Voelen jullie 'de crisis'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:12

Bij mij merk ik gelukkig niets, maar op mijn vorige werk zijn ze ook maatregelen aan het nemen. Gevolg is ontslag, mensen die worden terug gezet naar uitzendbasis.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:22

Moska schreef:
Ik merk het vooral aan het aantal vacatures. Mijn functie komt te vervallen en ik moet per 1 mei een nieuwe baan zien te vinden met minimaal een gelijkblijvend salaris. In 2007 heb ik voor de gein eens mijn cv op monsterboard en intermediair gezet, werd ik plat gebeld door allerlei bedrijven. Nu weer hetzelfde gedaan, maar helemaal niets! Bij uitzendbureaus willen ze me niet inschrijven (te hoog opgeleid (HBO), te veel werkervaring (7 jr) en te hoge eis wbt salaris (logisch, wil er niet steeds op achteruit gaan bij een nieuwe baan, en mijn eis is echt niet buitensporig hoog) en veel vacatures staan er niet in de krant.

Dat heb ik nou ook! Ik ben heel leuk de dag voor oud en nieuw aan de kant gezet omdat het te slecht gaat met het bedrijf. Hoewel ik lang niet zo veel werkervaring heb als jij (2-2,5 jaar, hbo en universitair opgeleid) is het nu zo anders! Vorig jaar rond deze tijd was ik ook aan het solliciteren, had een baan maar wilde wat verder komen. Had ook mijn cv op monsterboard en nvb gezet en werd helemaal platgebeld. Iedere keer dat ik een zoekopdracht deed bij mijn profiel kwamen er 40+ banen uit p.w. Nu nog geen een telefoontje gehad en als ik ga zoeken heb ik mazzel als er 10 vacatures te vinden zijn. Ik wordt er een beetje bang van! }:0 Bij mij is de crisis dus goed voelbaar en ben bang dat het nog wel een tandje erger gaat worden: de arbeidsmarkt zal overspoeld worden met werknemers. Je hoort nu al bij dit bedrijf gaan er 1000 uit, bij dat bedrijf gaan er 2000 uit. Maar dat is enkel het topje (helaas wat inside information)

SAKKIA

Re: Voelen jullie 'de crisis'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:32

Ik merk er persoonlijk vrij weining van, zit nog op mijn fulltime baan en heb het heel erg druk. Mijn contract loopt straks wel af en dat is wel iets waar in bang voor ben :=
Vriendlief heeft net 3 weken thuis gezeten omdat er geen werk was. Maar die werd wel gewoon doorbetaald voor 40 uur.

maar alsik eens om me heenkijk zie ik wel een heleboel gebeuren. "Vroeger" als ik vrachtauto's tegen kwam die nieuwe auto's vervoerden stonden die bommetje vol. Nu staan er misschien 1 of 2 auto's op. De eerste ontslagen zijn bij dat bedrijf dan ook al gevallen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:36

Thuis merk ik het niet zo, maar op het werk wel.
Veel dingen bezuinigd en alles.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:39

Thuis merk ik t wel en op mn werk helemaal. Begin vanaf februari weer met een HBO studie dus had weer een bijbaantje nodig. nu heb ik sinds een paar maand een contract bij een horeca projectburo, maar veel werk is er sinds januari 2009 niet. en zonder werk geen inkomen. maar ik moet nu wel alles zelf betalen thuis dus daar voel ik het cker...

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:34

Ik merk het thuis niet, al zijn mijn ouders wel aan het bezuinigen geloof ik.

Ik ben nu mijn pony aan het verkopen, en daarbij merk ik het wel goed, weinig (serieuze) kopers, en ze willen alles voor zo weinig mogelijk. ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 01:30

In België en wereldwijd zijn weer flink wat ontslagen gevallen de laatste dagen... volgens mij zijn we er nog lang niet vanaf...

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:28

@ Mowoah: de verkoop zal idd wel een stuk moeilijker gaan!

Om mij heen ken ik geen onslagen, niet van de familieleden of vriendenkring.
Gelukkig maar :)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:36

Het komt nu wel heel dichtbij voor mij, van de week plaatste ik nog het bericht dat Schiphol gaat uitdunnen. Nu blijkt dat bij de afdeling waar ik werk toch wel de hardste klappen gaan vallen. Het idee van de luchthaven is om onze volledige afdeling te gaan uitbesteden. Ik heb gelukkig een vast contract, dus zal niet 1-2-3 op straat staan. En we hebben ook onze twijfels of het de luchthaven gaat lukken om ons uit te besteden. De andere variant is in een uitgedunde versie verder gaan, maar dan zullen er zeker wel ontslagen gaan vallen. Het is de komende tijd gewoon afwachten. Ik merk wel dat de sfeer nu anders is, gelukkig praten we er veel over met z'n allen.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:41

Persoonlijk merk ik er niet van, behalve dat het aantal Fte dat we op de voorziening hebben wel steeds minder wordt over een gelijk aantal cliënten. De samenstelling van de teams worden nu ook beter bekeken, niet teveel senioren etc.
Mijn man merkt het veel meer. Die werkt in een fabriek die onderdelen voor auto's produceren. De helft van het bedrijf is al weg en de ploegendiensten zijn eruit.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:44

Ik merk duidelijk dat banken erg voorzichtig zijn met hypotheken verstrekken, en huurders blijven zitten waar ze zitten. Mijn vriend en ik moeten dus nog even geduld hebben wat samenwonen betreft.
En veel bedrijven hebben een vacaturestop, dat merkte ik zelfs op mijn zoektocht naar een afstudeerstage.

