Wanneer ben je rijk ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:31

Jij vindt dat cliche, ik niet. Ik vind het helemaal waar.

"Sinds we alles hebben, komen we veel tekort."
Deze blijft waar.
Of wat je nooit hebt gehad raak je ook niet kwijt.

Ik zou zelf bijvoorbeeld echt wel als de Amish kunnen wonen. En ik denk dat het heerlijk!! is die hecktiek van deze maatschappij los te kunnen laten. Nu moet je er toch voor een deel in mee en dat haat ik echt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:40

Tja, niet iedereen wil nu eenmaal basic leven. Ik kan best genieten van wat luxe. Luxe dus in de zin van paardrijden, mijn hond (die tenslotte ook geld kost als je het zo ziet). Een later wil ik graag een eigen huis en auto en paard.

En ik vind mezelf niet materealistisch ingesteld nee. Over iets dat geld kost denk ik grondig na (bv een mp3 speler) dan koop ik het, en geniet ik er intensief van. Maar niet zoals velen koop ik na een half jaar een nieuwe omdat dat dat de mode is. Nee, de mijne leeft nog altijd na 2,5 jaar en ik hoop dat ie nog lang meegaat. Maar ben ik dan minder gelukkig omdat ik een mp3 speler heb? Ik vind van niet, hij draagt net bij aan mijn geluk, ondanks dat het 'maar' een stuk plastic is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:50

BraveSpots schreef:
Nee, natuurlijk niet. Maar wat heeft veel of weinig geld bezitten met gelukkig zijn te maken?

Volgens mij gaat dit topic hierover toch ? ;)

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:54

[/quote]Ik zie op de stal waar ik sta wel degelijk verschil tussen jongeren/kinderen die paard en alles van pa en ma hebben gekregen en mensen die daar zelf voor hebben gespaard/gewerkt! Die zijn veel zuiniger op eigen en ook spullen van een ander. Je waardeert iets veel meer als je weet wat het waard is denk ik[quote]

Ik heb toen ik 9 was ook een pony gehad van mijn pa en ma, maar ik moest delen met mijn zusje en we hebben altijd een verzorgster er bij gehad die er ook alles mee mocht wat wij mochten! Dus met ze 3e starten op onderlinge wedstrijden en zo (3x6 min kan elk paard)!

En er is mij echt wel goed vertelt dat we een luxe hadden (soms verloor ik dat wel eens uit het oog als andere gezinnen met twee kinderen pony nr 6 kregen!)! Wij waren dus ook zuinig op onze spullen (nog steeds)! Nu ben ik 28 en betaal nu alles zelf en ben blij dat mijn ouders heel goed verteld hebben wat ik toen had en hoe "rijk" ik was! Ik deel mijn pony nog steeds, er is toch niets mooier dan een meisje van 7 met een breede smile te zien rijden!
Laatst bijgewerkt door DameBlanche op 22-03-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:54

unamie schreef:
BraveSpots schreef:
Nee, natuurlijk niet. Maar wat heeft veel of weinig geld bezitten met gelukkig zijn te maken?

Volgens mij gaat dit topic hierover toch ? ;)

Niet helemaal...

Passionata schreef:
Nou ik ben het wel met jullie bovenstaande reacties eens, idd geld maakt niet gelukkig en of je nu veel of weinig geld hebt, als je ziek bent kan je er geen goede gezondheid mee kopen...
Maar wat ik eigenlijk eerder bedoelde met mijn vraag is;
Wanneer noem je iemand 'rijk' in geldwaarde.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:14

BraveSpots schreef:
Tja, niet iedereen wil nu eenmaal basic leven. Ik kan best genieten van wat luxe. Luxe dus in de zin van paardrijden, mijn hond (die tenslotte ook geld kost als je het zo ziet). Een later wil ik graag een eigen huis en auto en paard.

En ik vind mezelf niet materealistisch ingesteld nee. Over iets dat geld kost denk ik grondig na (bv een mp3 speler) dan koop ik het, en geniet ik er intensief van. Maar niet zoals velen koop ik na een half jaar een nieuwe omdat dat dat de mode is. Nee, de mijne leeft nog altijd na 2,5 jaar en ik hoop dat ie nog lang meegaat. Maar ben ik dan minder gelukkig omdat ik een mp3 speler heb? Ik vind van niet, hij draagt net bij aan mijn geluk, ondanks dat het 'maar' een stuk plastic is.

Maar die basic brengt ook geluk. En ook daar kost een paard met wagen geld. Maar de hebbe-dingen die wij nu voortaan nodig achten? Dragen die echt bij aan geluk?

