Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je werkwoordspelling moeilijk?

Ja, ik weet ook eigenlijk niet wanneer er nou een d of een t komt
80 (25%)
Nee niet moeilijk, maar als ik hier typ let ik er niet op
31 (9%)
Nee niet moeilijk, ik maak af en toe een fout
169 (54%)
Anders, nl....
32 (10%)

Totaal aantal stemmen: 312

Siets

Re: Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:49

Ik denk ook wel dat het te maken heeft met wat je in het dagelijks leven doet. Als je lerares bent let je sterker op de spelling van de medebokkers, dan wanneer je op een kinderdagverblijf werkt. Ik kan me er in ieder geval niet aan storen, maar wanneer er regelmatig topics over worden geopend, werkt dat bij mij weer meer op de zenuwen :+

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:04

Singeltje schreef:
Ik vind -:) het allemaal niet zo moeilijk. In de lagere school hebben ze het erin gedreund, en nu weet ik wel hoe het moet.

singeltje, ik kan niet uit je profiel halen hoe oud je bent maar ik schat nog vrij jong.
vroeger(ben nu 40+) had ik er ook geen moeite mee, had zelfs een 8 op nederlands.
maar nu betrap ik mij er op dat ik soms gewoon niet weet hoe ik het moet typen. ik gok dan maar. meestal is het wel goed. en als het dan fout is dat is dan jammer, maar ik zit er niet mee hoor!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:06

Hier een dislectische taal barbaar.

Ik hoop dat ik het redelijk doe (dus goed leesbaar), maar weet zeker dat het verre van foutloos is.

D/t/dt soms fout kan nog steeds goed leesbaar blijven, spreektaal of MSN taal is voor mij dramatisch. Dat probeer ik niet eens. Een post van 3 regels lezen kost mij dan 5 minuten.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:09

Ik heb de optie 'anders nl..' aangeklikt. Ik maak zelden spelfouten in de werkwoorden.
Het heeft in feite lang geduurd eer ik de 'officiële' regeltjes echt vatte. Ik heb er zowat mijn eigen
methode voor en ik schrijf het meestal automatisch goed. Als ik een zin typ ben ik in mezelf al aan het ontleden: welk is de persoonsvorm,
wat is het onderwerp, voltooid deelwoord, ... :Y)

Waar ik me soms wel aan kan ergeren is het woord 'fotograven', wat ik hier op bokt toch heel vaak lees. ;)

Op msn let ik soms niet op mijn dt, tt, dd, ... En toch kan ik het niet laten om dan te wijzen op dt foutjes van de tegenpartij :o

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:03

Ik kreeg laatst een sms, kreeg er spontaan jeuk en galbulten van.
"Ik vondt het....."

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:07

ik snap het ook nooit. het is mij veel vaak uitgelegd, en op dat moment kan ik het toepassen,maar verder? ik gok altijd maar wat :+
weet alleen dat als er "ik" voorstaat, dat het nooit "dt" kan zijn.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:36

Jannepauli schreef:
Maar Dejavu schreef ergens: "Voor mensen als jou en mij is het moeilijk" .. dan zou ik zeggen, "voor mensen als jij en ik.."
-- wat is goed?

:o Spreektaal... :o

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:41

Oeh ik ben zóó slecht in NL, je kan me dat 100 keer uitleggen maar of ik het ooit zal begrijpen :+ Net zoals ik nog steeds niet weet hoe je procenten moet uitrekenen :') Echt slecht I know! Het is me echt al zo vaak uitgelegd maar als ik dan zo'n sommie moet maken is het plop weg _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:11

Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:11

Plien91 schreef:
Ik kreeg laatst een sms, kreeg er spontaan jeuk en galbulten van.
"Ik vondt het....."

