moet wiet gelegaliseerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moet wiet gelegaliseerd worden?

ja
61 (59%)
nee
34 (33%)
twijfel
7 (6%)

Totaal aantal stemmen: 102

zorro

Re: moet wiet gelegaliseerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:10

Ik heb twijfel ingevuld. Van de ene kant vind ik van wel: het is ieders eigen verantwoordelijkheid.. Van de andere kant word het voor jongeren op deze manier nog verleidelijker om te gaan proberen, en dat is weer niet verstandig. Het heeft voors en tegens, ik twijfel dus.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:11

Maar dat mogen mensen toch zelf weten? Heeft iedereen niet het recht om zelf te bepalen wat er met zijn lichaam gebeurt? Anders moeten we echt alles wat leuk/fijn is en slecht is voor je lichaam verbieden. Zeg maar dag tegen de Mora fabriek, tegen de Mac en KFC, tegen elke koekjes fabrikant op deze wereld.

Dan moeten we ook iedereen verplichten om tenminste een half uur per dag hard te lopen, want anders slib je nog dicht.

Dat kan toch niet? Iedereen heeft toch het recht om over zijn/haar eigen lichaam te beschikken?

Vrouwen hebben jaren gevochten om 'baas in eigen buik' te worden (strijd voor anticonceptie), moeten we nu dan ook met zn allen gaan vechten om 'baas in eigen longen te worden?'

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:13

Als het aan mij ligt mogen ze zelfs sigaretten en alcohol illegaal maken... Dat vind ik namelijk ook brol...

Over het wiet verhaal... vind ik dat wiet enkel moet worden toegestaan voor medische doeleinden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:14

Er is wel een klein verschilletje tussen Mora en een Joint niet? :=

En dat van die iedere dag een half uur per dag bewegen (niet lopen, bewegen.) mogen ze van mij ook verplichten :j Zal een hoop hartaanvallen en obese kinderen van 10 minder betekenen.

Baas in eigen longen? Baas in eigen buik: jep jouw buik, jouw lichaam, maar voor elke sigaret en elke joint die je rookt, heb je wel mensen rondom je die verplicht meeroken. Dus ja, ik wil gerust baas in eigen longen zijn! Maar dat ga je echt niet bekomen door wiet te legaliseren. Want IMO maak je dan maar een bevolkingsgroep baas.

Even nadenken voor je dingen zegt.

lindake: geheel met je eens.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:20

Ik geloof dat er genoeg mensen zijn die lekker thuis een jointje roken, dus met niemand om zich heen die daar last van heeft. Je mag niet meer roken/blowen in openbare gebouwen, op scholen, op kantoor, in café's, restaurants, dus zou ik graag willen weten waar er mensen in gódsnaam nog last hebben van andermans rook.
Natuurlijk vind ik het niet prettig als iemand een joint op zou steken, naast me in de collegezaal, maar dat gebeurt ook niet!

Ik vind echt dat mensen zelf het recht hebben om te doen met hun leven wat ze willen. Als mensen liever korter leven, maar wel met meer genotsmiddelen, dan langer op een blaadje sla (bij wijze van), dan vind ik dat ze zelf die keuze mogen maken.
Iedereen is anders, dus iedereen maakt andere keuzes. Anders zijn we toch alleen maar robots?

Als ik lekker een jointje wil roken, doe ik dat (overlast veroorzaken vind ik dan weer een ander verhaal, omdat je al bijna nergens mag roken en als agressiviteit kom je ook tegen zonder wiet)!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:23

Als je het legaliseert gaan mensen het dus wel op straat enz mogen. En dan gaan er dus ook weer meerokers zijn. Jij mag best jouw recht gebruiken om je longen naar de ..... te helpen, maar dan mag ik, als je dat op straat doet, ook mijn recht gebruiken om mijn longen schoon te houden. Dus ze mogen het van mijn part best legaal maken, maar dan wel met een extra regeltje voor mensen die hun longen schoon willen houden, zodat deze ooit nog eens iets te zeggen gaan hebben. Want onderhand is het zo dat iedereen die zich speciaal wil voelen en allerlei idiote dingen wil uitsteken (en het kortere leven er maar bij neemt, ondanks het feit dat hun leven zonder al die dingen ook helemaal prima is... :=) maar eist dat alle andere mensen die normaal doen zich maar aanpassen. := En dat is niet alleen op drugs overigens, ook alcohol en ander soort ongein dat onderhand al toegelaten word. Als ze dit nu ook nog gaan toelaten, dan is het hek helemaal van de dam....

