huis uit verkoop halen, wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:12

MISTRAL94 schreef:
Wij zijn een uitzonderlijk geval, die het al 6 jaar prima doen en toch krijgen wij geen nieuwe hypotheek :Y) Het gaat overigens om een moeder dochter situatie. Stuk voor stuk roepen ze geen probleem doen we niet moeilijk over, maar als puntje bij paaltje komt dan doen ze het toch niet. Terwijl vader en zoon geen probleem is, 2 vrouwen (als stel) ook niet enz maar dat moeder dochter is toch wel zo raar daar willen ze niet aan meewerken. Goh hoe noem je dat ook alweer? Discriminatie?

Dat denk ik niet, ik denk dat het aan je salaris ligt en als je eigen baas bent, van je branche af. Banken spelen op safe en als jouw kindje ineens veel ziek is, moet je thuis blijven en kan een baas op een gegeven moment zeggen dat je voor de funktie te weinig inzetbaar bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:15

MISTRAL94 schreef:
Wees er wel voorzichtig mee. Dit huis wat wij nu te koop hebben staan hebben wij toendertijd ook zonder makelaar gekocht. Een behoorlijk risico als je zag in wat voor staat het huis was. Onderhandelingen van het huis heb ik toen allemaal zelf gedaan uiteindelijk is het goed gekomen maar bij verkoop doe ik het dus wel degelijk via een makelaar. Zij hebben meer kennis van zaken (ga ik vanuit) en ook kennen zij de regeltjes juridisch gezien beter dan dat ik ken.

Je kunt altijd een bouwkundig technisch onderzoek laten doen en dat komen de dingen pas echt aan het licht, een verkopende makelaar praat alles goed, eigen ervaring, een kopende makelaar, dus de makelaar van de kopers, zal wellicht wel op een bouwkundig rapport aandringen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:19

Ons huis staat nu om precies te zijn 1,5 jaar te koop. Het was een half jaar geleden wel verkocht, maar mensen konden de hypotheek niet rond krijgen. Mijn vader wil het ook graag uit de verkoop halen, maar je bent dan natuurlijk wel alle makelaarskosten verschuldigd. We houden het huis nu in de verkoop, we hebben geen haast om weg te gaan en zo komen er af en toe toch nog kijkers. Alle huizen hier in de regio die in onze prijsklasse zitten, staan langer dan 1 jaar te koop. Het loopt nu eenmaal niet meer zo snel..

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:37

MISTRAL94 schreef:
Wij zijn een uitzonderlijk geval, die het al 6 jaar prima doen en toch krijgen wij geen nieuwe hypotheek :Y) Het gaat overigens om een moeder dochter situatie. Stuk voor stuk roepen ze geen probleem doen we niet moeilijk over, maar als puntje bij paaltje komt dan doen ze het toch niet. Terwijl vader en zoon geen probleem is, 2 vrouwen (als stel) ook niet enz maar dat moeder dochter is toch wel zo raar daar willen ze niet aan meewerken. Goh hoe noem je dat ook alweer? Discriminatie?

wat voor afwijsreden krijg je te horen dan? het is wel van belang dat jullie gezamelijk eigenaar worden van het pand en schoon zijn van BKR etc.

Probeer eens een keten als de Hypotheker ofzo, die krijgen hypotheken er vaak wel doorheen gedrukt als er problemen zijn.

Het gaat er bij mij niet in, dat als je cijfers goed zijn etc etc dat je het nergens rond kan krijgen omdat je vrouw/vrouw bent.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:13

Ik weet niet hoe het nu zit met de hypotheker. 6 jaar geleden konden zij niets voor ons beteken.
De rede van afwijzing was dat ze de situatie niet normaal vonden. Waren bang dat ik het nest uit zou vliegen. Ze vergeten alleen 1 ding dat een moeder dochter band vele malen sterker is dan bijvoorbeeld man vrouw. Uiteindelijk kregen wij een hypotheek bij de SNS bank. Wat nu alweer 6 jaar geleden is. Nu het huis te koop staat en we een andere toen op het oog hadden zijn we opnieuw gesprekken aangegaan. Qua bedrag konden we dit lenen, geen probleem maar wederom werden we afgewezen op moeder dochter situatie en dit werd er ook bij verteld, de situatie is niet normaal dit doen wij niet onder het mom van te groot risico (wat is het risico?). Mijn moeder heeft een vast contract en dat heb ik ook (snap niet dat hier aangehaald werd dat als mijn dochtertje ziek wordt) Niet alleen mijn kind kan ziek worden, elk kind kan dat dus deze redenatie van volgens mij Russel (?) snap ik niet.

