Hekel aan carnaval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:05

Urielle schreef:
FahyaFemke schreef:
carnaval is van oorsprong 4 dagen grenzeloos eten en drinken, waarna ze 40(?) dagen lang moeten vasten.
volgens mij zelfs vanuit het geloof

Nope, carnaval is van oorsprong een heidens feest wat om het christendom te verspreiden in de christelijke traditie is geimplementeerd. Het is van oorsprong zo dat mensen maskers opzetten en rond vreugdevuren dansten om de boze (winter)geesten weg te jagen en zo het voorjaar terug te halen in het land.

Ik vind het een heerlijk feest, juist omdat carnaval de mogelijkheid biedt om de grenzen en oordelen van wat 'gewenst' is even opzij kunnen. Het maakt met carnaval even niet uit of je dik bent, lelijk bent, klein bent, groot bent, flaporen hebt, nog niemand kent.... iedereen neemt elkaar zoals het is en viert feest met elkaar. Als Brabander in Belgie trek ik met mijn dochter speciaal een dag terug naar Brabant om het te gaan vieren :j Ik vind het ontzettend jammer dat het niet gevierd wordt hier!

Dat klopt niet geheel. FahyaFemke heeft het goed en het 2e deel van jouw uitleg is ook goed, maar het is niet om boze wintergeesten te verjagen. De uitleg over het voorjaar terug halen hoort bij Imbolc en/of mogelijk Beltane.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carnaval
http://nl.wikipedia.org/wiki/Imbolc

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:05

ik heb het nog nooit mee gemaakt, maar het trekt me ook totaal niet . De muziek niet , de sfeer niet, niets niet :D

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:07

Mijn moeder vind het ook verschrikkelijk, die loopt ook de hééle tijd op mij te zeiken :evaw:
waarom doe je er toch aan mee, waarom douch je voor zo'n stom feest.. :Z

Yvonn85

Re: Hekel aan carnaval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:10

Ik sluit me ook aan, waar slaat carnaval op? Ik heb nooit begrepen wat mensen er leuk aan vinden om met zo iets doms mee te doen...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:11

Ik ook niet hoor, maar vind het toch altijd wel grappig.. volgens mij is het gewoon een zeer slecht excuus om jezelf naar de klote te zuipen..

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:27

Eindelijk, ik heb ze gevonden, de mensen die ook een hekel aan carnaval hebben :D

Ik ben er echt heel erg in, ik heb er écht een afkeer tegen.. dat is ook eigenlijk best erg, maar ik kan er niks aan doen. Ik woon niet in die grote steden onder de rivieren waar het massaal gevierd wordt, maar in een dorpje vlakbij een ander dorp waar ze helemaal doorgedraaid zijn tijdens carnaval. Een hele carnavalscommissie met een boerenbruidspaar en een prins en een prinses en allemaal van dat soort kinderachtige dingen. Dan lopen er mannen rond in van die rare pakjes, met glitterhoedjes op hun hoofd, te doen alsof het de meest serieuze zaak van de wereld is, om er voor te zorgen dat carnaval goed loopt. En dan denk ik: word volwassen :=

Verder moet alles opzij gaan voor carnaval. Naar een verjaardag gaan op vrijdagavond? Neeee, want dan heb ik niet genoeg energie om me op zaterdagavond met carnaval klem te zuipen! Werken? Nee natuurlijk niet, dan heb ik geen tijd voor carnaval! Huisdieren? Nee die zoeken het maar uit met carnaval, die dumpen we wel ergens zodat we zelf maar kunnen feesten!

Belachelijk :\ een feest waar je je debiel voor verkleed alsof je een klein kind bent, waar het doel is om zo dronken mogelijk te worden en maar zien of je thuis komt, waar het niet erg is om vreemd te gaan want "het is carnaval", waar het niet erg is om de raarste en genantste dingen te doen waar andere mensen zich aan storen want "daar kun je niks aan doen want je bent bezopen", en dan heb je ook nog het vechten en het kotsen.

En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.

Ook leuk dat mijn vriend er wel mee opgegroeid is en vanavond wel gaat, nadat ik laatst een enorme deuk in mijn vertrouwen in hem gekregen heb.

Hoera, carnaval... -O- ik ben blij als het weer voorbij is.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:31

Urielle schreef:
Ik vind het een heerlijk feest, juist omdat carnaval de mogelijkheid biedt om de grenzen en oordelen van wat 'gewenst' is even opzij kunnen. Het maakt met carnaval even niet uit of je dik bent, lelijk bent, klein bent, groot bent, flaporen hebt, nog niemand kent.... iedereen neemt elkaar zoals het is en viert feest met elkaar.

