Zit in kaas vlees?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:03

Hier een vegetarier EN dochter van de kaasboer ;)
In kaas zit stremsel uit de lebmaag van jonge kalveren.
Volgens mij worden ze hier tegenwoordig niet meer voor afgemaakt. Wat wel mogelijk is, is dat van stiertjes, die op melkbedrijven over het algemeen direct naar de slacht gaan, het stremsel wordt gebruikt na slachten.
Enkel kaas waar of "plantaardig stremsel" of "biologisch" op staat is zonder dierlijk stremsel
Pas wel op, biologisch kan ook enkel betekenen dat de koeien veel buiten komen.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:03

Citaat:
Melkkoeienstieren worden niet opgefokt voor menselijke cosumptie.

Melkkoeien moeten wel een kalf krijgen om melk te geven natuurlijk, als dit stieren zijn gaan die vaak ook naar de slacht... In vergelijking zijn er heel weinig stieren, en er zullen er vast ongeveer evenveel worden geboren als koeien. Dus wat gebeurt en dan met deze?
dus eigenlijk is het onprincipieel om geen vlees te eten maar wel melk te drinken...

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:08

Ten eerste: Ik respecteer ieders wensen en meningen, prima want je doet en wilt hoor!

Maar als ik dit allemaal lees wordt ik een beetje raar, er wordt hier zoveel geroepen! en ik twijfel bijna aan mij zelf.
Zou ik het als boerenmeisje wel weten? Ik denk dat ik een heel eind kom :Y)

Ik heb een heel lang verhaal, mijn excuses hier alvast voor ;)
Eigenlijk is de echte agrarische sector agrarische ondernemer (Boer!) is sowieso niet goed te begrijpen voor iedereen. Het is een ontzettend apart vak!

Iedereen die niets met de agrarische sector heeft zal niet begrijpen waarom de agrarische ondernemer zo veel
tijd in zijn bedrijf steekt. En geloof me, een boerderijbeest verzorgt de Boer wel op en top: want dat is zijn product of machine!
Stop je daar niets in, of onderhoud je het niet, dan heb je ook niets en krijg je ook niets!

Ik geniet van een stukje vlees, groente en een glas melk. Maar vooral omdat ik weet waar het vandaan komt! Uit Nederland! En soms uit onze eigen schuur! Dan weet IK dat het beest in kwestie goed verzorgt is volgens de Nederlandse regels, want dat zijn er heel wat!
Maar ook voor groente&fruit is dit natuurlijk zo. In Nederland mag je beperkt gebruik maken van bestreidingsmiddel ed. In het buitenland wordt er veel vaker wel gesjoemeld met bestreidingsmiddelen, hormonen, medicijnen.

Het dierwelzijn in Nederland is echt prima als je het mij vraagt. In de VS knuppelt men zo een pasgeboren stierkalfje dood als deze op de markt niets waard zijn!

Oja in Nederland:
Voor witvleeskalveren wordt goed gezorgt, krijgen meerdere malen per dag eten en hun bloedwaarden worden erg vaak gecontroleerd om optimale gezonde kalveren te houden.
Verder zitten deze stierkalveren (het zijn dus de mannelijke nakomelingen van de melkkoe/ de vrouwelijke nakomelingen van deze melkkoe wordt weer een toekomstige melkkoe en houdt de melkveehouder aan) NIET in kisten! Dit gebeurt al JAREN niet meer in Nederland. Alle kalveren worden volgens de regels in groepshuisvesting gehouden. Hier zijn officiele afmetingen voor de hokken, heeft een bedrijf dit niet goed?! Heb je een groot probleem als de AID op bezoek komt.

