Mag je 'afgestraft' worden voor een taalfout? (niet bij Ned)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:07

_Pasja_ schreef:
Maar als haar antwoord fout was, had de vraag toch gewoon fout gerekend moeten worden ipv een half punt van het totaal te halen?

dat hangt van de puntentelling af en van de deler. Soms is het zo dat een vraag bijv. vier punten krijgt en als je die niet haalt, kán dat soms al meteen 0,7 cijferpunt aftrek betekenen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:48

dejavu schreef:
Ik ben het deels met je eens, Nimue. :) Ik heb een vraag over het vetgedrukte gedeelte. Een proefwerk is natuurlijk toch een formeel document en het lijkt mij nuttig dat kinderen al snel leren dat het verkeerd gebruiken van taal hun duur kan komen te staan. (Bij een afwijzing van een sollicitatiebrief bijvoorbeeld.)
Kinderen moeten, naar mijn idee, de ernst van taalbeheersing doorkrijgen. De vraag is, beseffen leerlingen de ernst van taal als het niet gecorrigeerd/afgestraft wordt in dit vroege stadium?

Ik snap waar je vandaan komt, hoor. Ik begrijp het standpunt en zie er ook wel voordelen aan om wel te cijferen op taalfouten. Ik denk alleen dat de nadelen van afstraffen met punten groter zijn dan de voordelen. Nadelen zijn dat sommige leerlingen bij alle vakken tegen hun slechte punten aanlopen, dat je dingen becijfert die je eigenlijk niet hoort te toetsen, dat het leerlingen kan afleiden van de inhoud, dat het veel extra werk oplevert voor de docent en dat misschien niet alle docenten taalkundig sterk genoeg zijn om het correct te doen. Voordelen dat je iets extra's aanleert, dat je inderdaad duidelijker bent naar de leerlingen toe en vooral dat je bepaalde vaardigheden in een bredere context plaatst.

Ik vind een proefwerk niet echt een formeel document zoals een sollicitatiebrief of een klachtenbrief o.i.d. Ik zou graag uitleggen waarom niet, maar dat gaat niet lukken want dat is gevoelsmatig. Eventueel zou ik het trouwens wel een mooi compromis vinden om een bonuspuntje voor taalgebruik te geven: alles foutloos is 0,5 punt erbij, of zo. Of dat er bij elke toets een cijfertje gegeven wordt voor 'taal', en dat al die cijfers van alle vakken samen een cijfer geven dat voor het vak Nederlands meegenomen wordt.

Nog wel een vraag aan de mensen die wel mee willen cijferen op taal bij andere vakken: zijn jullie ervoor om dit omgekeerd ook toe te passen? Dus als een leerling in een verhaal voor Nederlands een klimaat verkeerd beschrijft, punten aftrekken omdat dit aardrijkskundig/biologisch niet klopt? Of als iemand een tekening maakt van een historisch persoon en die heeft een fout uniform aan, punten aftrekken vanwege de geschiedenisfout?

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:53

Arabesk schreef:
_Pasja_ schreef:
Maar als haar antwoord fout was, had de vraag toch gewoon fout gerekend moeten worden ipv een half punt van het totaal te halen?

dat hangt van de puntentelling af en van de deler. Soms is het zo dat een vraag bijv. vier punten krijgt en als je die niet haalt, kán dat soms al meteen 0,7 cijferpunt aftrek betekenen.

Dat klopt :) Maar de post van TS komt op mij meer over of hij eerst het totaal heeft berekend en tóen pas dat halve punt eraf heeft gedaan. Maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben natuurlijk.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:46

Nimue schreef:
Ik snap waar je vandaan komt, hoor. Ik begrijp het standpunt en zie er ook wel voordelen aan om wel te cijferen op taalfouten. Ik denk alleen dat de nadelen van afstraffen met punten groter zijn dan de voordelen. Nadelen zijn dat sommige leerlingen bij alle vakken tegen hun slechte punten aanlopen, dat je dingen becijfert die je eigenlijk niet hoort te toetsen, dat het leerlingen kan afleiden van de inhoud, dat het veel extra werk oplevert voor de docent en dat misschien niet alle docenten taalkundig sterk genoeg zijn om het correct te doen. Voordelen dat je iets extra's aanleert, dat je inderdaad duidelijker bent naar de leerlingen toe en vooral dat je bepaalde vaardigheden in een bredere context plaatst.