Beter kan ik het niet verwoorden :)
Van onwetende anti ben ik daarom ook een cv-genieter geworden. Even geen zorgen en gestress, maar ongefundeerde lol :) In mijn geval helemaal nuchter & monogaam trouwens - om maar wat vooroordelen weg te wuiven ;)

Lisa_Caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:36

Nee asjeblieft zeg, ik heb echt een hekel aan carnaval :+
Bij mij in de buurt is het niet zo erg, maar waar ik de paarden verzorg (een boerengat) was er een enorme optocht met allemaal dronke boere met hun versierde tractors :P Het was echt geen gezicht en ze maakte ook nog eens van die klere herrie :=
Maar gelukkig waren ze snel weer weg en de paardjes die bleven gelukkig rustig.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:52

Pff vind carnaval ook helemaal niks, gelukkig woon ik net op de grens dus niet zoveel last van :D

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:59

Uums schreef:
Urielle schreef:
Ik vind het een heerlijk feest, juist omdat carnaval de mogelijkheid biedt om de grenzen en oordelen van wat 'gewenst' is even opzij kunnen. Het maakt met carnaval even niet uit of je dik bent, lelijk bent, klein bent, groot bent, flaporen hebt, nog niemand kent.... iedereen neemt elkaar zoals het is en viert feest met elkaar.

Van onwetende anti ben ik daarom ook een cv-genieter geworden. Even geen zorgen en gestress, maar ongefundeerde lol :) In mijn geval helemaal nuchter & monogaam trouwens - om maar wat vooroordelen weg te wuiven ;)

Mooi dat jij nuchter en monogaam plezier kan hebben, maar een vooroordeel is het niet in mijn ervaring. :=
Ik durf echt met 200% zekerheid te stellen dat minstens de helft van de mensen die ik 'ken' met carnaval dingen doet die je niet hoort te doen als je in een relatie zit. :=

Edit; en dan achteraf roepen: "Maar het was carnaval, ik was bezopen, ik wilde hem/haar niet kwetsen"
daar kan ik echt woest van worden. :')

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:19

Gekkesies; bedankt joh, nu ben ik nog banger vanavond O:)

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:22

Sorry, dat was niet de bedoeling. := :(:)

marlooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:35

Ik vind carnaval ook helemaal niks. De muziek vind ik echt vreselijk, en ik zie het nut er ook niet van om verkleed te gaan feesten. Doe mij maar gewoon een discotheek of iets :P

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:19

Eigenlijk vind ik het ook vreselijk.. :=
Maar ik zit nu toch echt in carnavalskleren. :o
Heb me maar over laten halen door vrienden, een outfit bij elkaar geraapt, en vanmiddag dan voor het eerst naar carnaval. :')
Verschrikkelijke muziek, maar wel vrolijk. :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:30

Ik vind die nederlandse carnavalsmuziek echt verschrikkelijk :+
Houd ook absoluut niet van apres-ski en die zooi
Ik heb één carnaval meegemaakt in Brabant.. dat was gewoon stom := Allemaal stomme kostuums uit de winkel 'omdat het moet'.. alle meisjes lopen rond als prutsmutsen in korte rokjes en minitopjes := stomme muziek.. en zuipen zuipen zuipen.. er is gewoon geen gezelligheid vind ik..
Maar hier in Limburg ga ik wel elk jaar even carnaval vieren.. geen 4 dagen lang, maar wel een paar avonden, en dat is echt een verschil van dag en nacht vind ik! Heb dit jaar een eigen kostuum gemaakt, en heel veel mensen die ik ken maken hun eigen originele kleren, de muziek is veel leuker, minder geschreeuw, en gewoon veel meer gezelligheid, dansen, vrienden van vroeger tegenkomen, en natuurlijk ook wel wat bier drinken :) Dat vind ik dan wel weer leuk voor een paar dagen per jaar :D
Ik vind het verkleden trouwens geweldig! Niet als een prutsmuts met korte rokjes en panty's met gaten in allerlei felle kleuren.. Maar leuke, aparte kostuums :j Dit jaar ga ik als Helga uit de tekenfilmserie Hey Arnold! Haha XD

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:31

Hier nog iemand met een afkeer tegen carnaval.... Ben toch een echte Brabander maar heb er helemaal niets mee...

Al dat gezuip en mensen die het ineens normaal vinden om je overal maar aan te raken... Nee dank je :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:35

Ik heb er ook niks mee.
Kom oorspronkelijk uit Noord Holland waar er ook bijna niks aan gedaan wordt.
Woon nu in Limburg en werkelijk de hele provincie staat op zijn kop.
Muziek is werkelijk vreselijk, daarnaast versta ik er ook nog niks van. Alles is in het Limburgs gezongen..

Ben blij als het weer voorbij is....