Voor melkkoeien wordt super gezorgt. Deze Ladies worden ECHT vertroeteld, preventieve gezondheidsbehandelingen, een goed ligbed, goed voer, ruimte, borstels in de stal en gezelligheid.
Een zieke melkkoe die geen goed eten krijgt geeft echt geen melk en dat weet de melkveehouder maar al te goed.
Vleeskoeien, gefokt op hun mooie rondingen, die vind je veelal buiten over de zomer, met een kalfje aan de voet: zoogkoe. In de winter royaal in stro!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:13

Eigenlijk mogen vegetariërs en veganisten helemaal niets meer. Check dit artikel:

Wat gebeurt er na de slacht met een varken? Een terechte vraag die ontwerpster Christien Meindertsma zich stelde. Een deel wordt opgegeten. Maar wat gebeurt er met de botten, de huid, het vet, het bloed en de organen? Meindertsma zocht het uit en vond 187 producten waar delen van een varken in verwerkt zijn. Denk aan bier, medicijnen, munitie, hartkleppen, remschijven en kauwgom. En nu zijn al deze 187 producten voor het eerst tentoongesteld.

PIG 05049 is een tentoonstelling in de Kunsthal, waarin de 187 producten waarin een deel van een varken is verwerkt tentoongesteld worden. Het varken PIG 05049 woog 103,7 kilo, waarvan net iets meer dan de helft opgegeten wordt. En uit de huid wordt bijvoorbeeld gelatine gewonnen waarvan drop, winegums en tiramisu, maar ook kogels voor de wapenindustrie gemaakt worden. Het vet van een varken zit in shampoo en antirimpelcrème. En wist je dat een lucifer lijm uit de varkensbotten bevat en dat brood zijn zachtheid krijgt van proteïne uit varkenshaar? En als er dan nog iets overblijft, dan wordt er groene stroom van gemaakt.

En dat zijn dus nog maar een paar voorbeelden van de 187 producten waar delen van één varken in zitten! Ik las trouwens ook nog ergens dat de ontwerpster hetzelfde onderzoek wil gaan doen bij een slachtkoe.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:13

mooi gezegd +:)+ farahmunda

maar het is toch wel waar dat veel stieren die geboren worden voor de slacht gaan? Zo heb ik het wel altijd 'geleerd' op de boerderijen waar ik vroeger kwam.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:15

d_ruiter schreef:

maar het is toch wel waar dat veel stieren die geboren worden voor de slacht gaan? Zo heb ik het wel altijd 'geleerd' op de boerderijen waar ik vroeger kwam.

Ja, dat klopt wel. Het grootste deel van onze kalveren zijn stiertjes. Deze worden opgefokt tot een maand of 8 en gaan dan naar de slacht.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:16

Das toch allemaal wel heel interessant :D .Weer het een en ander geleerd.
Dus als je echt diehard vegetarier wordt, euh...diahard veganist. Dan mag je idd nog heel weinig. :(:)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:18

IcePrincess schreef:
Fitch schreef:
Toen ik dat wist werd ik al snel veganist.

Dan vraag ik me af wat een veganist op bokt doet, vrijwel iedereen hier heeft paarden, gebruikt paarden en heeft huisdieren. Dingen die een echte veganist ook niet doet.
Vanuit het standpunt van een veganist horen dieren niet in gevangenschap gehouden te worden, ook geen paarden. Zelfs niet enkel op een weilandje zonder iets te hoeven doen. Ze hebben nog steeds een door mensen begrensd gebied waar ze niet uit kunnen. Dus échte veganisten op bokt? Denk het niet :n .

@TS doe gewoon waar jij je goed bij voelt, je hoeft geen naam op jezelf te plakken en je aan de bijbehorende regels te houden.

Knap hoor, jij weet precies wat een echte veganist doet en gaat dit ook bepalen voor anderen? Maar je bent het zelf niet? Pas als jij veganist bent vind ik dat je andere veganisten mag vertellen wat ze moeten doen!