Ieh ieh ieh. I know what you mean. :')

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:15

Ik moet zeggen dat ik me op dit moment meer erger aan dingen zoals 'jou' als het 'jouw' moet zijn of andersom.. 'hoe gaat het met jouw?' zie je nog wel eens voorbijkomen, of 'me' ipv 'mijn'

D/T problemen kan ik dan nog wel vergeven ;)

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:16

Ik heb zonet even gestofzuigdt! }> Nee, de verleden tijd, en dan nog een t achter de d plakken, dat gaat echt te ver! :D

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:28

Het is niet moeilijk.
Maar als jij op de basisschool al een slechte basis leert door bijvoorbeeld verouderde lesmaterialen dan wordt het je onnodig moeilijk gemaakt.
Zolang je basis goed is, is de werkwoordspelling heus niet zo moeilijk.
Maar op de scholen wordt hier nauwelijks aandacht aan besteed, laat staan op de middelbare school.
Dus werkwoordspelling is voor heel veel mensen moeilijk.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:30

Ik durf hier niet zo goed te posten... :+
Maar over het algemeen is mijn Nederlands prima en maak ik zelden fouten met werkwoorden vervoegen.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:32

Ik vind het helemaal niet moeilijk... Ik kan ook niet tegen mensen die te veel spelfouten maken. :+

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:35

hier nog zo een, ik kan me er kapot aan ergeren als dingen niet goed worden geschreven := een klein foutje kan nog wel maar sommige dingen echt niet :P weet zo even geen voorbeeld :o

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:37

Ik weet nog dat ik vorig jaar actief was op een datingsite en alle berichtjes waar een dt-fout in voorkwam gingen onmiddellijk de prullenmand in... Zelfs die van de heeele knappe mannen of vrouwen. :=

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:37

Over het algemeen zit ik wel goed wat d/t betreft.
Alleen zodra ik erover begin te denken, dan gaat het meestal fout.
Ik probeer er zoveel mogelijk op te letten en het zo veel mogelijk goed te doen.
Maar foutjes maken is menselijk.

Wat trouwens wel ideaal is, ik internet via mozilla firefox en daar zit een spellingscontrole op.
Die haalt de meeste fouten er wel uit :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:39

Ik heb er wel wat moeite mee -O- ...
Maar ik doe mijn best om er op te letten :).

@ Musetta: als ze dat op bokt doen... Hebben de mods heel veel werk :').

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:43

Wat dit soort dingen betreft was mijn lagere school toch prima. Dit soort regels zijn er tot treurens toe in geramd. Allerlei vervoegingen stonden op grote borden in de klas aan de muur zodat je bij twijfel even kon spieken. Het simpele regeltje van: Ik erbij en jij erachter = stam is niet moeilijk te onthouden. Anders krijg je stam + t. En als je twijfelt of iets met een d of t op het eind is gewoon even langer maken. Simpel toch? :D

Tuurlijk laat ik zo af en toe ook wel een steekje vallen maar niemand is perfect.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:45

Waar ik op fora eigenlijk niet of weinig op let, zijn de komma's. Ik bedoel dan de exacte juiste plaats van komma's, ik heb het niet over berichtjes waar totaal geen leesteken in voorkomt. Ik heb al onmiddellijk een voorbeeld: In mijn vorige zin moest eigenlijk een punt staan op de plaats van de komma. :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:49

Musetta schreef:
Ik weet nog dat ik vorig jaar actief was op een datingsite en alle berichtjes waar een dt-fout in voorkwam gingen onmiddellijk de prullenmand in... Zelfs die van de heeele knappe mannen of vrouwen. :=

Kan me er iets bij voorstellen.

Sollicitatiebrieven worden in de regel ook eerst bekeken op taalfouten. Van de meeste bedrijven hoef je geen uitnodiging te verwachten als er een taalfoutje in staat hoor. :n

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:54

Ik heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad. Op de basisschool waren ze er heel streng in en op de middelbare school werd het nog 100 keer herhaald.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:00

Sylvia schreef:
Ik ben zo'n neuroot die echt een godsgruwelijk groot probleem heeft met d's en t's... Ik geloof dat het over het algemeen wel meevalt, maar ik krijg het er gewoon niet in. Het is me al zo vaak uitgelegd (kijk, dat is er zo één! :+) en het wil gewoon niet.

En ik heb toch echt VWO/gym gedaan... :=

Hier nog 1 :+ Ik bedenk altijd van die ezelsbruggetjes om het te onthouden.. maar dan vergeet ik weer waar ze nou het bruggetje voor zijn :Y)

Het gaat steeds beter, maar ik vind het soms nog lastig... en zeker op Bokt als je in een anti-serieus topic aan t typen bent!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:04

Ik maak weinig fouten met spelling, ben vrij goed in nederlands. Echter heb ik soms m'n koppie er niet helemaal bij en dan kan het een keer gebeuren dat ik over de fout heen kijk.

Ik hoef overigens niet continu over de regeltjes na te denken, meestal gaat het automatisch goed.