Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
maar bewust een relatie aangaan met iemand die in een rolstoel zit? Moeilijke kwestie hoor...

ikenindi schreef:denken jullie dat het makkelijker is als je diegene al als vriend had?
denken jullie dat mensen in een rolstoel `anders` zijn? dat die nooit dingen ondernemen enzo?
. Of dat anders goed of slecht is moet iedereen voor zichzelf uitmaken, maar ze zijn wel anders dan de lopende mensen ja. 
ikenindi schreef:hmz, een mens is een mens in mijn ogen, maar oke. dat is jouw mening. die respecteer ik.
op het eerste gedeelte wil ik wel reageren: een persoon die al in een rolstoel zit kun je ook als persoon zelf zien. ik haak ook niet af op iemands schoenen:P
en van die persoon die dan toevallig in de rolstoel zit kun je ook gaan houden. daar kun je dan toch ook verliefd op worden?
Voor mijn gevoel is dat toch anders dan dat je verliefd wordt op iemand die al in een rolstoel zit, omdat je dan wel een bewuste keuze moet maken of je daarmee wil en kan leven. Verliefdheid en liefde is in mijn ogen toch heel wat anders. Waar je je voor liefde overheen kan zetten, kan je dat voor verliefdheid misschien niet. 
rebeltje schreef:Nu het zo gesteld wordt .. ik denk dat het juist misschien nog moeilijker kan worden als je huidige partner in een rolstoel beland. Omdat je weet hoe het anders is. Omdat er zoveel gaat veranderen. En omdat diegene ook veel moet leren en accepteren dat er dingen veranderd zijn. Ik denk dat, dat ook heel moeilijk kan zijn.
BraveSpots schreef:..... dan je nu in je hoofd hebt. Maar wie zegt dat wat je nu nastreeft ook werkelijkheid wordt? Als het leven ons een ding leert is dat juist die mensen die zou uitstippelen zo vaak worden gedwongen tot plotseling bijstellen.Ik kan me voorstellen dat ik daar kan verliefd op worden, maar ik zou het wel moeilijk vinden, gewoon omdat mijn toekomst er volledig anders zou gaan uitzien.
Lusitana schreef:..... dan je nu in je hoofd hebt. Maar wie zegt dat wat je nu nastreeft ook werkelijkheid wordt? Als het leven ons een ding leert is dat juist die mensen die zou uitstippelen zo vaak worden gedwongen tot plotseling bijstellen.
Een vriendin van me had met haar 18e als haar bruidsjurk uitgezocht en wilde twee kinderen en wilde persee in een bepaald plaatsje wonen. Gevolg: Ze trouwde zeg maar met de eerste de beste overblijver uit dat plaatsje, had een zeer ongelukkig en niet zo lang huwelijk, waaruit idd twee kinderen, allebei gehandicapt. Daar zit je dan als gescheiden vrouw met twee anders -dan-anders kinderen waar ze, moet ik eerlijk zeggen, vrolijk onder blijft.
Een ander vriendin wilde man, eigen huis, kindertjes. Maar er konden geen kinderen komen. Die is trouwens wel al meer dan 20 jaar heel gelukkig getrouwd, maar ipv het gezinsleven dat ze nastreefde, doet ze nu veel aan reizen en heeft ze weer een eigen paard. Gewoon heel anders dan ze had gedacht.
Dat KAN zomaar, ook al stippel je het nog zo goed uit...
Je vriend kan ook zomaar er met een ander vandoor gaan, ernstig ziek worden, doodgaan, noem maar op, je kunt niet krijgen wat je wilt alleen maar door het te willen.
Natuurlijk zijn er keuzes, en als je (bewust) kiest voor een valide is dat prima, maar dat is natuurlijk geen garantie voor een perfecte toekomst, dat wil ik even kwijt.
EN, als je met iemand een relatie BEGINT wil dat toch lang niet altijd zeggen dat dat je hele toekomst meteen is? Je kunt ook gewoon de verkering nog uitmaken, net zoals je dat doet met valide mensen.
Jullie doen net of er meteen maar getrouwd moet worden ofzo. Een relatie kan ook van zeer korte duur zijn...
), die is half verlamd aan zijn been. Als ik zie welke last (het verkeerde woord maar je snapt het wel) dat dat meebrengt, dan ben ik daar wel wat bang van. En die last is niet alleen praktisch fysiek, maar zeer zeker ook emotioneel. En dan te bedenken dat hij nog dingen kan als wandelen en autorijden, laat staan als je in een rolstoel zit.
. 
BraveSpots schreef:En dan te bedenken dat hij nog dingen kan als wandelen en autorijden, laat staan als je in een rolstoel zit.
Karin schreef:http://www.leefwijzer.nl/default.asp?la ... ichtid=184
http://www.destentor.nl/regio/salland/o ... ketbal.ece
Deze meneer ken ik via mijn werk. Zit al jaren in een rolstoel, maar als-ie iets niet is, dan is het wel hulpeloos en hulpbehoevend. Hij rijdt overigens ook in een auto met handbediening. Om te kunnen autorijden heb je echt niet altijd je benen nodig.
Verder heeft de film Murderball veel indruk op mij gemaakt. In een rolstoel belanden wil echt niet zeggen dat je leven dan over is.
Natuurlijk zal een relatie met iemand in een rolstoel afwijken van een relatie met iemand die niet in een rolstoel zit. Vooral in praktisch opzicht. Een en ander zal ongetwijfeld ook afhankelijk zijn van de aard en ernst van de beperking. Maar zo kun je nog wel meer dingen bedenken die een 'belemmering' zouden kunnen zijn voor een relatie of waardoor je niet 'zomaar even' bepaalde dingen kunt doen: een partner die drie kinderen uit een eerdere relatie heeft, een partner die de verantwoordelijkheid heeft voor een eigen bedrijf of voor een verzameling paarden waardoor langere vakanties er niet in zitten, een partner die onregelmatige diensten draait, een partner die voor zijn/haar werk veel in het buitenland zit... Kun je zeggen dat dat allemaal van een andere orde is, maar concessies zul je altijd moeten doen als je in een relatie stapt en het leven bestaat hoe dan ook uit keuzes maken, ook als er geen handicap in het spel is. Als de liefde écht diep zit, dan overleeft die een rolstoel IMO ook wel.
Maar goed, ik zal er wel te makkelijk over denken omdat ik niet in zo'n situatie zit.