Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:17

xTamara schreef:
fojoe schreef:

de wetenschap ontkennen, dat vind ik pas respectloos ;)

Als je christen bent ontken je de wetenschap niet hoor :P

nee hoor, een groot deel van de christenen ontkent de theorie van Darwin trouwens ook niet.

Huertecilla schreef:
Het is geen actie tegen God, maar een actie tegen de levensgevaarlijke en onaantastbare intolerantie van geloven.

en daar kan ik alleen maar achter staan +:)+

edit: typo
Laatst bijgewerkt door fojoe op 26-02-09 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:18

blokje schreef:
suleilitha schreef:
Hier wordt gesteld dat God alles kan, dan rijst bij mij de vraag waarom er nog altijd oorlog, kanker, aids, armoede, honger, dualiteit/dualisme en verdere ellende bestaat.

Dat laat hij toe.

Toffe gast dan

Urbanus

suleilitha schreef:
Evolutie binnen het christendom, Lieveli :7

:')

cp112

blokje schreef:
suleilitha schreef:
Hier wordt gesteld dat God alles kan, dan rijst bij mij de vraag waarom er nog altijd oorlog, kanker, aids, armoede, honger, dualiteit/dualisme en verdere ellende bestaat.

Dat laat hij toe.

Als er zoiets gebeurd ligt ie zeker net ff een tukkie te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:19

Ja, mocht mijn vent doodgaan dan zet ik maar in de krant: Met dank aan God.... enzovoort. Toffe man dat ie zulke dingen toelaat :o

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:19

Citaat:
Ik vind het erg dat mensen vermoord worden omdat ze niet geloven

Nou dat zouden wij niet doen hoor.
Waar gebeurd dat dan?
Er worden meermensen afgeslachtomdat ze wel geloven

Blue_Eyes

Inujojo schreef:
Niwla schreef:
Nouzeg HC, dat vind ik nou écht onzin. Sorry. Dat is echt niet bij alle gelovigen zo hoor, dat het hogere doel de aardse middelen heiligt :?

Wij christenen leren juist dat je net zoveel van je naaste moet houden als van jezelf. Niet alleen van de mensen die je aardig vindt maar óók van je vijanden. Als iedereen dat nou eens probeerde zou de aarde er een stuk beter uitzien.

grappig dat je dat zegt, aangezien het grootste deel van de oorlogen om geloven begonnen zijn en niet alleen islamieten e.d. Christenen zijn de grootste bloedvergieters in de geschiedenis van de mensheid heb ik het idee, kruistochten, katholieken tegen protestanten, tachtig jarige oorlog.. Allemaal geloofskwesties.

En nog iets algemeens, ik vind een billboard met "god bestaat" veel kwetsender dan het billboard "god bestaat niet". De atheïsten geven dan nog tenminste de mogelijkheid dat er misschien wel wat is, gelovigen trekken meteen een streep door de kwestie.

Zelfs op de basisschool weten ze beter...
http://www.scholieren.com/werkstukken/14335

Of:
Citaat:
Geloof is de oorzaak van alle oorlog
Ik zie eigenlijk weinig verschil met de mobieltjes. In de 'mobieltjes verbieden op scholen' discussie was de algemene consensus dat mobieltjes niet verboden moeten worden op scholen, omdat scholieren wel andere manieren vinden om naaktfoto's te maken en te verspreiden. Het mobieltje is een middel en geen oorzaak op zich.
Het geloof is een middel. Een middel om gelukkig te worden, om op een voor jou fijne manier in het leven te staan. Maar dat middel kan, zoals Geit al zei, ook misbruikt worden. Geloof wordt wel als oorzaak aangewezen, maar het blijft een middel. Onder het mom van geloof kun je zeggen 'zij wonen op onze heilige plaats, we gaan onze heilige plaats terugveroveren'. Geloof is een manier om onderscheid te maken 'ik geloof in Henk, hij gelooft in Hans'. En door dat onderscheid wil de ene groep zich tegen de andere afzetten, henkgelovers klitten samen en hansgelovers klitten samen. Hoppa, basis voor conflict.

Maar wat daar onder zit is dat mensen altijd een excuus, een onderscheid, een aanleiding zoeken voor een conflict. En dan zeggen ze 'ja dat komt omdat hij een hansgelover is', 'ja dat komt omdat hij een chinees is'. En in sommige gevallen is dat helaas waar: soms haten mensen andere mensen omdat ze iets zijn. Discriminatie, hoi! En soms is dat niet zo. En dan ligt er onder die 'ja maar' een 'ik wil', een 'ik wil zijn land/geld/status/vrouw/whatever'.

