Leraar scheldt leerlingen uit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:13

De onderwijzers hebben idd niet veel vrijheid in Belgie maar IMO heeft dat niet veel te maken met interactie met de klas...

Leerlingen worden in het algemeen strenger gehouden in Belgie ;) Het is niet voor niets dat Belgie bekent staat om het goede onderwijs. Het ís gewoon goed maar dat neemt ook dingen mee die door leerlingen als negatief gezien worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:20

Ik denk dat als je een heel streng hierarchisch systeem hebt, dat iedereen minder vrijheid heeft. ;)

Dat heeft vast voordelen, bijvoorbeeld het ieder jaar winnen met het Groot Dictee, (hoewel:"Het is niet voor niets dat Belgie bekent :Y) staat om het goede onderwijs") maar het heeft ook nadelen.... Mondigheid kan lastig zijn, maar het is wel een heel belangrijke eigenschap om je in deze wereld te redden.

Het gaat er alleen om dat de balans niet te ver doorslaat. Aan de ene kant keurig de klas in marcheren in uniform en opstaan als het schoolhoofd een klas binnenkomt, wat de leerkracht ook aan het doen is op dat moment, aan de andere kant scheldende leerlingen...

Ayasha
Blogger

Re: Leraar scheldt leerlingen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:22

Ik zeg niet dat ik goed was in onderwijs ;) mijn DT is nooit goed geweest en daar werd mijn leerkracht nederlands ook wanhopig van. Ze kon me al die regeltjes uitleggen zoveel ze wilde, het gaat er gewoon echt niet in.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:28

In belgie worden de leerlingen echt niet tam gemaakt hoor.
Mondigheid genoeg maar dan wel gecontroleerde mondigheid en in Nederland resulteert dat vaak in onbeleefdheid.
Ik heb op verschillende scholen gezeten (1 strenge en 1 minder strenge) maar nooit heeft iemand een leerkracht uitgescholden.
Ja ok, wel discussies over de manier van aanpak en wat gemor maar schelden?
Er werd vriendschappelijk omgegaan, ik heb nu nog contact met leraren en zie ze ook regelmatig op feesjes van oud-klasgenoten die jarig zijn.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:30

En ook ik heb weleens een scheldende leraar voor de klas gehad.
De een doet het omdat 'ie zo gefrustreerd is dat hij geen orde meer kan houden, terwijl een andere jongere leraar (die zwaar overmacht heeft en waarbij niemand z'n mond durft open te trekken, omdat hij je gewoon keihard voor l*l zet en je compleet naar beneden haalt) verhalen verteld waarin regelmatig een g*dverdomme, j*zus, t*ring, f*cking en etc. in voor komt. Ook word je regelmatige een domme doos, idioot, l*l genoemd. Ik gebruik die termen ook weleens, maar ik vind het toch maar raar klinken vanuit de mond van een leraar. Aan de andere kant, waarom zou hij het niet doen? 9 Van de 10 leerlingen schelden er ook regelmatig mee. Ik ben trouwens als de dood voor die leraar, ben al niet heel druk in de les, maar daar zat ik echt doodstil achter mijn tafeltje en vroeg hem nooit wat :')

En voor de mensen die leraar/lerares willen worden op een middelbare;
Laat in de eerste les direct al weten wie je bent en hoe het er op staat. Laat ze niet in de eerste week al over je heen lopen, als je de week daarna opeens heel streng gaat lopen doen, ben je het respect al kwijt :o Maak in de eerste les gelijk alles goed duidelijk. Dan weten de leerlingen waar het op staat. Zolang je maar rechtvaardig blijft *D

Ik zit nu in 4 Havo en heb al verschillende net nieuwe leraren voor de klas gehad. Waarvan er een al zo onzeker voor de klas stond, dat ze het 2 jaar heeft volgehouden en toen zonder pardon, lichtelijk overspannen weg is gegaan. En dan ben je halverwerge de twintig.. Terwijl ik in de eerste een nieuwe lerares voor aardrijkskunde had die eerste les al stond te bitchen dat wanneer je dat deed, je die straf deed en je daarvoor de les kon verlaten en etc. En nee, de eerste weken vond niemand haar leuk, maar ze had wel het respect. Nu -inmiddels 3 jaar later- is ze nog steeds streng, maar rechtvaardig streng en de lessen zijn zo leuk en leerzaam :j Je mag praten wanneer zij het aangeeft, er staat een muziekje aan, kan je ei aan der kwijt, je mag klagen over leraren en iedereen gedraagt zich.

Oke, een behoorlijk banketstaaf verhaal, maarja :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:31

pharagirlke schreef:
Ik zeg niet dat ik goed was in onderwijs ;) mijn DT is nooit goed geweest en daar werd mijn leerkracht nederlands ook wanhopig van. Ze kon me al die regeltjes uitleggen zoveel ze wilde, het gaat er gewoon echt niet in.