Een veganist is iemand die er naast STREEFT zo weinig mogelijk dierlijke producten te gebruiken. Als je nog steeds voor 100% meedoet in de maatschappij ontkom je er niet aan: je loopt/rijdt nog steeds op asfalt (dierlijke producten), zit in de trein op leren stoelen, etc. Maar het is altijd een streven. Voor mij is het duidelijk: ik eet/drink en draag niets van dieren en mijn meubels zijn ook niet van dieren, en probeer er ook op te letten met lijm en papier en dergelijke, maar verder ga ik niet. Er zijn inderdaad veel discussies omtrent dieren bij veganisten. De meesten vinden wel dat paardrijden not done is. Een dier kopen dat gefokt is, is ook not done. Maar een dier uit het asiel halen vinden de meeste veganisten juist goed.
Mensen hebben door de eeuwen heen nu eenmaal dieren gefokt die niet zonder mensen kunnen leven: zet een raskat middenin een weiland en de kans is groot dat ie het niet redt, of hou op met een schaap scheren en hij heeft het binnen de kortste keren veel te warm en allemaal infecties. Dus het is nu aan ons om de dieren die we hebben 'gemaakt' zo goed mogelijk te verzorgen. En er vooral zo min mogelijk nieuwe bij creëren. Als de tijd daar is dat dieren mensen niet meer nodig hebben, zal ik ze niet meer aanraken. Maar tot die tijd heb ik 't geweldig naar m'n zin met de zwerfkat die mij me aan is komen lopen, en nooit meer weg wil. En ook met m'n verzorgpony, die een reusachtig weiland heeft met veel vriendjes en altijd hinnekend naar me toe galoppeert als ik er ben. En nee, ik rijd er niet op. Wandel er alleen maar mee. Zonder leren halster overigens. :j

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:23

Redneck schreef:
Eigenlijk mogen vegetariërs en veganisten helemaal niets meer. Check dit artikel:

Wat gebeurt er na de slacht met een varken? Een terechte vraag die ontwerpster Christien Meindertsma zich stelde. Een deel wordt opgegeten. Maar wat gebeurt er met de botten, de huid, het vet, het bloed en de organen? Meindertsma zocht het uit en vond 187 producten waar delen van een varken in verwerkt zijn. Denk aan bier, medicijnen, munitie, hartkleppen, remschijven en kauwgom. En nu zijn al deze 187 producten voor het eerst tentoongesteld.

PIG 05049 is een tentoonstelling in de Kunsthal, waarin de 187 producten waarin een deel van een varken is verwerkt tentoongesteld worden. Het varken PIG 05049 woog 103,7 kilo, waarvan net iets meer dan de helft opgegeten wordt. En uit de huid wordt bijvoorbeeld gelatine gewonnen waarvan drop, winegums en tiramisu, maar ook kogels voor de wapenindustrie gemaakt worden. Het vet van een varken zit in shampoo en antirimpelcrème. En wist je dat een lucifer lijm uit de varkensbotten bevat en dat brood zijn zachtheid krijgt van proteïne uit varkenshaar? En als er dan nog iets overblijft, dan wordt er groene stroom van gemaakt.

En dat zijn dus nog maar een paar voorbeelden van de 187 producten waar delen van één varken in zitten! Ik las trouwens ook nog ergens dat de ontwerpster hetzelfde onderzoek wil gaan doen bij een slachtkoe.

Ik weet het. Gelukkig heeft de veganismevereniging een gidsje met alle producten die veganistisch zijn. Zo weet ik precies welk brood, bier, lijm, snoep, verzorgingsproducten (en kogels ;) ) ik moet kopen.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:23

Fitch schreef:
Als de tijd daar is dat dieren mensen niet meer nodig hebben, zal ik ze niet meer aanraken.

Dat is nu juist het leuke: dieren hebben de mens nooit nodig gehad. Andersom wel.