Edit: Wij zijn gezamelijk eigenaar van de woning!

pmarena

Re: huis uit verkoop halen, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:26

Ik denk dat Russel de moeder-dochter situatie zo zag , met jou als moeder en je dochter als dochter , kind nog , dus niet JOU als de volwassen dochter en je moeder als een 2e volwassene ;)

Ik kan de redenatie van de bank trouwens op zich wel begrijpen , zij denken natuurlijk : straks komt Mistral een vent tegen en gaat daarmee verder op een nieuw stekje , en dan blijft moeders alleen achter.

Het verschil tussen een man-vrouw relatie ontgaat me dan alleen even want daarbij heb je die kans net zo goed dat er een nieuwe relatie aangegaan wordt waardoor de hypotheek-relatie geen stand houdt.

Dat is inderdaad dan wel maf ja.

Misschien missen we allebei het heldere punt in die redenatie en kan iemand dat ophelderen ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:28

Ja nou dat bedoel ik, maar buiten dat om is dat natuurlijk de verantwoordelijkheid van de mensen die de hypotheek aan gaan. Als je deze redenatie aan wilt gaan kan niemand meer een hypotheek krijgen. Omdat niemand de bank de garantie kan geven dat ze bij elkaar blijven.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:31

pmarena schreef:
Het verschil tussen een man-vrouw relatie ontgaat me dan alleen even want daarbij heb je die kans net zo goed dat er een nieuwe relatie aangegaan wordt waardoor de hypotheek-relatie geen stand houdt.

Ik denk dat de bank er vanuit gaat (zoals ik zelf ook zou doen in eerste instantie als ik hoor dat moeder en dochter bij elkaar in wonen) dat het een tijdelijke situatie is, dochter weer teruggekeerd is naar het nest vanwege een misgelopen relatie en het "ouderlijk huis" weer verlaat bij het vinden van een geschikte partner.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:32

Nou dit is natuurlijk een weloverwogen keus. Overigens kon ik me dat 6 jaar geleden nog enigsinds indenken. Ik was 20 jaar toen. Maar nu na 6 jaar bewezen te hebben dat dit werkt snap ik de redenatie zeker niet. Ik vind het dan ook pure discriminatie :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:34

Dat denk ik dus ook dat ze zoiets denken , maar feit blijft dat je met relaties geen enkele gram meer garantie krijgt dat dat wel voort blijft duren.

En als moeder en dochter aan kunnen tonen dat ze al jaren zo samenwonen en er zelf ook even "live" opheldering over geven zodat de situatie duidelijk wordt en er blijkt dat men zo nog jaren voort wil gaan , dan is het helemaal onzinnig om de eerste de beste kalverliefde wel geld mee te geven en zo'n al jarenlang "stabiele relatie" :P niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:36

Okee , als je pas 26 bent dan kan ik het me al wat beter voorstellen dat ze je nog niet zien als een 40-jarige "verzuurde muts" die moeder samen blijft wonen , de kans is nu nog volop aanwezig dat je met een nieuwe vent aan een 2e leg wilt gaan beginnen , zo zullen ze wel redeneren :P

Maar nog steeds : dat kan bij elke kalverliefde ook gebeuren....dus tja ik denk dat je het wel een soort discriminatie mag noemen eigenlijk :j

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:37

De kans dat moeder dochter met ruzie oid uit elkaar gaan is vele malen kleiner dan man vrouw. De adviseurs die langs komen houden mooie verkooppraatjes. Vraag je is moeder dochter een probleem, welnee waarom zou het? Misschien ken je die gladde praatjes wel. Maar de afdeling die dus die toelatingen oid doet die wijzen het af. Onder het mom van de situatie is niet normaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:42

Mja maar het gaat natuurlijk niet om ruzie , maar om het voortbestaan van de woon-situatie.

