Wat doen jullie in het huishouden? ( thuiswonende 18-23)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:37

Ik ben 21 en student. Op dit moment heb ik niet al te lange dagen op school (regelmatig wat vrije dagen tussendoor) maar moet toch veel thuis studeren. Ik werk op zaterdagen. Ik was en strijk mijn eigen kleren en natuurlijk ruim ik mn eigen kamer op (+stofzuigen en bed verschonen). Normaal doe ik om de week de vaatwasser (andere week mijn zusje) maar omdat 't ding kapot is doe ik af en toe de afwas (meestal doen mijn ouders het, eigenlijk wel aardig :P ). Af en toe haal ik een keer de stofzuiger door het huis. En natuurlijk helpen bij tafel dekken/afruimen af en toe een keer koken (of helpen met).

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:40

Olga88 schreef:
casperrr schreef:
Ik ben 19, betaal geen kostgeld (doen mensen dat nog :? ) haal af en toe eens een vaatwasser leeg, prop rommel in mijn kast als mijn moeder over mijn kamer begin, doe 1 keer in de maand ofzo stofzuigen als mijn moeder erop aandringt, en that's it.... :')

Pff, nou neem aan dat als iemand fulltime werkt het toch wel logisch is dat er kostgeld wordt betaald!?

Waarvoor de 'pff'? Ik hoorde het vroeger wel eens, maar nu nooit iig :=

Pasamba

Re: Wat doen jullie in het huishouden? ( thuiswonende 18-23)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:54

Ik ben 18 en doe eigenlijk vrij weinig in het huishouden. Vaatwasser in en/of uitruimen, tafel dekken en heel af en toe even een stofzuiger door het huis. Meer doe ik eigenlijk niet.

Ik woon samen met mijn broer bij mijn moeder, ouders zijn gescheiden, dus moet wel wat extra's doen af en toe. Maar dat vind ik zelf vrij logisch, aangezien ze het anders allemaal alleen moet doen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:56

Ben 19.
help vrijveel mee in het huishouden laatste tijd doordat ik alleen woon samen met mijn moeder.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:06

Ben 19 en ik zit lange dagen op school/stage. Ik hoef vrijwel niets te doen in het huishouden, een enkele keer wordt er gevraagd of ik wil afdrogen/was wil doen. Wel moet ik iedere 2 weken samen met mijn moeder m'n kamer stoffen en opruimen en samen het bed afhalen en opmaken.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:16

Ben 21, tijdelijk gestopt met studeren door thuissituatie (ernstig zieke moeder). Anyway, mijn taken houden doorgaans in dat ik de afwas doe, de was, eten kook samen met m'n pa, boodschappen doe, de katten verzorg (van kattenbakken schoonmaken tot eten geven), mijn moeder verzorg (eten klaarmaken, helpen met wassen/aankleden, medicijnen etc.), een stofzuiger en stofdoek door het huis haal en wanneer nodig evt. andere dingen. Hangt er vanaf wat dat is.

Vind dit zelf nog best meevallen en te doen (niet alles hoeft iedere dag ;) ). Was wel een hele omschakeling, van eerst weinig tot niets aan het huishouden hoeven doen tot ineens best wel veel :D. Maar dat is nu eenmaal zo... :)

Ik hoef geen kostgeld o.i.d. te bepalen (woon gewoon thuis dus).

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 02:21

adecuada schreef:
Ik ben 20 jaar en ik woon samen met mijn vriend.. Ik doe alles in het huishouden zelf.. Op koken na !! :Y)
Als ik lees hoe weinig sommige meiden van mijn leeftijd doen ben ik echt verbaasd !!
Ik moest op best vroege leeftijd al een helpen in het huishouden..
Hond uitlaten, afwassen, boodschappen doen, badkamer schoonmaken en kamer opruimen enzo..
Ik was 18 dat ik noodgedwongen het huis uit moest en voor mezelf moest zorgen..
Ik stond toen al met me handen in me haar !!
Maar vraag me af hoe diegene die helemaal geen moer in huis doen er dan voor zouden staan :o

Nouja vanaf dat moment moet je wel alles zelf doen, dat lijkt me dan logisch ;)
Dat je niks doet wil niet zeggen dat je het ook niet kan.