Ik vind een proefwerk niet echt een formeel document zoals een sollicitatiebrief of een klachtenbrief o.i.d. Ik zou graag uitleggen waarom niet, maar dat gaat niet lukken want dat is gevoelsmatig. Eventueel zou ik het trouwens wel een mooi compromis vinden om een bonuspuntje voor taalgebruik te geven: alles foutloos is 0,5 punt erbij, of zo. Of dat er bij elke toets een cijfertje gegeven wordt voor 'taal', en dat al die cijfers van alle vakken samen een cijfer geven dat voor het vak Nederlands meegenomen wordt.

Nog wel een vraag aan de mensen die wel mee willen cijferen op taal bij andere vakken: zijn jullie ervoor om dit omgekeerd ook toe te passen? Dus als een leerling in een verhaal voor Nederlands een klimaat verkeerd beschrijft, punten aftrekken omdat dit aardrijkskundig/biologisch niet klopt? Of als iemand een tekening maakt van een historisch persoon en die heeft een fout uniform aan, punten aftrekken vanwege de geschiedenisfout?

Ik ben het helemaal eens met je post. :) Ik loop ook tegen dezelfde voor- en nadelen aan. De validiteit van toetsen in combinatie met de Nederlandse taal, is zeer discutabel. Wat toets je nou?!
Dat extra halve punt, vind ik een prima idee, maar het nadeel is meteen 'En de dyslectici dan?'. Gut, wat lastig, kan zelf ook nog steeds niet een standpunt innemen. :7

Over de laatste alinea van je post:
Als leerlingen onwaarheden vertellen in verhalen/opstellen, dan straf ik dat af. Het ligt er maar net aan wat voor document het is. Een leuk verhaal is fictief, dus als er onzin instaat, dan kruis ik het aan, en daar is de kous mee af. Bij een opstel/betoog/beschouwing keur ik het af en straf ik het ook af.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat een proefwerk niet te vergelijken is met een officieel document. Het is vooral van belang dat de leerlingen inzien dat de Nederlandse taal een vaardigheid is die ze te allen tijde moeten toepassen, en dat ze dat op grote en kleine schaal moeten gebruiken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:58

Ik vind het in het geval van ts een beetje overdreven, maar als iemand herhaaldelijk spelfouten maakt vind ik dat je daar ook bij andere vakken op afgesraft mag worden, zolang het wel redelijk blijft natuurlijk. Bij ons (HBO dan.) wordt er ook niet nagekeken als er meerdere d en dt fouten in de taak staan, dus bereid je maar voor.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:22

dejavu schreef:
Dat extra halve punt, vind ik een prima idee, maar het nadeel is meteen 'En de dyslectici dan?'. Gut, wat lastig, kan zelf ook nog steeds niet een standpunt innemen. :7

Dyslectici vind ik sowieso altijd moeilijk cijferen. Ik vind het aan de ene kant goed dat er speciale regels zijn, het is niet eerlijk om die kinderen te benadelen. Aan de andere kant zullen ze later toch ook een fatsoenlijke sollicitatiebrief moeten kunnen schrijven en vind ik dat je ook kinderen met dyslexie dus moet aanmoedigen het zo goed mogelijk te doen. Bij Engels was voor iedereen de spelling gewoon stampwerk, dat kost iedereen moeite. 'Gelukkig' werd het voordeel voor dyslectici dat de spelling niet meegerekend werd wel opgeheven doordat ze ook met andere aspecten van de taal extra moeite hadden, maar ik bleef het toch lastig vinden. Het is een beetje appels met peren vergelijken.

Citaat:
Als leerlingen onwaarheden vertellen in verhalen/opstellen, dan straf ik dat af. Het ligt er maar net aan wat voor document het is. Een leuk verhaal is fictief, dus als er onzin instaat, dan kruis ik het aan, en daar is de kous mee af. Bij een opstel/betoog/beschouwing keur ik het af en straf ik het ook af.

