Darwin VS God en andere goddelijke zaken:

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:54

Al die beroepen, en dat 'goed voelen' bij het helpen van mensen, komt voort uit altruïsme.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:56

In mijn ogen ben je pas een goede arts, als je óók met mensen kan omgaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:56

nee, dat klopt niet helemaal olijkje:

Die ontstaan door iets heel anders: ik help omdat ik ervan uit ga om later zelf ook geholpen als ik hulp nodig heb.
(tenzij het om directe familieleden gaat, maar dat is weer van belang voor het overleven van de genen! )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:57

Sieltjuh schreef:
In mijn ogen ben je pas een goede arts, als je óók met mensen kan omgaan.

absoluut! Ik vind het jammer dat er tijdens de studie geneeskunde te weinig aandacht besteed wordt aan bv sociale vaardigheden.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:03

Welshcobfan schreef:

Die ontstaan door iets heel anders: ik help omdat ik ervan uit ga om later zelf ook geholpen als ik hulp nodig heb.
(tenzij het om directe familieleden gaat, maar dat is weer van belang voor het overleven van de genen! )

oh, nou dat verschilt dan persoonlijk denk ik.. Ik denk nooit zo ver door, over het overleven van de genen of hulp later voor mijzelf.
Het is meer een instinct, medelijden en de wil dat anderen ook gelukkig zijn, bij mij denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:04

Sieltjuh: ik ben zelf protestant christelijk opgevoed en ook een christelijke basis en middelbare school gehad. Echter bij beide werd darwin boven het bijbelse verhaal verkozen. Bijbel was meer van belang voor interpretatie en niet letterlijk nemen. Dus dingen zoals: heb uw naasten lief, waren de kern.
Middelbare school werd erg veel aandacht besteed aan andere geloven, erg boeiend! :) Maar christelijke aspecten kwamen tijdens reguliere lessen niet aan de orde, alleen dus bij godsdienst.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:08

Olijkje schreef:
Welshcobfan schreef:

oh, nou dat verschilt dan persoonlijk denk ik.. Ik denk nooit zo ver door, over het overleven van de genen of hulp later voor mijzelf.
Het is meer een instinct, medelijden en de wil dat anderen ook gelukkig zijn, bij mij denk ik.

Dat is voor een ieder gelijk vrees ik (tenminste, op dit moment volgens de onderzoeken en huidige theorien en ideeen :P).
wij bezitten ik geloof 2 oerinstincten: overleven (dus bv dmv helpen van anderen om zo ook zelf hulp te krijgen indien nodig) én natuurlijk voortplanten (al onderdrukken ook genoeg mensen dat instinctmt, zijn nogal wat controversen rond dat thema hahahah :P). Daar denk je niet over na, dat zit in je.
Hihi verrekte studie van mij doet je bewust nadenken over onbewuste dingen :+

Maar goed, wie weet zien al die theorieen er over 100 jaar er heel anders uit! Dat is al vaker veranderd, dus Darwin zal ook wel een keer flink aangepast worden.

vuurneon

Re: Darwin VS God en andere goddelijke zaken:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:11

Dat is wel het grote verschil: scheppingsverhaal is al heeeeeel wat jaren stabiel en zal ook niet veranderen in de Bijbel, Darwin komt net om de hoek kijken en zal naar alle waarschijnlijkheid wel aangepast en bijgesteld worden.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:12

Dus als dat een oerinstinct is.. (het overleven dmv helpen van anderen om zo ook zelf hulp te kijgen indien nodig)..wat ik overigens niet helemaal geloof (denkt na, weet ook niet zo veel )
Zou altruïsme eigenlijk helemaal geen echt bestaande eigenschap zijn!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:17

Bingo!
Altruisme is zeeeeer zeldzaam. Er bestaan geen pure altruistische mensen, maar er bestaan wel af en toe wat mensen die een pure altruistische daad verrichtend (bv de moeder er bewust voor kiest om te sterven tijdens de bevalling ipv kind laten aborteren: ze redt het leven van haar kind, maar sterft zelf: iets om je niet goed bij te voelen dus).
Iemand die sterft omdat hij een ander red, is voor mij ook een altruistische daad.
Maar de meeste daden (bv gift geven aan een goed doel en dan een zeer goed gevoel eraan over houden) lijken altruistisch, maar zijn het dus niet.

Maar goed: dat is dus van de kennis van de huidige wetenschap! In Darwins tijd kan altruisme wel een hele andere betekenis hebben gehad! (andere tijdgeest).
Dus misschien is het niet zo goed te vergelijken met nu.

De melancholie van 100 jaar geleden was ook heeeeel anders dan de depressie die we nu kennen bv, misschien is dat voor altruisme ook zo?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:26

Lieve mensen die vragen waarom God zoveel ellende veroorzaakt... Jullie weten toch zeker wel dat wij voor straf op de aarde rondlopen?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:34

Mystica schreef:
Lieve mensen die vragen waarom God zoveel ellende veroorzaakt... Jullie weten toch zeker wel dat wij voor straf op de aarde rondlopen?

