Inujojo schreef:Niwla schreef:Nouzeg HC, dat vind ik nou écht onzin. Sorry. Dat is echt niet bij alle gelovigen zo hoor, dat het hogere doel de aardse middelen heiligt
Wij christenen leren juist dat je net zoveel van je naaste moet houden als van jezelf. Niet alleen van de mensen die je aardig vindt maar óók van je vijanden. Als iedereen dat nou eens probeerde zou de aarde er een stuk beter uitzien.
grappig dat je dat zegt, aangezien het grootste deel van de oorlogen om geloven begonnen zijn en niet alleen islamieten e.d. Christenen zijn de grootste bloedvergieters in de geschiedenis van de mensheid heb ik het idee, kruistochten, katholieken tegen protestanten, tachtig jarige oorlog.. Allemaal geloofskwesties.
En nog iets algemeens, ik vind een billboard met "god bestaat" veel kwetsender dan het billboard "god bestaat niet". De atheïsten geven dan nog tenminste de mogelijkheid dat er misschien wel wat is, gelovigen trekken meteen een streep door de kwestie.
Zelfs op de basisschool weten ze beter...
http://www.scholieren.com/werkstukken/14335
Of:Citaat:
Geloof is de oorzaak van alle oorlog
Ik zie eigenlijk weinig verschil met de mobieltjes. In de 'mobieltjes verbieden op scholen' discussie was de algemene consensus dat mobieltjes niet verboden moeten worden op scholen, omdat scholieren wel andere manieren vinden om naaktfoto's te maken en te verspreiden. Het mobieltje is een middel en geen oorzaak op zich.
Het geloof is een middel. Een middel om gelukkig te worden, om op een voor jou fijne manier in het leven te staan. Maar dat middel kan, zoals Geit al zei, ook misbruikt worden. Geloof wordt wel als oorzaak aangewezen, maar het blijft een middel. Onder het mom van geloof kun je zeggen 'zij wonen op onze heilige plaats, we gaan onze heilige plaats terugveroveren'. Geloof is een manier om onderscheid te maken 'ik geloof in Henk, hij gelooft in Hans'. En door dat onderscheid wil de ene groep zich tegen de andere afzetten, henkgelovers klitten samen en hansgelovers klitten samen. Hoppa, basis voor conflict.
Maar wat daar onder zit is dat mensen altijd een excuus, een onderscheid, een aanleiding zoeken voor een conflict. En dan zeggen ze 'ja dat komt omdat hij een hansgelover is', 'ja dat komt omdat hij een chinees is'. En in sommige gevallen is dat helaas waar: soms haten mensen andere mensen omdat ze iets zijn. Discriminatie, hoi! En soms is dat niet zo. En dan ligt er onder die 'ja maar' een 'ik wil', een 'ik wil zijn land/geld/status/vrouw/whatever'.
Want je kunt excuses en aanleidingen te over noemen. Maar daarmee denigreer je jezelf alleen maar. Als je zegt dat geloof oorlog veroorzaakt, dan zeg je dat het geloof de oorzaak is van oorlog. Maar geloof is een aanleiding, een excuus. Een mens voert oorlog. Een mens besluit een ander te vermoorden. Een mens is verantwoordelijk voor zijn daden. Mensen zijn de oorzaak van oorlog. Mensen zijn verantwoordelijk voor oorlog.
Ik heb betere kwaliteit van teksten gezien, maar geen tijd. En geen zin om hier nu verder opin te gaan ook. De sfeer hier bevalt me totaal niet. Er zijn topics waarin ook gesproken wordt tussen niet-gelovigen en wel-gelovigen, maar daar gaat het er veel leuker aantoe.