Jij geeft Nederlands, neem ik aan? Ik gaf Engels, en daar becijferde je vaak niet zozeer de inhoud van de tekst, maar de stijl en het taalgebruik. Dan vond ik het wel eens lastig om te bepalen wat ik nou wel en niet mee moest nemen in het cijfer. Vooral omdat de leerlingen vaak teksten moesten schrijven die niet helemaal waarheidsgetrouw waren (sollicitatiebrieven voor 'volwassen' functies bijv., zodat ze er werkervaring bij moesten verzinnen en moesten doen of ze de middelbare school al afgerond hadden), en waar leg je dan de grens? Vond ik best lastig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:18

Nimue schreef:
Nadelen zijn dat sommige leerlingen bij alle vakken tegen hun slechte punten aanlopen, dat je dingen becijfert die je eigenlijk niet hoort te toetsen, dat het leerlingen kan afleiden van de inhoud, dat het veel extra werk oplevert voor de docent en dat misschien niet alle docenten taalkundig sterk genoeg zijn om het correct te doen.

Een aantal van deze nadelen zijn heel reeel. Het IS ook heel vervelend als je steeds weer op dezelfde dingen stukloopt. Tegelijkertijd: dat hou je. Leerlingen die geen held zijn in samenwerken en projecten / opdrachten en misschien veel beter passen bij ouderwets klassikaal stampwerk zijn bij alle vakken de dupe van de nieuwe lesmethodes. Leerlingen die slecht kunnen plannen en organiseren hebben daar overal last van. Leerlingen die makkelijk slordigheidsfoutjes maken moeten heel wat punten aftrek incasseren... etc.

Alleen je argument over docenten die het misschien niet aankunnen: dat zou heel erg zijn. Je schaamt je als docent toch hopelijk kapot als je niet in staat bent om taalgebruik te kunnen beoordelen. Dan schiet je i.m.o. professioneel gewoon heel erg tekort.

Citaat:
Voordelen dat je iets extra's aanleert, dat je inderdaad duidelijker bent naar de leerlingen toe en vooral Nog wel een vraag aan de mensen die wel mee willen cijferen op taal bij andere vakken: zijn jullie ervoor om dit omgekeerd ook toe te passen? Dus als een leerling in een verhaal voor Nederlands een klimaat verkeerd beschrijft, punten aftrekken omdat dit aardrijkskundig/biologisch niet klopt? Of als iemand een tekening maakt van een historisch persoon en die heeft een fout uniform aan, punten aftrekken vanwege de geschiedenisfout?

In zeer detailistische situaties als hierboven, mwah, niet altijd, maar dat hangt wel van de context af denk ik. Als er een werkstuk gemaakt wordt lijkt de juistheid van de informatie me wel essentieel. En daarbij: taal is wel een essentieel middel om al het andere te kunnen doen. Je kunt niet hetzelfde testen zonder taal. En dat geldt (in iets mindere mate) bv ook voor rekenen. Dit is een middel wat je nodig hebt bij allerlei andere vakken. En daar is het meestal zo dat als je wel de juiste methode toepast (de juiste formules en gegevens) maar een fout maakt in de uiteindelijke berekening en daardoor niet tot een juist antwoord komt, je niet alle punten krijgt. Daar lever je dus ook punten in voor iets wat niet de hoofdzaak van dat vak is, en ik vind dat terecht.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:15

Shadow0 schreef:
Alleen je argument over docenten die het misschien niet aankunnen: dat zou heel erg zijn. Je schaamt je als docent toch hopelijk kapot als je niet in staat bent om taalgebruik te kunnen beoordelen. Dan schiet je i.m.o. professioneel gewoon heel erg tekort.

Tsja, ik weet niet. Ik had best collega's die daar niet zo sterk in waren. Intelligente, betrokken mensen die fantastisch les konden geven, hun leerlingen geweldig konden motiveren en echt ontzettend veel van hun vak wisten. Alleen schreven ze rustig 'hij word oud' of 'wordt nu lid!'. Ze schieten op dat punt professioneel inderdaad tekort, maar als ze op alle andere punten prima functioneren kunnen het natuurlijk best hele goeie docenten zijn. In elk geval een stuk beter dan docenten die wel goed kunnen spellen, maar hun leerlingen voor rotte vis uitmaken of hun eigen vak niet kunnen uitleggen.

Docenten zijn ook maar mensen. Natuurlijk mag je van ze verwachten dat ze hun best doen correct taalgebruik te bezigen, ze hebben immers een voorbeeldfunctie. Maar tussen 'hun best doen' en 'het perfect kunnen' zit nog een flink gebied.