Jij geniet van die mp3 speler, zou je ook van genieten als je zegt, mam ik wel een mp3 speler en hup dat ding is er. Veel kans dat je na een tijdje zegt, ik wil een i-pod. Je weet toch dat je hem wel krijgt. En dan heb je die en wil je het volgende.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:23

kazary schreef:
Maar die basic brengt ook geluk. En ook daar kost een paard met wagen geld. Maar de hebbe-dingen die wij nu voortaan nodig achten? Dragen die echt bij aan geluk?

Jij geniet van die mp3 speler, zou je ook van genieten als je zegt, mam ik wel een mp3 speler en hup dat ding is er. Veel kans dat je na een tijdje zegt, ik wil een i-pod. Je weet toch dat je hem wel krijgt. En dan heb je die en wil je het volgende.

Waarom zou ik meer willen? Omdat ik geniet van mijn luxe?

Ik betaal trouwnes mijn luxe dingen allemaal zelf ;) .

kazary

Re: Wanneer ben je rijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:25

Dat jij het zelf betaald had ik door. Vandaar ook de vraag zou jij er ook zo van genieten als je alles kreeg.
Zou je ook zoveel gelukkiger zijn als je mp3 speler kon kopen wanneer je maar wilde?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:29

kazary schreef:
Zou je ook zoveel gelukkiger zijn als je mp3 speler kon kopen wanneer je maar wilde?

Nee, niet gelukkiger, maar ook niet ongelukkiger.

Dat is ook een beetje mijn punt. Met zelf betalen of basic dingen ben ik gelukkig, maar als ik iets heel luxe zou krijgen zou ik daarvan niet ongelukkiger worden. (Maar ik geef toe, grote luxe zou ik wsl weigeren en vragen om 'gewoon' geld te geven. Voor later als ik het nodig heb).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:38

Dat denk je nu omdat je het nu niet hebt. Maar ik snap je wel, maar ik trek dat in twijfel of het ook zo zou zijn als je alles met een vingerknip maar kreeg.

Ik heb eens een programma gezien van een vrouw die een rijke vent trouwde. Echt rijk. Zon Beverly Hills typje. (was ook in Amerika) Nieuwe kleren, duurste merken geen probleem. Nieuwe auto geen probleem. Dan heb je alles dan wil je toch meer. Elke dag verse bloemen op verschillende plaatsen in hun grote huis. Je moet wat verzinnen.
Uiteindelijk bemerkte ze een ding. Haar geliefde man was er eigenlijk nooit, maar werkte 80 uur in de week. Ze was eenzaam, ondanks het geld, ondanks het zwembad en ondanks de luxe.
Maar ze wist als dat ze bij hem weg ging ze op een flatje kon gaan wonen en geen luxe dingen meer kon kopen.
Toch had ze besloten bij die man weg te gaan. En toen is ze gaan ervaren wat die rijkdom betekende.
Wat een lege hulzen de mensen waren die zogenaamd haar vrienden waren.
En zij durfde dus ook hard op te zeggen, nu zelf hard werkend, dat ze nu pas luxe ervaarde als waardevol extra maar geen noodzaak, maar ook dat ze nu pas leefde. Nu pas weer mensen om zich heen had die niets gaven op dure dingen. Maar wel om haar. Om wie ze was. Niet om wat ze had.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:49

Je bent rijk als je jezelf rijk voelt! Ik voel me rijk omdat ik gelukkig ben met mijn leven. Sommige geluksfactoren zijn prijsloos, zoals mensen waar je om geeft of gezondheid. En andere geluksfactoren daar hangt inderdaad wel een prijskaartje aan. Ik zie mezelf niet als materialistisch, maar ik ben toch wel blij dat ik mezelf bepaalde luxe kan veroorloven.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:50

En toch denk ik dat het ook wat aan je persoonlijkheid ligt hoor. Het hoeft niet altijd zo te zijn.

Ik heb zelf ook een voorbeeld. Dezelfde vriendin met haar paard waar ik over sprak, die is echt rijk thuis (denkende aan hééél rijk). Ze hebben thuis iemand die wast/kuist etc, dus ze was niet echt gewend veel huishoudelijk werk te doen. Ze hebben werkelijk een kast van een huis met dito tuin (die word onderhouden door een tuinman uiteraard). Paard kreeg ze 'gewoon' omdat ze dat graag wilde.

