Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:22

Ik weet idd ook niet beter dan dat reizen met korting NOOIT vóór 9 uur 's morgens kan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:44

brigitta1987 schreef:
Als degene met de OV-kaart gewoon een week-kaart heeft dan heb je volgens mij gewoon korting, maar als hij/zij een kortingskaart heeft (geen géén studenten/ov-kaart) dan geld inderdaad dat je daarmee niet in de spits mag reizen.

Nee hoor, door de weeks in de ochtend spits heb je nooit voor 9 uur korting. Niet met je kortingskaart en niet met een weekend-OV.

Stom het staat inderdaad nergens. Ja waarschijnlijk wel als je gaat opzoeken de regels voor meereizen met korting. Het is inderdaad stom.

Een paar jaar terug toen ik ook nog geen OV had was ik ook eens met iemand mee gereisd voor 9 uur sochtends. Had een retourkaartje gekocht voor een flinke afstand. uiteindelijk heeft de conducteur gewoon mijn kaartje ingenomen. Ben doorgereisd tot het eind punt, maar voor de terugweg moest ik dus een nieuw enkel kaartje kopen. Dus was alsnog duurder uit.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:55

Zo heeft de conducteur dat bij mij inderdaad ook gedaan.. mag je nog blij zijn dat je geen boete hebt gekregen. :+
Zeker als het ook in die folder van je OV-kaart staat, had die vriendin van je het gewoon kunnen (moeten) weten. De NS heeft echt niets fout gedaan als je het mij vraagt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:08

Shiloh schreef:
Nee hoor, door de weeks in de ochtend spits heb je nooit voor 9 uur korting. Niet met je kortingskaart en niet met een weekend-OV.

Op maandagochtend met een weekend OV heb je wel korting, maar dat is dan ook de enige uitzondering :j

Maar ik moet zeggen dat ik zat mensen ken die wel een boete hebben gehad. Ik heb het 1x zelf gehad, toen moest ik halsoverkop naar m'n ouders omdat onze hond het einde van de dag niet meer zou halen, toen was ik al blij dat ik eraan had gedacht om een kaartje te kopen.. Ik heb het toen uitgelegd, gelukkig begreep ze het (had zelf net een kat laten inslapen), ze heeft toen m'n retourtje afgenomen, dus ik moest wel weer een kaartje voor terug kopen, maar dat was het dan ook :)

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:41

Je hebt voor 9.00 uur doordeweek nooit korting en dat wordt in de trein die ik 's ochtends neem altijd omgeroepen voordat de trein vertrekt! Zo van mensen pas op je mag nu nog niet met korting reizen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:01

Ts, ik denk dat je dus geen kans maakt, omdat je dit had behoren te weten.
Dan kan je wel een enquete houden of de bokkers dit weten, maar ik denk niet dat het veel indruk maakt bij de NS...

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:04

mijn vriendin en ik hadden dit ook.
Ik heb ov en zij niet.
En toen we op naar vakantie waren en voor 9uur in de trein zaten kreeg zij een boete.
De conducteur heeft later die boete toch laten vallen, omdat wij het dus echt niet wisten en dit waarschijnlijk wel een lieve conducteur was..
Maar wij wisten dat dus ook echt niet.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:08

Oeps zit al een m'n 3e jaar ov maar ik wist dit ook niet! Gelukkig nog nooit een boete voor gehad maar ik ga er in het vervolg wel op letten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:12

Hierbij krijgen tijdens de voordeeluren maximaal drie medereizigers 40% korting.

Alleen tijdens de voordeeluren dus.... je schrijft het zelf! En die beginnen pas na 9 uur( gelukkig wel anders was de trein iedere ochtend nog vollen met die die 65 plussers....)