Citaat:
En dat geldt (in iets mindere mate) bv ook voor rekenen. Dit is een middel wat je nodig hebt bij allerlei andere vakken. En daar is het meestal zo dat als je wel de juiste methode toepast (de juiste formules en gegevens) maar een fout maakt in de uiteindelijke berekening en daardoor niet tot een juist antwoord komt, je niet alle punten krijgt. Daar lever je dus ook punten in voor iets wat niet de hoofdzaak van dat vak is, en ik vind dat terecht.

Ik vind dat wel anders. Het uitrekenen van iets is in vakken als natuur- en scheikunde m.i. wel echt onderdeel van het vak. Als je verkeerd rekent, klopt de uitkomst niet meer. Als je zegt 'ijzer word gewonnen uit ijzererts', dan vind ik dat toch heel anders. Taal is in mijn ogen een middel, en het doel is het overbrengen van een boodschap - en die komt ook met een t-tje meer of minder in principe nog over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:35

Nimue schreef:
Tsja, ik weet niet. Ik had best collega's die daar niet zo sterk in waren. Intelligente, betrokken mensen die fantastisch les konden geven, hun leerlingen geweldig konden motiveren en echt ontzettend veel van hun vak wisten. Alleen schreven ze rustig 'hij word oud' of 'wordt nu lid!'. Ze schieten op dat punt professioneel inderdaad tekort, maar als ze op alle andere punten prima functioneren kunnen het natuurlijk best hele goeie docenten zijn.

Ik vind dat we dan een behoorlijke consessie doen hebben gedaan aan de kwaliteit van het onderwijs. Het gaat niet om iets extreems of onleerbaars, het gaat gewoon om eenvoudige taalregels die niet onuitvoerbaar zijn. Ik zal van geen docent vragen om perfect te zijn of nooit vergissingen te maken, maar accepteren dat mensen die toch een HBO-opleiding hebben genoten en voor een beroep als het onderwijs kiezen gewoon structureel tekort schieten, nee sorry. Ik vind dat je best wat eisen mag stellen. Aan leerlingen maar zeker ook aan docenten.

Citaat:
In elk geval een stuk beter dan docenten die wel goed kunnen spellen, maar hun leerlingen voor rotte vis uitmaken of hun eigen vak niet kunnen uitleggen.

Het lijkt me vrij vanzelfsprekend dat goed kunnen spellen geen excuus is voor zulke grote tekortkomingen op andere gebieden die ook essentieel zijn in het onderwijs. Maar... iemand is nog geen goede docent alleen maar omdat de rest nog slechter is!
En het zijn geen onhaalbare eisen. Er zijn talloze docenten die zowel op algemeen gebied (taal, rekenen en basiskennis) als op didactisch en pedagogisch gebied gewoon voldoende in huis hebben, en dat lijkt me ook wel zo goed.
Ik vind dat er zo vreselijk veel excuses worden gezocht voor wat er allemaal niet kan...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:46

Shadow0 schreef:
Ik vind dat we dan een behoorlijke consessie doen hebben gedaan aan de kwaliteit van het onderwijs. Het gaat niet om iets extreems of onleerbaars, het gaat gewoon om eenvoudige taalregels die niet onuitvoerbaar zijn. Ik zal van geen docent vragen om perfect te zijn of nooit vergissingen te maken, maar accepteren dat mensen die toch een HBO-opleiding hebben genoten en voor een beroep als het onderwijs kiezen gewoon structureel tekort schieten, nee sorry. Ik vind dat je best wat eisen mag stellen. Aan leerlingen maar zeker ook aan docenten.

Naar mijn idee juist aan docenten, gezien de voorbeeldfunctie. Nu er een lerarentekort heerst, zullen de eisen ook milder zijn, hoe treurig ook.! :(

Shadow - Je schrijft 'tekort' verkeerd in je eerdere post. Tekort is alleen een woord, als het gaat om een tekort van iets.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:04

Shadow0 schreef:
En dat geldt (in iets mindere mate) bv ook voor rekenen. Dit is een middel wat je nodig hebt bij allerlei andere vakken. En daar is het meestal zo dat als je wel de juiste methode toepast (de juiste formules en gegevens) maar een fout maakt in de uiteindelijke berekening en daardoor niet tot een juist antwoord komt, je niet alle punten krijgt. Daar lever je dus ook punten in voor iets wat niet de hoofdzaak van dat vak is, en ik vind dat terecht.