Dus eigenlijk zitten wij hier maar onze straf uit. Hoe ouder je wordt, hoe slechter je bent (geweest)?

In mijn ogen een hersenspinsel van de mens.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:35

Welschcobfan, als je op zo'n manier tegen altruisme aankijkt, kan ik het idd begrijpen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:35

Hmm is dat niet het idee van reincarnatie van oa de hindoes? hoe slechter je karma, des te ellendiger je volgende aardse leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:37

Mystica schreef:

Nee, dat weet ik niet. Kan je dat toelichten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:38

Sieltjuh schreef:
Welschcobfan, als je op zo'n manier tegen altruisme aankijkt, kan ik het idd begrijpen.

:)
Zijn echt hele boeiende onderzoeken over!

Als iemand toevallig Darwins begrip heeft van altruisme, ben ik daar erg benieuwd naar!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:56

RedPassion schreef:
Mystica schreef:

Nee, dat weet ik niet. Kan je dat toelichten?

Adam en Eva zijn als straf op de aarde beland nadat ze uit het paradijs gezet waren he? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:10

Mystica, buiten het feit dat ik daar niet in geloof: Waarom zou de mensheid daar nu nog onder moeten lijden dan?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:14

Omdat de mensheid nog steeds niet weer "puur/zuiver" is. Het ging opnieuw mis toen jezus moest sterven voor de zonden van de mensheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:22

Wat is dan de precieze definitie van puur en zuiver volgens de bijbel/god (ik neem tenminste aan dat je het daar vandaan haalt)?

Jezus is ook al eeuwen dood (geloof ik ook niet in trouwens), in die periode hebben we niks goeds gedaan?

Ik vind absoluut dat de wereld en een groot deel van de mensheid slecht is, maar omdat ik niet gelovig ben gaat het er bij mij niet in dat het allemaal een straf van god is. Worden volgens die visie dan 'goede' gelovigen gestraft omdat er 'slechte' ongelovigen zijn, of hoe zit dat precies?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:31

Ik heb geen idee wat daarover precies in de bijbel staat. Ik vertel wat ik ervan denk onthouden te hebben.
Als ik het goed heb is de redenatie dat de mens denkt het alleen af te kunnen en alleen zelf weet wat goed voor hem is. (Let op "de mens" als in mensheid) en is dat volgens de bijbel een zonde. Ook staat in de bijbel dat ieder mens zal zondigen en dus veroordeelt zal worden door God :)

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:02

Welshcobfan schreef:
Zo geweldig zijn wij helemaal niet aangepast aan de omgeving en plantten ook niet meer zo voort via de basis van zijn theorie.

Dan ben ik heel benieuwd: Kies jij je partner of dobbel jij erom? :P Seksuele selectie is ook een vorm van selectie.

Als je het mij vraagt dan is Darwin's theorie ook voor ons van toepassing. Alleen heeft er een verschuiving plaats gevonden in de selectiecriteria, doordat onze samenleving is veranderd.

Bepaalde selectiecriteria zijn gebleven: de geur van een man verraad hoe sterk zijn immuunsysteem is en vrouwen letten hier (onbewust) op bij hun partnerkeuze. Andere selectiecriteria verdwenen: een medische afwijking hoeft geen probleem meer te zijn, als dit in het ziekenhuis te verhelpen is. Ook zijn er selectiecriteria bijgekomen: mensen die sociaal sterk zijn, zullen makkelijker aan een partner komen.

Zo ver zat Darwin er niet naast. In de loop van de tijd is er wel veel ontdekt over de mechanismen die achter selectie zitten, waarmee zijn theorieën zijn onderbouwd.

Overigens, zoals eerder in het oude topic (op blz. 44) is aangegeven: Schepper en evolutie kunnen prima door één deur.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:39

sdi schreef:
Waarom God! omdat de aarde niet van toeval aan elkaar hangt. In de bijbel, staat dat God dit gedaan heeft. Dat geloof ik omdat er nog vele andere aanwijzingen zijn waarom God bestaat.

De aarde en het universum eromheen, zijn zo complex zijn dat dit wel ontworpen moet zijn.

"In de bijbel staat dat ..." is natuurlijk geen geldig argument. :)

Dat de aarde en ons universum voor ons te complex zijn om te begrijpen, wil nog niet zeggen dat er geen toeval in het spel is. We doen nog een stap verder. Stel nu dat er inderdaad geen toeval in het spel is, moet er dan per definitie een schepper zijn?

Deze wetenschappelijke theorieën staan natuurlijk op losse schroeven, maar er zijn aanwijzingen dat onze wereld er niet veel anders uit had kunnen zien. Onze natuurkundige 'regels' hebben zich naar een situatie gevormd waarin een stabiel evenwicht optrad.
Als je het interessant vindt, dan kan ik je wel op wat pagina's en boeken wijzen die hierover gaan.

Let op. Dit alles bewijst niet dat er geen schepper is, want dat hoor je me ook niet zeggen. :)
Laatst bijgewerkt door Snader op 14-02-09 23:20, in het totaal 4 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:42

Misschien is de aarde er wel gewoon altijd geweest :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:01