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:13

iedereen, dit is niet om de NS de schuld te geven, of dat ik vooraf alles moet gaan uitpluizen, ik vind dat ze dit duidelijker moeten aangeven. Want bij ONS staat dit namelijk op geen 1 station en het kaartjesautomaat geeft dit ook niet aan.(hangen ook geen reglementen)

Vind dat jullie de tekst ook beter moeten lezen, als je op het kaartjesautomaat kijkt staat daar ook een nummer. (voor als er iets DEFECT is) Deze heb ik dus gebelt dat de pin het niet deed, en ik mocht gewoon de trein in stappen, mits ik dit meldde aan de conducteur.

Ik koop met het geld wat ik nog heb, bij mijn bedoeling een goed kaartje. En stap de trein in, want ik hou erniet van om zomaar de trein in te stappen.

Ik mag toch zeker zelf wel bepalen of ik het wel of niet probeer om de boete te declareren. En of dit wel of niet zinloos is weet ik niet, ik vind het zinvol want miss dat de NS toch na gaat denken en er minder mensen gedupeert worden van zulkse misverstanden.

Want vergeet niet ik vind 60 euro wel veel geld.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:16

amondi schreef:
Hierbij krijgen tijdens de voordeeluren maximaal drie medereizigers 40% korting.

Alleen tijdens de voordeeluren dus.... je schrijft het zelf! En die beginnen pas na 9 uur( gelukkig wel anders was de trein iedere ochtend nog vollen met die die 65 plussers....)

over wie heb je het, want ik heb daar niets over geschreven. Ik bedoel maar niet iedereen weet dit, zeker niet als je zelf geen OV hebt.( Het was een week OV) En als ik dan meereis op die OV en ik kies voor 9 uur zo'n kaartje vind ik dat die automaat je moet laten zien dat dit voor 9 uur niet mag. Of zoiets vermelden met kleine lettertjes achterop het kaartje. Was dit zo, dan gaf ik ze direct gelijk

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:17

Ja, de NS is zo goed in dingen vermelden. Heb ook al eens voor de automaat gestaan of ik nu wel/geen korting mocht. Of wanneer bijvoorbeeld een weekendretour geldig is.

Nou info op die dingen staat er niet en aan iemand vragen kan niet, want ze hebben de loketten afgeschaft of je betaald daar gelijk een x bedrag méér voor je kaartje :=

Heb dus ook al wel eens voor 9.00 uur in de trein gezeten met korting. Toen gelukkig pas na 9.00 uur gecontroleerd dus dan mogen ze er niets meer van zeggen maar omdat ik al 1.5 uur onderweg was (ja, ja zo goed controleren ze :Y) ) werd ik er wel even op geattendeerd of ik wist dat ik voor 9enen aan het reizen was. Uhmm ja, maar dat het niet mocht totaal niet bij stilgestaan :oo

Ook zo met een weekendretoer. Ging er vanuit dat die vanaf vrijdag 12.00 uur geldig is net zoals een weekend OV. Nou overal gekeken en nergens stond iets van een tijd. Dus toen met goede moet om 13.00 uur een kaartje gekocht. Stonder OP het kaartje dat ie vanaf 19.00 uur geldig is. Héél handig. Dus toen maar weer los kaartje gekocht en dan moet je weer declareren en bla bla.

Nee, vrolijk wordt je niet van de NS.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:20

@Thats me; de automaat geeft ook aan dat hij vanaf vrijdag 19u geldig is, toevallig heb ik daar namelijk zelf laatst naar gekeken.

Edit; die oldschool automaten natuurlijk niet ;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:22

juridisch heb je geen poot om op te staan, degene met een Ov kaart, of zoals ik een jaartrajectkaart, krijgt een regelement en daarin staan de voorwaarden.

Als je die niet kent of weet, kan je daar niet de verstrekker van de voorwaarden ter verantwoording gaan roepen, had je ze eerst eigen moeten maken. ( net zoals b.v. een verzekeringspolis)

Daarbij, eigenlijk weet 99% van de mensen deze regel wel.... anders zou toch iedereen met korting reizen?
Lijkt me dan ook een sterk staatje dat niemand je daarop wijst!

p.s. als de kaartjesautomaat kapot is wordt je verteld dat je je kan melden bij de conducteur om daar een kaartje te halen, ook een sterk staaltje van miscommunicatie dat je hebt gehoord dat je dan geen kaartje hoefde te kopen!