Goh wat ben ik een schatje van een docent. :D
Ik vind bij de lagere niveaus VMBO nl. ook de hoofdzaak bij M&M dat ik een bepaalde economische beredenering terug zie komen. Dat ze dan ergens een 3 hebben gezet in plaats van een 5, soit. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:15

Urielle schreef:
Ik vind bij de lagere niveaus VMBO nl. ook de hoofdzaak bij M&M dat ik een bepaalde economische beredenering terug zie komen. Dat ze dan ergens een 3 hebben gezet in plaats van een 5, soit. ;)

Precies, dat soort foutjes komen ook voor bij De Nederlandse Bank, bij Schiphol en in ziekenhuizen, so who really cares?

Ik zou zelf liever hebben dat mensen gewoon goed kunnen lezen, schrijven en rekenen, en dat we van daaruit verder gingen... lijkt mij voor de samenleving nuttiger en voor de leerlingen zelf ook trouwens, scheelt ze veel problemen. Maar goed.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:25

De Nederlandse taal leer je niet als er alleen tijdens het vak 'Nederlands' naar gekeken wordt. Dit is dus volledig terecht.

De manier waarop jouw leraar de taalfout 'straft', daar valt over te praten. Als ik proefwerken/SO's corrigeer waar fouten worden gemaakt in Nederlands geschreven antwoorden zet ik hier wel een cirkel om en verbeter het, ik zou er geen punt voor aftrekken, maar dan heb ik het wel echt over spelligsfouten en niet over het gebruik van een compleet ander woord.

Er zit trouwens wel degelijk een verschil tussen 'aantal' en 'hoeveelheid'...Ik kan het niet verklaren (vraag je leraar Nederlands eens! :D ), maar gevoelsmatig zit er een erg groot verschil tussen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:20

Shadow0 schreef:
Het gaat niet om iets extreems of onleerbaars, het gaat gewoon om eenvoudige taalregels die niet onuitvoerbaar zijn. Ik zal van geen docent vragen om perfect te zijn of nooit vergissingen te maken, maar accepteren dat mensen die toch een HBO-opleiding hebben genoten en voor een beroep als het onderwijs kiezen gewoon structureel tekort schieten, nee sorry. Ik vind dat je best wat eisen mag stellen. Aan leerlingen maar zeker ook aan docenten.

Het is misschien niet iets extreems of onleerbaars, maar er zijn toch wel mensen die het heel erg moeilijk vinden. Niet iedereen is goed in dezelfde dingen, en als het zo ontzettend veel tijd en moeite kost om iets onder de knie te krijgen, is het dan zo erg dat sommige mensen hun tijd en energie liever in iets anders steken? Ik kan er niet zo mee zitten.

Citaat:
Ik vind dat er zo vreselijk veel excuses worden gezocht voor wat er allemaal niet kan...

Ik denk dat er heel veel kan, maar niet alles wat kan hoeft voor mij ook. Natuurlijk is het mooi als het lukt en verwacht ik ook wel dat elke leerling en/of docent een redelijke poging doet, maar lukt het dan niet, so be it.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:23

Ik heb zelf een aantal leraren gehad die niet zo heel netjes schreven en vaak foutjes maakte, kan eigenlijk niet zeggen dat ik daar veel nadeel van heb gehad. Ik heb ook een tijdje een amerikaanse man gehad voor wiskunde die was niet bijster goed in nederlands, maar hij kon me toch veel beter duidelijk maken hoe de stelling van pytagoras werkte dan de perfect spellende mevrouw jansen die ik het jaar daarna had.

Misschien dat ik er minder last van heb omdat ik zelf dylectisch ben en ik fouten ook niet zo snel opmerk. Mar onze natuurkunde/wiskunde leraren schreven misschien een keer in de maand een volzin. Voor de rest legden ze alles uit met tekeningen en formules. Is het dan echt belangrijk dat die zin geen t teveel of te weinig bevat. Vind het dan belangrijker dat hij/zij alle stapppen die hij maakt wanneer een formule afleid duidelijk kan maken. Het probleem met mensen die overal goed in zijn is juist vaak dat ze niet snappen wat jij niet snapt en dat is zo'n beetje de slechtste eigenschap die een leraar kan hebben.

IK vind het trouwens met een opstel nog iets anders als met een proefwerk. een opstel kan je namelijk vaak nog wel door iemand na laten lezen die even op gramatica/spellingsfouten controleerd met een proefwerk is dit niet mogelijk.

