Help!! Auto verkocht en aan de kook bij de koper

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snelleedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:17

Biancaa schreef:
het vervangen van een koppaking kost ongeveer 1500 tot 2000 euro aangezien de hele motor eruit moet. Heb het helaas nu 2 keer meegemaakt. Als er een temperatuurmeter in zit, dan kon dit al gezien zijn aangezien de temperatuurmeter hoog oploopt. Dit gebeurd niet van het ene op het andere moment, het koelwater is dan dus nooit nagekeken of ververst...

Hmm.... Ik weet niet waar jij je auto laat repareren maar dat is wel schrijnend duur. Regelmatig koppakkingen vervangen en dit kan voor een kleine 500 euro klaar zijn. ( Afhankelijk van het type auto ) Maar veel meer zal het in ieder geval niet zijn. Let wel dit is dan voor de hobbyist. Een garage rekent het dubbele.

Temperatuur heeft weinig met de koppakking te maken. Tuurlijk, hij zal iets warmer worden maar het is niet direct zo dat dan de koppakking lek is. Controle van de koppakking kan doormiddel van een stukje rijden tot de motor warm is en dan ( VOORZICHTIG ) de koelvloeistof dop er af draaien. Normaal gesproken mag er geen water uit spuiten en kan de dop er zo afgedraaid worden. Zodra er heel veel druk achter de dop staat wijst dit op ( 80 % ) een lekke koppakking. Vraag ook altijd of de auto olie neemt. Te veel olie kan ook door een lekke koppakking komen.

Wat is een lekke koppakking dan?

Een koppakking is een soort metalen afdichting tussen de motor ( cilinders ) en de kop ( daar waar de bougies inkomen ) Een motor bestaat namelijk uit 2 delen. In de onderste helft van de motor lopen diverse kanaaltjes naar boven. Op een gegeven moment moeten die ook de kop in. Omdat de motor uit 2 delen bestaat is het nodig om deze kanaaltjes goed af te dichten. Immers een motor word warm, zet uit, word koud, krimpt weer waardoor er nooit 100% afdichting zou zijn als er geen koppakking tussen zou zitten. Men heeft hier dus een stuk metaal voor gemaakt met hierop een soort hittebestendige ( 140 graden ) rubberen lijntjes die langs de kanaaltjes lopen. Deze rubberen lijntjes dichten dan de kanalen helemaal af. Bij een lekke koppakking zijn deze lijntjes te heet geweest waardoor deze kan gaan lekken. Ook zijn er andere oorzaken mogelijk zoals teveel druk gehad van binnen uit waardoor zwakke plekken het begeven of gewoon te oud geworden waardoor de pakking kan gaan lekken.

Hoop dat het lekke koppakking verhaal duidelijk is geworden. Totale kosten ongeveer 500 euro bij een hobbyist en bij de garage +/- 1000 tot 1250 euro.

Groetjes Snelleedje

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:00

2misty2 schreef:
Ik had liever gehad dat het bij mij was gebeurt dan had ik hem naar de sloop gedaan. Maken vind ik het niet waard wil toch een andere auto die een paardetrailer kan trekken daarom stond de mijne te koop.
Ik ga ze zo even bellen. Mits ze het op papier hebben van de ANWB of de andere garage waar ze zijn geweest wil ik ze nog wel 100 euro tegemoet komen maar meer ook niet.
Bedoel als ik straks een auto koop en deze gaat kapot kan ik het toch ook niet verhalen. Zo blijf je aan de gang.

Misschien helemaal verkeerd gedacht van mij hoor, maar het is volgens mij een rage om spullen te kopen bij Marktplaats en dan achteraf te gaan klagen en geld terug te eisen....

Geloof ze dus nooit op hun mooie blauwe ogen! Mijn dochter heeft ook zo'n geintje gehad met een electrische gitaar... koper was heel makkelijk, stuur maar op, niks aan de hand...
En dan later, met krasse taal! de helft van de prijs terug eisen!

Om er vervolgens, via Google, achter te komen dat dit soort hele volksstammen de normaalste zaak van de wereld is!
Dus ga voor jezelf heel goed na of deze mensen ook van "dit soort"waren.