Aan de andere kant heeft mijn vriend net een vast contract + auto van de zaak gekregen bij zijn 'nieuwe' werkgever.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:47

ik denk dat in deze tijden bedrijven die een echte meerwaarde weten te bieden het nog steeds heel goed kunnen doen, maar dat er verder ook gewoon veel bedrijven nog hele zware klappen zullen vangen.

de vastgoedmarkt, de auto's, philips, etc zakken hier toch echt in elkaar en als je ziet hoe lang dit al duurt in de VS...

in mijn naaste omgeving enkele werklozen die niks vinden, dat zou een jaar geleden echt niet zo geweest zijn :n

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:51

merk de crisis nu ook op stal, er zijn inmiddels 4 kinderen gestopt met het rijden van lessen ivm dat een van hun ouders geen werk meer heeft. En dit is de makkelijkste schrappost.

En ikzelf heb nog steeds geen nieuwe baan, zelfs geen ingang tot. MIjn cv is inmiddels 104 keer bekeken op www.nationalevacaturebank.nl, maar nog geen enkele reactie. Nog 3 maanden en mijn contract loopt af, ik begin hem toch aardig te knijpen!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:53

Ik merk er nog niet veel van. Ik probeer de economie op gang te houden door veel uit te geven. Ik wil het zelf liever ook niet, maar het is in het belang van heel Nederland! }>

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:03

Niemand meer last van de crisis? Ik kreeg van't weekend de zoveelste afwijzing binnen. Echt niet leuk |( Heb nog iets meer dan twee maanden de tijd om wat anders te vinden,maar zo schiet het niet op natuurlijk.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:05

nou ik begin hem te voelen hoor, ik raak ivm reorganisatie vanaf 1 mei mijn baan kwijt. Ik heb in mijn hele leven nog nooit moeite gehad werk te vinden, maar nu merk ik toch dat het aanbod van vacatures enorm terug loopt en ik afwijzingen binnen krijg..

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:49

Ik heb besloten om er nog een studie aan te plakken. Ik kan echt niks vinden waar ik mijn diploma bijna voor heb op het moment. Dus hou het bij veilig en blijf nog een tijdje bij mijn bijbaantje en ga verder studeren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:08

Sja op het nieuws hoor je toch nie veel anders en op het werk houden ze d evinger toch een beetje op de knip...

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:11

Ik zou zeggen dat ik er eigenlijk niet veel van merk.
Maar omdat mijn ouders eigen bedrijven hebben, krijg ik er ook wel wat van mee.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:15

Mijn contract word ook niet verlengd, maar ze zeggen dat het vooral komt doordat er geen werk voor mij is? Maarjah ik lig er niet wakker van, ga volgend jaar weer voltijd studeren en deze zomer wrs een maandje in het buitenland werken :) Zaterdagbaantjes zijn voor mij trouwens amper te vinden... Ik verdien nml het minimumloon en red het amper ondanks dat ik thuis woon(boodschappen zijn o.a. duurder geworden enz)

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:21

bij ons in het bedrijf merk je het wel al aan kleine dingen,ik maak de roosters voor 60 man personeel,en dit moet steeds efficienter gebeuren,omdat het urenbudget veel lager is als afgelopen jaar.
minder rekening houden met persoonlijke wensen,etc.
dat valt niet mee,ik ben dan de boeman :(
vrees dat er later in het jaar,ook wel een re-organisatie aankomt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:22

merk er niks van

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:30

Zelf merk ik er nog niet zoveel van..

Wel in de omgeving wat geluiden. Ik werk bij een groot verzekeringenbedrijf, en daar worden alleen maar mensen nog aangenomen met de wetenschap dat ze maar max voor 1 jaar hier kunnen werken (contract van een groot fonds loopt af). Daarna zijn er plannen om per januari 2010 alle externen de deur te wijzen..

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:44

Ik merk het op mn werk ook duidelijk. Ben reisadviseuse.
Al 2 hoofdkantoren zijn gesloten en iedereen op minimale uren gezet en we moeten weer uren inleveren.

Ook boeken we gemiddeld 10/15% minder reizen voor klanten.

Half jaar contracten worden niet verlengt, gelukkig heb ik een vast contract.

Hopelijk gaat het snel beter.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:45

Ik werk sinds kort op detacheringsbasis en dat is ook niet zo'n handige stap geweest in deze tijd. Allereerst werd mijn eerste contract van 6 mnd teruggezet naar 3 mnd en nu kan ik na die 3 mnd een verlenging krijgen van 3 mnd, of niets.