard?

1450 -
600 huur (minimaal hier op de veluwe)
100 auto verzekering + belasting
150 boodschappen
100 verzekering voor jezelf
25 telefoon
150 geen idee wat je aan benzine betaald ongeveer is dit.

dan houd je 325 euro over om je kleren van te kopen en om je paard van te onderhouden.
en dan heb ik nog niet eens de kleine kosten mee gerekend die er ook nog veel zijn.

en dan is er nog niks gespaard voor onvoorziene kosten?

ik zie niet in hoe je dat zou moeten redden?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:09

Nee Moonwalker, daar verkijk je je dus op. Zoals ik in een eerder bericht heb gezegd, betaal ik echt een schijntje aan huur, namelijk € 350.- per maand. Lager is er gewoon niet hier in de randstad, voor een 'echt' huis, dus dan heb ik het niet over een studentenhuis of een kamer bij iemand op zolder. Maar een woning met eigen badkamer, wc, woonkamer en slaapkamer(s).
Ik zit met die banketstaaf 350 euro huur, aan 900 vaste lasten.

Tsja, misschien had ik wat goedkoper kunnen gaan staan met mijn paard, maar zowiezo heb je hier in de randstad alleen échte bagger als je onder de € 200.- zit. En ja, daar heb ik ervaring mee. Die ervaring was dat je dus vaak niet kunt rijden als het wat minder weer is, dat er maar een gedeelte land bij zit etc.
Dus eigenlijk is die € 250.- voor hier een buitenkansje.

Het enige waar ik dus op zou kunnen bezuinigen is door te stoppen met roken en mijn gezelligheidsontspanning in het weekend weg te halen... Of mijn paard verkopen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:10

Waarom probeer je niet eerst te settelen met je eigen job, stekkie en dan kijken of/wat je over houdt. Het lijkt me krap, zeker als je een keer de dierenarts of garage nodig hebt. Misschien kan je eerst iemands bijrijder proberen te worden. Want niet alleen geld, maar ook tijd kan meespelen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:13

__Nathalie__ schreef:
1450 -
600 huur (minimaal hier op de veluwe)
100 auto verzekering + belasting
150 boodschappen
100 verzekering voor jezelf
25 telefoon
150 geen idee wat je aan benzine betaald ongeveer is dit.

Wat je nog vergeet:

Eneco/Nuon/ Blabla
Water
Gemeentebelastingen
Internet en TV
Sport(school) of bijvoorbeeld je paard
Inboedelverzekering (bij huurhuis, kopen komt nog veel meer bij)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:14

nou dat bedoel ik dan houd je dus niks over.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 17:20

Myca schreef:
Waarom probeer je niet eerst te settelen met je eigen job, stekkie en dan kijken of/wat je over houdt. Het lijkt me krap, zeker als je een keer de dierenarts of garage nodig hebt. Misschien kan je eerst iemands bijrijder proberen te worden. Want niet alleen geld, maar ook tijd kan meespelen.

Volgens mij heb ik al meerdere keren aangeven dat dit zeker t geval zou zijn :)
Ik vraag me alleen af of t reëel is om te blijven hopen en dromen.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:22

Nathalie, ik vind het niet leuk als iemand anders een beetje mijn rekening probeert in elkaar te flansen ;) Vooral als die van geen kanten klopt :D

Bovendien betaal ik geen 400€ huur thuis en voor mijn wagen betaal ik 3 maandelijk en dat is iets meer als 140€, dus geen 100€/maand verzekering voor mijn wagen hoor ;) En ik bel voor zo'n 30€ de maand max. met mijn gsm.Bovendien ga ik niet elke maand kleding kopen en heb ik geen 'boodschappen' die ik zou moeten doen :)

@ x_Anne_x : dromen mag je altijd, daar is niets mis mee, hopen daar kan je beter van afgeraken :) Maar gewoon afwachten en zien wat te tijd brengt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:24

ik heb niet specifiek jou rekening heb een gemiddelde rekening.
Dit is wat iemand gemiddeld betaald.

En de andere antwoorden is preccies met wat ik bedoel dat jou bericht niks toevoegd aan wat ts wil weten.

Door alle dingen die jij dus niet betaald kun jij geen schatting maken van wat ts kwijt is en of ze dat red.
Er komen behoorlijk wat meer kosten bij als je op jezelf woont waar jij nu geen rekening mee houd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:32

Ik heb een goede tip:
Zoek een rijke vent uit :D :P ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:37

En als je die hebt gevonden: stuur dan zijn leuke vriend naar mij ;)...