Want je kunt excuses en aanleidingen te over noemen. Maar daarmee denigreer je jezelf alleen maar. Als je zegt dat geloof oorlog veroorzaakt, dan zeg je dat het geloof de oorzaak is van oorlog. Maar geloof is een aanleiding, een excuus. Een mens voert oorlog. Een mens besluit een ander te vermoorden. Een mens is verantwoordelijk voor zijn daden. Mensen zijn de oorzaak van oorlog. Mensen zijn verantwoordelijk voor oorlog.

Ik heb betere kwaliteit van teksten gezien, maar geen tijd. En geen zin om hier nu verder opin te gaan ook. De sfeer hier bevalt me totaal niet. Er zijn topics waarin ook gesproken wordt tussen niet-gelovigen en wel-gelovigen, maar daar gaat het er veel leuker aantoe.

Niwla

suleilitha schreef:
WIJ? WIJ hebben het allemaal verpest??? Rare opvatting. Doet me denken aan het karma-verhaal van doorgeslagen New-age-aanhangers.
Vertel mij wat een kind heeft gedaan dat angstig ziek wordt, vertel me wat een doodgeboren pasgeborene op de kerfstok heeft, en vertel me wat mijn partner heeft uitgehaald waardoor hij kanker heeft gekregen.

Ik bedoel niet dat wij direct de aanleiding zijn voor zulke erge dingen. Maar wij doen elke dag weer dingen fout en zondigen tegen God. En Hij moet alles goedvinden? En alles goed laten gaan? Ben nooit zo goed in uitleggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:20

CP112, vroeger zag God alles, tegenwoordig zapt hij alleen maar :o

Muzefee

Echt waar... Waar kan je je druk om maken. :roll: Als je zo overtuigd bent van je geloof leeft dat dan uit, als een ander overtuigd is van een ander geloof zal hij/zij dat ook doen. En dan ga je je druk maken om zo'n foldertje, die makkelijk door een versnipperaar past? Come on! Get a grip! :n

Anoniem

Interessante discussie. Ik sluit me aan bij velen hier, en ben eigenlijk niet van mening dat een tekst 'god bestaat waarschijnlijk niet' echt zo kwetsend over hoort te komen. Bovendien vind ik het ook nogal een verschil of er gezegd word 'god bestaat' of 'god bestaat waarschijnlijk niet'.

Daarnaast heb ik niets tegen mensen die geloven in god, echt helemaal niks. Ieder zijn ding, ieder zijn geloof. Wel vind ik het 'jammer' dat alles wat in zo'n oud boek staat maar meteen geloofd word, terwijl je toch zou verwachten dat het denkbeeld wel wat ruimer zou moeten zijn dan zoveel jaren terug. De bijbel is een goede richtlijn, het is maar net wat je er zelf mee doet. ;) Helaas word daar maar al te vaak misbruik van gemaakt, onder het mom van 'ja maar dit is wat god wil'.

edit; typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-09 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:21

Ik heb ook zo'n fijn foldertje gekregen. Prima als mensen dat willen geloven, maar val mij er niet mee lastig. Dat geld trouwens ook voor een eventuele folder van de humanisten. Ik heb niemand nodig die voor mij bepaald wat er waar is, dat ik kan ik prima zelf.
Er is overigens al een forum over evolutietheorie versus scheppingsverhaal --> [NM] God of Darwin

Anoniem

Citaat:
Ik bedoel niet dat wij direct de aanleiding zijn voor zulke erge dingen. Maar wij doen elke dag weer dingen fout en zondigen tegen God. En Hij moet alles goedvinden? En alles goed laten gaan? Ben nooit zo goed in uitleggen..

Oké, dus als je de tien geboden overtreedt krijg je straf. Goed, dan snap ik nu het systeem...

cp112

blokje schreef:
Citaat:

Waar gebeurd dat dan?

Ja 9 van de 10 keer door mensen met een ander geloof. (andere kerk)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:22

blokje schreef:
Citaat:

Waar gebeurd dat dan?

omdat ze het verkeerde geloven, volgens de anders-gelovigen

cp112

suleilitha schreef:
CP112, vroeger zag God alles, tegenwoordig zapt hij alleen maar :o

Met een blikkie bier in de hand

Muzefee

Overigens, ik ben niet gelovig, misschien dat dat mijn mening mede vormt. ;) Ik kan me er weinig druk om maken, het is alleen maar geldverspilling v/d instanties die die foldertjes laten drukken, godzijdank niet mijn geld. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:23

Inujojo schreef:
het billboard "god bestaat niet". De atheïsten geven dan nog tenminste de mogelijkheid dat er misschien wel wat is, gelovigen trekken meteen een streep door de kwestie.