En ik ben geen vegetariër of veganist, ik eet bijna dagelijks met smaak een stukje vlees. Maar ik vind natuurlijk wel dat de dieren die we voor consumptie hebben bestemd, een fatsoenlijk leven moeten hebben. Ik probeer ook zoveel mogelijk scharrelvlees te kopen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:24

Medea schreef:
d_ruiter schreef:

Ja, dat klopt wel. Het grootste deel van onze kalveren zijn stiertjes. Deze worden opgefokt tot een maand of 8 en gaan dan naar de slacht.

Maar een deel van de koe-kalveren wordt toch ook geslacht? Of houden jullie die allemaal voor melk? Heb je dan niet op den duur veel te veel melkkoeien?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:25

De melkveehouder wil graag melkproduceren, nu en in de toekomst. Daarom krijgt zijn melkkoe een kalf, om de melkproductie door te laten gaan, maar ook om betere melkkoeien te fokken voor de toekomst.
De natuur beslist echter nog over het feit of je een mannetje of vrouwtje krijgt. (Stier/koe). Het koekalf wordt dus de melkkoe in de toekomst. De stier kan aangehouden worden als dekstier (zelfde als dekhengst dus :P) De dekstier gaat uiteindelijk vaak ook na genoeg dekdienst als meststier naar de slacht.
En de rest die gaan naar witvleeskalverenstallen maar meer nog naar rosekalverenstallen. Verder zijn er nog stierkalfjes die naar de stierenmester gaan. Deze worden weer later geslacht dan rosekalveren en witvleeskalveren. (als bijvoorbeeld 3 jaar zijn).

Dus ja de stierkalveren gaan uiteindelijk door voor de slacht, alleen de weg er naar toe is niet voor elk beest het zelfde! Maar ik heb ook niet gezegt dat dat niet zo is ;)

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:26

Fitch schreef:
Ik weet het. Gelukkig heeft de veganismevereniging een gidsje met alle producten die veganistisch zijn. Zo weet ik precies welk brood, bier, lijm, snoep, verzorgingsproducten (en kogels ;) ) ik moet kopen.

Nou, laat die kogels maar zitten :D Maar dat wist ik weer niet, dat er zo'n gids bestond. Ik stond er trouwens wel van te kijken in hoeveel producten een varken wordt verwerkt. Het moet zelfs de vegetariërs en veganisten onder ons deugd doen dat het hele dier wordt gebruikt, en niet alleen het vlees.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:26

Redneck schreef:
Fitch schreef:
Als de tijd daar is dat dieren mensen niet meer nodig hebben, zal ik ze niet meer aanraken.

Dat is nu juist het leuke: dieren hebben de mens nooit nodig gehad. Andersom wel.

En ik ben geen vegetariër of veganist, ik eet bijna dagelijks met smaak een stukje vlees. Maar ik vind natuurlijk wel dat de dieren die we voor consumptie hebben bestemd, een fatsoenlijk leven moeten hebben. Ik probeer ook zoveel mogelijk scharrelvlees te kopen.

Dat vind ik niet het leuke, maar het verdrietige. Dat is juist het hele punt: ik vind het niet ethisch verantwoord van mensen om dieren te 'hebben'. Waarom zou je een heel dierenleven nemen, als je ook op een andere manier je maag kunt vullen? Het is zo... barbaars!!

Terzijde: ik vermoed dat 'mijn' kat me ook eerder als bediende ziet dan als baasje. :j

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:28

Fitch schreef:
Medea schreef:

Maar een deel van de koe-kalveren wordt toch ook geslacht? Of houden jullie die allemaal voor melk? Heb je dan niet op den duur veel te veel melkkoeien?

Ja inderdaad. Een deel van de vaars (koe) kalveren wordt aangehouden als melkkoe, de rest gaat ook richting het vlees.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:29

Koekalveren gaan echt niet rechtstreeks naar de slacht, in de zin van Witvlees of Rosevlees, vindt de melkveehouder het koekalfje niet geschikt voor de toekomst? Dan verkoopt deze hem meestal aan een andere melkveehouder die er wel wat in ziet.
Wel gaan er soms koekalveren naar de witvlees/rosevlees, als zij bijvoorbeeld niet vruchtbaar is of een besmettelijke/overdraagbare ziekte heeft.