Ik ben 20 en doe niks in het huishouden.
Durfde eigenlijk niet te reageren, maar doe het toch, zag dat ik niet de enige was.
Heb het nooit hoeven doen, maar ben niet te beroerd om te weigeren als mij gevraagd word om bv de hond uit te laten oid.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:11

Ik ben 19, en woon door omstandigheden bij mijn schoonouders.
Hier hoef ik alleen maar de tafel te dekken/af te ruimen (En dekken niet eens altijd) Soms mijn vriend zijn kamer stoffen.
In het algemeen hoef ik verder niks te doen. Soms vraagt schoonmama wel eens wat, en dan doe ik dat natuurlijk ook gewoon :j

Toen ik nog thuis woonde deed ik alles! Ik maakte schoon, ruimde de rommel op en kookte het eten!
Niemand hielp mij (7 kinderen) En ik vond dat niet al te leuk. Ik deed het alleen om ruzie te voorkomen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:14

Ik ben 23 en student. Doe eigenlijk vrij weinig in het huishouden puur omdat ik de kans niet krijg. Als mijn moeder uit het huis dan stof ik wel af of stofzuig ik of was ik af.

Toen ik op kot ging moest ik inneens alles zelf doen, is geen raketwetenschap om te kunnen.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:54

Mereltje schreef:
Nouja vanaf dat moment moet je wel alles zelf doen, dat lijkt me dan logisch ;)
Dat je niks doet wil niet zeggen dat je het ook niet kan.

Ik ben 20 en doe niks in het huishouden.
Durfde eigenlijk niet te reageren, maar doe het toch, zag dat ik niet de enige was.
Heb het nooit hoeven doen, maar ben niet te beroerd om te weigeren als mij gevraagd word om bv de hond uit te laten oid.

Ik bedoel ook niet dat je het in dat geval niet zou kunnen..
Ik denk dat iedereen wel een huis schoon kan houden.
Maar dat je dan pas realiseerd hoeveel er eigenlijk gedaan moet worden !!
Tenminste zo ervaarde ik het terwijl ik altijd al dacht dat ik superveel in huis deed !!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:35

Ik deed nooit wat in het huishoude en me moeder zeurde altijd dat ze hele dagen werkte en al die zooi op moest ruimen elke dag.

Werk nu ook zelf 40 uur, heb een hond en een paard waar ik elke dag kom en toch is het opgeruimd en schoon?! Dus snap nog steeds niet waarom ze zo zeurde. Ze zat hele avonden thuis?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:03

Danielledm schreef:
Ik deed nooit wat in het huishoude en me moeder zeurde altijd dat ze hele dagen werkte en al die zooi op moest ruimen elke dag.

Werk nu ook zelf 40 uur, heb een hond en een paard waar ik elke dag kom en toch is het opgeruimd en schoon?! Dus snap nog steeds niet waarom ze zo zeurde. Ze zat hele avonden thuis?!

Vols mij is t heel anders als je kinderen hebt, en dat jij je de hele dag uit de naad werkt en je kinderen geen flikker uitvoeren... :P

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:29

ik woon weer thuis heb 3 jaar samengewoond en deed de volledige huishouding..
Ben nu 21 woon met mn zusje 16,werkt 20 u in de week, en mn moeder,werkt 40 uur in de week,..
We hebben alleen 2 vogels als huisdieren ik heb een eigen paard die 20 min rijden van me af staat daar kom ik elke dag.
Ik doe eigenlijk alles in het huishouden behalve koken rond die tijd ben ik nog onderweg terug na mn paard,
Mn moeder doet ook een hoop maar heeft andere tijden van haar werk als ik dus doordeweeks doe ik bijna alles en mn moedre pakt de weekenden,mn zusje hoort ook de helpen maar dat geberut vrij weinig..
Ik werk 32 u per week soms meer werk dat ookverdeeld over 5 of 6 dagen das dus verschillend....

GR gemma

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:38

Ik werk minstens 40 uur in de week en woon nog thuis. Ben nu 21.

Ik heb het erg luxe thuis wat betreft het huishouden.
Moet alleen zorgen dat 1x per 2 weken mn kamer netjes is voor de schoonmaakster en verder doe ik eigenlijk niks.