Carolien81

Re: Help!! Auto verkocht en aan de kook bij de koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:44

Dat je de auto terughaalt en zelf gaat kijken (je vader) met monteur erbij, is een goede zaak.
Dat geeft allicht meer duidelijkheid over wat het probleem is, hoe dit is ontstaan, en eventueel hoe lang het er al zit.
Verstandig!
Vraag een prijsopgave van wat het kost om het te maken.
Het lijkt mij lastig: als jij niet wist dat dit probleem er was, maar het is wel duidelijk dat het al bestond, wat dan?
Volgens mij is het als beide partijen zich redelijk opstellen best te regelen, maar als 1 van beiden op zijn strepen gaat staan, is het dikke pech voor 1 van hen. (verkoper: ik betaal niets, eigen schuld. Of: koper: ik wil geld terug!)
Maar wel dus eerst uitzoeken wat er aan de hand is, want misschien proberen ze je een poot uit de draaien zoals in bovenstaande post.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:15

Carolien, dat laat ik zo wie zo doen indd. Ik ga niet zomaar betalen. Hun zouden mij aankomende week bellen een kennis gaat ernaar kijken. Mocht deze kennis hem gaan maken dan betaal ik ook niet. Ik weet dan namelijk niet of de waarheid gesproken wordt. Ik ga eventueel over op betalen als mijn vader hem met de garage heeft nagekeken en bekend is wat het probleem is.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:15

Ik heb zo iets zelf meegemaakt.
Mijn allereerste ritje met mijn allereerste wagen... ik vergeet het nooit!
De starter is toen stuk gegaan... ik heb hem met de sleepwagen zien vertrekken...
En geweend heb ik gedaan!!!
Maar jij als particulier geeft geen garantie...
Dit is eenmaal pech bij de kopers.
Ik ben zo gezien geweest, auto was van zo'n handelaar maar hij zet ze telkens op zijn vrouw haar naam, die stond als particulier dus geen garantie... slimme zet natuurlijk.

Succes zou ik zeggen en laat je maar niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:34

mijn auto moest de koppeling vervangen, remkabeltje en nog wat... zou ik normaal 100en euros voor kwijt zijn maar mn broer is automonteur...
ik zou ze het ook zelf uit laten zoeken... misschien een klein deel teruggeven van aankoop bedrag... maar het is nmou eenmaal een risico wat ze nemen!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:37

4 weken terug heb ik een auto gekocht bij de garage.
Die koste onder de 4500,- Omdat het minder de 4500,- is geen bovag garage.
Precies 2 weken daarna ging hij stuk. Denk maar niet dat de garage iets betaalde.
Ik heb rechtsbijstand gebeld, maar ook die vertelde dat ik geen poot had om op te staan.

Wij hadden expres gekocht bij een garage, geeft een veilig gevoel. Niet dus.
Particulier zijn auto's goedkoper, volgende keer gaan wij particulier kijken, garantie is er toch geen. Of ik geef net een paar honderd meer uit, dan heb ik wel de garantie.

Dus ook jij hoeft zeker weten geen garantie te geven. Niets te betalen of wat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:36

Kazary, ook bij een garage krijg je niet automatisch garantie, dat moet je er wel bij afspreken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:52

Dat zeg ik :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:54

En het heeft niets met die prijs te maken van 4500 euro, of het wel of geen Bovag garage is. Waar ik vandaan kom zitten meerdere "goekopere" garages, die verkopen al vanaf een paar honderd euro-autootjes, mét Bovag garantie.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:55

Nee, met eigen garantie. Dat is wat anders. :)
Bovag krijg je pas boven de 4500,-

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:58

Oeps, ja, kan ook. Staat in ieder geval groot aangegeven dat er garantie op zit, met ook een geel logo.
In ieder geval zou ik er altijd even naar vragen wat betreft garantie, niet iedere garage geeft dat automatisch. (hoewel er volgens mij wel een wet bestaat wat een bedrijf tot het één en ander verplicht, maar daar ben ik niet echt mee bekend, zelfde idee van "garantie kopen bij nieuwe wasmachines", terwijl dat grote onzin is. Bedrijf heeft de plicht garantie te geven op bepaalde dingen)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:02

Ik heb toevallig dus afgelopen week rechtbijstand en geschillen commisie aan de telefoon gehad.
Ook die garantie van zoals erbij een paard wordt gegeven die je bij een prof. bedrijf koopt van 6 maanden geldt niet. Daar heb ik speciaal om gevraagt.
Dit omdat er teveel pietjes om de hoek zitten met slechte auto's, alsdus de bijna letterlijke verwoording van de rechtsbijstand. En daar betaal je dan al jaren voor ;(
Maar goed, ik ben ook weer wat wijzer geworden. En het mankement bleek gelukkig "maar" 85,- te kosten.
Dat is te overzien als hij het nu goed blijft doen. Maar je baalt natuurlijk wel.

