Barbiietut schreef:Ik vind het eigenlijk een soort van bedelen.. Klinkt misschien vreemd maar zo wanhopig om zo aan je 'leden' te komen.
sja, het kan idd ook overkomen als "bedelen" maar het is meer dat ze overtuigd zijn van dat hun geloof het juiste geloof is , en ze willen je de kans geven om ook gered te worden door ...zodat je als het het einde der tijden is , jij ook naar de hemel komt, want zij zijn de enige die daar heen zullen gaan (of zoiets dergelijks)
in principe is het dus naastenliefde ... maar persoonlijk ben ik er gewoon niet van gediend,
ik wil best eens ene goed gesprek met iemand voere, of ene gezonde discussie over het geloof , ik lat een ieder in zijn waarde wat betreft geloof ,
okay, ik snap er geen reet van en heb een gemengd gevoel bij gelovige mensen
aan de ene kant bewondering dat iemand zo vol kan zijn van iets en er zoveel steun en liefde in kan vinden
maar ook een soort van verbazing en zelfs medelijden omdat ik gewoon niet kan begrijpen dat iemand in dergelijke sprookjes kan geloven
en ook hoe iemand zo blind kan zijn
en dit bedoel ik niet aanvallend, of kleinerend, maar voor mij is het geloof , als in een god,...een geloofsboek gewoon onbegrijpelijk
voor mij is het een leuke filosofie, maar geen waarheid

vrijwel alle pijlpunten binnen het geloof (zoals pasen, kerst etc etc etc ) zijn terug te leiden op tijden voor het christendom , zoals lentefeest, het vierne van de lente die aanbreekt, alles gaat weer groeien
uiteindelijk word dat door het christendom geassimileerd tot pasen en zo kun je eingelijk zo ongeveer alle feesten en vieringen terugleiden op voorchristelijke rituelen
maar ja, is weer aardig off topic zo
een gelovige, of dat nu JG of een andere geloofsovertuiging is, het probleem met een geloof is , dat iemand die geloofd, zijn geloof als DE waarheid ziet
helaas vergeten die mensen dat DE waarheid niet bestaat en dat bedoel ik met blind zijn...of een betere omschrijving , oogkleppen op hebben
waarheden verschillen per persoon, wat hij/zij beleefd en ervaart word gekleurd door ervaringen, belefenissen en levenservaring....
dus wat voor mij waarheid is, hoeft voor de volgende persoon niet de waarheid te zijn
maar iemand die denkt DE waarheid te bezitten, zal dit graag met anderen delen en hen te proberen te overtuigen
zo werkt de mensch nu eenmaal
Daar is door de Christenen (Keizer Constantijn?) een Christelijke feestdag aan gekoppeld. Ook omdat in de bijbel tijdsbestek eigenlijk geen rol speelt, dus een dag moesten ze sowieso uitzoeken. Daarnaast zijn sinterklaas (6 dec, sterfdag van sinterklaas, sint nicolaas bisschop van Mira, gaf geld dat hij georven had weg aan arme mensen -> vandaar cadeau's geven) Sint maarten (sint martinus gaf zijn mantel aan een bedelaar: kinderen "bedelen" bij de deuren.) Carnaval (laatste dag voor het 40 dagen vasten) Goede vrijdag tot Pasen (Periode van kruisiging van Jezus tot zijn opstanding) en Hemelvaart (40 dagen na pasen, de 40 dagen dat Jezus op aarde rondliep na zijn dood, totdat hij naar de hemel ging) voor zo ver ik weet, wel gewoon echt Christelijke feestdagen