Was ook maar flauw van me. :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:32

MAG IK ER NU NOG TUSSEN JA??? :( :+

Ik ben er zelf niet zo goed mee bekend maar volgens de docenten waar ik mee samenwerkte die zowel in B als in Nl les hadden gegeven was het 'goede onderwijs' ook maar relatief. (50% systeem, lagere toegangseisen voor de hoge niveaus). Ik weet het niet he, daarvoor zou ik eerst in Belgie moeten lesgeven, maar ik blijf wel lekker bij mijn Nederlandse pubers :))
Ik vind het strenger aanpakken van leerlingen echt niet per definitie positief, het heeft goede en slechte kanten. Enerzijds moet je leren dat je niet alles kunt maken en dat er bepaalde fatsoens- en omgangsregels zijn, anderzijds moet je in de maatschappij van nu ook duidelijk op eigen benen staan en initiatief durven nemen. Je mond open durven trekken en dingen durven te initiëren is nodig tegenwoordig. Ik hikte daar vorig jaar bijv. echt tegenaan in simpel school werk, ik wilde buitenschoolse activiteiten organiseren, maar ik durfde geen medewerking te vragen, geen budget te vragen en geen organisaties af te bellen en dan komt er niks van de grond :+ Heb het wel geleerd nog, heb drie dingen georganiseerd *trots* maar wel alledrie op school (watje he!) . Da's het resultaat van het oude, alleen kennisgerichte onderwijs in Nederland. Want 'mit bei seit zu entgegen ausser aus gegenüber' ken ik nog wel (maar wat kon je daarmee? iets met naamvallen...)

Ik vind het niet slecht dat er oog is gekomen voor vaardigheden en praktische toepassing (contextgericht onderwijs) in het onderwijs. We moeten het kenniselement niet verwaarlozen natuurlijk, maar die balans is zich nog aan het vormen. Die scheldende leerlingen valt imo goed mee hoor in praktijk. Het wordt in dit topic wel weer erg gepolariseerd :+

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:48

Komen deze frustraties niet voort uit het leraren tekort?
Ik heb vorig jaar 2 maanden geen engels gehad, 3 maanden geen duits en een maand geen Ak.
De vervangster voor Engels was een oud lerares die andere kinderen heel goed kon uitleggen maar waar ik gek van werd (Ik kreeg het gevoel dat ik 3 jaar oud was :D )
Mijn duits lerares werd niet vervangen door een duits leraar maar door een engels leraar die ooit duits had gegeven, nooit wat van hem begrepen.. En mijn Ak lerares (die zo goed, leuk en leerzaam kon vertellen |( ) door een leraar die elke keer voor de klas stondt: eehm, ja, ga maar opdrachten maken. Ik heb 3 opdrachten gemaakt bij hem terwijl ik echt geen rebelse leerling ben..
Begin dit jaar ook geen frans gehad, een hele periode gemist. Die we wel weer moesten inhalen in 1 periode want de 2e fase is erop gericht dat wij allemaal dezelfde toets maken..
Ik heb nog nooit scheldende leraren gehad en ook niet waar dat wel zou moeten. Mijn hele jaar frans van vorig jaar is naar de knoppen omdat ze niets deed, niemand luisterde en de hele klas van 2 personen af keek, wat zij gewoon toeliet of niet merkte.
Ook dit jaar heb ik weer leraren die te zwak optreden (lees: Wie heeft het huiswerk tot 30 gemaakt? (ik en vrindin steken hand op.) O alleen jullie? Dan moeten we wel veel doen hoor.. Waar is de rest dan? Uuuhm, ik ben nog niet begonnen? antwoord de helft..)
Tuurlijk, er klopt iets niet bij de kinderen. Maar sommige leraren zijn toch te zwak vind ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:50

Shanty_Muis schreef:
Ik heb nog nooit scheldende leraren gehad en ook niet waar dat wel zou moeten.

Schelden moet nooit, er is geen enkele reden om te gaan schelden. Gezag kun je op hele andere manieren uitstralen, die ook nog eens stukken effectiever zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:55

Welk lerarentekort :roll: Ik ben al vanaf maart 2008 aan het solliciteren voor geschiedenis, M&M, aardrijkskunde, maatschappijleer, levensbeschouwing of docent AVO-vakken. :+ Wie wil mij? Gemotiveerde daadkrachtige docent geschiedenis/maatschappijleer met hart voor leerlingen biedt zich aan voor functie van minimaal 15 lesuren in de gehele regio zuid-Nederland :P

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:00

Ik heb ook vaak zonder leraren gezeten hoor :j En dan na weet ik het hoeveel maanden komen ze met een leraar aanzetten en moet je maar weer 'snel' bijwerken ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:05

Is het niet een beetje zoals psychiaters en andere in de gezondheidssector, een hard tekort ook al zijn er genoeg die werk zoeken. Maar het geld om een plaats te geven is er niet.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:13

Ik ben de Professor Snape van de leraren denk ik :D Ik ben super streng en bij een eerste les kijk ik de leerlingen aan met een blik van "don't fiets with me". Werkt wel. Heb er slechts twee keer iemand uit hoeven zetten en beide keren dik verdiend. Kinderen in kwestie gingen ook zonder problemen, één kind heeft van pure ellende een aantal tranen gelaten daarbij (oeps).