Bij een 26-jarige vrouw die met moeder in huis woont , staat het vrijwel vast dat die nog eens een eigen huisje wil gaan betrekken.

Bij een man-vrouw-relatie is de insteek toch dat men voor altijd samen hoopt te blijven , in principe.

En ik neem aan dat jouw insteek niet is om altijd samen met je moeder in dat huis te blijven wonen ? Of wel ?
Zo ja , als je dat serieus meent , en dat ook duidelijk naar buiten brengt bij zo'n hypotheek-instantie dan ligt het alweer wat anders misschien.

Zou het type huis nu eigenlijk nog verschil maken ?

Ik kan me in een dergelijke situatie namelijk ook wel voorstellen , dat als het om een simpel rijtjeshuisje gaat , de kans enorm groot is dat een 26-jarige nog wel eens met een leuke nieuwe man ervandoor gaat om zelf een eigen nestje te gaan bewonen.

Maar stel je woont in een heerlijke ruime boerderij die geschikt is voor dubbele bewoning...dan zou je ook met een nieuw eigen gezin niet weg hoeven.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-01-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:44

wij zitten ook in het zelfde schuitje
ons huis staat al 1,5 jaar te koop (met een half jaar stop ertussen)
wel serieuse kijkers gehad maar degene die het huis wel graag wouden kopen zaten met hetzelfde probleem, eerst hun andere huis kwijt raken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:45

Nee die luxe van een boerderij hebben we niet :D We hebben een 2 onder 1 kap woning in een dorpje vlak tegen de stad aan.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:55

er is behoorlijk wat veranderd de afgelopen jaren, ik zou het op zeker proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:56

MISTRAL94 schreef:
Nee die luxe van een boerderij hebben we niet :D We hebben een 2 onder 1 kap woning in een dorpje vlak tegen de stad aan.

Hè wat een pech :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:58

Dit is afgelopen zomer weer geprobeerd, toen was ons huis net verkocht. Uiteindelijk trok de verkoper zich terug dus hoeft er niets geregeld te worden. Mochten we dit huis verkopen dan gaan we of richting duitsland (en dus hypotheek op 1 naam) of dan gaan we huren.

Pmarena: Daarom horen wij ook bij het klootjesvolk :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:00

Hier nog 1 , 3 onder 1 kapper in mijn geval.

Maar nu met een "klootje" extra geeft dat toch wat extra ruimte , dus hopen dat we van de verkoop van 2 leuke huisjes , 1 heel erg leuk huis kunnen kopen.

Maarja is toch maar afwachten altijd hoe het gaat lopen....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:02

Vajente schreef:
wij zitten ook in het zelfde schuitje
ons huis staat al 1,5 jaar te koop (met een half jaar stop ertussen)
wel serieuse kijkers gehad maar degene die het huis wel graag wouden kopen zaten met hetzelfde probleem, eerst hun andere huis kwijt raken.

Vrienden van mij ook, hun potentiele koper heeft ook weer potentiele koper voor hun huis, maar zo lang nummer 3 in de schakel dus het huis niet verkocht heeft kan de rest ook niet kopen en verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:56

MISTRAL94 schreef:
Nou dit is natuurlijk een weloverwogen keus. Overigens kon ik me dat 6 jaar geleden nog enigsinds indenken. Ik was 20 jaar toen. Maar nu na 6 jaar bewezen te hebben dat dit werkt snap ik de redenatie zeker niet. Ik vind het dan ook pure discriminatie :Y)

O, ik had je verkeerd begrepen :D Ik dacht dat je een jonge dochter had. Ik kan wel begrijpen wat de bank denkt. Toen was je nog een ukkie :D en nu volwassen, maar Mistral, zou je nooit meer een vaste relatie willen? Je bent pas 26...en dan idd een hypotheek samen met mams, dan moet er een weg en dan zit de bank natuurlijk met het idee, als dochter weg wil en mams wil blijven, hoe dan met de hypotheek. Man-vrouw is vaak een boedelscheiding, dan erven ze beiden de schuld, dus 2 waar ze een claim kunnen leggen als er te kort komt. Maar wat als dochterlief zwanger raakt, baan op zegt en bij vriend gaat inwonen??

