Eerste woning kopen? hoeveel bieden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:09

Heb je al een idee wat je kunt lenen? (en dan niet via internet, de berekening valt bijna altijd hoger uit dan de werkelijkheid en de berekende maandlasten zijn altijd lager dan de werkelijkheid...)
Dat lijkt me stap 1.
Werkgeversverklaring is een briefje van je werkgever waarin staat wat je verdient per jaar en wat voor soort contract je hebt (vast of tijdelijk met of zonder verlenging).
Bankgarantie is een soort aanbetaling als het ware en wordt meestal betaald door de bank waarbij je de hypotheek afsluit.
Omdat de daadwerkelijke aanvaarding vaak een aantal maanden na het tekenen van het voorlopig koopcontract is vraagt de verkoper een bankgarantie.
De verkoper wil natuurlijk zeker weten dat het huis verkocht is. Nadat je het koopcontract getekend hebt heb je nog een aantal weken om je hypotheek rond te krijgen (als je het koopt onder voorbehoud van financiering), na die termijn moet er een x bedrag (vaak 10% van de aankoopprijs) op de rekening van de notaris staan..
Hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd, ben er geen expert in, spreek alleen zoals ik het ervaar....

Als je weet wat je kunt lenen zou ik een aankoopmakelaar inschakelen (zoeken, er zit veel verschil in en ook in prijs!)

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:27

kamsel schreef:
Aldewereld schreef:
Even een update: het huis is inderdaad opnieuw op de markt gekomen *\o/* (toen de makelaar mij belde heb ik eerst een oerkreet geslaakt en daarna een vreemd dansje gedaan tot hilariteit van mijn collega's) en op dit moment ben ik de 'eerste' bieder en in onderhandeling. Loop natuurlijk met een big smile op mijn gezicht en ik hoop dat we er snel uitkomen. Echt mega spannend dit!!!!! *D *D

Zijn er nog meer mensen bezig met een huis?

En??????????? Heb je vandaag al meer gehoord???
Kan me bijna niet voorstellen dat het niet goedkomt!

(bij ons is het trouwens ook gelukt, hebben een heleboel geregeld in een hele korte tijd en volgende week krijgen we de sleutel.
T is eigenlijk onzinnig, een huis kopen en binnen een maand de overdracht, maar woehoe)

Haha, ja echt onwijs spannend. Ik ben er behoorlijk druk mee en de onderhandelingen zijn zo goed als rond, we zijn het over de prijs eens geworden en bespreken nu de laatste dingen over de vloer die onder handen genomen moet worden. Afgelopen zaterdag heb ik de champagnefles laten knallen, dat ding was natuurlijk extra gekoeld aangezien ie al een tijdje in de koelkast lag :D
Gisteren gebeld met de makelaar, wil graag de reglementen van de VvE inzien, het bouwkundige rapport van de eerste mensen overnemen, want dat is natuurlijk ook belangrijk bij het aanvragen van de hypotheek en daarna ben ik eind van de middag weer bij de hypotheekadviseur geweest en zaterdag gaan we het huis nog een 2e keer bezichtigen omdat familie erg benieuwd is na al mijn verhalen te hebben gehoord. Pfff, ben er dus best druk mee haha.
Kan het eigenlijk nog niet geloven; mijn eerste eigen huis! Erg spannende en drukke tijden dus voor de boeg *D

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:47

kamsel schreef:
(bij ons is het trouwens ook gelukt, hebben een heleboel geregeld in een hele korte tijd en volgende week krijgen we de sleutel.
T is eigenlijk onzinnig, een huis kopen en binnen een maand de overdracht, maar woehoe)

Ook nog gefeliciteerd! *\o/* Fijn gevoel is dat he? Wat gaaf dat jullie volgende week al de sleutel krijgen. Binnen een maand de overdracht is inderdaad redelijk snel. En dan straks de boel verhuizen natuurlijk en lekker jullie nieuwe stekje inrichten *D

Deze site vind ik trouwens heel makkelijk voor de beginners onder ons en kan je een goed eindje op weg helpen. http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/

Vind mezelf best stoer dat ik de onderhandelingen en het verdere regelwerk alleen gedaan heb en ik rust niet voordat ik straks heerlijk in mijn eigen huisje zit! YES ;) :D

kamsel

Re: Eerste woning kopen? hoeveel bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:51

Vind het echt superstoer dat je alles zelf hebt geregeld!
Het is toch een mega geregel de hele boel...
Weet je al wanneer je de sleutel krijgt? Moet er nog veel geklust worden?
(wij hebben nu anderhalve week druk geklust en hangen moe op de bank...)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:40

wat een leuk en interessant topic! :-)

Gefeliciteerd aan de mensen die zojuist een huis gekocht hebben.

Ik zelf ben rustig aan ook op zoek en ben nu vooral bezig met me te laten informeren op financieel gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:47

Mijn vriend en ik zijn ook op zoek naar een huis! Alleen wachten we even totdat mijn vriend meer werkzekerheid heeft.

Mijn vriend neemt overigens de gehele hypotheek op zich, hij kan nl 180.000 euro lenen zonde nhg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:37

Hetgeen wat je maximaal 'kan' lenen is ook lang niet altijd het wijste om te gaan lenen he? Er moet ook ruimte over blijven om van te leven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:21

Ja weet ik, maar dat is hartstikke goed mogelijk. Hij heeft nog een zuinige hypotheek gezocht.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:37

Even dit topic nieuw leven inblazen. Nog meer mensen bezig met de onderhandelingen van hun droomhuis?

Bij mij is alles nu rond. Verleden week de bankgarantie getekend bij de bank en 23 juni ga ik naar de notaris om te tekenen en dan ben ik voor het eerst in mijn leven officieel de bezitter van een eigen huis! *D

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:47

Spannend!! Gefeliciteerd!

Wij hebben ook een huis gekocht
Een jaren '30 woning. (love it!! :D ) Vr.pr was 229.500.. hebben wel IETS vanaf gekregen maar niet veel
Huis tond ook nog maar net te koop en ook nog eens in een geliefd wijkje.
We zijn al een paar huizen misgelopen.. ze worden allemaal binnen een week verkocht en soms zelfs boven de vraagprijs. Dus wat dat betreft hebben we het nog wel goed gedaan dacht ik zo!
Voorlopig koopcontract is getekend en morgen de hypotheekofferte tekenen.

We wilden eerst een aankoopmakelaar nemen maar toch blij dat we het niet gedaan hebben.
Ging zo snel allemaal dat we zelf een bod hebben uitgebracht. De volgende dag was het rond :D

Moeten wel 300 euri per maand meer betalen vergeleken met de huur op dit moment. Maar ik heb het er zeker voor over!! Krijg er steeds meer zin in!
27 juli zouden we de sleutel al krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:23