Edit: in Nederland ;)
Laatst bijgewerkt door farahmunda op 28-01-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:31

Fitch schreef:
Dat vind ik niet het leuke, maar het verdrietige. Dat is juist het hele punt: ik vind het niet ethisch verantwoord van mensen om dieren te 'hebben'. Waarom zou je een heel dierenleven nemen, als je ook op een andere manier je maag kunt vullen? Het is zo... barbaars!!

Terzijde: ik vermoed dat 'mijn' kat me ook eerder als bediende ziet dan als baasje. :j

Dat geldt voor de meeste katten ;)

Maar, even de dierhuisvesting en -verzorging buiten beschouwing gelaten: de mens is nu eenmaal van oudsher een omnivoor en een roofdier. Zelfs apen, met name chimpansees, eten vlees. Daar gaan ze voor op jacht, net zoals wij in de oudheid. Waarom zouden we dan nu geen vlees meer mogen eten?

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:32

Citaat:

Citaat:

Ik denk dat die verkocht worden naar de melkbedrijven...?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:36

farahmunda schreef:
Oja in Nederland:
Voor witvleeskalveren wordt goed gezorgt, krijgen meerdere malen per dag eten en hun bloedwaarden worden erg vaak gecontroleerd om optimale gezonde kalveren te houden.
Verder zitten deze stierkalveren (het zijn dus de mannelijke nakomelingen van de melkkoe/ de vrouwelijke nakomelingen van deze melkkoe wordt weer een toekomstige melkkoe en houdt de melkveehouder aan) NIET in kisten! Dit gebeurt al JAREN niet meer in Nederland. Alle kalveren worden volgens de regels in groepshuisvesting gehouden. Hier zijn officiele afmetingen voor de hokken, heeft een bedrijf dit niet goed?! Heb je een groot probleem als de AID op bezoek komt.

Voor melkkoeien wordt super gezorgt. Deze Ladies worden ECHT vertroeteld, preventieve gezondheidsbehandelingen, een goed ligbed, goed voer, ruimte, borstels in de stal en gezelligheid.
Een zieke melkkoe die geen goed eten krijgt geeft echt geen melk en dat weet de melkveehouder maar al te goed.
Vleeskoeien, gefokt op hun mooie rondingen, die vind je veelal buiten over de zomer, met een kalfje aan de voet: zoogkoe. In de winter royaal in stro!

Hmmmm, ik wou dat het echt zo idyllisch was als je 't beschrijft.... Maar:
1. De Van Drie groep, wereldwijd één van de grootste producenten van kalfsvlees, heeft nu een diervriendelijkheidsmeter op z'n vlees gezet, naar aanleiding van een verzoek van de dierenbescherming. En daar komt uit dat het witte vlees het minst diervriendelijke is... En het kan zijn dat er officiële afmetingen zijn, maar dat doet niks af aan de grootte van het hok. Bron van de diervriendelijkheidsmeter: http://www.telegraaf.nl/binnenland/3048279/__Kalfsvlees_diervriendelijker__.html.
2. Voor de melkkoeien bij mijn verzorgpony wordt niet zo goed gezorgd als jij beschrijft, helaas. Waarschijnlijk is het op de ene stal anders dan de andere. Deze koeien hebben geen stro, maar liggen op beton, geen borstels in de stal en glijden meer op hun roosters dan dat ze lopen, door alle poep en smurrie, etc. Daar zijn zeker geen regels voor, voor dat stro etc.?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:37

Fitch schreef:
Knap hoor, jij weet precies wat een echte veganist doet en gaat dit ook bepalen voor anderen? Maar je bent het zelf niet? Pas als jij veganist bent vind ik dat je andere veganisten mag vertellen wat ze moeten doen!