'Waarschijnlijk bestaat God niet.' en dat maakt niet gelijk een atheïst van degene die dit vindt. Bedenk dat de actie het niet eens over één God of geloof heeft.
De tegenactie gaat er gelijk ook vanuit dat alle gelovigen die iets anders geloven ook geen gelijk hébben.

Nogmaals, het grote probleem van gelovigen is dat de overtuiging in de hogere moraal inhoudelijke discussie inherent onmogelijk maakt. Een gelovige leeft in de perceptie van het absolute 'gelijk', vindt zelfs dat deze het recht heeft niet gekwetst te worden door de mogelijkheid dat het absolute gelijk wellicht niet bestaat.....

hc

Faux

MarcoBorsato schreef:
Religie veroorzaakt haat en ellende

Mee eens. Religie doet dat. Mensen doen dat. God niet.
Mensen misbruiken 'God' als zogenaamd geldige vrijbrief om mensen uit te moorden die zij zélf gewoon niet meer willen zien.
Maar dat is God's bedoeling niet, dat is de bedoeling van 'het geloof' niet, integendeel.

Als ik jou een schaar geef, lieveli, dan kun je 2 dingen doen.
1) Doen wat ermee bedoeld is; knippen.
2) Er je buurvrouw mee doodsteken.

Zou je optie 2 kiezen dan is dat toch JOUW fout omdat JIJ aan de haal gaat met die schaar en hem misbruikt?
Of zou je dan roepen: Nee de schaar heeft het gedaan hoor! Die schaar veroorzaakt haat, dood en ellende!
Nee. JIJ haat je buurvrouw en JIJ kiest om die schaar te (mis/)gebruiken om haar dood te steken.

Als er groepen zijn die zogenaamd 'in de naam van God' mensen uitmoorden dan lach ik ze vierkant uit.
In de naam van God, komop zeg. In naam van henzelf zullen ze bedoelen. ;)

Anoniem

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:24

suleilitha schreef:
Ja, mocht mijn vent doodgaan dan zet ik maar in de krant: Met dank aan God.... enzovoort. Toffe man dat ie zulke dingen toelaat :o

Misschien wel in de Hemel is het toch beter.

Ik ben deprie geweest omdat ik heel veel mensen heb verloren.
Dat zetten mij aan het geloven.
Klinkt raar of niet?? Iedereen die ik kende en stierf geloofde en ze waren zo vol van het geloof.
Zo blij met alles wat God hun had gegeven dat ze graag wouden sterven.
Hun zagen hun tijd op aarde als gedaan en wouden graag naar God toe gaan.
Hoop dat ik ooit ook zo sterf.
*D

Ik snap jullie ook wel.
Als je niet geloofd dan ziet onze bijbel er uit als een sprookjes boek.
Maar als Niet gelovige en wel gelovige respect voor elkaar zouden hebben zou de wereld er stukken beter uit zien.

Ik heb ook respect voor mijn vriendinnen luister naar hun meningen etc.
Het is echt niet dat ik de niet christenen haat.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:24

blokje schreef:
Adil@ Ik vind het erg als mijn God niet sireus wordt genomen en dat mensen zo aan het twijfelen en verwerpen.

Ik vind het ook heel erg als mensen de kennis van mijn lieve Darwin en anderen die zijn theorie verder uitwerkten in twijfel trekken :oo

THHIRZA

Zyn we op deze manier niet net zo irritant als die billboarden met ''GOD BESTAAT'' & ''GOD BESTAAT NIET''?

Snap niet zo goed waarom mensen elkaar niet gewoon laten geloven wat ze willen?
Waarom zou je iemand die wel in god gelooft zo aanvallen en andersom?

Vind eigenlyk dat je ook geen oordeel over de evolutie theorie & god en de bybel kan geven als je er niet in gelooft of je er niet in verdiept hebt.
Laatst bijgewerkt door THHIRZA op 26-02-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fojoe

als god alle ellende kan stoppen, maar het niet wil (erfzonde enzo), ben ik bij voorbaat al geen fan.

Huertecilla

Muzefee schreef:
Overigens, ik ben niet gelovig, misschien dat dat mijn mening mede vormt. ;) Ik kan me er weinig druk om maken, het is alleen maar geldverspilling v/d instanties die die foldertjes laten drukken, godzijdank niet mijn geld. :+

Je zou je er wel druk over moeten maken.
Het voorgaande toont aan dat gelovigen jou het recht op vrije meningsuiting inherent ontzeggen omdat dit hún beleving kwetst.

hc