(let wel, ik zit in Belgie en hier is nog geen gedoog beleid of hoe jullie dat ook zeggen. Hier mag je mee naar het kantoor voor ondervraging als je wiet op zak hebt)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:27

Ik vind het persoonlijk een beetje overdreven dat je er op straat erg veel last van hebt. Hier in NL mag je op straat al blowen (nou ja, het wordt gedoogd, maar er wordt iig geblowd op straat) en ik heb er erg weinig last van. Ik denk dat ik ong. eens in de 2 weken een wietgeur ruik, verder niet.

Dus ik denk dat je niet terplekke dood neervalt als je buiten op straat loopt en een keer wat ruikt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:30

Maar jij bent er zelf mee bezig, ik riek wiet zelfs als iemand het enkel op zak heeft. (dan heb ik het nog niet over aan steken)

Het gaat em er niet om of je het riekt, het gaat mij er om dat als iedereen maar op straat mag blowen, je niet alleen die irritante sigarettenrokers moet verdragen die je ook nog eens verbranden omdat ze zo lomp als het achterste van een olifant zijn en niet weten dat zo'n heet puntje door vel heen gaat (of door dure jassen :\) maar ook nog eens de blowers, het is nu al nagenoeg onmogelijk om je longen schoon te houden als je ergens bent, als ook nog eens iedereen mag blowen (1 joint = 1 pakje sigaretten toch? ;) ) dan kan ik net zo goed vragen of ze een gezwel willen inplanten op mijn longen.

En omdat je er niet dood van neer valt, moet je het maar gewoon accepteren dat je buurman/vrouw een fervent blower is en jouw dus heerlijk dagelijks die overlast bezorgt? Laten we dan ook maar de wetten rond overlast afschaffen, als je buurvrouw besluit al haar vuil op te stapelen in haar achtertuin, mag jij dus absoluut niet naar de politie bellen omdat je hele huis naar haar vuil stinkt. IMO proberen blowers het altijd goed te praten. Maar als je de lijn door trekt ben je aan het overdrijven. Wedden dat dat nl het eerste is wat ik naar mijn hoofd ga krijgen?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:41

pharegirlke ik vind dat je vreselijk overdrijft hoor, wat die geur enz betreft. Dan mogen we in de bus ook geen kaaschips eten, want dat stinkt, en mogen we bijv niet in de open lucht een sigartje roken. Niet omdat je dan meerookt, want dan moet je al vrij dichtbij staan, nee alleen omdat je het al ruikt. Ik denk dat je het jezelf dan heel moeilijk maakt. Ik vind dat ieder moet zorgen voor zijn eigen lichaam, en ja het liefst zonder een ander daar mee lastig te vallen. Maar we moeten in deze samenleving met elkaar leven, en we hebben hier al een rookverbod in horeca en overal.. Dus ach..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:44

Samenleven met elkaar is aanpassen. En IMO moeten enkel niet rokers, niet blowers, niet alcoholgebruikers zich aanpassen want als je er wat van zegt heb je de hele garde op je kap. Dat rookverbod in e horeca was zo'n ontzettende ramp! Hoe durfden die niet-rokers hen zomaar vragen om buiten te gaan zorgen dat hun longen het na een tiental jaar voor gezien hielden omdat zij ze liever wat langer wilde behouden..... :=

En zoals ik al zei: wat is het eerste wat ik naar mijn hoofd ga krijgen? :')

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:50

maar jij zou het leven beter vinden als alles wat slecht zou zijn voor je lichaam, en waar je een ander ook mee lastig zou kunnen vallen verboden zou moeten worden? Ik denk juist van niet, dan worden er wel weer andere grenzen opgezocht. Zo zit de mens nou eenmaal in elkaar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:51