Wat denk je dat je zelf hier in het topic aan het doen bent? Jíj bent degene die aan het vertellen is wat een 'echte' vegetarier wel of niet mag eten.

En nee ik ben geen veganist, waarom? Omdat ik geen label op mezelf wil plakken, ik me niet aan de veganistische regeltjes wil houden. Ik vind het leuk voor dieren te zorgen, naar hun natuurlijke gedrag te kijken, ookal zijn ze in mijn veilige gevangenschap. Ik eet geen vlees mijn katten krijgen het gewoon wel. Leren schoenen gaan langer mee dan kunstof, en zijn beter voor het mileu. Dood gaan alle dieren uiteindelijk toch waarom dat huidje laten vergaan terwijl je er nog jaren van kunt genieten. Die dode koe heeft er toch niets aan. En hoe die dood is gegaan maakt mij dan weer niets uit, het gaat om het principe, míjn principe.
Ik weet er in mijn lichaam gaat en ik weet wat eraan hangt. Ik leef bewust en doe waar ík me prettig bij voel.

Niemand gaat mij vertellen wat ik wel of niet mag eten omdat er toevalig in de encyclopedie staat dat iemand die geen vlees eet vegetaier is en daarbij ook meteen een hele reeks andere producten niet 'mag'. Hetzelfde geldt voor veganisme. Dáár ging me mijn reactie om. Dat jij loopt te gillen wat een vegetarier wel en niet mag terwijl je zelf ook geen veganist volgens het boekje bent. Veganisten streven nergens naar, veganisten doen.
Als jij je fijn voelt bij wat je doet moet je dat vooral blijven doen, maar als je niet wilt dat anderen jou gaan vertellen wat je wel of niet mag doen doe dat bij een ander dan ook niet.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:38

d_ruiter schreef:
Citaat:

Ik denk dat die verkocht worden naar de melkbedrijven...?

Die hebben zelf wel genoeg kalfjes ben ik bang, aangezien elke koe op elk melkveebedrijf een kalfje MOET krijgen om melk te blijven geven. Maar eerder in dit topic werd al gezegd dat een deel daarvan inderdaad ook geslacht wordt.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:43

Een melkkoe gaat uiteindelijk meestal naar de slacht.
Maar dan alleen als zij niet meer geschikt is als 'melkkoe'.
Ter vergelijking: De "machine" is kapot, gaat kapot, werkt niet meer, etc.
De melkkoe die een ziekte heeft, die onvruchtbaar is, die slechte benen heeft, een ongelukje heeft gehad: zij gaat dan uiteindelijk naar de slacht. Soms per direct, maar ook wordt deze koe wel in de zomer in het land gedaan om lekker aan te sterken en dik te worden én dan naar de slacht.

Er zijn zeker melkveehouders die 'niet' goed genoeg voor hun vee zorgen. Maar uiteindelijk hebben zij zichzelf daar toch alleen maar mee? Want het is bewezen dat melkkoeien pas met goede verzorging/voer etc. goed produceren.
Over de van Drie groep? Tja laat ik daar over zeggen dat wij er thuis niet echt mee eens zijn.
Voor de contractmester waar wij voor mesten, zijn er wel zoveel regeltjes en kortingen op de uitbetalingen, dat er voor gezorgt wordt dat de kalveren het beter hebben.
Maar het zou vast nog wel beter kunnen worden. Wij denken bijvoorbeeld ook aan meer ruimte/ naar buiten? voor de kalveren. Maar ja dat moet financieel ook mogelijk zijn...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:45

IcePrincess schreef:
Wat denk je dat je zelf hier in het topic aan het doen bent? Jíj bent degene die aan het vertellen is wat een 'echte' vegetarier wel of niet mag eten.