En toch zit ze nu, net als de gemiddelde student, op een hele gewone kamer, waar ze zelf kuist/afwast en wat dan ook. Heeft echt niet meer luxe daar dan een gewone student. En daar heeft ze geen probleem mee. Zo vind ze het ook prima.
Voor mij is zij geen ander mens omdat ze geld heeft thuis hoor. Ook al ben ik wel eens jaloers op haar eigen paard. Zij is dan weer af en toe jaloers op dingen die ik heb of doe. Daar is imo niks raars aan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:52

Dus zij laat zien dat geld niet gelukkig maakt. :)
Dat die luxe niet nodig zijn om fijn te leven.
Net als die vrouw in mijn verhaal liet zien.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:54

Ik weet niet wat mijn baas verdient, maar ik denk dat met een '1' voor mijn maandsalaris geplakt, je aardig in de richting zit.

Toch moet ik er niet aan denken om met haar te ruilen.

Het lijkt me echt erg als je op een kwade ochtend wakker wordt en je denkt: waar zijn in 's hemelsnaam de laatste 40 jaar van mijn leven gebleven? nee, ik vind het heel belangrijk om nú te leven en te genieten.

nee, ik ben dik tevreden. En laten we wel wezen: ik heb het gewoon goed. Een schat van een man en kinderen, gelukkig weer gezond, geen geldzorgen, veel comfort, huis, paard, 2 auto's, en elke dag fluitend naar mijn werk. Wat wil je nog meer?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:57

Bij mij op het werk gaat er ook altijd een vrouw naar huis tussen 8 en 9 savonds. Ik weet ook dat ze meer verdient als mij, heeft ook een flink hogere functie. Maar ook wil ik haar geld niet. Haar baan geeft zorgen. Maar ook die uren die ze maakt (woont ook nog een uur van huis) nee dank je wel.
Precies wat jij zegt Beantsje, dat je wakker wordt en denkt, wat heb ik de laatse jaren gehad ipv werken om die dikke auto te kunnen betalen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:58

kazary schreef:
Dus zij laat zien dat geld niet gelukkig maakt. :)
Dat die luxe niet nodig zijn om fijn te leven.
Net als die vrouw in mijn verhaal liet zien.

Zo komen we er nooit uit ;) . Wat ik bedoel is dat luxe niet percé je ongelukkig maakt, maar ook niet gelukkig. Zolang je beseft dat je luxe meer is dan het 'normale' dan is het imo ok om luxe te hebben. Als je dat uit het oog verliest, dan zul je altijd meer willen. Denk ik.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:02

Rijk zijn is in mijn ogen, gelukkig, gezond zijn en de meeste (en belangrijke) zaken goed op orde te hebben.. Dat wil niet zeggen, 10 met wat nullen op de bank, maar dat je alles goed kan redden, je 'problemen' dermate oplosbaar zijn dat je daar niet uit kan komen en vooral dat je kan genieten van je (gezonde) leven.. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:05

Haha, ik denk ook niet dat we er ooit uit komen. Maar dat hoeft ook niet, of wel? :) Is het zo snel stil hier.
Al ben ik het wel helemaal met je eens wat je nu schrijft. Als je uit het oog verliest dat het luxe is dan heb je een probleem.

Maar om de discussie gaande te houden ;)
Wat je nooit hebt gehad, raak je ook niet kwijt. Maar wat als je het wel hebt gehad en je raakt het kwijt? (zonder eigen keuze)
Ik denk dat die mensen wel ineens ongelukkiger zijn dan de mensen die altijd zo hebben geleefd.
Terwijl ze nog gewoon kunnen eten en niet op straat liggen. En persoonlijk vind ik dat triest dat je luxe zo kunt missen terwijl je bijvoorbeeld wel gezond bent.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:13

Op dit moment betalen mijn ouders alles voor me, mijn pony en school etc. Alleen mijn kleren en wat ik uitgeef op vakantie moet ik zelf betalen.
Ik besef hoe goed wij het hebben, dat is me ook altijd verteld. Maar ik besef ook dat mijn ouders er heel hard voor werken en er niet te koop mee lopen. Wij wonen gewoon in een rijtjeshuis, hebben gewoon een Renault auto, maar gaan wel elk jaar op vliegvakantie en ze betalen alles voor mij en mijn zusje.
Ze laten me nu zoetjes aan de kosten overnemen, het is straks de bedoeling dat ik zelf mijn paard ga onderhouden en vakantie en auto koop.
Maar dat vind ik ook meer dan gewoon, ze doen al genoeg voor me. :)

Ik denk ook dat mensen die het altijd heel luxe hebben gehad het wel erg missen. Ze weten "beter" en zullen zich daar ook aan blijven vasthouden, terwijl je met minder ook heeel gelukkig kunt zijn!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:34

geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig is er geld.

los van alle bijzaken die voor het echte geluk zorgen; geld maakt zeker gelukkig. het hebben van geen geld maakt namelijk ook ongelukkig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:44

benangelique schreef:
geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig is er geld.

los van alle bijzaken die voor het echte geluk zorgen; geld maakt zeker gelukkig. het hebben van geen geld maakt namelijk ook ongelukkig.