En er staan overal informatiezuilen als er geen loket is, op de knop drukken en je krijgt iemand aan de lijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:23

Ik had zo'n oud ding ;) Dus tja daar stond het dus niet := beetje hopeloos allemaal. Door dat soort dingen wordt ik dus niet vrolijk van de NS.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:25

Ik wist het ook nooit, tot ik ook een keertje werd 'geweigerd' door een niet geldig kaartje. Kon toen mooit rond de 40 euro bijlappen, want het was een vroege rit van Den Haag naar ergens bovenin Groningen! Verder nooit een boete oid gehad?

IK denk dat ze nergens na kunnen gaan of de pin het nou wel of niet deed en dat je hier gewoon aan het kortste eind trekt, hoe banketstaaf het ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:26

Altijd goed alles lezen dus.. + kleine lettertjes. Kan me niet voorstellen dat het nergens staat aangegeven. Gewoon pech gehad dus. :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:29

btw.... als de automaat het niet doet... hoe kon je dan wel een kortingskaartje kopen??? dat is toch dezelfde automaat..... of ben ik nou blonT????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:31

Dat dacht ik dus ook al..

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:33

amondi schreef:
btw.... als de automaat het niet doet... hoe kon je dan wel een kortingskaartje kopen??? dat is toch dezelfde automaat..... of ben ik nou blonT????

Volgens mij lees je niet goed, ik wou met de pin betalen, maar deze deed het niet, dus gemeld( gratis nummer) en kaartje met losgeld gekocht. Ook staan er bij ons geen info zuilen of iets dergelijks. en we hebben zo'n old skool machine(groningen he)

Kan het altijd proberen toch

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:49

lifaya schreef:
Tenshi schreef:
]
Er staat toch ook niet op je bankpas dat je je pincode nooit aan iemand anders mag geven. :+

Staat wel in de brief als je je bankpas ontvangt :+ :')

net als in de brief die bij de OV zit, daarin staat ook dat je in de ochtendspits niet met korting mag reizen als je OV niet geldig is, net als je geen mensen mee mag nemen met korting in de spits :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:22

Nogmaals xx_ladyilse, je had het MOETEN weten. Dus er valt niets terug te halen! Dat is al ontzettend vaak in je topic gezegd en je zegt zelf dat t je niet om je geld gaat, waarom blijf je er dan toch zo'n heisa over maken!?
Dat het onduidelijk is, is jouw probleem en niet dat van de NS of wie dan ook. Degene met wie je reisde heeft de voorwaarden gehad toen ze dr OV kaart kreeg dus zij had t zeker moeten weten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:07

Nogmaals, de regels staan precies in de brochure die je bij je OV-studentenkaart krijgt. Dus degene met de OV-kaart had het gewoon moeten weten dat jij niet voor 9 uur meereiskorting met haar kon krijgen.

Niets onduidelijk van de NS dus, maar gewoon laks van jullie dat jullie de regels niet kennen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:12

Herkenbaar. Wij gingen met de hele klas naar Rotterdam. De meeste hadden een OV en de rest kocht een kaartje met korting. De trein vertrok om 08.57 en ja hoor.... meteen controle!!!!
Gelukkig was het een aardige kaartjesknipper en zag het het door de vingers :D

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:16

Ik vind overigens wel dat er dan 1 lijn getrokken moet worden. Ik heb eens meegemaakt dat het door de vingers gezien werd, ik heb een keer meegemaakt dat onze kaartjes werden afgepakt en we dus uit moesten stappen om een nieuw kaartje te kopen en TS kreeg dus een boete... Dan vind ik wel dat er gewoon 1 beleid gevoerd moet worden :)

Maar inderdaad, op mijn OV heeft het ook altijd gestaan dus dat had je kunnen weten :) Balen, maar de NS is niet in gebreke gebleven i.m.o.