En nee ik ben geen veganist, waarom? Omdat ik geen label op mezelf wil plakken, ik me niet aan de veganistische regeltjes wil houden. Ik vind het leuk voor dieren te zorgen, naar hun natuurlijke gedrag te kijken, ookal zijn ze in mijn veilige gevangenschap. Ik eet geen vlees mijn katten krijgen het gewoon wel. Leren schoenen gaan langer mee dan kunstof, en zijn beter voor het mileu. Dood gaan alle dieren uiteindelijk toch waarom dat huidje laten vergaan terwijl je er nog jaren van kunt genieten. Die dode koe heeft er toch niets aan. En hoe die dood is gegaan maakt mij dan weer niets uit, het gaat om het principe, míjn principe.
Ik weet er in mijn lichaam gaat en ik weet wat eraan hangt. Ik leef bewust en doe waar ík me prettig bij voel.

Niemand gaat mij vertellen wat ik wel of niet mag eten omdat er toevalig in de encyclopedie staat dat iemand die geen vlees eet vegetaier is en daarbij ook meteen een hele reeks andere producten niet 'mag'. Hetzelfde geldt voor veganisme. Dáár ging me mijn reactie om. Dat jij loopt te gillen wat een vegetarier wel en niet mag terwijl je zelf ook geen veganist volgens het boekje bent. Veganisten streven nergens naar, veganisten doen.
Als jij je fijn voelt bij wat je doet moet je dat vooral blijven doen, maar als je niet wilt dat anderen jou gaan vertellen wat je wel of niet mag doen doe dat bij een ander dan ook niet.

Dus... in jouw ogen mogen veganisten niet op asfalt lopen? Niet in de trein zitten? Anders ben je geen veganist? Dan wordt 't leven verrekte lastig als veganist. In dit topic werd GEVRAAGD of kaas vegetarisch is, en aangezien de meeste kaas dat niet is, vond ik het gepast om deze feitelijke informatie duidelijk te maken en de vraag te beantwoorden, net als een aantal anderen in dit topic. Knap trouwens dat jij mij kan horen gillen van achter mijn computer. >;)
Ik heb jou trouwens nooit gezegd wat je wel en niet mag eten. Jij begon, dat ik geen veganist was en wat ik eigenlijk deed op dit forum. Tsja, actie = reactie. Als je zo begint kun je wat terugverwachten.

Tot slot nog een mooie quote van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme:

Citaat:
Veganisten zien zo veel mogelijk af van voeding, kleding, schoeisel, medicijnen, cosmetica en andere producten, verkregen via gebruik van welk dier dan ook. Er kunnen verschillende redenen zijn voor deze keuze: Exploitatie van dieren maakt inbreuk op hun geestelijke en lichamelijke integriteit en gaat meestal gepaard met vrijheidsberoving, mishandeling en het doden van dieren.

Dus... zo veel mogelijk... dat komt aardig over als streven, toch? Helaas is doen onmogelijk...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:49

Ik ben al blij als mijn ouders een keer mee doen met mijn vleesvervangers , en ik vind dat elke vegatariër dat moet zijn.
Je kan echt heel erg beperkt eten ,
en voor de gene die dat doen heb ik ook restpect ,
maar ik vind zelf , dat als je geen vlees eet ,
minder eieren en melk eet/drink en als je geen snoep eet dat je dan al wel een goed stuk opweg bent.
We kunnen het vlees eten nooit stoppen ,
het melk drinken en ga zo maar door ,
maar we kunnen het wel minder maken.
Dus ik vind , dat het al mooi is als mensen er over nadenken ,
en een 1x in de week , het liefst vaker natuurlijk , geen vlees/vis eten.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:49

Volgens mij gaat het hele kalver-verhaal wel heel erg off-topic?
Ik werk voor de VanDrie Group, mocht iemand er nog iets over willen weten, ik beantwoord in ieder geval graag vragen!