Nee, zo zit een kleine hoeveelheid van de mens in elkaar. Ik hoef niet van gebouwen af te springen met een stiekje aan mijn voeten om te voelen dat ik leef. ;) (bij wijze van spreken) en ken nog zat andere mensen die die nood echt niet voelen. Alles wat even slecht en onnodig is als Wiet en alcohol mogen ze van mij verbieden ja.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:59

pharagirlke schreef:
Maar jij bent er zelf mee bezig, ik riek wiet zelfs als iemand het enkel op zak heeft. (dan heb ik het nog niet over aan steken)

Even voor de duidelijkheid: Ik blow zelf totaal niet, ik heb er persoonlijk geen behoefte aan. Ik heb het ooit, in een grijs verleden wel eens geprobeerd, maar ben er nooit echt blij van geworden.

Dus ja: ik ruik het ook als iemand langsloopt die blowt, maar we leven nou eenmaal niet alleen op de wereld en enige verdraagzaamheid naar anderen toe lijkt mij noodzakelijk!

Verder vind ik dat je echt vreselijk overdrijft, waarom heb ik al uitgelegd, maar dat is enkel mijn mening. Ik ben (tot nu toe) iig blij dat ik in Nederland woon en niet in Belgie als ik dit zo hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:00

In België kunnen ze iig nog wat beginnen tegen deze onzin. :) Nederland is wat dat betreft een beetje een apenland aan het worden. (iedereen doet maar rustig waar die zin in heeft).

Verdraagzaamheid moet helaas altijd van dezelfde kant komen ;)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:05

Verdraagzaamheid moet idd van twee kanten komen. Daarom vind ik het ook prettig dat de meeste mensen die ik ken die blowen, hun joint netjes uitmaken als daarom gevraagd wordt of ergens anders gaan zitten.

Ik vind niet dat de politie en wetten altijd maar alles op moeten lossen. Zo zullen mensen zelf geen vinger meer uitsteken en zullen ze alleen maar naar de politie rennen om te klikken.

Zo rook ik bijvoorbeeld en als ik buiten ergens op een bankje/ bij de bushalte zit en er komt iemand naast mij zitten, sta ik meestal op om een paar meter verderop te gaan staan. Of, als iemand aangeeft er last van te hebben, maak ik hem uit.

Ik vind echt dat we wel wat toleranter mogen worden met z'n allen, ipv altijd maar zeiken over elkaars gedrag en vervolgens naar de politie rennen om te klikken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:09

Als niemand dat deed werden ze betaald om donuts te vreten. (Dat doen ze nu al als je het mij vraagt) Die mensen zijn re niet om niets te doen dus IMO snap ik dat "jij klikt" idee niet. Doe dan niets fout, dan hoeft men niet te klikken. ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:57

helemaal met ronne eens.. het gaat om geven en nemen.. we moeten met elkaar leven, en soms doet de ander iets wat jij niet leuk vind, als je dit gewoon bespreekbaar kan maken is er toch niets aan de hand? Ik ben blij dat nederland nog zo makkelijk is met wiet.. Soort van eerlijkheid is het.. drank en wiet is gewoon t zelfde eig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:00

Jep, en drank mogen ze er ook uit kegelen van mij :') alleen daar hoef ik niet aan "mee te roken". Dus da's nog een voordeel dan.
Zoals ik al zei; verdraagzaamheid moet altijd van dezelfde groep komen. Dat vind ik dan weer jammer.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:02

hoe wil jij meeroken dan? Je mag binnen al niet meer roken, dus alleen buiten.. en dan moet je al hel dichtbij staan om al goed te kunnen meeroken..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:05

Zo dicht hoef je echt niet te staan. Als ik een bezoekje aan stad breng mag ik al aardig meeroken, en ja dat voel ik echt aan mijn longen. :\ Zal ik dan maar niet meer gaan winkelen? Ik zie het nl al helemaal niet zitten om wiet-afval binnen te krijgen.

