Nimue schreef:Ik snap waar je vandaan komt, hoor. Ik begrijp het standpunt en zie er ook wel voordelen aan om wel te cijferen op taalfouten. Ik denk alleen dat de nadelen van afstraffen met punten groter zijn dan de voordelen. Nadelen zijn dat sommige leerlingen bij alle vakken tegen hun slechte punten aanlopen, dat je dingen becijfert die je eigenlijk niet hoort te toetsen, dat het leerlingen kan afleiden van de inhoud, dat het veel extra werk oplevert voor de docent en dat misschien niet alle docenten taalkundig sterk genoeg zijn om het correct te doen. Voordelen dat je iets extra's aanleert, dat je inderdaad duidelijker bent naar de leerlingen toe en vooral dat je bepaalde vaardigheden in een bredere context plaatst.
Ik vind een proefwerk niet echt een formeel document zoals een sollicitatiebrief of een klachtenbrief o.i.d. Ik zou graag uitleggen waarom niet, maar dat gaat niet lukken want dat is gevoelsmatig. Eventueel zou ik het trouwens wel een mooi compromis vinden om een bonuspuntje voor taalgebruik te geven: alles foutloos is 0,5 punt erbij, of zo. Of dat er bij elke toets een cijfertje gegeven wordt voor 'taal', en dat al die cijfers van alle vakken samen een cijfer geven dat voor het vak Nederlands meegenomen wordt.
Nog wel een vraag aan de mensen die wel mee willen cijferen op taal bij andere vakken: zijn jullie ervoor om dit omgekeerd ook toe te passen? Dus als een leerling in een verhaal voor Nederlands een klimaat verkeerd beschrijft, punten aftrekken omdat dit aardrijkskundig/biologisch niet klopt? Of als iemand een tekening maakt van een historisch persoon en die heeft een fout uniform aan, punten aftrekken vanwege de geschiedenisfout?
Ik ben het helemaal eens met je post.
Ik loop ook tegen dezelfde voor- en nadelen aan. De validiteit van toetsen in combinatie met de Nederlandse taal, is zeer discutabel. Wat toets je nou?!
Dat extra halve punt, vind ik een prima idee, maar het nadeel is meteen 'En de dyslectici dan?'. Gut, wat lastig, kan zelf ook nog steeds niet een standpunt innemen.
Over de laatste alinea van je post:
Als leerlingen onwaarheden vertellen in verhalen/opstellen, dan straf ik dat af. Het ligt er maar net aan wat voor document het is. Een leuk verhaal is fictief, dus als er onzin instaat, dan kruis ik het aan, en daar is de kous mee af. Bij een opstel/betoog/beschouwing keur ik het af en straf ik het ook af.
Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat een proefwerk niet te vergelijken is met een officieel document. Het is vooral van belang dat de leerlingen inzien dat de Nederlandse taal een vaardigheid is die ze te allen tijde moeten toepassen, en dat ze dat op grote en kleine schaal moeten gebruiken.