Ik ben rechtvaardig maar accepteer geen onzin. SMS-en, MP3 luisteren, ouwehoeren en poppetjes tekenen doe je maar tussen de lessen door of thuis, niet als ik probeer je iets bij te brengen. Ik ga geen drie keer vragen om stilte en ik waarschuw ook niet eindeloos. Zit je mij uit te testen dan kun je rekenen op een extra portie werk want klaarblijkelijk heb je tijd genoeg om je bezig te houden met andere zaken dan het volgen van de les.

Ik zeg altijd: je HOEFT hier niet te zijn, je MAG. Maar kies je er voor om in mijn les aanwezig te zijn, dan verwacht ik dat je luistert, meedoet en je gedraagt naar mijn regels, simpel. Wat je daarna doet is jouw zorg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:14

Het tekort is maar in bepaalde vakken. Duits bijv, en wiskunde.
Geschiedenis en de andere gammavakken zijn erg populair onder studenten en er zijn relatief weinig uren te verdelen dus hier helaas een fiks overschot aan docenten (zeker omdat ook nog menig PABOstudent geschiedenis of maatschappijleer wil geven op het VMBO). Engels en Nederlands hebben veel studenten, maar ook weer veel uren aan te bieden dus dat is redelijk in evenwicht. Budget zal er ook zeker mee te maken hebben.

Hihihi, Chiva, heb je ook vet haar en de bijpassende neus? :D :D :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:17

amj schreef:
Hier wil ik me wel even in mengen... Ik sta zelf voor de klas, ik geef aardrijkskunde op een scholengemeenschap en heb klassen van vmbo tot vwo. Als ik voor de klas sta, probeer ik altijd op mijn taalgebruik te letten en netjes te blijven. Maar topicstarter, dat lukt tegenwoordig echt niet altijd! Het valt me steeds meer op hoe brutaal de kinderen zijn tegenwoordig en hoe weinig respect ze hebben. Dan kan het echt wel gebeuren dat je een keer een iets minder net woord tegen een leerling zegt! Trouwens, negen van de tien keer zijn ze daar toch niet van onder de indruk!
Maar ja, als je ziet hoe de ouders soms zijn is het niet gek dat de kinderen zo worden...

Sterker - ik heb vandaag een leerling gedriegd dattie een klap zou krijgen. Maar goed, die situatie was ook wel heel erg dreigend...

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:20

Even gekopieerd van de site van mijn school, de vacatures:
Docent Administratie
Taakomvang: 16 lesuren
Vestiging: Boerhaavelaan
Periode: 01-02-2009 tot en met 31-07-2009
Bijzonderheden: Na afloop van het tijdelijk contract bestaat kans op een vast dienstverband.

Onderwijsassistent Elektrotechniek
Taakomvang: 8 lesuren

Docent Frans
Taakomvang: 17 lesuren
Vestiging: Burggravenlaan
Niveau: 1e graads
Bijzonderheden: Vervanging
Periode: heden tot en met einde schooljaar

Docent LO
Taakomvang: 26 lesuren
Periode: heden tot en met einde schooljaar.
Bijzonderheden: Na afloop van het tijdelijk contract bestaat kans op een vast dienstverband.

Docent Natuurkunde
Taakomvang: 10 lesuren
Periode: 01-03-2009 tot en met einde schooljaar

Docent Verzorging
Taakomvang: 15 lesuren
Periode: 05-01-2009 tot en met 24-04-2009

Docent Verzorging
Taakomvang: 12 lesuren
Periode: 23-03-2009 tot en met 10-07-2009

Docent Wiskunde
Taakomvang: 15 lesuren
Periode: januari to en met 23-03-2009

Docent Wiskunde
Taakomvang: 8 lesuren
Vestiging: Mariënpoelstraat
Periode: heden tot en met einde schooljaar

Docent Wiskunde
Taakomvang: 7 lesuren
Vestiging: Schoolbaan
Bijzonderheden: Vervanging i.v.m. zwangerschap
Periode: periode 27-01-2009 tot 19-05-2009

En dat in het midden van het jaar. Begin dit jaar waren er ook nog meerdere vaste plaatsen open..