Natuurlijk kook ik wel eens en ruim ik de tafel af/vaatwasser in ed. en als het me gevraagd wordt stofzuig ik ook echt wel maar over het algemeen hoef ik niet veel te doen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:39

Ik ben 22 en doen eigenlijk ook vrij weinig thuis.
Ben overdag altijd werken en savonds sporten of met me vriend.
En mijn moeder heeft vaak alles al gedaan, als ik me voorneem om wat te doen, dan is het later al gedaan.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:42

Ik ben 23 en met weer begonnen met studeren. Daarnaast heb ik een bijbaantje maar momenteel is er gewoon te weinig werk. Heb hiervoor 3 jaar full time gewerkt, maakte de langste en meeste dagen en verdiende zeer weinig.

ik gebruik af en toe de auto van mn moeder maar gooi er ook op mijn beurt weer brandstof in. Verder laat ik de hond eens per dag uit, geef die eten als niemand anders t doet, stofzuig weleens, dweil op zn tijd, help met boodschappen doen, ruim af en toe op, mijn eigen kamer ofcourse, kook als ik daar tijd voor heb, haal af en toe de afwasmachine leeg en van het zomer help ik met t klussen van het huis. betaal geen kostgeld maar zelf wel alles voor mezelf behalve mn eten.

hiernaast woon ik samen met mn moeder, vader en zusje maar mn zusje is heel erg lui en verwend ;) :o
heb 2 paarden waarvan ik er een bijna iedere dag doe, moet gewoon studeren en heb een goed sociaal leven :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:51

Om de dag de vaatwasser, katten voeren, hond uitlaten, vegen (kattenhaar := ), avondeten klaarzetten...

Kleine dingen. Moeders is altijd zó enorm dankbaar, hoef niet te gaan stofzuigen, dan is het gemiep achteraf. :D Ik wil best wat doen, maar het dankbaarheidsgehalte is nogal minimaal. :') Ze doet het liever zelf.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:59

Ik ben nog 17 maar vind wel dat ik kan reageren in het topic :D
Hier thuis hebben we vaste corveedagen, wat inhoudt dat je de tafel moet dekken en helpen met afruimen. Dat is eigenlijk het enige wat we(ik+broertjes) hier 'moeten' doen maar zelf doe ik wel meer. Zorg dat mijn kamer netjes is als mijn moeder op maandag gaat schoonmaken, zodat ze snel klaar is op mijn slaapkamer. Als ik tijd heb doe ik mijn kamer zelf. Ik ruim regelmatig beneden even op, zorg dat mijn was in de wasmand ligt en niet een week op m'n kamer, etc.
Maar zoals vandaag, mijn moeder moet invallen op haar werk, en mijn vader lag vanochtend op bed (pververmoeidheidsklachten). Ik ben op tijd op gestaan en heb
de afwasmachine uitgepakt, afwas erin gedaan, keuken opgeruimd, thee gezet, mijn broertjes opdracht gegeven tot aankleden "EN NU GAAN JULLIE AANKLEDEN EN GAAT DIE PC UIT", tafel gedekt en samen met hun ontbeten.
Koffie gezet voor pa, dus toen hij van bed kwam was hij helemaal verrast.

Het gaat dus thuis niet alleen om wat je wel/niet doet, want zulke spontane acties worden soms nog meer gewaardeerd als het standaard helpen tafeldekken op donderdag en vrijdag. ;)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:25

Ik doe ook redelijk veel in het huishouden. Mijn moeder werkt fulltime, en we zijn thuis met zijn 6'en dus er moet ook veel gebeuren. Ik dweil vrijwel elke dag. Moeders doet stofzuigen; als ze geen tijd heeft doe ik dat ook. Verder doe ik alle boodschappen en klusjes tussendoor (afstoffen, vaatwasser enz) koken doet ze wel zelf. De kleinste hier is 3 en daar pas ik ook 3 middagen in de week op. :) Ook wc's en badkamer doe ik vaak. :+

Ik doe dus eigenlijk een heleboel. :)

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:20

uh.. tja.. dat zijn een heleboel kleine klusjes
wc schrobben;
badkamer schrobben;
stofzuigen;
tafel dekken;
was doen, ik kan alleen niet strijken :P;
koken;
tis een hele boel maar ik maak moeders er zo blij mee :)