Moeilijke kwestie, of ben ik gewoon raar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:44

Precies! Dan heeft hij daar zelf voor gekozen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:51

Adil18 schreef:
Hij heeft het geld nu wel, maar als hij het voor de vakantie uitgeeft is het weg. Dat is bij jouw vriend niet het geval... ;)

Ik denk dat dat bij iedereen zo is, hoor. Dat als je geld dat je hebt uitgeeft, dat het dan weg is. ;) Natuurlijk kan er dan weer nieuw geld binnenkomen, maar daar is gewoon voor gewerkt en dat zou de vriend van de zus eventueel ook kunnen doen.

Ben ik trouwens de enige die heel de situatie een beetje vreemd vind? Aan de ene kant zie ik een gezin dat met elkaar op pad gaat, volgens de 'gebruiken' die daar vaak bij gelden (ouders betalen veel voor de kinderen). Daarnaast zie ik tegelijkertijd een groep volwassenen die samen gaan, met weer andere gebruiken (de kosten worden gesplitst). Die combinatie vind ik wat apart, en ik kan me wel voorstellen dat er dan dit soort situaties ontstaan. Ik zou het dan als ouders zelf anders brengen. Ik zou zeggen: we gaan met zijn zessen, delen de kosten door zes, en als cadeau geef ik mijn kinderen allebei 'hun' bedrag. Die kinderen kunnen dan zelf zien wat ze daarmee gaan doen, of ze dat willen delen met de vriend of niet. Nu klinkt het op mij als: 'je mag met óns mee op vakantie... maar je moet wel zelf betalen'.

Ik vind het op zich overigens wel eerlijk dat de een wat meer betaalt dan de ander. Stel dat het om 200 euro totaal gaat, dat is veel meer voor iemand die per maand 50 euro overhoudt om van te leven, dan voor iemand die er 150 overhoudt. Het verschil tussen 22 en 28 jaar vind ik in dit geval ook best groot; ik heb nu echt véél meer geld dan toen ik 22 was - en dat is niet omdat ik nu zo ruim zit, maar omdat ik toen zo weinig had. ;) Aan de andere kant snap ik alleen ook wel weer dat de TS het gevoelsmatig niet prettig vindt. Beetje lastige situatie inderdaad, ik begrijp best dat je daar wat dubbel over voelt. Blijkbaar hebben je ouders het geld om dit te betalen, en hoewel ze natúúrlijk zelf mogen weten wat ze ermee doen, voelt het toch een beetje alsof ze de vriend van je zus meer willen geven dan jouw vriend.

Een lastige situatie, inderdaad. Ik weet ook niet zo goed wat ik ervan vind, ik vind voor beide kanten wel wat te zeggen. Ik begrijp je vraag dus wel. Wat ik daarentegen niet begrijp is dat er door sommige mensen weer zo godgeklaagd aanvallend en veroordelend gereageerd moet worden.
Laatst bijgewerkt door Nimue op 02-02-09 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:57

Nimue schreef:
Adil18 schreef:
Hij heeft het geld nu wel, maar als hij het voor de vakantie uitgeeft is het weg. Dat is bij jouw vriend niet het geval... ;)

Ik denk dat dat bij iedereen zo is, hoor. Dat als je geld dat je hebt uitgeeft, dat het dan weg is. ;) Natuurlijk kan er dan weer nieuw geld binnenkomen, maar daar is gewoon voor gewerkt en dat zou de vriend van de zus eventueel ook kunnen doen.

Maar dat is lang niet voor iedereen haalbaar hoor. Sommige mensen moeten meer tijd in hun studie te investeren dan een ander om het te halen en sommige mensen trekken ook zwaarder aan studievertraging dan de ander ;)

Overigens moet ik denken aan een interview wat ik vorige week hield met een leidinggevende van een moordafdeling van de Duitse politie: De hoogte boetes die volgen nadat hij/zij met betrapt is met drugs worden o.b.v. het inkomen vastgesteld.

