Biancaa schreef:het vervangen van een koppaking kost ongeveer 1500 tot 2000 euro aangezien de hele motor eruit moet. Heb het helaas nu 2 keer meegemaakt. Als er een temperatuurmeter in zit, dan kon dit al gezien zijn aangezien de temperatuurmeter hoog oploopt. Dit gebeurd niet van het ene op het andere moment, het koelwater is dan dus nooit nagekeken of ververst...
Hmm.... Ik weet niet waar jij je auto laat repareren maar dat is wel schrijnend duur. Regelmatig koppakkingen vervangen en dit kan voor een kleine 500 euro klaar zijn. ( Afhankelijk van het type auto ) Maar veel meer zal het in ieder geval niet zijn. Let wel dit is dan voor de hobbyist. Een garage rekent het dubbele.
Temperatuur heeft weinig met de koppakking te maken. Tuurlijk, hij zal iets warmer worden maar het is niet direct zo dat dan de koppakking lek is. Controle van de koppakking kan doormiddel van een stukje rijden tot de motor warm is en dan ( VOORZICHTIG ) de koelvloeistof dop er af draaien. Normaal gesproken mag er geen water uit spuiten en kan de dop er zo afgedraaid worden. Zodra er heel veel druk achter de dop staat wijst dit op ( 80 % ) een lekke koppakking. Vraag ook altijd of de auto olie neemt. Te veel olie kan ook door een lekke koppakking komen.
Wat is een lekke koppakking dan?
Een koppakking is een soort metalen afdichting tussen de motor ( cilinders ) en de kop ( daar waar de bougies inkomen ) Een motor bestaat namelijk uit 2 delen. In de onderste helft van de motor lopen diverse kanaaltjes naar boven. Op een gegeven moment moeten die ook de kop in. Omdat de motor uit 2 delen bestaat is het nodig om deze kanaaltjes goed af te dichten. Immers een motor word warm, zet uit, word koud, krimpt weer waardoor er nooit 100% afdichting zou zijn als er geen koppakking tussen zou zitten. Men heeft hier dus een stuk metaal voor gemaakt met hierop een soort hittebestendige ( 140 graden ) rubberen lijntjes die langs de kanaaltjes lopen. Deze rubberen lijntjes dichten dan de kanalen helemaal af. Bij een lekke koppakking zijn deze lijntjes te heet geweest waardoor deze kan gaan lekken. Ook zijn er andere oorzaken mogelijk zoals teveel druk gehad van binnen uit waardoor zwakke plekken het begeven of gewoon te oud geworden waardoor de pakking kan gaan lekken.
Hoop dat het lekke koppakking verhaal duidelijk is geworden. Totale kosten ongeveer 500 euro bij een hobbyist en bij de garage +/- 1000 tot 1250 euro.
Groetjes Snelleedje


Alleen is dat in dit verhaal eventjes anders omdat dit een storing is die ook na de koop plaats kan vinden zonder in gebreke te zijn van de verkoper.