Journalistiekstudenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:35

Geen idee :P
Wij hebben nieuwsbedrijf gehad. We gingen ons dan 2 weken verdiepen in internet, tv, radio, krant en tijdschrift. Bij radio moesten we het radiobulletin in elkaar draaien en iedere vrijdag focus (actualiteitenprogramma). Voor het bulletin moest je dus berichten schrijven en als het mogelijk was een quote regelen voor bij dat bericht. Voor focus moest je iemand interviewen (2 minuten). Alles kwam dan op www.ger.nl te staan. Kon iedereen je bloopers luisteren.

mijn radiodocent vertelde me dat ik de uitspraak van de naam van de sporter erachter moest schrijven. Lees ik tijdens het buletin voor: Krinko Keen, spreek uit beetje blond :')

zwieke

Re: Journalistiekstudenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:29

Whazaaah peeps *\o/* En hoe lukt het hier met de journalisten? :)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:44

Morgen nog een interview met iemand van de elsevier in de radiostudio. :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:57

Goed bezig! Ik met een freelancer als het goed is :j Moet wel snel zijn want smiddags deadline.

Ben nu naar een interview aan het luisteren waar ik een samenvatting van moet maken.... :O

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:02

Jij ook goed bezig :j
Die moet ik nog :P
Ik hoor trouwens heel veel mensen die nog geen interview met de journalist hebben, jij ook?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:23

Ja ik heb gister en vandaag gebeld maar krijg amper contact. Moest om 3 uur weer bellen maar toen had ik de voorlichting van buitenlandstudie, en dat vond ik wel iets belangrijker :o

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:39

Over de filmpjes:

Bij beide was ik verantwoordelijk voor de verslaggeving en iemand anders deed camerawerk. Heb wel deels montage gedaan.

Over dat inzoomen. Ach ja...er zijn zoveel "regels" maar je zult in de praktijk ook wel merken dat die vaak heel rekbaar zijn (dat enkelvoudige, stilstaande covershots uit den boze zijn bijvoorbeeld....) Bovendien mag je als je "de emotie" dichterbij wilt halen best wel inzoomen hoor (denk aan de traan van Maxima...dat was in een totaal-shot echt niet uit de verf gekomen...)
Kwestie van smaak en stijl. Het is gemaakt door studenten, dus het mag best een beetje fris vind ik. Hoeft geen kopie van de NOS te zijn nietwaar?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 13:36

Pffff, zit me nu even dood te vervelen... Heb pas om kwart voor 3 terug les :(

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:19

Dat is zeker waar _Sigrid_

Ik heb zojuist een tip gekregen van mijn docente, dat als je al weet welke richting je op wil je ook beter met je opdrachten alvast die kant op kan richten (met interviewen enzovoorts) om jezelf alvast wat in the picture te spelen.

Even tegen de al 'oudere' journalisten: handig ja of nee?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:51

Nou, even egoistisch, maar ik hoop dat ik morgen eens de geinterviewde ben ipv de interviewer _O-

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:07

@A_lette:
Nou het is zeker verstandig (zo niet noodzakelijk) om een beetje te netwerken en te zorgen dat je een beetje de goede mensen leert kennen.

En bedoel je met richting kiezen een medium kiezen?

Ik vind het niet verstandig om heel vroeg te kiezen daarin. Ik heb mijn eerste stage bij een krant gedaan. En dat vind ik toch wel een supergoede basis. Je leert daarin goed nieuws vergaren, interviewen enz.
Veel mensen kiezen TV omdat ze "niet van schrijven houden" maar dat vind ik altijd een beetje vaag. Schrijven is namelijk gewoon de basis, taalvaardigheid is de basis.... en presentatieteksten/voiceoverteksten moeten ook gewoon goed geschreven zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:26

_Sigrid_, ik ben dyslext dus geschreven journalistiek zie ik niet zo zitten :o ;) Ik doelde trouwens echt op het netwerken bij verschillende stations enzovoorts. :j

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:34

Leuke items _Sigrid_!

Met netwerken kan je niet vroeg genoeg beginnen, en als je al een beetje weet wat je wil dan is het inderdaad handig om dat vooral in die bepaalde hoek te doen. Een tip: leg een adresboekje aan en verzamel visitekaartjes. Die laatste bewaar ik altijd, je weet maar nooit of je geinterviewden nog eens ergens voor kunt gebruiken. Moet wel zeggen dat ik nog steeds geen adressenboekje heb, haha. Mijn telefoonnummers etc. slingeren nog steeds rond in allerlei agenda's :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:40

Met die hoeveelheid kaartjes en telefoonnummers heb ik ook een probleem haha :D Echt een chaos. (herkenbaar het 'ik heb daar en daar nog wel een telefoonnummer van maar waar heb ik die toch'?)