Ik mag hopen dat België toch nog enigszins bij zijn verstand blijft en het niet legaliseert. Wat Nederland doet is uiteindelijk mijn probleem niet. Maar ben wel benieuwd hoe snel ze er op gaan terug komen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:09

Heb je er zon erge last van op straat? Pff, hier merk ik er anders niets van.. Echt erg joh, dat je nieteens meer haast kan winkelen vanwege rokende mensen.. Sorry meid maar ik denk toch dat je het probleem bij jezelf zal moeten oplossen:) Ik snap je wel hoor, dat je het irritant vind dat mensen zich sufroken, en jij daar lastig mee vallen. Maar om het nou te gaan verbieden.. vind ik persoonlijk te ver gaan. Vraag me af waar jij winkeld..

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:04

pharagirlke schreef:
Ik heb er geen last van dat Pietje Jantje vermoord.
Maar als Pietje of Jantje ineens dicht in de buurt staan word dat voor mij heel anders...

Dus neen, dat een onbekende blowt heb ik geen last van, maar als het mensen worden die dicht bij je staan...

Maar als iemand blowt hoef jij daar toch geen last van te hebben? Wat iemand doet in zijn vrije tijd daar heb jij toch niks mee te maken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:56

pharagirlke schreef:
Ess_Ramona schreef:
Als ze het gaan illegaliseren, gaan ze het stiekem doen..
Alcohol is net zo goed verslavend, en maakt je ook kapot.

En wiet niet? :')
Ik zou maar eens wat opzoekingswerk gaan doen.... Wiet maakt je lichaam net zo hard stuk als alcohol.

Als het zonder toch even leuk is enz. Waarom zou je het dan vaker doen dan "een keer uit nieuwsgierigheid"?
Terwijl je je lichaam er niet bepaalt beter op maakt. Heb ik ook zo met alcohol overigens, mensen die zeggen: "zonder alcohol is het even leuk" tja waarom drink je dan en laat je de alcohol je lijf naar de kl*ten helpen?

Vind dat altijd zo'n aparte denkwijze.

alcohol en wiet maken bij normaal gebruik (!) je lichaam echt niet kapot hoor. Zolang je je niet elke dag/week compleet klem zuipt/ blowt is er niks aan de hand.
Daarbij eten we elke dag ik weet niet hoeveel gifstoffen die allemaal in ons eten zitten, bv kleurstoffen, conserveermiddelen, bespoten spul, suikervervangers, suiker zelf, gemodificeerde groenten. Dit is misschien niet zo schadelijk als alcohol, maar dit eten we wél elke dag. Daar kun je je lichaam ook aardig mee slopen. Maar gelukkig hebben we een lever, en die kan alle gifstoffen (dus ook alcohol en wiet) uit je lichaam pompen :) En zolang je maar normale hoeveelheden drinkt blijft die lekker werken.

Mijn leven is idd heel erg leuk, en zonder alcohol vind ik het uitgaan ook leuk. Maar ik vind een drankje op zijn tijd gewoon lekker. Een malibu in de sinas maakt je sinas gewoon lekkerder. Passoa in je fruitsap smaakt gewoon beter. Ik drink niet eens om dronken te worden.

Je eet toch ook wel eens avondeten van de snackbar ipv zelf iets gezonds te koken? De snackbar is ook niet gezond, maar zolang je er met mate eet gebeurt er niks met je lichaam :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:52

verootje, t gaat er eig om dat je met wiet een ander er ook mee lastig valt, ik vind dit wel meevallen omdat we binnen niet meer mogen roken, maar er word aangegeven dat er ook in de buitenlucht meegerookt kan worden.. Dat is met drank, en voedsel toch anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:58

ow...verkeerd begrepen dan :+ Maar dat vind ik nog een veel erger kul argument.
Het zal mij worst wezen dat anderen zich wel kapot willen blowen en zuipen :) Daar heb ik geen last van. En in de buitenlucht...sja, dan ga je toch ergens anders staan :? Weet je hoe snel rook vervliegt...daar heb je echt geen last van buiten een straal van 3 meter.