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:21

Bij ons wordt ook wel gescholden :j. Ik vind het niet zo erg, ze schelden niet met ziektes oid.
''hou je bek'' vind ik ook niet erg, maar snap wel dat het niet hoort :Y)..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:24

Shanty, de typische vakken :j Frans zal wel vrij snel ingevuld kunnen worden normaal gesproken, nk, wi en zw zijn moeilijke vakken om in te vullen.

Geschiedenis: Spijkenisse, ergens in Gelderland, Arnhem, plus 1 vacature waar ik al op gereageerd heb :Y)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:26

Rytm schreef:
Van mij mogen ze hoor. Ik vind het zó achterbaks als van die bijdehandte rotkinderen daar ineens moeilijk over gaan doen terwijl ze zelf het hoogste (en grofste) woord hebben.

Ik was vroeger ook niet de liefste en de stilste maar ik heb er nooit een punt van gemaakt als een leraar eens flink tegen mij uitviel op een wat minder aardige manier.

Ik snap ook wel dat het niet hoort als leraar zijnde.. maar ik snap ze wel.

Kan het hier enkel mee eens zijn.

Moest ik docent zijn, zouden er een paar uit mijn oude klas la lang uit het raam geskupt zijn. Maar ja, daarom weet ik ook dat ik geen docent moet worden :')

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:31

Urielle schreef:
Hihihi, Chiva, heb je ook vet haar en de bijpassende neus?

Over die neus laat ik me maar niet uit *kijkt in spiegel..... denkt dat het wel meevalt* maar mn haar was ik wel hoor! _O-

Heb wel meestal zwarte kleding :D

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:37

Urielle schreef:
Shanty, de typische vakken :j Frans zal wel vrij snel ingevuld kunnen worden normaal gesproken, nk, wi en zw zijn moeilijke vakken om in te vullen.

Geschiedenis: Spijkenisse, ergens in Gelderland, Arnhem, plus 1 vacature waar ik al op gereageerd heb :Y)

Frans staat echt al een heeeele tijd open.. En gezien aan die lcd schermen die tegenwoordig in de helft van de lokalen hangt zal het buget wel meevallen..

Vorig jaar had ik ook een hele jonge vent voor Wiskunde die dat jaar erin kwam, meevallertje dat die wél heel goed kan lesgeven en dat ik het niet erg vind dat hij nu mijn WB docent en mentor is :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:24

Snape was trouwens niet rechtvaardig hoor, dan vind ik prof. Anderling (McGonagall) een beter voorbeeld.

Wat betreft het budget: dat ligt erg ingewikkeld, maar dure schermen betekent niet automatisch dat er ook daadwerkelijk een docent van betaald zou kunnen worden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:46

Chiva schreef:
Ik ben rechtvaardig maar accepteer geen onzin. SMS-en, MP3 luisteren, ouwehoeren en poppetjes tekenen doe je maar tussen de lessen door of thuis, niet als ik probeer je iets bij te brengen. Ik ga geen drie keer vragen om stilte en ik waarschuw ook niet eindeloos. Zit je mij uit te testen dan kun je rekenen op een extra portie werk want klaarblijkelijk heb je tijd genoeg om je bezig te houden met andere zaken dan het volgen van de les.

En wat doe je als je een extra portie werk opgeeft en het wordt gewoon niet gemaakt? Let wel, ik ben het met je eens hoor!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:54

Diablo schreef:
Chiva schreef:

En wat doe je als je een extra portie werk opgeeft en het wordt gewoon niet gemaakt? Let wel, ik ben het met je eens hoor!

Dat is een goede ;) Ik heb het tot nu toe nog niet meegemaakt, temeer ook omdat ze er een beoordeling voor ontvangen, ik vraag dus ook terdege kwaliteit en het telt dus ook mee voor het rapport, zeg ik altijd.

In dat geval krijgen ze gewoon een "0", om daarmee te beginnen. Verder zou ik, afhankelijk van de leerling, verder kijken welke verder disciplinaire maatregelen ik zou treffen (alsnog laten maken, terug laten komen, gesprek met ouders oid). Zoals al eerder aangegeven werd, komen problemen niet uit het niets maar zit er vaak meer achter dan dit.

Shadow0 schreef:
Snape was trouwens niet rechtvaardig hoor, dan vind ik prof. Anderling (McGonagall) een beter voorbeeld.

Weet ik, maar voor mij bibberen ze wel net zo hard als voor Snape (of tenminste, soms dan) }>

Nee hoor, is maar een grapje, ik ben best aardig :Y)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:01

Ok Chiva, ik snap het. Maar ik zie echt zo'n jongere voor me die het geen barst kan schelen wat je zegt, maar die ken jij dus niet :D .