Moska

Re: Mag je 'afgestraft' worden voor een taalfout? (niet bij Ned)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:29

Ooit vroeger, toen ik 15 jaar geleden aardrijkskunde had op de HAVO, heb ik een proefwerk gemaakt. De leraar vond mij altijd al dom en zocht altijd een mogelijkheid om me onderuit te halen (altijd goed voor je zelfvetrouwen). Ik kan en kon goed leren en haalde altijd dikke voldoendes. Op een keer had ik ALLE vragen goed, een 10 zou je dus zeggen. Maar helaas, ik had op het proefwerkpapier ipv Aardrijkskunde, de afkorting AK gezet (zo stond het ook altijd op het rooster). Ik had haast, zijn proefwerken waren altijd lang en zelfs ik had er moeite mee ze op tijd af te krijgen. Mijn cijfer? Een 9....

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:35

@Moska: dat vind ik echt niet kunnen hoor :n
@TS: heb je het al met je leraar/mentor/afdelingsdirecteur overlegd?

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:34

Mee oneens ... ik ben ondertitelaar bij een regionale omroep en als jurist (student rechten) dus ook taalpurist.

Echter ..als ik een tentamen maak waarbij ik 10 kantjes moet volschrijven in een korte tijd dan vind ik de inhoud van het antwoord veel belangrijker en ook ik heb me soms wel eens betrapt op het maken van een 'd' 't' fauwt (jaja) omdat ik dan haastig aan het schrijven ben.

Misschien komt dat omdat ik enorm aan het stressen ben tijdens een tentamen ;)

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:27

Ik vind het belachelijk.

Bij AK wordt er toch niet gevraagd naar taal en hoe je dingen schrijft? Daar gaat het er toch om dat de docent begrijpt wat je bedoelt, lijkt me dan nogal onnodig om dan een foutje meteen te gaan rekenen.

De Nederlandse taal wordt wel getest tijdens Nederlands, toch?

@Moska: Dat is echt triest zeg...

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:29

Mijn Aardrijkskundedocent doet het ook..
En dat noemen ze dan je mentor :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:32

_Pasja_ schreef:
Vjestagirl schreef:
En dan roepen ze die ander erbij en krijgt die ook een halve punt aftrek... Lijkt me een heel erg slecht idee

Volgens mij mag dat achteraf niet meer. Tenminste, bij ons niet.

Ooh bij ons deden ze dat gerust wel hoor ;)

Ik vind het onterecht. Ik vind het niet correct dat een AK leraar een punt mag aftrekken omdat hij het taalgebruik niet correct vindt, tenzij hij jouw antwoord door een verkeerde woordkeuze niet volledig vindt, maar dat moet hij wel kunnen onderbouwen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:32

Claudia__ schreef:
Ik vind het belachelijk.

Bij AK wordt er toch niet gevraagd naar taal en hoe je dingen schrijft? Daar gaat het er toch om dat de docent begrijpt wat je bedoelt, lijkt me dan nogal onnodig om dan een foutje meteen te gaan rekenen.

Dat is dus fout! Het beheersen van de Nederlandse taal is blijkbaar voor veel mensen heel erg moeilijk, niet alleen voor allochtonen maar ook voor autochtonen. Het is dus voor beide groepen van belang in alle vakken met taal in aanraking te komen, voor een betere beheersing en het uitbreiden van de woordenschat. Een dergelijk taalbeleid wordt steeds populairder en in veel scholen gebruikt, en dat vind ik een hele goede zaak!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:33

Claudia__ schreef:
Ik vind het belachelijk.

Dus plaatsnamen ed. hoeven niet correct gespeld worden?
Ik vind dit juist heel belangrijk. Maar het hoeft, in mijn ogen, niet zo hard afgestraft worden als tijdens Nederlandse les.

Ik heb veel moeite met de mentaliteit:
Je begreipt tog wat ik bedoel.

Jildau

Re: Mag je 'afgestraft' worden voor een taalfout? (niet bij Ned)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:03

Ik vind dit ontzettend kinderachtig van die leraar. Je bedoelt toch precies hetzelfde dus je weet het antwoord op de vraag, en daar gaat het toch om?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:02

Aan de ene kant vind ik het overdreven, maar aan de andere kant; de Nederlandse taal is zo aan het verloederen dat dit soort maatregelen misschien geen kwaad kan..