Dus TS hoeft zeker weten niets te gaan betalen als garages het niet eens doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:24

Kazary ik snap niet dat jij verbaasd bent dat ze je niet wilden tegemoedkomen, je heb er toch voor gekozen om geen bovag garantie te nemen?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:30

Nee niet voor gekozen. Ook niet naar gevraagt. Ik koop niet dagelijks een auto, dus ik ga er dan heel naief vanuit dat dat er bij een bovag garage standaard bij zit. Niet dus.Beste man heeft er ook niets over gezegt. En ik weer wat geleerd. :) Toen ik de rechtsbijstand belde wist ik ook nog niet wat het ging kosten, auto stond toen nog in de garage. Maar ik wilde toen wel graag weten hoe en wat. Ik was bijna bang een verotte auto te hebben gekocht.

Maar het gaat niet om mijn auto. Het gaat mij er om om aan te geven dat als een bekende garage het niet eens geeft, bij en auto die bijna die 4500 heeft gekost, dat de TS al helemaal niet hoeft te denken dat ze dan wel garantie moet geven.Particulier en voor 600,-
Vandaar dat ik mijn voorval even heb gedeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:39

kazary, als je garantie heb op je auto krijg je dat vermeld op je aankoopnota, wat de uisluitselen zijn en de tijdsduur.
Moest er toch een lampie gaan branden op het moment dat jij de koopovereenkomst tekende, of heb je alleen naar het aankoopbedrag gekeken?
In het geval van TS heb je wel degelijk een meldingsplicht van verborgen gebreken hoor ;) Alleen is dat in dit verhaal eventjes anders omdat dit een storing is die ook na de koop plaats kan vinden zonder in gebreke te zijn van de verkoper.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:52

Mag ik zeggen dat ik vind dat jij erover doordramt? Heb je gelezen waarom ik het bericht heb geplaatst?
Niet voor mezelf, ik heb er al van geleerd en al vóórdat jij me hier de les bent gaan lezen.
Ik heb die auto niet bij een schroothoop gekocht, maar bij een zeer net aangeschreven garage bij mij in de buurt. Ik weet nu beter, ik heb geleerd.
Maar nogmaals, het is om aan te geven voor de topic starter dat zelfs die garages niet eens garantie geven, dat zij er dan helemaal niet aan hoeft te gaan denken dat te gaan doen. En ik geloof dat daar het topic toch over ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:41

Nou dan denk ik toch dat jij de sterkking van het verhaal niet heb begrepen Karazy ;) Gaat over een pariculier die een auto heeft verkocht (particulier) en haar rechten navraagt en zo netjes is om uit te zoeken wat het probleem is.
Zij is zelfs zo vriendelijk om hier zelfs in tegemoed te komen, iets waar de koper voor in zijn handen mag knijpen :)

Dat jij de kleine lettertjes niet leest van de aankoop van een auto (Gerenomeer dof niet heeft er niets mee te maken dat zijn gewoon de spelregels) heeft TS niet echt veel aan, sterker nog helemaal niets.
Want zij bespreekt een burgerkwestie en geen zakenkwestie tussen een bedrijf en een klat.
En een beetje minder kan ook wel hoor Kazary in zo'n geval heb ik het rode uitroepteken wel heel snel gevonden hoor.

Laten we alsjeblieft ontopic blijven en geen gevallen als de jouwe vergelijken, dat is echt appelen peren.
Ik vraag mij wel af wat het civiele gedeelte in dit verhaal is, maar dat is TS nu heel netjes aan het uitzoeken :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:56

En ik denk dat jij er juist weinig van hebt begrepen waarom ik dit aan haal. Burger naar burger geeft algemeen veel minder recht dan burger bedrijf. Dus ik ben steeds ontopic, maar jij juist niet.