Zoals hij heel terecht zei: Voor de een kan 100 euro een fortuin zijn en de ander lacht om 1000 euro...
Laatst bijgewerkt door Adil op 02-02-09 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Junip

Re: Moeilijke kwestie, of ben ik gewoon raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:06

Ik vind het persoonlijk niet eerlijk dat iemand die hard werkt voor zn geld ook meer moet betalen dan iemand die (Bij wijze van spreke) op zn luie reet zit en dus geen geld heeft :)

Maar goed, dat is mijn mening..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:15

Adil, ik heb zelf ook gestudeerd en ik weet inderdaad dat het per student nogal verschilt, al denk ik dat het in veel gevallen toch eerder niet willen is dan niet kunnen, maar ik ken de vriend van de zus niet en heb dus geen idee hoe of wat of waar en ga daar ook niet over oordelen. Het ging mij er alleen omdat jij zei dat als hij zijn verdiende geld uitgaf, dat het dan weg is. Alleen is dat bij de vriend van de TS ook zo; als die elke maand al zijn geld gaat uitgeven, is het ook op en kan hij die vakantie ook niet meer betalen.

En wie weet, misschien verdient de vriend van de TS helemaal niet zoveel meer dan de vriend van de zus. Hij draait 'redelijk winst' zei ze, dat klinkt bij mij niet alsof het over gouden bergen gaat. Hij zal het geld voor de vakantie misschien ook niet zomaar uit zijn broekzak trekken, het is best mogelijk dat hij er net als die andere knul ook voor moet sparen.

Over boetes naar draagkracht is in Nederland geloof ik ook wel eens een discussie geweest. Het probleem bij 'draagkracht' is alleen dat iemands bruto inkomen alleen weinig zegt. Moet iemand er nog een gezin van onderhouden, heeft hij misschien nog een schuld af te betalen, hoeveel vaste lasten heeft hij, etc. En zo is het bij deze jongens ook. Misschien heeft degene die meer verdient ook wel veel meer uitgaven; zou ik op zich niet vreemd vinden, voor een 28-jarige. En misschien werkt hij wel 70 uur per week keihard voor een schamel inkomen, terwijl die andere knul 20 uurtjes studeert en verder daarnaast gewoon geen zin heeft om te gaan werken. Misschien ook niet, maar misschien ook wel.

Maar goed, dat weten wij natuurlijk allemaal niet, en ik weet ook niet of dat nou belangrijk is. Ik zie hier veel oordelen over anderen voorbij komen, terwijl wij geen idee hebben hoe de situatie financieel precies in elkaar zit. Beetje zonde, eigenlijk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:19

Daar heb je eigenlijk wel gelijk aan, Nimue

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:59

Nimue schreef:
En misschien werkt hij wel 70 uur per week keihard voor een schamel inkomen, terwijl die andere knul 20 uurtjes studeert en verder daarnaast gewoon geen zin heeft om te gaan werken. Misschien ook niet, maar misschien ook wel.
het is moeilijk oordelen over iemand anders portemonee. Daarom vind ik dat iedereen even veel moet betalen. Er zijn al heel veel goede argumenten genoemd, maar boven staande kwam ook bij mij op toen ik de opening las.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:50

Ik geef jou dus echt helemaal gelijk.
Jullie vriendjes zijn gewoon gelijk [want.. iedereen is gelijk :o ]
en nu lijkt het gewoon of jou vriend gediscrimineerd word.
De vakantie blijft even duur, of je nou een eigen bedrijf hebt of
studeert.

En de meeste studenten hebben een baantje, omdat ze het anders
gewoon niet kunnen betalen. Als hij echt zo graag mee wilt, kan hij
ook wel voor een poosje een baantje zoeken, of gewoon bijv. minder
uitgaan, en daarvan een bedrag opzij zetten. Of het lenen van zijn
ouders?

Ik vind het iniedergeval geen excuus om hem minder te laten betalen,
ik vind het banketstaaf voor jou vriend en het is gewoon oneerlijk.

Jou vriend werkt hard, en de ''student'' zal vast ook zijn best doen op
school, maar daarmee hoeft hij géén korting te krijgen. Als je 22 bent
moet je minimaal € 7,07 bruto per uur verdienden. Stel, de totale vakantie
komt uit op 300 euro voor hun. Als hij dan 43 uurtjes werkt, heeft hij dat
geld al.
En je moet echt wel ergens in een maand ofwat, 43 uurtjes vrij kunnen vinden,
dat is maar max. 11 uur per week. Dat moet toch echt wel kunnen lukken.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:02

Ik zou ook gaan voor 1 bedrag voor beide. Jou vriend is ook 22 geweest en heeft toen ook keuzes moeten maken m.b.t. vakanties. Als je het bedrag verschillend maakt krijg je veel schreve gezichten (eigenlijk heb je dat nu al)!