Het is ook pas sinds een aantal jaren dat je als echtgenote meetekend voor een koophuis. In mijn jeugd was dat niet zo, mijn ouders waren in gemeenschap van goederen getrouwd, maar het huis stond op naam van mijn vader en toen er een scheiding kwam, had hij geen toestemming nodig voor de verkoop van het huis. :+ Wat ook een gezellige verrassing inhield :D

Dus wie weet veranderd zo een regel nog wel.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:46

russel schreef:
Het is ook pas sinds een aantal jaren dat je als echtgenote meetekend voor een koophuis.

En het grote nadeel hiervan is dat het salaris van de vrouw ook meegerekend wordt, en dat je als eenverdiener nauwelijks meer een leuk huis kunt betalen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:28

russel schreef:
MISTRAL94 schreef:

O, ik had je verkeerd begrepen :D Ik dacht dat je een jonge dochter had. Ik kan wel begrijpen wat de bank denkt. Toen was je nog een ukkie :D en nu volwassen, maar Mistral, zou je nooit meer een vaste relatie willen? Je bent pas 26...en dan idd een hypotheek samen met mams, dan moet er een weg en dan zit de bank natuurlijk met het idee, als dochter weg wil en mams wil blijven, hoe dan met de hypotheek. Man-vrouw is vaak een boedelscheiding, dan erven ze beiden de schuld, dus 2 waar ze een claim kunnen leggen als er te kort komt. Maar wat als dochterlief zwanger raakt, baan op zegt en bij vriend gaat inwonen??

Het is ook pas sinds een aantal jaren dat je als echtgenote meetekend voor een koophuis. In mijn jeugd was dat niet zo, mijn ouders waren in gemeenschap van goederen getrouwd, maar het huis stond op naam van mijn vader en toen er een scheiding kwam, had hij geen toestemming nodig voor de verkoop van het huis. :+ Wat ook een gezellige verrassing inhield :D

Dus wie weet veranderd zo een regel nog wel.

Om het verhaal ingewikkeld te maken ik heb ook nog een dochter van bijna 4 :+ Die idd voortgekomen is uit een relatie. Helaas bleek hij een psychopaat te zijn waardoor wij niet meer bij elkaar zijn. Dus zelfs dat heeft geen invloed gehad. Tuurlijk is er wel besproken hoe het zou gaan als ik een relatie krijg. Mijn moeder heeft altijd gezegd als je een relatie krijgt (met een normaal persoon) dan ga ik het huis uit en kun je daar zelf gaan wonen. Maar op de 1 of andere manier heb ik een radar voor verkeerde mannen, dus ik zie mezelf nog niet zo snel weer een relatie krijgen :o

Odetteke: Ik zeg ook altijd ook hier op bokt de maatschappij is gericht op een stel (dus 2 verdieners) als alleenstaande zul je het dan zeker niet makkelijk hebben dat zie je aan de hand van jou voorbeeld dus al.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:30

Ik zie eigenlijk niet in wat het voor een probleem zou zijn om als moeder-dochter samen een huis te kopen.
Mijn vriend heeft ook met zijn zus samen een huis gekocht.
Daar deed de bank niet moeilijk over: broer-zus-huiskopen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:37

Broer zus niet, 2 broers ook niet 2 mannen niet 2 vrouwen (als stel niet) maar moeder en dochter nee dat is zo'n vreemde situatie :Y) Rabobank, ABN AMRO, bank of scotland (die in eerste instantie akkoord ging alleen zich terug trok toen we aan het wachten waren op de afrond van de levensverzekering) Hypotheker kon niets voor ons doen. Als laatste hebben ze de SNS geprobeerd en die heeft de hypotheek toendertijd wel verleend.