En een beetje minder, ja dat kan inderdaad, maar dan toch niet vanuit mijn zijde. Maar ik ga er niet voor op de uitroepteken drukken omdat ik vind dat jij zo dramt en offtopic gaat. Is zo kinderachtig.
Wel stop ik met op je reageren hier. Geeft geen enkele toegevoegde waarde aan het topic en al helemaal niet aan de sfeer.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:01

Ikima schreef:
Weet jij veel wat ze met die auto uitgespookt hebben in die korte tijd. Dat is nu eenmaal het risico wanneer je een auto van een particulier koopt.
Als de auto geen gebreken vertoonde toen ze hem kochten ben je nergens toe verplicht.

Dat lijkt mij idd ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:02

Burger naar burger heeft inderdaad minder recht dan burger naar bedrijf, dat is helemaal waar.
De TS is de koper niks verplicht in dit geval maar in het geval van Kazary zou ik toch ook echt wel even wat gaan proberen bij de garage. 4500 euro is tenslotte een slordige 10.000 gulden. Een heel bedrag voor iets wat je bij een bedrijf koopt en wat binnen twee weken stuk gaat.
@ Kazary, wat ging er trouwens stuk aan die auto van jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:02

_-Doriet-_ schreef:
Ikima schreef:
Weet jij veel wat ze met die auto uitgespookt hebben in die korte tijd. Dat is nu eenmaal het risico wanneer je een auto van een particulier koopt.
Als de auto geen gebreken vertoonde toen ze hem kochten ben je nergens toe verplicht.

Dat lijkt mij idd ook!

Precies, het is een koud kunstje om binnen drie uur een motorblok finaal op te blazen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:09

Dat is ook de reden dat het beter is om bij een autoverkoper auto te kopen, als er wat mee is kan je ermee terug komen en laten repareren (bovag garantie).

En als ik mijn auto kwijt wil omdat ik een ander koop, dan ruil ik het in met bijbetaling, dan heb ik ook geen gedoe achteraf.

Ik vind dit erg vervelend voor je, het kan zijn dat ze het zelf hebben veroorzaakt om er nog meer uit te halen??? kijk maar een beetje uit, en hap niet te snel toe om ze tegemoet te komen in de kosten.

Jeetje vervelende situatie he, dat kan ik me heel goed voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:15

kazary schreef:
En ik denk dat jij er juist weinig van hebt begrepen waarom ik dit aan haal. Burger naar burger geeft algemeen veel minder recht dan burger bedrijf. Dus ik ben steeds ontopic, maar jij juist niet.

Nou dan heb ik het nog beter begrepen dan jij denk ik :) Jij wil je beklag doen, gaat rechters in de arm nemen om een auto die jij heb aangeschaft zonder enige vorm van betaalde garantie dan ook.
Waar ben je dan mee bezig, of wil je bereiken? Deze regels staan immers heel netjes op je koopovereenkomst.
Bij een X bedrag is een garantie niet automatisch, mist je dr wat voor betaald.
Lijkt mij eigenlijk vrij logisch, stel ik koop een koelkast bij de Block, en zie het niet zitten om 5 jaar extra garantie te kopen.
En binnen 2 jaar gaat hij stuk, dan ga ik toch niet verbaasd naar een rechter eo. verkoper dat ik mn garantie opeis?
Lijkt mij an sich vrij helder, maar zo te zien is dat nog niet het geval, wist niet dat mensen daar nog van uitgingen vandaar mijn volsterkte verbazing over jou ervaring. :P

suleilitha schreef:
De TS is de koper niks verplicht in dit geval maar in het geval van Kazary zou ik toch ook echt wel even wat gaan proberen bij de garage. 4500 euro is tenslotte een slordige 10.000 gulden.

Klopt. ligt er alleen aan hoe je het vraagt aan de garagist, als jij meteen op je achetrste poten gaat staan is zelfs een erkende garagist niet zo happig.
Als je het gewoon eventjes netjes bespreekt, en je verhaal doet dan kom je dr meestal wel uit.
En helemaal met een startmotortje van enkele tientjes, dan heb je het óf als concument flink verbruikt of
je heb een waazninnig slechte garage getroffen.
Maar iemand met BOVAG borden lijkt mij dat niet het geval, sprek uit ervaring helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:17

Hihi betaalde garantie, ach ja.... wat denk je hoeveel winst ze maken op een autootje van 4500 euro, daar zit heus voldoende marge op op een reparatie van een paar honderd te vergoeden.
Garantie kopen is trouwens geen gemeengoed in de autohandel, maar heeft betrekking op witgoed. Koelkasten en wasmachines.