Als je niet uit kijkt kunnen zulke dingen behoorlijk uit de hand lopen en eindigen in familieruzies wat het helemaal niet waard is!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:09

Ik snap je ouders wel (bedrag naar 'draagkracht') en ik begrijp jouw standpunt ook wel.
Lastig is dat, goed te lezen dat het de sfeer thuis niet verpest, want dit lijkt me wel iets wat je dan zo met je mee gaat dragen. Maar ik zou er ook niet een groot punt van willen maken, het is een vakantie, dat moet leuk zijn. Dan moet je hier niet oeverloos over door blijven malen maar er een streep onder zetten. Wellicht kun je tegen de tijd dat de volgende vakantie geboekt wordt nog eens over de verdeling van de kosten beginnen. Want het blijft wel zo dat 1 bedrag voor iedereen wel het eerlijkst is, stel dat dat niet betaald kan worden, dan kan er vast een oplossing voor gezocht worden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:28

Misschien moeten de ouders het meer als "de stelletjes" gaan mee zien en minder als "de dochters" gaan mee en bij onze gratie ook de vriendjes (als ze genoeg betalen), zo kan het ook gezien worden!

Ik snap best dat ze de vriendjes niet gaan vrijhouden, maar komop, jullie zijn allemaal volwassen, ik vind dat de dames ook wel wat mogen bijdragen. Of ze dat daadwerkelijk doen moeten ze maar met hun vriendjes uitvechten ;-), maar ik zou jullie gewoon als stelletjes zien die allebei een gelijke bijdrage moeten bijbetalen!

Ik kan me best voorstellen dat je je als vriendje bij jullie een beetje buitengesloten voelt, je bent van harte uitgenodigd om met ons gezin mee te gaan, maar wie er niet bijhoort die moet betalen! Als jullie al een langere relatie hebben is dat toch geen gekke gedachte om het als stelletje te zien? Als jullie allemaal de kosten delen dan valt het voor iedereen mee, toch?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:47

Vind het niet zo heel raar dat de 'koude' kant mee moet betalen, die kinderen blijven wel, maar van de vriendjes moet je maar afwachten hoe lang ze in beeld blijven (kan een heel leven zijn natuurlijk).
Voor volgend jaar lijkt het idee WowAmigo me een hele goede: per stel een deel betalen. De ouders kunnen dan bepalen hoeveel zij betalen en de rest moeten de twee stellen betalen (ieder evenveel zodat er geen scheve gezichten zijn).

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:01

ik heb alleen de openingspost gelezen, maar naar aanleiding daarvan ben ik het helemaal met jou eens hoor, TS!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:08

Ik vind zelf dat dit soort dingen in overleg hadden gemoeten.
Als je ouders hadden gewild dat je vriend wat meer bijdraagt, omdat hij gewoon meer hééft, dan hadden ze dat even met hem moeten overleggen.
Dat voorkomt het gevoel van ''oneerlijkheid.''

Het is best eerlijk dat iemand met meer geld meer betaald, maar het is behoorlijk gek om hier de ene vriend meer te laten betalen dan de andere... ze gaan allebei mee, op dezelfde vakantie. Én ze zijn allebei volwassen!! Het lijkt me ZO onlogisch.
Ze hadden het gewoon met je vriend moeten overleggen!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:18

Didoo schreef:
Ik vind het persoonlijk niet eerlijk dat iemand die hard werkt voor zn geld ook meer moet betalen dan iemand die (Bij wijze van spreke) op zn luie reet zit en dus geen geld heeft :)

Maar goed, dat is mijn mening..

Mee eens! :))

Ik denk dat hier het punt voornamelijk ook ligt bij het feit dat het beide volwassen kerels zijn. En ik vind persoonlijk ook dan dat ze hetzelfde moeten bijdragen. Kijk, dat het vriendje van het zusje mogelijk niet werkt is zijn eigen keus. Je hebt als student echt wel de mogelijkheid om ernaast te werken. Dus in dat opzicht, moet het gewoon voor iedereen gelijk zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:26

Alet74 schreef:
Vind het niet zo heel raar dat de 'koude' kant mee moet betalen, die kinderen blijven wel, maar van de vriendjes moet je maar afwachten hoe lang ze in beeld blijven (kan een heel leven zijn natuurlijk).

Ik ben nog veel erger :o Alleen al daarom zou ik iemand die net in de familie komt kijken geen 'korting' geven tegenover iemand die al 4 jaar in de familie zit.

Ik vind het super dat jouw ouders zoveel betalen hoor, maar mijn ouders hadden waarschijnlijk het bedrag ook door 6-en gedeeld zoals hier eerder was geopperd.