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:52

x_Anne_x schreef:
Ik weet dat er al heel veel topics zijn over kosten van een huis, kosten van een auto en de kosten van een paard.
Maar hier worden altijd zulke ruime schattingen gegeven dat ik t even niet meer volg.

Zo als van vele hier is mijn grote droom ooit een eigen paardje te hebben. Op dit moment is dat echt niet haalbaar omdat ik er niet genoeg geld voor heb. Maar ik ga straks weer studeren. Namelijk; Pabo.
Nu is t gemiddelde startsalaris van een leraar basis onderwijs €2175 bruto.

Veel mensen in mijn omgeving (geen paarden mensen) zeggen dat dat nooit genoeg gaat zijn om een paard en een huis en een auto te kunnen onderhouden.

Dus mijn vraag is eigenlijk een beetje of jullie denken dat je t daar mee red.
Ik woon nu nog op kamers in utrecht maar ik ben niet van plan daar eeuwig te blijven.
Het idee nu is een leuk klein appartementje/huisje ergens op de veluwe te gaan zoeken als ik klaar ben met studeren.

Ik zou overigens mijn paard wel graag op een pensionstal/manege willen hebben staan omdat ik zeker in t begin wat begeleiding nodig zal hebben en ik dat ook gewoon erg leuk en gezellig vind.

Is dit haalbaar?

Ik heb snel over alle reacties gelezen maar wil je vertellen dat het heel goed kan!!!

Ik ben zelf lerares in groep 1/2, heb een paard, volg daar privelessen mee, heb een leuke auto en een huis. Dit kan dus heel goed.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:04

Welshcobfan schreef:
Ik heb een goede tip:
Zoek een rijke vent uit :D :P ;)

Ik heb een nog betere tip: Word zelf rijk! :D ;)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:05

Ja maar hoe doe ik dat -O-

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:09

Ik heb een tijdje op mezelf gewoon met paard, en reed in de auto van mij vader. En ik huurde.
Dat was 300,00 huur voor het appartement, 75,00 stallng paard (ja ik sta lekker goedkoop bij familie) en de auto van mijn vader koste mij 180 euro aan gas en benzine, de rest betaalde mijn vader.
Dus dat was vrij goedkoop, maar aangezien jij een huis wilt, eigen auto en paard. (heb geen idee wat stalling richting de veluwe kost (hier meestal rond de 150/250)
Kun je misschien niet rond kijken wat de huis prijzen/huurprijzen zijn, wat eventuele manege/pensionstal bij de veluwe zijn, en een auto is maar wat voor typ je wilt..

Ik denk dat je dan wel een kostenplaatje kan maken, als je altijd maar zorgt voor reserve dat is zo belangrijk!!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:13

de manege waar ik in eerste instantie wil staan kost 300 euro per maand. (dit is overigens incl les)
Eisen aan de auto zijn alleen dat ie rijdt :+
Huurprijzen ben ik idd al een beetje naar aan t kijken maar word er nog niet helemaal wijs uit.
Laatst bijgewerkt door x_Anne_x op 21-04-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:14

zo is tjumme flink om hoog gegaan zeg :7

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:15

Mwa ik denk dat het krap word.

Doe mee aan deal or no deal. :D

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:16

__Nathalie__ schreef:
zo is tjumme flink om hoog gegaan zeg :7

ja erg he :=

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:16

___Lisa schreef:
Mwa ik denk dat het krap word.

Doe mee aan deal or no deal. :D

Ja maar dan moet ik die irritante beau in t echt meemaken :+

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:18

maarja dat is alleen in het begin omdat je die begeleiding nodig hebt.

daarna kun je op een pension stal gaan staan en 1 of 2 keer per week les gaan nemen.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:22

ja dat is natuurlijk wel zo.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:23

neemt niet weg dat je er wel het geld voor moet rekenen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:45

Nou ik zit met ongeveer hetzelfde nettoloon, werk er wél een flink stukje bij nog :+, huur op mijn alleen appartement, heb een auto en leef best ruim en ik heb het laatste anderhalf jaar gemiddeld 500 euro pm gespaard... van dat bedrag kan ik straks dus echt wel een paard onderhouden en nog sparen. Het kan hoor.