Mee eens! Gelukkig zijn hangt niet af van de hoeveelheid geld die je hebt, maar het geeft je wel meer mogelijkheden tot een gelukkig leven.
Ik ben toch ook echt wel heel blij met de luxe die ik heb hoor. En sterker nog, ik ben gelukkig omdat ik geen geldzorgen heb! Als ik elke keer problemen zou hebben aan het einde van de maand, dan zou dat toch zorgen voor veel stress.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:50

Het zorgt zeker voor een hoop stress.
Maar ook daar leer je mee omgaan, en daarna is het alleen nog maar makkelijker om ermee om te gaan. Je leert hoe je gelukkig kan zijn met hele kleine dingen, kleiner dan die cappuchino op dat terrasje, want daar is geen geld voor.

Ik denk dat je met maar weinig geld alsnog ontzettend gelukkig kunt zijn, omdat je dingen meer waardeert. Dus het hebben van geen geld hóeft niet te betekenen dat het ongelukkig maakt. Zolang je er maar mee om kunt gaan :)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:00

kazary schreef:
Jij vindt dat cliche, ik niet. Ik vind het helemaal waar.

"Sinds we alles hebben, komen we veel tekort."
Deze blijft waar.
Of wat je nooit hebt gehad raak je ook niet kwijt.

Ik zou zelf bijvoorbeeld echt wel als de Amish kunnen wonen. En ik denk dat het heerlijk!! is die hecktiek van deze maatschappij los te kunnen laten. Nu moet je er toch voor een deel in mee en dat haat ik echt.

Ik zou echt niet als de Amish kunnen leven, hou al niet van camperen haha :o
Maar zie ook niet in waarom ik dat zou doen. Je kunt basic leven maar ook met de tijd mee gaan!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 03:16

Als je gelukkig bent inderdaad, dan maakt het niet uit in welke verhoudingen je gezondheid, gezelligheid & geld hebt.

Als je alleen naar geld kijkt dan vind ik dat je eigenlijk niet over andere mensen kan oordelen. Sommige mensen geven heel makkelijk geld uit, andere zijn veel zuiniger. Sommige bijten op een houtje zodat ze een mooie auto kunnen kopen, andere rijden liever in een wrak om zo meer geld voor andere dingen te hebben. Het is maar net wat je belangrijk vindt en alleen daarom kan je rijkdom eigenlijk niet in geld uitdrukken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:32

kazary schreef:
Dat denk je nu omdat je het nu niet hebt. Maar ik snap je wel, maar ik trek dat in twijfel of het ook zo zou zijn als je alles met een vingerknip maar kreeg.

Ik heb eens een programma gezien van een vrouw die een rijke vent trouwde. Echt rijk. Zon Beverly Hills typje. (was ook in Amerika) Nieuwe kleren, duurste merken geen probleem. Nieuwe auto geen probleem. Dan heb je alles dan wil je toch meer. Elke dag verse bloemen op verschillende plaatsen in hun grote huis. Je moet wat verzinnen.
Uiteindelijk bemerkte ze een ding. Haar geliefde man was er eigenlijk nooit, maar werkte 80 uur in de week. Ze was eenzaam, ondanks het geld, ondanks het zwembad en ondanks de luxe.
Maar ze wist als dat ze bij hem weg ging ze op een flatje kon gaan wonen en geen luxe dingen meer kon kopen.
Toch had ze besloten bij die man weg te gaan. En toen is ze gaan ervaren wat die rijkdom betekende.
Wat een lege hulzen de mensen waren die zogenaamd haar vrienden waren.
En zij durfde dus ook hard op te zeggen, nu zelf hard werkend, dat ze nu pas luxe ervaarde als waardevol extra maar geen noodzaak, maar ook dat ze nu pas leefde. Nu pas weer mensen om zich heen had die niets gaven op dure dingen. Maar wel om haar. Om wie ze was. Niet om wat ze had.

Ik denk dat dat laatste ook heel erg waar is, en dat het eigenlijk allemaal zoals denk ik alles in het leven om balans draait. Als je voldoende geld binnenkrijgt om je rekeningen te betalen, een droom waar te kunnen maken zonder wat er daarwerkelijk toe doet uit het oog te verliezen (liefde idd, mensen die echt om jezelf geven ondanks al je nukken en kuren en gebreken) dan kan je heel erg gelukkig zijn zonder dat je financieel onafhankelijk bent, terwijl als je alle rijdom van de wereld hebt maar geen geestelijke balans en je wereld alleen om materiele bezittingen laat draaien kan je diep ongelukkig zijn.

Edit:verklóte quote opgekuisd. :D