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:37

Ik heb het nog nooit meegemaakt maar ben blij dat er hier niks aan gedaan word, als ik de beelden op de tv zie! Het trekt mij ook zeker niet :n

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:30

Ik dacht dat ik de enige was, die carnaval niet leuk vond. Op school en overal hier praten ze er al weken over :Z

Beetje in een dom pakkie lol trappen. Ik geniet lekker van de vakantie die je krijgt :D

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:55

gekkesies schreef:
Uums schreef:

Mooi dat jij nuchter en monogaam plezier kan hebben, maar een vooroordeel is het niet in mijn ervaring. :=
Ik durf echt met 200% zekerheid te stellen dat minstens de helft van de mensen die ik 'ken' met carnaval dingen doet die je niet hoort te doen als je in een relatie zit. :=

Edit; en dan achteraf roepen: "Maar het was carnaval, ik was bezopen, ik wilde hem/haar niet kwetsen"
daar kan ik echt woest van worden. :')

Dat zegt volgens mij meer over de mensen die jij kent dan over carnaval.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:58

Mijn vriend is helemaal carnavals gek ik ben afgelopen vrijdag met hem mee geweest.
en verder ga ik ook gelijk niet meer weer genoeg gehad voor heel jaar haha..

ik was vroeger altijd mega fanatiek in carnavallen en nu vind er niet veel aan. ik ga wel omdat vriendlief op de wagen staat kijken op tv naar de optocht. maar dat is het dan ook wel :o

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:02

Ik zeg dat ik die mensen ken eh, het zijn geen vrienden van me, met dat soort volk wil ik niks te maken wil hebben. Trieste figuurtjes. :Y)

Ik zeg ook niet dat dit door carnaval komt, wat ik wél bedoel is dat dit volgens mij grotendeels komt door het feit dat mensen zich nu allemaal maar laten vollopen en daardoor hun verstand er niet bepaald bij hebben. Het valt mij alleen op dat ik rond carnaval altijd een enorm aantal stellen uit elkaar zie gaan doordat een van de twee zijn/haar grenzen uit het oog verloor door alcohol. :Y)

Ik vind het verder prima als mensen carnaval vieren voor de gezelligheid/saamhorigheid :D Wat ik niet snap is de noodzaak je compleet lam te drinken. :') (en ja, ik weet dat niet iedereen dit doet. :+)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:15

RainyDays schreef:
Dat klopt niet geheel. FahyaFemke heeft het goed en het 2e deel van jouw uitleg is ook goed, maar het is niet om boze wintergeesten te verjagen. De uitleg over het voorjaar terug halen hoort bij Imbolc en/of mogelijk Beltane.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carnaval
http://nl.wikipedia.org/wiki/Imbolc

Carnaval komt dan ook wellicht af van de Germanen (voor zover er een duidelijk onderscheid tussen Kelten en Germanen te maken is dan, want ook die indeling komt alleen maar af van mn Romeinse overleveringen) ;)
En veel Germaanse stammen vierden wel degelijk een feest wat erg gelijkt op ons huidige carnaval en ook nog een verklaring geeft voor de naam ervan :)
(bron: HBO-studie geschiedenis, universitaire studie theologie)

Maar om er dan nog even wat internet bij te halen ;)
een internetsite schreef:
Zoals bij zoveel gebruiken wordt bij het carnaval een relatie gelegd tussen het moderne naoorlogse feest en vergelijkbare verschijningsvormen van feesten in een liefst ver verleden. De meeste populaire studies over het carnaval beginnen met een historisch overzicht dat tot ver vóór Christus teruggaat. Maskerades, de tijdelijke opheffing van de sociale ongelijkheid, het instellen van een korte periode van chaos en uit het volk aangestelde schertskoningen die enkele dagen heersen; dit soort feestrituelen kwam in het oude Babylon, in Mesopotomië en Egypte, bij de Grieken, de Romeinen en de Germanen al voor.
In de historische verankering van het carnavalsfeest zijn grofweg twee stromingen te onderscheiden. Op de eerste plaats is er de visie op het feest als een van oorsprong heidens lentefeest met vruchtbaarheidsrituelen. Koning Winter moest worden verdreven zodat de vruchtbaarheid na de winter terug kon keren. In de middeleeuwen zou de katholieke kerk dit heidense feest gekerstend hebben en opgenomen in de liturgische jaarkalender.
(de tweede stroming legt de christelijke uitleg uit)

nog een andere site schreef:
In het oude Rome kende men tussen 21 december (sol invictus) en 21 maart (lenteviering) een reeks feesten, waarvan we in het christendom veel van deze oude elementen terugzien. Sommigen menen dat carnaval is ontstaan uit een feest dat de Romeinen voor het begin van de christelijke jaartelling vierden. Anderen beweren, dat carnaval ontstaan zou kunnen zijn uit een Germaans offerfeest waarmee de komst van de lente werd gevierd.
Later in de geschiedenis zien we dat carnaval, beter gezegd Vastenavond, door het christendom officieel vastgesteld is, dat gevolgd wordt door de vasten (tijd van boetedoening en versterving), te beginnen op Aswoensdag. Eigenlijk is carnaval een mix van de Romeinse feesten en Germaanse offerfeesten, dat later weer in een christelijk jasje werd verpakt.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:55

@Urielle: volgens mij heb je gelijk. :)

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:31

Goh, ben dus niet de enige die zo'n hekel aan carnaval heeft :D