Spoort het NL rechtssysteem volgens jou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij het NL rechtssysteem goed werken?

Nee
46 (68%)
Ja
21 (31%)
Weet niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 67

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:48

Misser schreef:
Ja waarom niet, en dat ze dan misschien onschuldig vastzitten en afgemaakt worden, ach boeiend.

:r

Bovendien ben ik niet alleeeen voor zwaardere straffen, maar ik heb gezegd dat het naar het hele systeem eens beter gekeken moet worden..
Sommige dingen zijn zo duidelijk maar politie is zo nalatig soms! Ik heb het helaas zelf moeten ondervinden en het is niet prettig als het lijkt alsof de overheid altijd aan de kant van de verdachten staat... ookal reik je ze alles aan!!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:52

Misser schreef:
Ja waarom niet, en dat ze dan misschien onschuldig vastzitten en afgemaakt worden, ach boeiend.

:r

Met het huidige rechtssysteem is de kans dat mensen onschuldig vastzitten nihil, de kans dat schuldigen vrij rondlopen echter véle malen groter ;)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:39

Blon_D schreef:
merel90 schreef:
Maar aan de andere kant is het ook weer compleet idioot dat zedendeliquenten nog gewoon vrij rondlopen omdat er onvoldoende bewijs is. Naast het feit dat dit verschrikkelijk is voor het slachtoffer, is er ook het risico dat de dader zijn daden herhaalt..

Hier ben ik dan wel weer mee eens. Ik weet niet of je weet hoe een TBS kliniek beslist of bijvoorbeeld een pedofiel weer op vrije voeten mag gaan? Dat is ook te gek voor woorden en inderdaad ik walg daarvan. Maar van de andere kant bekeken deze mensen verdienen ook een 2de kans om zich te bewijzen. Het zijn toch mensen net als ons.. Dat is het lastige in het hele rechtsgebeuren...
Genoeg gediscussieert ik ga mijn paard aan het werk zetten fijne dag allemaal :evaw:

Ik bekijk het vanaf de slachtofferkant; een pedofiel zal van mij geen 2e kans krijgen, helaas is het al zo vaak gebeurt dat ze in het oude patroon vallen.
En het risico lopen dat de pedo zich weer aan kinderen vergrijpt.
Pedo.s behoren wat mij betreft niet meer los te lopen, dat zou dus beteken levenslang opsluiten of een andere straf.........
Het zelfde met verkrachters.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:44

hittepit_12 schreef:
Ik bekijk het vanaf de slachtofferkant; een pedofiel zal van mij geen 2e kans krijgen, helaas is het al zo vaak gebeurt dat ze in het oude patroon vallen.
En het risico lopen dat de pedo zich weer aan kinderen vergrijpt.
Pedo.s behoren wat mij betreft niet meer los te lopen, dat zou dus beteken levenslang opsluiten of een andere straf.........
Het zelfde met verkrachters.

gevoelsmatig ben ik het volledig met je eens hoor begrijp me niet verkeerd ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:05

uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het niet fijn is, als de jongen die op een dag besloot om een goede vriend van je neer te slaan en te 'vermoorden', door de rechtbank een achterlijk lage straf krijgt. wat er op neer komt dat op t moment van de uitspraak, de jongen zn straf uitgezeten heeft en vrijgelaten wordt.
Bovendien heeft deze 'lieve jongen' deze 'daad' begaan 1 maand voor zijn 18 verjaardag.
Wat betekend dat zijn strafblad ( waaronder dus mishandeling met de dood als gevolg) op zijn 18e komt te vervallen.

nee, naar mijn persoonlijke mening klopt het rechtsysteem van geen kanten.

( ook als ik voor mijn opleiding (met medische raakvlakken) wel eens uitspraken/zaken van de tuchtcommisie lees.. dat 'klopt' ook niet hoor)

edit: t is idd de strafmaat waar ik t niet mee eens ben. t rechtssysteem weet ik niets vanaf.
en was er laatst niet iets veranderd in de straf "levenslang"? dat ie eerst 23 jaar was. en nu echt levenslang?
zoiets dacht ik meegekregen te hebben.
morgen maar een googlen. nu slapen!

Blondie_

Re: Spoort het NL rechtssysteem volgens jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:34

Het rechtssysteem is veel te krom en slap!
Weet er zelf alles van... een keer wat meegemaakt dus meteen aangifte gedaan en alles, jongen opgepakt, en ik had getuigen dus dat de dader schuldig was was zeker, dus de agent vertelde me dat hij natuurlijk zeker gestrafd werd!
Nou een jaar later krijg ik een banketstaaf briefje van justitie dat de zaak geseponeerd werd....
En als ze wel gestrafd worden is het nog niks, ik loopt voor de rest van mn leven met een litteken in mijn gezicht en wat was de schadevergoeding...300 euro. niks dus.

En als je hier iemand vermoord kan je al na 8 jaar vrijkomen! wat is 8 jaar op een mensenleven??

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:04

VivaLaVida schreef:
niet waar ;) bij goed gedrag kom je veeeeel eerder vrij. na zo'n 23 jaar dus :)

Niet waar. Levenslang is de rest van je leven.

Zwitsal; In 1878 ingevoerd, dus niet erg recent ;)
Er is wel iets veranderd in de maximale tijdelijke straf. Deze was 20 jaar en is in 2006 verhoogd naar 30 jaar.

Grappig dat sommigen wel een uitgesproken mening hebben, maar van de hoed noch rand weten..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:31

lies schreef:
VivaLaVida schreef:
niet waar ;) bij goed gedrag kom je veeeeel eerder vrij. na zo'n 23 jaar dus :)

Niet waar. Levenslang is de rest van je leven.

Beiden waar. Levenslang is in principe voor de rest van je leven. Na 20 jaar kun je echter gratie vragen, maar die
wordt alleen bij uitzondering verleent.